ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با رژیم غذایی ذهن

  دوشنبه، 23 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با رژیم غذایی ذهن
رژیم ذهن رژیمی است که برای مغز فایده دارد؛ نوعی استراتژی مغذی که تخریب عصبی را به تاخیر می‌اندازد یا از آن پیشگیری می‌کند. این رژیم حاوی غذاهایی است که عملکرد مغز را بهبود می‌دهند، از ضعف حافظه پیشگیری می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند.در این مطلب درباره رژیم غذایی ذهن برای شما به اشتراک می گذاریم.

رژیم غذایی ذهن(MIND)چیست؟

رژیم غذایی MIND در واقع ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم دش (DASH) است که هر دوی آنها به رژیم های کاهنده وزن و تقویت کننده سلامت قلب معروفند. این رژیم به منظور پشتیبانی از سلامت مغز در طول زندگی و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل طراحی شده است.

رژیم غذایی MIND چطور عمل می کند؟

همان طور که گفتیم، رژیم غذایی MIND از ترکیب دو رژیم غذایی سالم یعنی رژیم مدیترانه ای و رژیم دش (DASH) حاصل می شود. تحقیقات نشان می دهند که رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد و سلامت سیستم متابولیک بدن را ارتقا می بخشد.

رژیم دش نیز مخفف عبارت انگلیسی رویکرد رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا است که حدود دو دهه پیش به منظور کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا طراحی شد. هر دوی این رژیم ها، روی استفاده از پروتئین های بدون چربی، مواد غذایی کم قند و کم نمک، خودداری از مصرف غذاهای فرآوری شده و مشروبات الکلی و همین طور افزایش استفاده از چربی های سالم و روی آوردن به ورزش و فعالیت بدنی منظم تاکید می کنند.

رژیم غذایی

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی ذهن

  • انواع توت ها: طبق گفته دکتر موریس، رژیم غذایی MIND به طور خاص شامل مصرف موادی می شود که بر اساس تحقیقات پزشکی انجام شده برای مغز مفید هستند. از این لحاظ شما باید روزانه حداقل دو وعده از انواع توت ها مثل توت فرنگی، بلوبری، بلک بری و بقیه توت ها استفاده کنید.
  • سبزیجات: شما باید هر روز حداقل یک وعده سبزیجات برگ دار مثل اسفناج یا کلم پیچ و همین طور یک وعده سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف کنید.
  • روغن زیتون: روغن زیتون بخش جدایی ناپذیر رژیم مدیترانه ای است و به عنوان یک چربی سالم، سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 می باشد. اگر از رژیم غذایی MIND پیروی می کنید باید روغن زیتون را به عنوان روغن اصلی آشپزی تان به کار ببرید.
  • آجیل: مغزهای آجیل چربی های سالم و مفیدی هستید که منابع غنی پروتئین، فیبر غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی به شمار می روند. شما باید هر هفته 5 وعده مغذی آجیل مثل بادام، پسته، گردو و ماکادمیا مصرف کنید.
  • ماهی: ماهی های چرب مثل ماهی سالمون و ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و در کاهش التهاب بدن و استرس اکسیداتیو بسیار موثرند. توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار ماهی سالمون وحشی و صید شده مصرف کنید.
  • غلات سبوس دار: شما باید روزانه حداقل سه وعده از غلات سبوس دار مثل برنج قهوه ای، کینوا، جو دوسر و نان های سبوس دار استفاده کنید.
  • مرغ: هفته ای حداقل دوبار باید از سینه مرغ یا بوقلمون بخار پز یا پخته شده استفاده کنید. مصرف مرغ سرخ شده ممنوع است.
  • حبوبات: در هفته چهار وعده سویا، عدس و لوبیا مصرف کنید.

    رژیم غذایی

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم ذهن

  • مواد غذایی سرخ شده: مصرف غذاهایی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ سرخ شده، ناگت مرغ و فست فودها که با سرشار از روغن های اشباع شده هستند و باعث افزایش سطح استرس اکسیداتیو در بدن می شوند ممنوع است.
  • گوشت قرمز: در طول رژیم غذایی MIND شما باید مصرف گوشت قرمز را کاهش بدهید چون مقادیر زیاد چربی اشباع شده موجود در گوشت قرمز تهدیدی جدی برای سلامت قلب و مغز شما به شمار می رود. می توانید در هفته یک یا دو بار گوشت قرمز مصرف کنید.
  • غذاهای شور و شیرین: از مصرف مواد غذایی حاوی قند یا نمک زیاد مثل سیب زمینی سرخ شده، همبرگر، آجیل های شور، غذاهای کنسرو شده، گوشت های یخ زده، سس و شیرینی ها باید به هر قیمتی که شده پرهیز کنید.
  • کره و مارگارین: در طول روز فقط می توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری کره یا مارگارین استفاده کنید.
  • پنیر: در طول هفته فقط یک بار می توانید پنیر مصرف کنید.

مزایای رژیم غذایی ذهن

رژیم غذایی MIND در جامعه علمی از محبوبیت زیادی برخوردار است و دلیل آن هم فواید و مزایای بی شمار این رژیم است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

کاهش استرس اکسیداتیو

این رژیم می تواند میزان استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش بدهد. از آنجایی که رژیم غذایی MIND حاوی مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مثل روغن زیتون، ماهی و آجیل می باشد، می تواند به دفع رادیکال های مضر آزاد در بدن کمک کند و استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش بدهد

کاهش التهابات

رژیم غذایی MIND التهابات را در بدن کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این رژیم در کاهش التهابات بدن نیز موثرند.

بهبود سلامت و عملکرد مغز

تحقیقات انجام شده روی نمونه های انسانی و حیوانی نشان می دهند که رعایت متوسط رژیم غذایی MIND به مدت 4.5 سال، میزان بروز آلزایمر در افراد بالاتر از 60 سال را 53 درصد کاهش می دهد. از این گذشته، رژیم غذایی MIND میزان پروتئین های بتا-آمیلوئید را در بدن کاهش می دهد. پروتئین های بتا-آمیلوئید قطعات پروتئینی هستند که برای بدن ما مضرند. این پروتئین های باعث ایجاد پلاک در مغز می شوند و مرگ سلول های مغزی را در پی دارند.

علاوه بر این پروتئین های بتا-آمیلوئید در بروز بیماری آلزایمر نیز نقش دارند. رژیم غذایی MIND با کاهش میزان مصرف چربی های اشباع شده، سطح پروتئین های بتا-آمیلوئید را در بدن کاهش می دهد و در نتیجه جلوی بروز چنین مشکلاتی را می گیرد.

سلامت مغز

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

در رژیم غذایی MIND از شما خواسته می شود که مواد غذایی حاوی فیبر، کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و ترکیباتی به نام فیتوشیمیایی مصرف کنید. آزمایشات مشاهده ای و کلینیکی نشان می دهند که رژیم های غذایی MIND می تواند میزان ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ میر ناشی از این بیماری ها و همینطور کلسترول یا چربی بد خون را کاهش بدهد.

کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مصرف مقادیر زیاد غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات سالم باعث افزایش کنترل و ثبات قند خون می شود و از شما در برابر ابتلا به دیابت نوع دو محافظت می کند. تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف غذاهای پر خطر مثل گوشت قرمز، مواد غذایی فرآوری شده و نوشیدنی های قندی احتمال بروز دیابت نوع دو را سه برابر کاهش می دهد.

کنترل دیابت خون

کمک به درمان افسردگی

بررسی های انجام شده روی 95 زن یائسه که به مدت 14 هفته از رژیم غذایی دش پیروی می کردند نشان می دهد که این رژیم باعث کاهش علائم افسردگی و بهبود خلق و خو و روحیه در آنها می شود. علاوه بر این یک مطالعه انجام شده روی 16000 بزرگسال نشان می دهد افرادی که به مدت 10 سال از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند کمتر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و یا علائم افسردگی به مرور زمان در آنها کاهش می یابد.

یک نمونه رژیم غذایی ذهن

بر اساس لیست غذاهای مجاز و غیر مجاز در رژیم MIND، ما یک نمونه رژیم در اختیارتان قرار می دهیم که می توانید از آن پیروی کنید. این رژیم برای یک هفته طراحی شده است:

شنبه

  • صبحانه : جو دوسر + انواع توت + بادام
  • ناهار: سالاد ماهی تن با روغن زیتون و آب لیمو
  • شام: سوپ عدس

یکشنبه

  • صبحانه: یک عدد تخم مرغ نیمرو + نصف آووکادو + 1 عدد نان تست سبوس دار
  • ناهار: سوپ قارچ یا مرغ
  • شام: ماهی سالمون کبابی و سبزیجات

دوشنبه

  • صبحانه: یک لیوان اسموتی با انواع توت ها
  • ناهار: تاکو+ ماست
  • شام: سالاد توفو

سه شنبه

  • صبحانه: املت اسفناج
  • ناهار: مرغ پخته شده و برنج قهوه ای
  • شام: یک کاسه لوبیا پخته شده

چهارشنبه

  • صبحانه: اسموتی اسفناج، موز و پودر تخم کتان
  • ناهار: یک لیوان باترمیلک+ کینوا و سبزیجات
  • شام: ماهی پخته شده و سبزیجات

پنجشنبه

  • صبحانه: یک عدد نان تست سبوس دار+ با 2 قاشق چایخوری کره + عدد 1 تخم مرغ
  • ناهار: استیک با سبزیجات کبابی
  • شام: سوپ قارچ

جمعه

  • صبحانه: قارچ و آووکادوی تفت داده شده به همراه آب نصف گریپ فروت
  • ناهار: آجیل و سبزیجات
  • شام: ماهی سالمون کبابی و سوپ

    یک کاسه سوپ

جمع بندی

سال ها قبل تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی MIND همان چیزیست که می تواند جلوی روند تخریب سلول های مغزی را بگیرد. هدف این رژیم، محافظت از مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است. اگر تصمیم دارید از رژیم غذایی MIND پیروی کنید بهترین کار این است که قبل از هر چیزی با پزشکتان مشورت کنید و در جریان نکات و راهنمایی های لازم قرار بگیرید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (679 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (197 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (61 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (60 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (54 نظر) دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین (51 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (44 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (37 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (33 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (29 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (28 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (26 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (19 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید+ فیلم اشتباه مهران مدیری در برنامه اسکار سوژه شد+ فیلم کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی «بچه»؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار +فیلم تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی جوک فی البداهه و خیلی خنده دار یوسف صیادی در برنامه شب آهنگ/ حامد آهنگی از خنده منفجر شد +فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا نجار در طراحی مجسمه هایی با چوب و تنه ی درخت/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم پاسخ خنده‌دار دانش‌آموز به سؤال دینی؛ چطوری جرأت کرد این رو بنویسه!! + فیلم (عکس) چاوش خان تفنگچی مهربان سریال گیلدخت، در آغوش مادرش با تیپ و استایل امروزی / خوشتیپه، نه؟! (عکس) چهره واقعی و بدون گریم عارفه معماریان، بازیگر نقش دختر محمود نقاش در سریال پایتخت / نقی قبل از هما خواستگاری ایشون رفته بوده! هر آنچه که باید در مورد کابل های شبکه بدانید از کجا، بلیط هواپیما ارزان بخریم؟ پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی برگ پهن برای دکور منزل 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده جشن عروسی باشکوه و مجلل دختر ناصرالدین‌شاه با تشریفات و ولخرجی فراوان در کاخ گلستان/ این مراسم 130 سال پیش برگزار شد+عکس نگاهی به مراسم عروسی ساده و بدون تجملات پوتین در روسیه+عکس/ از انداختن حلقه طلا به دست عروس تا امضا کردن سند ازدواج رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 چند قدم برای نظم دهی بهتر به آشپزخانه هایی با فضای کوچک مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 رونمایی از خانواده 4 نفری کاظم نوربخش سلمان سریال نون خ/چه خونواده صمیمی و گرمی +عکس رونمایی صاحب قهوه خانه‌ایی در کاشان از تنها نقاشی با خودکار سهراب سپهری+ویدیو/ می تونستم با فروشش زندگیمو تغییر بدم ولی... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 3 ترفند کاربردی برای رسوب‌زدایی و نو شدن دوش حمام فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم دعوای زن و شوهری نرگس محمدی و علی اوجی تو برنامه زنده/علی اوجی خانم بازیگر رو با خاک یکی کرد + فیلم خلاقیت هوشمندانه شهرداری اهواز در محافظت از درختی قدیمی و کهن+عکس/ با این کارش جذابیت شهر رو چندین برابر کرده👌 دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین وان حمام پر از توپ بامزه و رنگارنگ ستاره سادات قطبی/ حرکت جالب خانم مجری برای سرگرم کردن شازده پسرش+ویدیو فیلم لو رفته از رضا گلزار سوپر استار و آیسان خانوم در فرودگاه/ همیشه در شادی و مسافرت یادی کنیم از تبلیغ فوق تخیلی و لوکس گونه پراید با ساخت این کلیپ+ ویدیو/ داره امکاناتش رو در حد بنز به تصویر میکشه تصویری دیده نشده از آمادگی بدنی بالای آیت الله هاشمی رفسنجانی/ماشاالله به این روحیه بالا اولین تصاویر از تتلو در دومین جلسه دادگاهش بدون ذره ای تغییرات در ظاهر و قیافه اش (تصاویر) غول پیکرترین مجسمه های جهان/ مجسمه آزادی پیششون اونقدر کوچیکه که تو این لیست قرار نمیگیره کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه تصویری دیدنی و قدیمی از خانواده هاشمی رفسنجانی با تعداد فرزندان زیاد/ شیطنت بچه ها و خنده های یار دیرین رهبر اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند!
تیتر امروز   
کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند! بیوگرافی و زندگی خصوصی پاشا جمالی،مهیار سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از هتلی که همه چیزش از طلای 24 عیار است ؛ از وان و توالت گرفته تا غذایی که در آن سرو می شود! / هتل مورد علاقه خانم‌های طلا دوست! جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف/ علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس