آشنایی با بیماری حساسیت به گوشت قرمز

  شنبه، 04 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با بیماری حساسیت به گوشت قرمز
حساسیت به گوشت قرمز که توسط “گزیدن کَنه ها” هنگام حیات حیوان رخ می دهد، با بیماری های قلبی مرتبط است. با ساعدنیوز همراه شوید.

گوشت قرمز، یکی از محبوب ترین مواد غذایی در سطح جهان است و مصرف سالانه ی بالایی در میان صنایع غذایی گوناگون دارد. اما ممکن است بعضی از افراد به گوشت قرمز حساسیت داشته باشند و نتوانند آن را مصرف کنند. در ادامه ی این مطلب، درباره حساسیت به گوشت قرمز و عوامل ایجاد آن سخن خواهیم گفت.

حساسیت به گوشت قرمز

حساسیت، زمانی ایجاد می شود که دستگاه ایمنی بدن یک فرد، به موادی که برای بدن خطری ندارند پاسخ ایمنی می دهد. پاسخ ایمنی، همان مقابله با عوامل بیماری زا است که در پدیده ی حساسیت نیز دیده می شود. دستگاه ایمنی می تواند در بعضی موارد، عواملی را که برای بدن هیچ خطری ندارند بیگانه شناسایی کند و تلاش کند آنها را از بین ببرد. گاه حساسیت به گوشت قرمز به دلیل کربوهیدرات موجود در آن است

گوشت قرمز، سرشار از مواد غذایی از جمله پروتئین و کربوهیدرات است. بعضی از این مواد می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند. نکته ی جالب این است که حساسیت به گوشت قرمز، یکی از حساسیت های نادر است و در تعداد کمی از افراد جهان مشاهده می شود. حساسیت به گوشت قرمز، می تواند به علت حساسیت فرد به پروتئین موجود در گوشت قرمز باشد. گوشت قرمز حاوی پروتئین های مختلف است که بعضی از آنها می توانند باعث ایجاد حساسیت در بدن برخی از افراد شوند.

آنتی بادی ها، بخشی از دستگاه ایمنی هستند که در اثر شناسایی عوامل بیگانه به وجود می آیند و در موارد دیگری که با عوامل بیگانه برخورد می کنند، با روش های مختلف آنها را نابود می کنند. نام آنتی بادی شناسایی کننده پروتئین های گوشت قرمز، ایمونوگلوبولین E است که خودش ماهیت پروتئینی دارد. هنگامی که مصرف گوشت قرمز در دفعات مختلف اتفاق بیفتد، بدن فردی که به آن حساسیت دارد به دلیل فعالیت آنتی بادی های مربوطه، دچار حساسیت شده و واکنش های آلرژیک را به همراه دارد.

حساسیت به گوشت قرمز، تنها به دلیل پروتئین های موجود در آن ایجاد نمی شود، بلکه مواد دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد حساسیت به گوشت قرمز شوند.یکی دیگر از موادی که در گوشت قرمز وجود دارد و باعث ایجاد حساسیت در برخی از افراد می شود، کربوهیدراتی به نام گالاکتوز است.

البته این کربوهیدرات به عنوان یک گروه کلی شناخته می شود و اگر بخواهیم دقیق تر اشاره کنیم، کربوهیدرات های گالاکتوز آلفا1، گالاکتوز آلفا3 و آلفاگل، از کربوهیدرات های ایجاد کننده حساسیت هستند. علائم حساسیت که توسط این کربوهیدرات ها در فرد ایجاد می شوند، تأخیر زیادی دارند و به همین علت، تشخیص حساسیت به گوشت قرمز سخت تر است.

علت آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

آلرژی به پروتئین موجود در گوشت قرمز وقتی به وجود می آید که سیستم ایمنی، پروتئین گوشت قرمز را با عناصر مخرب اشتباه بگیرد و آن را به عنوان چنین عنصری شناسایی کند. در ادامه نوعی آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E یا IgE در واکنش به این پروتئین به وجود می آید که به همین پروتئین اختصاص پیدا می کند. درنتیجه وقتی که فرد دوباره گوشت قرمز می خورد، IgE نسبت به پروتئین آن واکنش نشان می دهد و عناصر شیمیایی خاصی را در این واکنش آزاد می سازد که درنهایت علائم ناشی از واکنش آلرژیک را به وجود می آورند.

 گوشت قرمز

علائم آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

علائم آلرژی به پروتئین گوشت قرمز معمولا با گذشت چند دقیقه تا یک ساعت از مصرف گوشت قرمز یا ماده غذایی حاوی آن نمایان می شوند. کهیر، شایع ترین علامت آلرژی به پروتئین گوشت قرمز است، اما علائم پوستی ناشی از این آلرژی می توانند خفیف تر باشند و به صورت بثورات پوستی در اطراف دهان یا صورت نمایان شوند. علائم این آلرژی در دستگاه گوارش نیز معمولا شامل حالت هایی مانند تهوع و استفراغ هستند. البته در موارد مواجهه با واکنش آلرژیک شدید، فرد با تنگی نفس، سرفه و تغییر صدا مواجه می شود. به گفته متخصصان، افرادی که ساعت ها پس از مصرف گوشت قرمز با علائم آلرژیک مواجه می شوند، معمولا به کربوهیدرات موجود در گوشت قرمز آلرژی دارند، نه به پروتئین آن.

خارش محل حساسیت و کهیر

تشخیص آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

تشخیص آلرژی به پروتئین گوشت قرمز معمولا براساس سابقه بالینی فرد یا بررسی زنجیره حوادثی که منجر به برانگیختگی واکنش آلرژیک شده است، انجام می گیرد. این آلرژی را می تواند با آزمایش خون یا تست پوستی رایج تایید کرد. در آزمایش خون، سطح IgE نسبت به پروتئین گوشت قرمز بررسی می شود تا وضعیت آنتی بادی های آلرژیک در بدن مشخص شود. در تست پوستی رایج هم سطح پوست را می خراشند و مقدار کمی از آلرژن مورد نظر را روی آن قرار می دهند تا واکنش احتمالی را ارزیابی کنند.

درمان آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

درمان اصلی برای آلرژی به پروتئین گوشت قرمز، خودداری از مصرف گوشت قرمز و تمامی غذاهایی است که حاوی گوشت قرمز هستند. اگر به طور تصادفی با گوشت قرمز تماس پیدا کردید، آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل می توانند واکنش موضعی مانند بثورات پوستی را درمان کنند. اگر واکنش سیستمیک و شدیدی اتفاق بیفتد، اپی نفرین تزریقی باید به بدن فرد مورد نظر برسد. در صورت استفاده از این داروی تزریقی، فرد بیمار باید برای درمان تکمیلی سریعا به بیمارستان منتقل شود.

نکات مهم در مورد آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

اصطلاح «گوشت قرمز» برای نامیدن گوشت گاو، گوساله، گوسفند و گوشت همه پستانداران بالغ مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، بعضی از افراد فقط به پروتئین موجود در یکی از این گوشت ها آلرژی دارند. تست تشخیصی می تواند این مساله را برای شما روشن کند. افرادی که فقط به یک گوشت خاص آلرژی دارند، می توانند در طول زندگی از گوشت های قرمز دیگر استفاده کنند. به علاوه، تشخیص آلرژی به پروتئین یا کربوهیدرات موجود در گوشت قرمز هم در تست تشخیصی تعیین می گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان