آشنایی با چند نوع لایه بردار شیمیایی

  جمعه، 19 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با چند نوع لایه بردار شیمیایی
لایه برداری شیمیایی یا chemical peel روشی است که در آن یک محلول شیمیایی معمولا اسید روی پوست قرار گرفته و پس از مدت زمان مشخص از روی پوست پاک می‌شود. مدت زمان قرار گرفتن محلول روی پوست در پیلینگ‌های شیمیایی که در مطب یا کلینیک با استفاده از محلول‌های قوی انجام می‌شود اهمیت زیادی دارد

لایه برداری شیمیایی یا chemical peel روشی است که در آن یک محلول شیمیایی معمولا اسید روی پوست قرار گرفته و پس از مدت زمان مشخص از روی پوست پاک می شود. مدت زمان قرار گرفتن محلول روی پوست در پیلینگ های شیمیایی که در مطب یا کلینیک با استفاده از محلول های قوی انجام می شود اهمیت زیادی دارد. در طول این مدت بسته به نوع و Ph لایه بردار، محلول به لایه های پوست تا عمق خاصی نفوذ می کند و سلول های سطح پوست را برمی دارد. این لایه برداری از پوست موجب بهبود آسیب های نور خورشید، روشن شدن لک و تیرگی های پوست، درمان آکنه و رفع چین و چروک های سطحی پوست می شود. سلول هایی که به این روش از روی پوست برداشته می شود با سلول های جدید جایگزین می شود(افزایش گردش سلولی پوست). متداول ترین ترکیبات لایه بردارهای شیمیایی آلفاهیدروکسی اسیدها، بتاهیدروکسی اسید (سالیسیلیک اسید) و ترکیبات قوی تر که در کلینیک ها استفاده می شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

لایه بردار شیمیایی

این نوع از لایه بردارها به 4 دسته کلی شامل آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)، رتینوئیدها و آنزیم های طبیعی تقسیم می شوند. ویژگی هایی از جمله لایه برداری عمقی، درمان آفتاب سوختگی و تغییر رنگ پوست، جوان سازی پوست، بازکردن منافذ مسدودشده پوست، درمان آکنه، کاهش عمق چروک ها و کم رنگ کردن لک های به جا مانده از جوش ها جزو مواردی هستند که باید به آن ها اشاره کرد.

آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA): متداول ترین لایه بردار در این دسته، گلیکولیک اسید است که بسته به غلظت آن می تواند جزو لایه بردارهای با قدرت متوسط قرار بگیرد. گلیکولیک اسید تولید کلاژن را افزایش می دهد، بافت پوست را تمیز می کند و سبب طراوت و شادابی آن می شود.

بتا هیدروکسی اسیدها (BHA): یکی از بهترین لایه بردارها برای درمان آکنه، سالیسیلیک اسید است که می تواند چربی را در خود حل کند. این ماده به درون منافذ پوست نفوذ می کند و چربی اضافی آنها را از بین می برد. برخلاف گلیکولیک اسید و سایر اسیدهای AHA، سالیسیلیک اسید حساسیت پوست را نسبت به نور آفتاب افزایش نمی دهد. این لایه بردار برای ازبین بردن آفتاب سوختگی، تغییر رنگ پوست، ملاسما، لک های کبدی، کک و مک، جوش ها و آکنه ها بسیار مناسب است. سالیسیلیک اسید برای پوست های چرب بهترین لایه بردار است.

لایه بردارهای آنزیمی: این نوع لایه بردار سبک ترین و ضعیف ترین نوع لایه بردار است که از آنزیم های میوه تهیه می شود. برخلاف اسیدهای AHA و BHA لایه بردارهای آنزیمی کمترین تغییر و تبدیل را در سلول های پوستی ایجاد می کنند. این کرم ها فقط سلول های مرده را از بین می برند و پوست را به خوبی پاک سازی می کنند و برای پوست حساس، بهترین گزینه هستند.

رتینوئیدها: به گفته بسیاری از متخصصان پوست، یکی از موثر ترین انواع کرم لایه بردار پوست رتینوئیدها هستند. رتینوئید از مشتقات ویتامین آ است. این محصولات از دیرباز به منظور درمان آکنه مورد استفاده قرار گرفته اند و از نام های تجاری این لایه بردار می توان به رتین آ، رتینول و ترتینوئین اشاره کرد. اگر برای اولین بار و بدون نسخه می خواهید از این محصولات استفاده کنید، بهتر است از ترکیباتی با نام های رتینول و رتینیل پالمیتیت شروع کنید. این محصولات برای افراد بالای ۳۰ سال مناسب تر است. رتینوئیدها وقتی از طریق پوست جذب شوند، به رتینوئیک اسید تبدیل شده و سپس عمل لایه برداری را انجام می دهند.

از لایه برداری فیزیکی چه انتظاری داشته باشیم ؟

هر محصول یا روش لایه برداری که نیاز به مالیدن و مالش پوست دارد ، به عنوان یک لایه بردار فیزیکی شناخته می شود.شما ممکن است قبلاً لایه بردار های فیزیکی را امتحان کرده باشید – اسکراب های تمیز کننده ، برس های بدن، همه روش های متداول لایه برداری فیزیکی هستند.بزرگترین مزیت لایه برداری فیزیکی، سهولت دسترسی است. شما می توانید این کار را در خانه و به راحتی با ساخت یک ماسک یا اسکراب خانگی ، انجام دهید. همچنین نتیجه لایه برداری فیزیکی معمولا خیلی زود بر روی پوست نمایان می شود.اگر لایه برداری فیزیکی به درستی و به روش صحیح انجام نشود ، لایه برداری فیزیکی می تواند پوست شما را تحریک و حساس کند و ممکن است باعث از بین رفتن آب ترانس اپیدرمال شود. در چنین شرایطی استفاده از روغن های هومکتانت و یا سرم مرطوب کننده می تواند سوزش پوست را به حد اقل رسانده و و به قفل شدن رطوبت در پوست کمک کند و مانع از دست رفتن رطوبت شود.از بین لایه بردار ها و ساینده های فیزیکی و دستی چندین مورد وجود دارند از جمله:

  • اسکراب های پاک کننده
  • لیف های لایه بردار
  • برس های خشک
  • اسفنج های مورد استفاده در حمام
  • سنگ پا
  • غلطک میکرونیدلینگ یا میکرو درما

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (578 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (182 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (50 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان