آشنایی با فواید جوز هندی برای سلامتی بدن

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با فواید جوز هندی برای سلامتی بدن
جوز هندی تخم سخت درخت جوزبویا است که آن را آرد می‌کنند. ادویه‌ای محبوب، خوش‌مزه‌ و کمی شیرین است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و خانواده ویتامین B است. از جمله خواص جوز هندی می‌توان به تنظیم فشار خون، درمان بی خوابی و مراقبت از پوست اشاره کرد.

جوزهندی یکی از دو ادویه ای است که بر درخت همیشه سبز می روید. درخت همیشه سبز به خاطر روغن های اسانسی ای که از شاخه ها و برگ های آن گرفته می شود، بسیار ارزشمند است. این درخت معمولا در منطقه ی کارائیب، نقاط گرمسیری و در جنوب هند، در ایالت کرالا می روید و احتمالا در طول تجارت باستانی ادویه وارد این منطقه شده است. جوز هندی ادویه ی بومیِ جزیره های اطراف اندونزی است، ولی درحال ِحاضر استفاده ی جهانی دارد. یکی از مصارف آن در آشپزی و پخت و پز است. روغن های اسانسی شیره ی جوز هندی برای سلامتی بسیار مفید هستند و اغلب به عنوان داروهای جایگزین و گیاهی استفاده می شوند.

یکی از خواص جوز هندی تقویت کردن قوای جنسی است؛ در آشپزی نیز مقادیر بسیار کم آن به صورت پودری یا رنده شده برای درست کردن سوپ، آب گوشت، تاس کباب، استیک، رولت گوشت و حتی دسر، مصرف دارد. مردم محلی هند از آن برای خوش طعم کردن گوشت و دسر استفاده می کنند و از مغز میوه برای تهیه ی ترشی، خیارشور و غیره بهره می برند. این ادویه به طور منظم برای آماده کردن گوشت در پخت وپز مغولی استفاده می شود و در زبان هندی، به نام آن جیفال (Jaiphal) می گویند.

ارزش غذایی جوز هندی

با اینکه جوز هندی به مقدار خیلی کم و به عنوان ادویه و چاشنی در غذا مصرف می شود، ولی جالب است بدانید همان مقدار کم نیز برای سلامتی بسیار مفید است. زیرا این ادویه دارای مواد مغذی است که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیب های ارگانیک روغن های اسانسیِ موجود در جوز هندی هستند. طبق گزارش پایگاه داده ی وزارت کشاورزی ایالات متحده ی آمریکا (USDA) درباره ی مواد مغذی ملی، این عناصر مفید عبارت اند از فیبر غذایی، منگنز، تیامین، ویتامین B6 ، فولات (ویتامین B9)، ویتامین B12، منیزیم، مس و ماکلیگنان (macelignan).

طبع جوز هندی چیست؟

  1. طبیعت و مزاج جوز هندی گرم می باشد. جوز هندی سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، تیامین، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، مس و ماکی لیگنان و فیبر است.
  2. جوز هندی رایحه ای تند و طعم کمی شیرین دارد. هر دانه از خارج توسط پوسته ای سختی به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری احاطه شده که شیار های عمیقی دارد و با جدا کردن این پوسته، دانه آن ظاهر می شود. دانه سطحی چین خورده دارد و رنگ آن متمایل به خاکستری است.
  3. جوز هندی را بیشتر برای تهیه انواع دسر ها مانند کیک، کلوچه، سالاد میوه، خورش ها، نوشیدنی های گرم یا سرد مثل اسموتی ها، لاته زردچوبه و شکلات داغ و چای یا دمنوش آن به کار می برند.جوز هندی را برای تهیه روغن آن استفاده می کنند.

جوز هندی

آشنایی با خواص جوز هندی

جوز هندی نوعی ادویه محسوب می شود که دارای تخم سخت و خوشبو می باشد و مصرف آن به صورت ادویه خشک شده می باشد. این ادویه که عطر و بوی بسیار تندی دارد در مناطق گرمسیری پرورش می بابد.جوز هندی ادویه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص جوز هندی را برایتان جمع آوری کرده ایم.

  • تقویت سیستم قلبی عروقی : جوز هندی دارای ترکیب بی نظیر یوجینول می باشد که باعث تقویت سیستم قلبی عروقی شده و برای سلامت قلب مفید است. شما می توانید هر روز ناشتا دو قطره روغن جوزهندی را ترکیب کنید و به راحتی استفاده کنید تا سیستم قلبی عروقی شما تقویت شود.
  • سلامت بدن : جوز هندی دارای آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که مانع از شکل گیری رادیکال های آزاد در بدن می شود و همین امر باعث می شود تا بدن سالم باقی بماند.
  • خواب راحت و آرام: شما می توانید مقداری جوز هندی را درون یک لیوان شیر بریزید و میل کنید ، همچنین می توانید جوز هندی را با روغن مخلوط کرده و موقع خواب روی شقیقه ها بمالید تا ذهن شما آرام شود.
  • شفاف سازی پوست صورت: جوز هندی دارای خواص دارویی و ضدالتهابی می باشد که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه برای سلامت پوست و مو مفید می باشد. شما می توانید به راحتی از جوز هندی در غذاهای خود استفاده کنید. می توانید مقداری پودر جوز هندی را با چند قاشق شیر تازه ترکیب کنید و هفته ای دو بار بر روی پوست خود قرار دهید. این کار باعث شفاف شدن پوست شما می شود.
  • تقویت بدن: آنتی اکسیدان های موجود در جوز هندی باعث می شود تا بدن در مقابل بیماری های مختلف مقاوم شود.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: شما می توانید کمی جوز هندی را به غذای خود اضافه کنید ، این امر باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود. پتاسیم ، کلسیم ، آهن و منگنز از جمله موادی می باشد که در جوز هندی وجود دارد.
  • درمان جوش و آکنه: شما می توانید برای از بین بردن جوش های چرکی صورت از ماسک جوز هندی استفاده کنید. شما می توانید مقداری جوز هندی را با مقداری عسل و آب لیمو ترش و دارچین ترکیب کرده و ترکیب بدست آمده را که به صورت خمیری می باشد بر روی جوش های صورت خود قرار دهید. ماسک بدست آمده را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی صورت خود قرار دهید. جوز هندی خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • تقویت گردش خون: جوز هندی در طب سنتی به عنوان یک داروی تقویت گردش خون استفاده می شده است ، چرا که دارای پتاسیم است و برای کبد مفید است.
  • روشن کردن پوست: شما مقداری جوز هندی را با آب یا عسل ترکیب کنید و به صورت خمیر درآورید ، سپس بر روی پوست خود قرار دهید ، این کار باعث می شود تا آکنه از بدن رفع شود. جوز هندی را می توانید به صورت اسکراب تهیه کنید و بر روی صورت خود قرار دهید.
  • جلوگیری از ابتلا به آلزایمر: جوز هندی دارای ماده ای به نام مایریستیسین می باشد که می تواند آنزیم های مولد بیماری آلزایمر را از بین ببرد. جوز هندی باعث تقویت حافظه شده و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  • درمان افسردگی: جوز هندی برای درمان ناراحتی ها و افسردگی بسیار مناسب می باشد.
  • سلامت دستگاه گوارش: جوز هندی به عنوان یک ادویه دارویی می باشد که برای رفع مشکلات گوارشی بسیار مفید می باشد. شما می توانید مقداری جوز هندی را داخل سوپ ریخته و میل کنید تا مجرای گوارشی تان سالم بماند.
  • درمان سرفه و سرماخوردگی: روغن جوز هندی باعث تسکین سرفه می شود ، اگر سرما خورده اید بهتر است از جوز هندی استفاده کنید ، این ادویه می تواند در درمان خس خس سینه موثر باشد. می توانید مقداری جوز هندی را با کمی آب و آرد ترکیب کنید و روی پارچه قرار دهید و روی سینه فرد سرماخورده بگذارید.
  • تقویت قوای جنسی: جوز هندی دارای منگنز فراوان می باشد که این امر باعث تقویت هورمون های جنسی در زنان و مردان می شود. شما می توانید برای تقویت قوای جنسی خود از جوز هندی کمک بگیرید.
  • سلامت دهان و دندان: جوز هندی دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد که می تواند از دندان و لثه های شما مراقبت کند. روغن جوز هندی دارای اوژنول است که باعث کاهش درد دندان می شود. شما می توانید جوز هندی را با دارچین ترکیب کرده و به عنوان یک خمیر ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده ی قوی استفاده کنید.
  • سم زدایی کبد: می دانیم که کبد یکی از اجزای حساس بدن می باشد و برای اینکه کبد بتواند سم زدایی بدن را به شکل ویژه ای انجام دهد بهتر است از جوز هندی برای سم زدایی کبد استفاده کنید.
  • بهبود دندان درد: جوز هندی می تواند در پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. شما در زمان دندان درد می توانید جوز هندی را بکوبید و در سوراخ پوسیده دندان خود قرار دهید. پس از چند دقیقه ملاحظه می کنید که درد دندان رفع شده است.
  • مراقبت از مغز: جوز هندی باعث هوشیار شدن مغز می شود. چرا که دارای ترکیبات ارگانیکی به نام میریستیسین و ماکلیگنال می باشد که از مغز انسان در برابر بیماری های مختلف نظیر آلزایمر مراقبت می کند.
  • درمان سوء هاضمه: جوز هندی برای درمان بیماری های گوارشی بسیار مفید می باشد. شما می توانید مقداری جوز هندی را با چند قاشق عسل ترکیب کنید و میل کنید.
  • جلوگیری از حالت تهوع: جوز هندی دارای عطر خاصی می باشد که باعث جلوگیری از حالت تهوع می شود. جوز هندی را با عسل ترکیب کنید تا برای درمان حالت تهوع مفید باشد.
  • کاهش درد تورم: عصاره جوز هندی باعث تسکین درد های مفاصل می شود. شما می توانید از جوز هندی برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

جوز هندی

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه جوز هندی

  1. بارداری و شیردهی:مقادیر بسیار زیاد جوز هندی در غذاها غیر ایمن و خطرناک هستند. در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین یا حتی نقص هنگام تولد شود.
  2. از نظر ایمنی استفاده از جوز هندی در هنگام شیردهی، به اندازه کافی مشخص نیست. اما جهت احتیاط از مصرف آن در این دوران پرهیز کنید تا سالم بمانید.

مضرات جوز هندی

دستور کلی در مورد جوز هندی این است که مصرف آن به مقدار کم مفید است اما مصرف زیاد آن به خاطر وجود ماده ی ترکیبی مئرِشتن (که فقط میزان کم آن مفید است) می تواند ایجاد نوعی مسمومیت کند.علایم مصرف بیش از اندازه ی جوز هندی، وقوع آریتمی های قلبی، دل پیچه؛ سرگیجه و درد در بدن است.هم چنین همان طور که گفته شد مصرف زیاد آن در دوران بارداری می تواند به دلیل برهم زدن انقباض رحم باعث سقط جنین شود.در مورد میزان مصرف جوز هندی در هر بار، مقدار کم تر از 10 گرم توصیه شده است که بهتر است در دوران حاملگی خیلی کم تر مصرف شود یا اصلاً مصرف نشود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (64 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه