آشنایی با خواص مفید پنیر ماسکارپونه

  جمعه، 23 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با خواص مفید پنیر ماسکارپونه
پنیر ماسکارپونه پنیر خامه‌ای غلیظی است که در بیشتر سس‌ها، چیزکیک‌ها و همچنین دسر تیرامیسو استفاده می‌شود. طعم ملایم، خنثی و تقریبا کره‌ای این پنیر به‌راحتی با بیشتر غذاهای لوکس و سیرکننده عجین می‌شود.

امروزه ایتالیا جزو کشورهای پیشرفته صنعتی در جهان محسوب می شود و در کنار توسعه صنعت ماشین آلات و صنایع شیمیایی و پتروشیمی در زمینه محصولات کشاورزی و دامپروری نیز پیشرفت چشمگیری داشته است که از آن جمله می توان به تولید بیش از ۴۰۰ نوع پنیر سنتی و صنعتی اشاره کرد و از لحاظ تولید پنیر بعد از آمریکا، آلمان و فرانسه، چهارمین کشور دنیا محسوب می شود. ایتالیا، به عنوان کشوری توسعه یافته جزو هشت کشور صنعتی به شمار می آید و پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. این کشور با تولید پنیرهای خوش طعمی از جمله پنیر ماسکارپونه توانسته پیشرفت های زیادی در صنعت غذا داشته باشد.

پنیر ماسکارپونه سرشار از ویتامین آ و خانواده ویتامین ب است. میزان کلسیم و سدیم آن نسبت به پتاسیم بسیار غنی است ولی از لحاظ میزان آهن فقیر است. نکته حائز اهمیت این است که بر اساس اطلاعات سازمان دارو و غذا امریکا (FDA) مصرف حدود ۱۰۰ گرم پنیر ماسکارپونه در شبانه روز، میزان پتاسیم و آهن مورد نیاز مصرف کننده را برآورده نمی کند زیرا پنیر ماسکارپونه به دلیل میزان چربی بالا، فقط دارای عطر و طعم دلپذیر خامه ای است و جایگزینی مناسبی برای کره و خامه می باشد. البته مصرف زیاد این پنیر برای کودکان، سالخوردگان و افراد کم تحرک مضر است.

پنیر ماسکارپونه

خواص پنیر ماسکارپونه

اگرچه ماسکارپونه پنیری پرچرب است، فوایدی مانند سیرکنندگی هم دارد. در ادامه، خواص پنیر ماسکارپونه را توضیح داده ایم:

  • تأمین بخشی از نیاز بدن به کلسیم : پنیرهایی مانند گرویر یا پارمزان در مقایسه با ماسکارپونه، بمبی از کلسیم هستند و اگر دنبال این ماده معدنی برای قدرت بخشیدن به استخوان هایتان هستید، باید یکی از این انواع پنیر را انتخاب کنید. البته ماسکارپونه هم کمی کلسیم (۴درصد در یک وعده) دارد. مصرف کلسیم سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد و جلوی ازدست دادن تراکم استخوان را می گیرد.
  • مناسب برای رژیم غذایی پرچرب : ماسکارپونه حاوی چربی فراوان است، پس گزینه ای عالی برای افرادی است که رژیم غذایی پرچرب دارند. اگر برای بهبود بعد از بیماری یا هر دلیل دیگر به کالری بیشتری نیاز دارید یا از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی می کنید، بهتر است یخچالتان را پر از پنیر ماسکارپونه کنید و از این پنیر به جای پنیر خامه ای کم چرب استفاده کنید.
  • سیرکنندگی : پژوهش ها نشان داده اند محصولات حاوی لبنیات پرچرب بیش از لبنیات کم چرب یا فاقد چربی سیرکننده هستند. ماده اصلی ماسکارپونه خامه غلیظ است و به فرد احساس سیری می دهد.
  • بهبود جذب مواد مغذی : برخی از ویتامین ها محلول در آب هستند و برخی دیگر فقط در چربی حل می شوند. ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند. محتوای بالای چربی پنیر ماسکارپونه بهترین وسیله برای جذب این ویتامین ها در بدن است. مثلا مصرف کیک هویج با روکشی از ماسکارپونه می تواند زیست فراهمی (قابلیت جذب در بدن) ویتامین A موجود در هویج را بهبود بخشد.
  • بهبود طعم غذا : اگر می پرسید با پنیر ماسکارپونه چی درست کنم، باید بگوییم این پنیر برای خوشمزه تر کردن انواع غذاهای شیرین و خوش طعم ایدئال است. همچنین با ماسکارپونه می توانید کیک یا دسرهای لذیذی درست کنید. برخی از بررسی ها نشان داده اند افرادی که از طعم غذای خود لذت می برند، با مصرف مقدار کمی از آن غذا بیشتر سیر می شوند.

 بهبود طعم غذا با پنیر ماسکارپونه

عوارض جانبی ماسکارپونه

اگر به لاکتوز حساسیت دارید، با توجه به درجه حساسیت و عدم تحملتان می توانید از مقدار کمی پنیر ماسکارپونه در رژیم غذایی تان استفاده کنید. اگر می توانید کمی ماست یا پنیر مصرف کنید، می توانید اندکی ماسکارپونه هم به غذایتان اضافه کنید و ببینید بدنتان به آن چه واکنشی نشان می دهد. اما اگر حساسیت و عدم تحمل لاکتوز در شما شدید است، بهتر است سراغ خامه های غیرلبنی بروید.

برخلاف پنیرهایی چون چدار یا گودا، ماسکارپونه تنوع زیادی ندارد. با این حال، برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی با افزودن موادی چون شکلات، توت فرنگی یا سبزیجات معطر به این پنیر انواع مختلفی از آن را عرضه می کنند.

روش نگهداری پنیر ماسکارپونه

پس از آنکه ظرف ماسکارپونه را باز کردید، بایستی آن را در یخچال بگذارید و پس از گذشت ۵ تا ۷ روز می توانید آن را مصرف کنید. البته شما می توانید با گذاشتن این پنیر در فریزر عمر آن را به ۶ هفته الی ۲ ماه می رسد. البته پنیری که در فریزر نگهداری می شود کمی از طراوت و بافت خود را از دست می دهد. همچنین خواص پنیر ماسکارپونه فریز شده خیلی کم می شود. پس پیشنهاد می شود از پنیر یخ زده در پخت و پز مثل تهیه سس، سوپ و دسرها استفاده کنید. نکته جالبی که وجود دارد این است که از پنیر یخ زده در طرز تهیه دسر تیرامسو استفاده نمی شود.

هنگامی که احساس کردید بوی پنیر خوشایند نیست و بافت آن سفت و شکننده شده است، به معنای این است که پنیر خراب شده است. همچنین اگر رنگ پنیر تغییر کرد می توانید متوجه شوید که پنیر خراب شده است. زمانی که رنگ سفید و براق پنیر رو به زردی می رود، نشان دهنده این است که پنیر خراب شده است و آن را باید دور بریزید.

موارد مصرف پنیر ماسکارپونه

  • از پنیر ماسکارپونه می توان به جای خامه فرم گرفته برای تزیین کیک و دسر استفاده کرد، برای این منظور باید پنیر را با مقداری پودر قند شیرین کرد.
  • این پنیر بدلیل بافت خوبی که دارد به راحتی از ماسوره خارج شده و قابلیت فرم گیری بهتری نسبت به خامه دارد.
  • ماسکارپونه را می توان به عنوان چاشنی برای افزایش عطر و طعم در غذا های شیرین استفاده کرد.
  • این پنیر برای افزایش حجم، ایجاد طعم متمایز و جذاب کردن سس ها مناسب است.
  • پنیر ماسکار پونه را می توان با میوه های تازه مخلوط کرده و به عنوان دسر مورد استفاده قرار داد یا به عنوان یک لایه بر روی دسر ها قرار داد.
  • پنیر ماسکارپونه به دلیل درصد بالای چربی، یک عنصر ضروری در دستور پخت کیک های ایتالیایی مانند تیرامیسو و کیک های پنیری است. در تهیه ی کیک بادام نیز نقش اصلی را ایفا می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (222 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (114 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (41 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
انتقاد جدی روزنامه اصولگرا از نماینده حمله کننده به ظریف!
(تصاویر) خلاقیت عجیب و وحشت انگیز در طراحی کیف‌ های مجلسی زنانه با الهام از چهره انسان!
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
(عکس) گوشه ای از خانه پدری الناز ملک، بازیگر چشم‌رنگی سریال "زخم کاری"، با مبلمان قرمز و پرده های سبز/ چه خونه باصفا و خوش آب و رنگی
هریس: تمام تلاشم را برای شکست ترامپ به کار خواهم گرفت
(تصاویر ) خاص ترین و نادرترین رنگ پوست ها در جهان/ چه چهره های خاصی هم دارن
(تصاویر) 12 تا از منحصر بفرد‌ترین دیزاین‌‌های پلوی ایرانی که سفره غذاتون رو مجلسی و شیک جلوه میده/ دست و پنجه‌ی بانوان ایرانی طلا
توصیه های رهبر انقلاب به نمایندگان سرلوحه کار مجلس قرار می گیرد
خوشگذرانی سهیلا منصوریان در آب های آزاد کیش / وقتی دختران سرزمین مان ناخدای زندگی خود باشند نام قهرمان ایران در همان جا میدرخشد !
بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد
موثرترین روغن‌های دافع برای نیش پشه‌
خانم‌ عزیز این محصول انقلاب جنسی افسرده‌ات می‌کند!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت