آشنایی با خواص درمانی و سلامتی بروملین

  جمعه، 23 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با خواص درمانی و سلامتی بروملین
بروملین نوعی مخلوط آنزیمی هضم‌کننده پروتئین است که از ساقه، میوه و آب گیاه آناناس به دست می‌آید. عناصر فعال موجود در بروملین (شامل پروتئینازها و پروتئازها) پروتئین را در بدن می‌شکنند و معمولا به‌صورت مکمل برای درمان انواع بیماری‌ها مثل سوختگی، سنگ کلیه یا سرطان استفاده می‌شوند.

بروملین (bromelian) ترکیبی از آنزیم های پروتئولیتیک (هضم کننده پروتئین)، پراکسیداز، اسید فسفاتاز و مهارکننده پروتئاز است که خواص بروملین مصارف دارویی گسترده ای دارد. بروملین دارای اثرات ضدالتهابی، ضد درد، ضد تورم و ضد انعقاد است و به صورت مکمل خوراکی، داروی خوراکی و داروی موضعی کاربرد دارد. سازمان غذا و دارو ایالات متحده امریکا (FDA) بروملین را به عنوان افزودنی مطمئن (GRAS) تایید کرده است. آناناس مهم ترین منبع بروملین است. این ترکیب در ساقه و مرکز میوه آناناس فراوان و در گوشت میوه به میزان کمتر وجود دارد.

آناناس حاوی بروملین

آنزیم بروملین چیست؟

آنزیم بروملین یک مخلوط آنزیمی هضم کننده پروتئین است که به طور طبیعی از ساقه، میوه و آب گیاه آناناس به دست می آید. سابقه استفاده از آن برای درمان بیماری های پزشکی، عمدتاً در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی، قرن هاست.

بروملین در حال حاضر به عنوان یک مکمل غذایی طبقه بندی می شود و به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود. این آنزیم در دسته ای از آنزیم ها تصور می شود که به هضم پروتئین کمک می کنند.

بروملین ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. مردم از بروملین به صورت موضعی، برای از بین بردن پوست مرده ناشی از سوختگی، و به صورت خوراکی، برای برای درمان انواع بیماری ها، به ویژه آنهایی که با التهاب مزمن مرتبط هستند، مانند آلرژی، استئوآرتریت، سینوزیت و کولیت اولسراتیو را درمان می کند.

منابع آنزیم بروملین

بروملین به طور طبیعی در ساقه و میوه زرد آناناس وجود دارد. تولیدکنندگان ممکن است بروملین را به صورت کپسول، کرم، پودر یا قرص بفروشند. تولیدکنندگان همچنین ممکن است بروملین را همراه با مکمل های دیگر، مانند اسید لینولئیک مزدوج، که ترکیبی است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند، بسته بندی کنند.

 آناناس پراز آنزیم بروملین

خواص درمانی بروملین

  • آرتروز : تحقیقات بالینی نشان می دهد که خواص ضدالتهابی و ضد درد بروملین، آن را برای درمان درد، تورم بافت نرم و سفتی مفصل مرتبط با استئوآرتریت مؤثر می کند.
  • سینوزیت مزمن: بروملین با روان کردن ترشحات بینی و کاهش التهاب مجاری تنفسی به درمان مؤثر سینوزیت کمک می کند.
  • بیماری های قلبی و عروقی: بروملین مانع از چسبندگی و تجمع پلاکت های خون می شود، ازاین رو لخته در عروق خونی تشکیل نمی شود و خطرات احتمالی در سیستم قلب و عروق مانند فشارخون بالا، سکته قلبی و سکته مغزی رفع می گردد.
  • مشکلات تنفسی: بروملین حساسیت آلرژیک را کاهش می دهد و دیگر پاسخ های التهابی که بر راه های هوایی متمرکز می شود را متوقف می کند.این آنزیم با هدف قرار دادن عامل اصلی آلرژی سیستم ایمنی بدن را متعادل می کند؛ بنابراین برای افرادی که واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی، خارش چشم، متورم شدن غدد لنفاوی و گرفتگی مشکلات تنفسی دارند مفید است.
  • مهار آسم : نتیجه آزمایشی حیوانی نشان داد که ممکن است اثرات ضدالتهابی بروملین برای افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری های مربوط به حساسیت مجرای هوایی مفید باشد.
  • اثرات ضدالتهابی : به نظر می رسد این ماده برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد. این ماده علاوه بر کاهش التهاب بینی، می تواند التهاب هر قسمت دیگری از بدن را هم کاهش دهد. همچنین بروملین می تواند ترکیبات خاص مربوط به التهاب سرطان و رشد تومور را کم کند. از طرف دیگر می تواند سیستم ایمنی را برای ترشح ترکیبات ضدالتهاب تحریک کند. البته بیشتر این آزمایش ها روی موش ها و سلول ها در محیط آزمایشگاهی انجام شده اند و اطلاعات انسانی کمی در این رابطه وجود دارد.
  • کاهش علائم کولیت : در آزمایشی حیوانی، بروملین استخراج شده از میوه التهاب را کاهش داد و زخم های مخاطی ناشی از بیماری التهاب روده موش ها را کم کرد.
  • بهبود جای سوختگی : بر اساس یکی از پژوهش ها، استفاده از بروملین به صورت کرم موضعی برای ازبین بردن بافت آسیب دیده از زخم و سوختگی های درجه ۲ و ۳ مؤثر است.
  • مبارزه با سرطان : بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۱۰، بروملین برای مبارزه با سرطان مؤثر است. احتمالا این ماده توانایی مقابله با رشد سلول های سرطانی را دارد.
  • تقویت هاضمه : به نظر می رسد بروملین می تواند عوارض زخم معده و علائم اختلالات هاضمه را کاهش دهد. همچنین بر اساس آزمایش های حیوانی، این ماده می تواند تعداد باکتری های اشرشیا کلای و ویبریو کولرا را در روده کاهش دهد. این ۲ باکتری عامل اصلی اسهال هستند.
  • کاهش وزن : برخی از تولیدکنندگان مکمل، بروملین را به عنوان ماده ای کمکی برای کاهش وزن به بازار عرضه می کنند. آنها می گویند که آنزیم های موجود در بروملین می توانند سرعت هضم چربی ها در بدن را افزایش دهند. بااین حال، تحقیقات کمی نقش بروملین در کاهش وزن را تأیید می کنند.

مقدار مصرف بروملین

بدن معمولا توانایی جذب مقدار چشمگیری بروملین را دارد. همچنین می توان روزانه ۱۲ گرم بروملین را بدون ایجاد عوارض جانبی مصرف کرد. بااین حال، میزان مصرف بروملین باید با نظر پزشک، بر اساس نوع بروملین مصرفی (از ساقه یا گیاه) و دستورالعمل شرکت تولیدکننده باشد.

چه کسانی نباید بروملین مصرف کنند؟

  • افراد باردار و شیرده
  • حساسیت به آناناس، لاتکس، گندم، کرفس، پاپین، هویج، رازیانه، گرده سرو یا گرده چمن
  • بعد از عمل جراحی (ممکن است خطر خون ریزی را افزایش دهد، دو هفته قبل از جراحی، مصرف بروملین را متوقف کنید)

تداخلات دارویی بروملین

  • آموکسی سیلین (Amoxil ،Trimox): از آنجایی که بروملین مقدار آموکسی سیلین را در بدن افزایش می دهد، ممکن است اثرات و عوارض جانبی آموکسی سیلین را افزایش دهد.
  • آنتی بیوتیک ها (آنتی بیوتیک های تتراسایکلین): بروملین ممکن است باعث جذب بیشتر آنتی بیوتیک ها، از جمله آنتی بیوتیک های تتراسایکلین شده و عوارض جانبی آنتی بیوتیک های تتراسایکلین را نیز افزایش دهد.
  • تتراسایکلین ها عبارتند از: دمیکلوسیکلین (دکلومایسین)، مینوسیکلین (مینوسین) و تتراسایکلین (آکرومایسین)
  • داروهای ضد انعقادی
  • بروملین ممکن است سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد و مصرف آن به همراه داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، باعث افزایش کبودی و خونریزی شود.
  • داروهایی که باعث کاهش لخته شدن خون می شوندعبارتند از: آسپرین، کلوپیدوگرل (Plavix)، دیکلوفناک (Voltaren،Cataflam)، ایبوپروفن (Advil ،Motrin)، ناپروکسن (آناپروکس، ناپروسین)، دالتپارین (Fragmin)، انوگزاپارین (Lovenox)، هپارین، وارفارین (Coumadin)

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (235 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (116 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (96 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (50 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (41 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به زندگی سعید راد با 3 همسر مشهورش/ طلاق نوش آفرین از سعید راد و فرار به هندوستان
از ساندویچی باز کردن سعید راد بعد از ممنوع الفعالیت شدن تا کارگری در آمریکا! / روحش شاد ...
عروس رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
انتقاد جدی روزنامه اصولگرا از نماینده حمله کننده به ظریف!
(تصاویر) خلاقیت عجیب و وحشت انگیز در طراحی کیف‌ های مجلسی زنانه با الهام از چهره انسان!
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت