آشنایی با جاذبه های محله تاریخی سورو در بندر عباس!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با جاذبه های محله تاریخی سورو در بندر عباس!
محله تاریخی سورو واقع در غرب شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران است.از این محله سکه‌های متعددی مربوط به دوران مختلف به ویژه دوران هخامنشی، ساسانی، صفویه و قاجاریه به دست آمده‌است که اکنون در موزه بندرعباس نگهداری می‌شود.

محله باستانی سورو از جاهای دیدنی بندر عباس در غرب شهر است که در شمال محله‌ سوروی فعلی قرار دارد و در گذشته دارای نخلستان‌های وسیعی بوده است. درختان دیگری مانند کنار، کرت، کهور، گز و خرگ نیز در این منطقه می‌روییدند. از این محله سکه‌های متعددی مربوط به دوران مختلف، مخصوصا دوران ساسانی، صفویه و قاجاریه به دست‌ آمده است. این سکه‌ها امروزه در موزه‌ بندر عباس نگه‌داشته می‌شوند. محققان از این سکه‌های کشف شده حدس می‌زنند که ملوک هرمز، حکومتی پادشاهی در خلیج فارس بوده است که از قرن سوم تا قرن دهم هجری در طول تنگه هرمز حکومت می‌کردند، ضرابخانه داشتند و علاوه‌ بر سکه‌های مس و نقره، مسکوکات طلا هم ضرب می‌کردند.

معرفی محله سورو

محله باستانی سورو در بندرعباس و در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده و یکی از دیدنی های هرمزگان در ضلع جنوبی ایران است. محله سورو در ضلع غربی بندرعباس قرار دارد. تعداد زیادی سکه از دوران هخامنشی، ساسانی، صفوی و قاجار در این منطقه کشف شده است که هم اکنون در موزه بندرعباس نگهداری می شود. با در نظر گرفتن سکه های کشف شده می توان دریافت که حکام هرمز صاحب ضرابخانه بوده اند و جدا از مس و نقره، سکه های طلا نیز می ساخت.

تعداد 64 سکه طلای ساخته شده توسط ملوک هرمز و جرون در سال 1925 در روستای گودو کشف شد. محله باستانی سورو در قسمت شمالی محله سورو کنونی قرار داشت و در سال های نه چندان دور در گذشته این قسمت دارای باغ های فراوان که شامل هزاران درخت خرما و درختان مختلف دیگری از قبیل درخت سدر، درخت کاج، درخت کهور و درخت گز می شده است، داشت و مردم سه ماه تابستان را در این منطقه می گذراندند.محله تاریخی سورو با 87 هکتار مساحت دومین محله تاریخی بندرعباس است که در سال 1388 توسط شورای عالی برنامه ریزی و معماری به ثبت رسیده است.

سواحل محله سورو

از آنجائی که این منطقه در نزدیکی ساحل خلیج فارس واقع شده است دارای ساحل بسیاری است که به نام سواحل سورو شناخته می شوند. قسمتی از آنها را به صورت اختصاصی برای بانوان قرار داده شده اند. این سواحل یکی از گردشگر پذیر ترین سواحل خلیج فارس هستند و دارای امکانات مختلفی همچون رستوران و کافی شاپ نیز می باشد.

 محله سورو

معماری محله سورو

معماری بومی ایران از ویژگی ها و پتانسیل های ارزشمندی برخوردار است که امروزه آن طور که باید، از این ویژگی ها و پتانسیل ها استفاده نمی شود که یکی از دلایل آن ناشناخته بودن ماهیت این معماری و عناصر سازنده آن است. بندرعباس با قرار گرفتن در کنار خلیج فارس شرایط آ ب و هوایی ویژه ای دارد که از آن جمله می‌توان به اعتدال هوای زمستان و کوتاهی دوره بارش و گرمای شدید در تابستان نام برد.

دمای بین شب و روز و فصول مختلف به علت نزدیکی به دریا کم است زیرا رطوبت برخواسته مانع از کاهش یا افزایش بیش از حد آن در زمستان و تابستان می‌شود ولی این رطوبت بیش از اندازه شرجی شرایط زندگی را در این منطقه بسیار سخت می‌سازد. به نظر میرسد بهترین راه حل در زمانی که هیچ نوع تجهیزاتی برودتی نبوده، استفاده از باد است که می‌توان با به جریان انداختن هوا در محل زندگی شرایط بهتری را فراهم کرد. به همین دلیل خانه ها و ساختمان ها به گونه ای ساخته می شدند که بیشترین گردش جریان هوا در آنها وجود داشته باشد.از عناصر معماری بومی در این محل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماری با سنگ های مرجانی و رسوبی دریا: به علت نزدیکی به دریا برای ساخت ساختمان ها از این سنگ ها استفاده می شده است. این سنگ ها متخلخل هستند و عایق حرارتی خوبی به شمار می روند.

  • خانه های حصیری: به علت وجود نخلستان های بسیار در این منطقه، یکی از مصالحی که از آنها برای ساخت و ساز استفاده می شد برگ های نخل بود. که با آنها خانه های حصیری یا کپر می ساختند.

  • معماری سنگی توام با چوب و سنگ: ساخت خانه هایی با سقف گنبدی شکل در این مناطق مرسوم نبوده است به همین دلیل با استفاده از کاهگل و تیرک های چوبی اقدام به ساخت سقف های مسطح می کردند.

  • استفاده از شناشیل: نوعی بالکن به سمت بیرون از خانه و بر روی معبر عمومی است که با چوب پوشانده می شده است و پیرامون آن با نرده های مشبک پوشانده می شد. شناشیل کاربرد های گوناگونی داشته است از جمله استفاده به عنوان فضای رابط (ایجاد کننده ارتباط بین فضاهای خانه)، ایجاد دید مناسب و سایه اندازی بر روی معابر.

  • بادگیر: یکی از مشخصه های اصلی معماری گرم و مرطوب است. در کرانه های خلیج فارس بادگیر به صورت هواکشی خرطوم مانند بر روی پشت بام و پشت به دریا ساخته می شد تا بادهای نسبتا ملایمی که از دریای پر جزر و مد بر می خیزد وارده خانه شده و هوای گرم را به بیرون براند.

محله سورو

خلاصه

محله باستانی سورو واقع در شهر بندرعباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.محله باستانی سورو در غرب شهر بندرعباس قرار دارد . از این محله سکه‌های متعددی مربوط به دوران مختلف به ویژه دوران ساسانی، صفویه و قاجاریه به دست آمده‌است که اکنون در موزه بندرعباس نگهداری می‌شود . از سکه‌های مشکوفه چنین بر می‌آید که ملوک هرمز صاحب ضرابخانه بوده‌اند و به غیر از مسکوکات مس و نقره، مسکوکات طلا هم ضرب می‌کرده‌اند . درسال 1925، تعداد 64 سکه طلا ضرب ملوک هرمز و جرون در قریه گودو کشف شده‌است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان