آشنایی با جاذبه های تنگ گنجه‌ای در یاسوج!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های تنگ گنجه‌ای در یاسوج!
تنگ گنجه‌ای در 13 کیلومتری یاسوج، در مسیر یاسوج به سی‌سخت قرار دارد. در بین دره، رودخانه‌ای وجود دارد و مناطق اطراف آن، پوشیده از درختان چنار و بلوط است که ترکیب این دو طبیعتی فوق‌العاده زیبا خلق کرده است. این تنگه که در منطقه ای به نام روستای گنجه ای واقع شده است.

شهر یاسوج پایتخت استان کهگیلویه و بویر احمد است که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است. این شهر با توجه به آب و هوای سردسیری که دارد میزان بارش باران و برف در آن بسیار زیاد است و منابع آبی زیادی را دارا می باشد، از همین رو این شهر به آبشارهای خروشانش معروف است. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری ساعد نیوز قصد داریم تا درباره یکی جاذبه های طبیعی که در نزدیکی شهر یاسوج قرار گرفته صحبت کنیم. تنگ گنجه ای طبیعی بکر و رویایی را در اختیار گردشگران و طبیعت گردان قرار می دهد به طوری که چشم انداز طبیعی آن به صورتی است که طبیعت آن در چهارفصل سال دیدنی و چشم نواز می باشد. در ادامه ی مطلب تنگ گنجه ای در یاسوج با ما همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه ی طبیعی آشنا شوید.

تنگه گنجه ای در یاسوج، یکی از جاذبه های طبیعی و بکری است که در نزدیکی یاسوج قرار گرفته و چشم انداز طبیعی بی نظیر و جذابی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می آورد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در چهار فصل سال منظره ی بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورد. منطقه گردشگری تنگه گنجه ای در 13 کیلومتری شهر یاسوج و در روستای گنجه ای در مسیر جاده یاسوج جاده یاسوج به سی سخت با چشمه های جوشان در دره ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط قرار گرفته است. این منطقه آنچنان بازدیدکنندگان را محو خود می کند که دل کندن از آن کار بس دشوار است. جالب است بدانید که در روستای گنجه ای چندین چشمه آب سرد و گوارا وجود دارد که همه آن ها از کوه های مرتفع و بلند دنا سرچشمه می گیرند.

تنگه گنجه ای

تنگ گنجه ای در یاسوج

در منطقه ی تنگ گنجه ای در یاسوج که در روستایی به همین نام قرار گرفته نیز می توانید آسمان را از لابه لای شاخه های گسترده و در هم تنیده ای که در آن وجود دارد نیز قدم بزنید. در این منطقه تفریحی امکانات بهداشتی و تفریحی بی نظیری وجو دارد که همه این موارد سبب شده تا گردشگران زیادی به سمت این منطقه در یاسوج به خصوصو در فصل های بهار و تابستان سفر کنند. مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند به دور از هیاهوهای شهر به تفریح می پردازند و حال و هوای خودشان را عوض می کنند. جالب است بدانید که در حال حاضر بخش خصوص در حال احداث تالارهای مجهز به سوئیت در این منطقه هستند که فضای اقامتی در اطراف آن هستند. به غیر فضاهای اقامتی یک اردوگاه برای کمک های اولیه و امدادگرایانه هم در حال تاسیس است.

پوشش گیاهی که در این منطقه برپا است بسیار دیدنی و چشم نواز است و همچنین در کنار آن یک تنگ گنجه ای در یاسوج نیز وجود دارد که در جذب گردشگر به سمت این منطقه تفریحی بسیار تاثیرگذار بوده است. این منطقه به لحاظ موقعیت نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر یاسوج – سی‌سخت، یکی از مسیرهای پرتردد این استان محسوب می‌شود. بنابراین به راحتی می‌توانید از این منطقه دیدن کرده و از زیبایی طبیعت آن بهره‌مند شوید.

موقعیت تنگ گنجه‌ای به صورت دره‌ای زیبا، سرسبز و سحرانگیز توسط طبیعت، نقاشی شده و آواز پرندگان و صدای باد و شرشر صدای رودخانه و هوای لطیف و خنک آن، آرامش‌بخش روح و روان انسان است. این منطقه سرسبز با طبیعت زیبا و بکر، هوایی خنک و مطبوع دارد و عبور رودخانه از مسیر بین دره و از لابه‌لای درختان سربه فلک کشیده چنار، منطقه را به مکانی دلچسب برای گردشگران مبدل کرده است.

تنگه گنجه ای

شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه تنگ گنجه‌ای

تنگ گنجه ای در میان دره ها و دل کوه ها قرار گرفته است به همین خاطر آب و هوای کوهستانی و مطلوب دارد. عده ‌ای از مردم بومی که در یاسوج زندگی می کنند و معتقد اند که این جاذبه همانند آهنربایی است که گردشگران مختلف را از سراسر کشور به سوی خود جذب می‌ کند. به طور کلی آب و هوای این تنگه در هر چهار فصل مطلوب است اما در هر حالت به عنوان اقلیم‌های سردسیر محسوب می شود. علت آن هم این است که در این منطقه میزان بارش برف و باران بسیار زیاد است. به خاطر وجود کوه های دنا منابع آبی روستای گنجه به خوبی تامین می‌ شوند و این روستا به هیچ وجه با مشکل کم آبی مواجه نیست، البته این منطقه در سال 1387 به مدت یک سال دچار خشکسالی شد اما خوشبختانه با بارش‌های سال بعد تمامی این مشکلات رفع شدند.

تنوع در رویش گیاه های مختلف در تنگ گنجه ای

آب و هوای این منطقه به قدری مطلوب و مناسب است که این امکان را فراهم کرده است تا پوشش گیاهی بسیار متنوعی را در تنگ گنجه ای شاهد باشیم. هنگامی که پای تان را به این منطقه می گذارید تا چشم کار می کند سرسبزی درختان و کوه هایی که دور تا دور آن را پوشانده اند پیداست. وجود همین درختان سبب شده است تا در فصل گرم تابستان بر روی زمین سایه اندازند و هوا را خنک کنند. از جمله درختانی که به تعداد بی شمار در این منطقه رویش می کند می‌توانیم به بلوط، زالزالک و بنه اشاره کنیم. بسیاری از پزشکان طب سنتی از گیاهانی که در این منطقه می روید در در زمینه ی درمانی بهره می برند.

تنگه گنجه ای

چه زمانی به تنگه گنجه ای سفر کنیم؟

همانطور که در مورد شرایط اقلیمی و آب و هوایی، این منطقه صحبت کردیم بدون شک متوجه شده اید که روستای گنجه ای منطقه‌ای تقریباً سردسیر و این موضوع به این معنی است که در فصول سرد سال مانند زمستان و اواسط پاییز هوای این روستا به اوج سرمای خود می‌رسد و مردمش تقریبا هر روز زمستان را شاهد بارش برف و باران هستند، پس با تمام این تفاسیر توصیه می کنیم که اگر سفر در فصل سرد را دوست ندارید، در فصل بهار از این منطقه دیدن کنید.

تنگ گنجه‌ای از لحاظ دسترسی در مسیر خوبی قرار گرفته است. جاده آسفالته یاسوج-سی‌سخت از کنار آن عبور می‌کند و مسیر دسترسی به آن را با وسیله نقلیه کاملا راحت و دست‌یافتنی می‌کند. بهترین فصل برای بازدید از این گردشگاه طبیعی و زیبا فصل‌های بهار و تابستان است. موقعیت تنگ گنجه‌ای به صورت دره‌ای زیبا، سرسبز و سحرانگیز توسط طبیعت، نقاشی شده و آواز پرندگان و صدای باد و شرشر صدای رودخانه و هوای لطیف و خنک آن، آرامش‌بخش روح و روان انسان است. این منطقه سرسبز با طبیعت زیبا و بکر، هوایی خنک و مطبوع دارد و عبور رودخانه از مسیر بین دره و از لابه‌لای درختان سربه فلک کشیده چنار، منطقه را به مکانی دلچسب برای گردشگران مبدل کرده است.

در این منطقه آسمان از لا‌به‌لای شاخه‌های گسترده و تنه‌های بالا بلند درختان چنار، شکوه و منظره‌ای جذاب و دیدنی دارد. وجود امکانات بهداشتی و تفریحی و آب لوله‌کشی در این تنگ باعث شده تا مسافران بی‌شماری در فصل‌های بهار و تابستان به دور از هیاهوهای شهر به تفریح در آن بپردازند. بخش خصوصی در حال احداث یک تالار مجهز به سوئیت است و فضاهای اقامتی نیز در آن، احداث و ساخته شده است. در این منطقه هلال احمر به عنوان یک اردوگاه برای امداد‌گران و عموم مردم مورد استفاده است. طبیعت، پوشش گیاهی و چشم‌انداز جذاب، زیبا و رویایی در کنار رودخانه در «تنگ گنجه‌ای» می‌تواند در جذب گردشگران به استان کهگیلویه و بویراحمد نقش تاثیر گذار را ایفاء کند. این منطقه به لحاظ موقعیت نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر یاسوج - سی‌سخت، یکی از مسیرهای پرتردد این استان محسوب می‌شود. بنابراین به راحتی می‌توانید از این منطقه دیدن کرده و از زیبایی طبیعت آن بهره‌مند شوید.

خلاصه

استان زیبای کهگیلویه وبویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری، پذیرای گردشگران است. این استان با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، حدود 2600 اثر تاریخی، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز مکانی مناسب برای گردشگران و بخصوص طبیعت‌گردان است. شهر یاسوج از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان «پایتخت طبیعت ایران» شناخته شده است. یاسوج با زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی، همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های رشته کوه‌های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیبایی ها و آب و هوای مطبوعش هر ساله در فصول سبز، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی یاسوج تنگ گنجه‌ای است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (60 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (20 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!