ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با مضرات سرکه سیب و عوارض جانبی آن

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با مضرات سرکه سیب و عوارض جانبی آن
سرکه سیب از سیب‌های تخمیر شده استخراج می‌شود. این ماده غذایی در بسیاری از سس‌ها و مواد نگهدارنده غذایی محبوب موجود است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره آسیب‌های استفاده دائمی و بیش از اندازه از سرکه سیب در رژیم غذایی روزانه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سرکه سیب از مواد طبیعی با فواید و مزیت های فراوان می باشد که به خصوص برای کاهش وزن در میان مردم محبوب شده است. این ماده طی فرایند تخمیر و از ترکیب سیب با مخمر به دست می آید.با وجود همه مزایای سرکه سیب، بسیاری از مردم نگران ایمنی و عوارض جانبی احتمالی این ماده غذایی هستند و در مصرف منظم آن دچار تردید می شوند.در ادامه قصد داریم درباره این مسئله صحبت کرده و با عوارض جانبی سرکه سیب آشنا شویم، با ما همراه باشید.

 سرکه سیب

محتویات سرکه سیب

سرکه سیب منبع غنی از اسید استیک، پروبیوتیک، منیزیم، پتاسیم و آنزیم های مفید گوارشی و ویتامین های گروه B و ویتامین D است. این مواد موجود در سرکه سیب موجب طراوت و شادابی سلول های بدن می شود.به طورکلی سرکه سیب حاوی 94٪ آب، 1٪ کربوهیدرات و فاقد چربی و پروتئین است. در مقدار 100 گرم (میلی لیتر) سرکه سیب 22 کالری که مقدار ناچیزی ریز مغذی هم دارد وجود دارد.

معروف ترین فواید سرکه سیب

این سرکه یک محصول خانگی محبوب است. مردم قرن هاست که از سرکه سیب برای لاغری، آشپزی و داروسازی استفاده می کنند. این مایع دارای خواص مختلفی برای سلامتی از جمله اثرات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است. معروف ترین فواید سرکه سیب شامل موارد زیر است:

  • کمک به کاهش وزن
  • کاهش کلسترول
  • کاهش سطح قند خون
  • بهبود علائم دیابت

 سرکه سیب

مضرات سرکه سیب و عوارض جانبی احتمالی آن

متأسفانه گزارش هایی درباره ی عوارض مصرف سرکه سیب وجود دارد. این عوارض بیشتر ناشی از مصرف بیش ازحد سرکه سیب است. بااینکه مقادیر کم سرکه سیب بی خطر است، ولی مصرف زیاد آن می تواند مضر و حتی خطرناک باشد.

۱. ایجاد تأخیر در تخلیه معده

سرکه سیب موجب کاهش سرعت تخلیه ی مواد غذایی از معده می شود. این امر از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کند و ورود قند به جریان خون را به تأخیر می اندازد. این ویژگی موجب بدترشدن علائم فلج معده (گاستروپارزی) می شود که در مبتلایان به دیابت نوع ۱ شایع است.در بیماری فلج معده اعصاب معده به خوبی کار نمی کنند. بنابراین غذا بیش ازحد در معده باقی می ماند و با سرعت طبیعی خالی نمی شود.سوزش معده و سرِدل، نفخ و حالت تهوع از علائم فلج معده هستند. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که از فلج معده نیز رنج می برند، تنظیم زمان بندی مصرف انسولین و غذا بسیار دشوار است. زیرا پیش بینی اینکه غذا چه زمانی هضم و جذب می شود، کار سختی است.

یک مطالعه ی کنترل شده بر روی ۱۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ و فلج معده انجام گرفت. مصرف آب همراه با ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه سیب نسبت به مصرف آب خالی، موجب افزایش چشمگیر زمان باقی ماندن غذا در معده ی این افراد شد.

۲. عوارض گوارشی

ممکن است سرکه سیب موجب بروز عوارض گوارشی ناخوشایندی در برخی افراد بشود. براساس مطالعات انجام گرفته بر روی جانوران و انسان ها مصرف استیک اسید و سرکه سیب می تواند موجب کاهش اشتها، احساس سیری و کاهش تدریجی کالری دریافتی بشود.البته مطالعه ای کنترل شده نشان داد در برخی موارد کاهش اشتها و مصرف غذا می تواند موجب کاهش بروز سوء هاضمه بشود.

در مطالعه ای، مصرف یک نوشیدنی محتوی ۲۵ گرم سرکه سیب موجب کاهش اشتهای شرکت کنندگان شد. ولی از سوی دیگر حالت تهوع در آنها افزایش یافت. حالت تهوع این افراد زمانی که نوشیدنی شان طعم بدی داشت، تشدید می شد.مصرف سرکه سیب به مبتلایان کولیت روده، التهابات دستگاه گوارشی و زخم معده نیز توصیه نمی شود.

۳. کاهش سطح پتاسیم و تضعیف استخوان ها

هنوز مطالعه ی کنترل شده ای درمورد تأثیرات سرکه سیب بر سطح پتاسیم خون و سلامت استخوان وجود ندارد.بااین حال گزارش هایی وجود دارد که مصرف زیاد سرکه سیب در درازمدت می تواند موجب کاهش پتاسیم خون و تضعیف استخوان بشود.یک زن ۲۸ ساله به مدت ۶ سال روزانه ۲۵۰ میلی لیتر سرکه سیب را در آب مخلوط کرده و می نوشید. پس از این مدت، او به خاطر سطح پایین پتاسیم خون و وجود موارد غیرطبیعی در ترکیب خون به بیمارستان مراجعه کرد. معاینات بیشتر نشان داد که این زن به پوکی استخوان نیز مبتلا شده که در این سن پدیده ی نادری است. پزشکان معالج این زن معتقدند مصرف زیاد سرکه سیب موجب شده تا مواد معدنی از استخوان این زن خارج بشوند تا اسید خون او را خنثی کنند. همچنین آنها معتقدند سطح بالای اسید از تشکیل استخوان تازه جلوگیری کرده است.البته شایان ذکر است مقدار مصرفی این زن بسیار بیشتر از مقداری است که اکثر افراد مصرف می کنند. همچنین او این کار را چندین سال انجام داده بود.

۴. فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان یکی دیگر از مضرات سرکه سیب است. غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند به مینای دندان آسیب بزنند. تأثیر نوشابه ها و آبمیوه ها بر روی فرسایش مینای دندان به طور گسترده ای مطالعه شده است. اما برخی مطالعات نشان می دهند استیک اسید موجود در سرکه نیز ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.در یک مطالعه ی آزمایشگاهی، مینای دندان عقل در چندین نوع سرکه سیب با pH متفاوت از ۲٫۷ تا ۳٫۹۵ فرو برده شد. سرکه سیب موجب کاهش ۱ تا ۲۰ درصدی مواد معدنی دندان پس از ۴ ساعت شد.البته این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی و خارج از محیط دهان انجام گرفت. بزاق موجود در دهان تا حدی اسید را خنثی می کند. با تمام این تفاسیر شواهدی وجود دارد که مصرف زیاد سرکه سیب به مینای دندان آسیب می زند.در موردی، دختر ۱۵ ساله ای که روزانه ۲۳۷ میلی لیتر سرکه ی سیب رقیق نشده را مصرف می کرد، دچار پوسیدگی دندان شدید شد.

۵. سوزش مری

از مضرات سرکه سیب در هنگام مصرف بیش از حد می توان به سوزش مری اشاره کرد. سرکه سیب می تواند خطر سوزش مری (گلو) را افزایش بدهد.بررسی ای درمورد نوشیدنی هایی که کودکان به طور اتفاقی می خورند نشان داد که استیک اسید ناشی از سرکه شایع ترین علت بروز سوزش مری در کودکان است.محققان سرکه را به عنوان یک ماده ی سوزاننده معرفی کرده اند و توصیه می کنند والدین آن را دور از دسترس کودکان نگهداری کنند.هنوز موردی از سوزش مری ناشی از مصرف سرکه سیب گزارش نشده است. ولی یک زن مدعی شده، وقتی یک قرص سرکه سیب در گلویش گیر کرد، موجب بروز سوزش گلوی او شد. این زن مدعی شده، در اثر بروز این اتفاق تا ۶ ماه عمل بلع را با سختی و درد انجام داده است.

۶. سوختگی پوست

ممکن است مصرف سرکه سیب بر روی پوست، به خاطر طبیعت اسیدی اش باعث سوختگی پوست بشود. در یک مورد، دختر ۱۴ ساله ای براساس چیزی که در سایت ها مشاهده کرده بود، برای از بین بردن خال روی بینی اش، چند قطره سرکه سیب روی آن ریخت. اما این عمل موجب آسیب دیدن پوست این ناحیه شد.در یک مورد دیگر مادرِ یک پسر ۶ ساله که از چند بیماری رنج می برد، برای درمان عفونت پای پسرش بر روی آن چند قطره سرکه سیب ریخت که این امر موجب سوختگی پوست این ناحیه شد.گزارش های دیگری نیز وجود دارد که از سوختگی پوست به خاطر استفاده از سرکه سیب حکایت دارند.

۷. تداخل دارویی

ممکن است سرکه سیب با برخی داروها تداخل داشته باشد. این داروها عبارت اند از:

  • داروهای دیابت: افرادی که انسولین یا داروهای تحریک کننده ی تولید انسولین را همراه با سرکه سیب مصرف می کنند، ممکن است کاهش خطرناک قند خون یا سطح پتاسیم را تجربه بکنند.
  • دیگوکسین (لانوکسین): این دارو سطح پتاسیم را کاهش می دهد. مصرف این داروها همراه با سرکه سیب ممکن است سطح پتاسیم بدن تان را بیش ازحد کاهش بدهد.
  • برخی داروهای مدر: برخی داروهای مدر می توانند باعث تخلیه ی پتاسیم از بدن بشوند. برای جلوگیری از کاهش بیش ازحد پتاسیم، این داروها نباید با مقادیر بالای سرکه سیب مصرف بشوند.

۸. تضعیف دستگاه ایمنی

از مضرات سرکه سیب می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. براساس شواهد موجود پروبیوتیک ها و باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارشی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. سرکه سیب نیز یک مایع تخمیری است و تخمیر موجب افزایش خواص پروبیوتیک ها می شود.غذاهای تخمیری می توانند باعث افزایش باکتری های مفید در دستگاه گوارشی بشوند. غذاهایی مانند کلم ترش که پایه ی سرکه دارند، این خاصیت را دارند. اما جالب است بدانید که سرکه سیب به تنهایی چنین خاصیتی ندارد و نمی توانید برای تقویت دستگاه ایمنی تان روی آن حساب بکنید.

۹. احساس خستگی

مصرف زیاد سرکه سیب می تواند باعث کمبود کالری لازم برای انجام فعالیت هایتان بشود و در توازن انرژی بدن تان اختلال ایجاد بکند.اگر می خواهید مصرف سرکه سیب را آغاز کنید، بهتر است آن را در وعده های غذایی حاوی سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات و به عنوان جایگزینی برای سس یا چاشنی ها استفاده بکنید. با این کار بدن تان می تواند انرژی موردنیازش را به دست بیاورد و شاید حتی جلوی مصرف کالری اضافه را گرفتید.

۱۰. کاهش وزن موقتی

دلیل این امر به آن خاطر است که بیشتر وزنی که از دست می دهید، به خاطر از دست دادن آب است و با مصرف مجدد آب، وزن تان برمی گردد.اگر در رژیم غذایی کاهش وزن تان به مصرف سرکه وابسته هستید، کاهش وزن اولیه می تواند سوخت و سازتان را آهسته و کاهش وزن را در آینده برای تان سخت تر بکند.

۱۱. شاید حتی باعث افزایش اشتهایتان شود

سرکه سیب به عنوان یک ماده ی غذایی کاهش اشتها شناخته شده است. اما مصرف مقدار زیادی نوشیدنی محتوی سرکه سیب ممکن است حتی گرسنه ترتان بکند. در ابتدا شاید به خاطر مصرف مقدار زیادی سرکه سیب که با آب رقیق شده، احساس سیری بکنید. ولی پس از رفتن به دستشویی و دفع ادرار شاید گرسنه تر از قبل بشوید.

 سرکه سیب

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

  1. بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری پیش از وعده غذایی است. می توانید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در حجم مشخصی از مایعات همچون آب و یا سایر نوشیدنی ها حل کنید و میل نمایید. همچنین می توان از سرکه سیب در تهیه سس سالاد و یا در غذای خود استفاده کنید تا خاصیت چربی سوزی آن اثر بگذارد.
  2. بسیاری از افراد خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری را موثر می دانند؛ اما در حقیقت با خوردن سرکه سیب قبل از خواب، قند خون کاهش پیدا می کند و درنتیجه چنانچه صبح آزمایش قند بدهید، ۴ درصد قند ناشتای شما کمتر خواهد بود؛ اما نمی توان گفت خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری تاثیر دارد.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (397 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (391 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (244 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (197 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (191 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (175 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (142 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (127 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (119 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به چیدمان شیک هفت سین کریم باقری اسطوره فوتبال/ چه خونه زندگی داره+عکس خوانندگی بی‌نظیر شرکت کننده خوش صدای صداتو با آهنگ اصیل ایرانی/ چقدر فوق العاده سنتور میرنه+ویدیو جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت!
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر