آشنایی با فلاونوئیدها و خواص آن برای بدن

  جمعه، 23 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با فلاونوئیدها و خواص آن برای بدن
فلاونوئیدها رنگدانه های گیاهی است که باعث ایجاد رنگ های متنوع در میوه ها و سبزی ها می شود. فلاونوئیدها مقاومت گیاه به عوامل بیماری زا را افزایش می دهد.مصرف غذاهای سرشار از فلاونوئیدها می‌تواند روشی برای پرهیز از ابتلا به بیماری‌های مرگباری مانند سرطان و بیماری قلبی باشد.

فلاونوئیدها ترکیبات مختلفی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. آنها همچنین در محصولات گیاهی مانند چای و شکلات هستند. شش نوع مختلف از فلاونوئیدها در غذا وجود دارد و هر نوع به روشی متفاوت توسط بدن شما تجزیه می شود.آنها به غذاهای خاصی رنگ می دهند، گیاهان را در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) و عفونت محافظت می کنند و ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

فلاونوئیدها چیست؟

فلاونوئیدها سرشار از فعالیت آنتی اکسیدانی هستند و می توانند به بدن شما در دفع سموم روزانه کمک کنند. گنجاندن فلاونوئیدهای بیشتر در رژیم غذایی شما یک راه عالی برای کمک به سلامت بدن شما و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن است

فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات پلی فنلی طبیعی هستند که در همه جا وجود دارند و با هسته فلاوان مشخص می شوند و یکی از رایج ترین کلاس های ترکیبات در میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی های مشتق شده از گیاه هستند.

بیش از ۸۰۰۰ ترکیب با ساختار فلاونوئیدی شناسایی شده است. آنها همراه با کاروتنوئیدها مسئول رنگ های زنده در میوه ها و سبزیجات هستند. برخی از شناخته شده ترین فلاونوئیدها کوئرستین و کامفرول هستند. در گیاهان، این ترکیبات محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، عوامل بیماری زا و گیاهخواران را فراهم می کنند.

فلاونوئیدها به عنوان مکمل های غذایی ارتقا دهنده سلامت و پیشگیری از بیماری در نظر گرفته می شوند. مطالعات اپیدمیولوژیک، بالینی و حیوانی نشان می دهد که فلاونوئیدها ممکن است اثرات محافظتی در برابر بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان داشته باشند.

هنگامی که برای اولین بار توسط دانشمندان در سال ۱۹۳۰ از پرتقال استخراج شد، تصور می شد که آنها نوع جدیدی از ویتامین هستند و بنابراین ویتامین P نامیده می شود. این نام دیگر استفاده نمی شود، زیرا فلاونوئیدها ویتامین نیستند.

فلاونوئیدها

انواع فلاونوئیدها

فلاونوئیدها بزرگ ترین گروه فیتونوترینت (مواد مغذی گیاهی) هستند. فیتونوترینت هایی مثل فلاونوئید ها خواص ضدالتهابی مفیدی دارند که از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. فلاونوئید ها به ۶ گروه اصلی تقسیم می شوند که در ادامه، هرکدام را معرفی می کنیم.

۱. فلاون

شامل لوتئولین و آپوژنین است که به میزان زیاد در کرفس، جعفری، فلفل و گیاهانی با گل های آبی و سفید یافت می شود. فلاون ها آفت کش هایی طبیعی هستند که از برگ گیاهان در برابر حشرات مضر محافظت می کند. فلاون ها در بهبود سلامت عمومی، به تأخیر انداختن فرایند سوخت وساز و فعالیت داروهای خاص نقش مهمی دارند.

۲. آنتوسیانیدین یا آنتوسیانین

این فلاونوئیدها شامل مالویدین، پلارگونیدین و سیانیدین هستند که رنگ قرمز، بنفش و آبی گل ها را ایجاد می کنند. بلوبری قرمز و بنفش، انار، آلو و انگور سرشار از آنتوسیانیدین هستند. آنتوسیانیدین ها اثرات ضدالتهابی قوی دارند که سبب می شود برای تقویت سلامت قلب، کاهش وزن و جلوگیری از دیابت مفید باشند.

۳. فلاونون

فلاونون ها شامل هسپریدین، اریودیکتیول و نارینژنین هستند که به میزان زیادی در مرکبات وجود دارند. این فلاونوئیدها در تقویت سلامت قلب و عروق، تسکین سیستم عصبی، تنظیم وزن و کلسترول نقش دارند و به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی معروف اند.

۴. ایزوفلاون

ژنتیستئین، گلیستئین و دایدزئین از این دسته اند که به میزان زیادی در سویا و محصولات آن و حبوبات وجود دارند. ایزوفلاون ها سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، اندومتریوز، سرطان پروستات و تنظیم چرخه قاعدگی می شوند و در حفظ تعادل هورمونی بدن نقش دارند.

۵. فلاونول

فلاونول ها زیرگروهی گسترده از فلاونوئیدها شامل کورستین و کامپفرول هستند. پیاز، تره فرنگی، کلم بروکلی، کاهو، چای، انواع توت، لوبیا و سیب سرشار از این فلاونوئید هستند. کورستین نوعی آنتی هیستامین است که برای تسکین تب یونجه و کهیر استفاده می شود. کامپفرول و سایر فلاونول ها خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارند و خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

۶. فلاوانول

فلاوانول ها ۳ دسته اصلی مونومر، دایمر و پلیمر دارند و به میزان زیادی در چای، کاکائو، انگور، سیب و انواع توت یافت می شوند. این مواد در کاهش کلسترول، مبارزه با سندروم خستگی مزمن و تقویت سیستم عصبی نقش دارند.

تاثیر فلاونوئید بر بدن

فواید فلاونوئیدها

فلاونوئید ها در تنظیم فعالیت سلولی و مبارزه با رادیکال های آزاد عامل استرس اکسیداتیو نقش دارند. به عبارت ساده تر، این مواد به بدن شما کمک می کنند بهتر کار کند و از آن در برابر سموم و عوامل استرس زای روزانه محافظت می کنند. فلاونوئیدها برای تنظیم فشار خون بالا مفیدند. فلاونوئیدها فواید دیگری هم دارند که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

۱. پیشگیری از بیماری های پیشرونده عصبی

اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها ممکن است از بیماری های پیشرونده عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون پیشگیری کنند. مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید ممکن است در افزایش جریان خون به مغز، بهبود عملکرد شناختی، تقویت حافظه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های شناختی ناشی از افزاش سن نقش داشته باشد.

۲. تنظیم دیابت

ادویه ها سرشار از مواد مغذی مثل فلاونوئیدها و سایر ترکیبات زیست فعال اند که نقش مهمی در تنظیم قند خون دارند. ادویه هایی مانند رزماری، سیر، زنجبیل، فلفل و پونه کوهی حاوی فلاونوئیدهایی اند که در تنظیم قند خون و حفظ سلامت کلی نقش دارند. فلاونوئیدها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند.

۳. پیشگیری از سرطان

بر اساس تحقیقات، رژیم غذایی غنی از فلاونوئید که سبب فعالیت آنتی اکسیدانی می شود، در کاهش خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ نقش دارد. اضافه کردن میوه ها و سبزیجات رنگی به رژیم غذایی بهترین روش حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو و پیشگیری از تولید سلول های توموری است. البته هر فلاونوئید ممکن است برای کاهش ابتلا به سرطان خاصی نقش داشته باشد. مثلا آنتوسیانیدین در کاهش ابتلا به سرطان ریه نقش دارد، در حالی که فلاونول ها خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند.

۴. کاهش التهاب

ویژگی ضدالتهابی و تسکین درد قوی فلاونوئیدها در کاهش پاسخ سلولی به درد مؤثر است. در علم پزشکی از فلاونوئیدها برای مهار درد مزمن و درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

۵. تنظیم وزن

فلاونوئید ها نقشی باورنکردنی در کاهش التهاب و ازبین بردن چربی اضافی دارند. فعالیت آنتی اکسیدانی قوی فلاونوئیدها به برطرف شدن التهاب کمک می کند و میزان لپتین یا هورمون سرکوب کننده اشتها را کاهش می دهد. مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی غنی از فلاونوئید به افزایش احساس سیری و کاهش وزن کمک می کند.

۶. کاهش بیماری های قلبی عروقی

فلاونوئید های موجود در چای، قهوه و سویا احتمال ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند. افرادی که در رژیم غذایی خود فلاونوئید بیشتری گنجانده اند، کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند.

۷. درمان عفونت ویروسی

فلاونوئیدها اثرات ضدباکتریایی و ضدویروسی دارند. بر اساس تحقیقات، فلاونوئیدهای خاصی از تکثیر سلول های اچ.آی.وی (HIV) و سارس جلوگیری می کنند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

منابع غذایی فلاونوئیدها

فلاونوئیدها (به طور خاص فلاوانوئیدها مانند کاتچین ها) رایج ترین گروه از ترکیبات پلی فنولیک در رژیم غذایی انسان هستند و به طور همه گیر در گیاهان یافت می شوند. فلاونول ها ، بیوفلاونوئیدهای اصلی مانند کوئرستین ، نیز در همه جا یافت می شوند ، اما در مقادیر کمتری. توزیع گسترده فلاوونوئیدها ، تنوع و سمیت نسبتاً کم آنها در مقایسه با سایر ترکیبات گیاهی فعال (به عنوان مثال آلکالوئیدها) باعث می شود که بسیاری از حیوانات از جمله انسان مقادیر قابل توجهی را در رژیم غذایی خود مصرف کنند. غذاهایی که محتوای فلاونوئید بالایی دارند شامل جعفری ، پیاز ، بلوبری و سایر توت ها ، چای سیاه ، چای سبز و چای اولانگ ، موز ، همه مرکبات ، جینکو بیلوبا ، شراب قرمز ، خولان ، گندم سیاه و شکلات تلخ است.

فلاونوئیدها


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (610 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان