آشواگاندا یا جینسینگ هندی چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

  دوشنبه، 12 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشواگاندا یا جینسینگ هندی چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟
ریشه جنسینگ هندی یکی از اعجاب انگیزترین گیاهان دارویی در سرتاسر دنیا به حساب می‌آید. نام این گیاه در زبان هندی، آشواگاندا است. آشواگاندا کلمه‌ای است، که ریشه سانسکریت دارد، معنای این کلمه این طور تعریف شده است: «آن چیزی که قدرت اسب نر را دارد». نام علمی جینسینگ هندی نیز Withania somnifera است.

آشواگاندا متعلق به خانواده Solanaceae، یک درختچه همیشه سبز، یکی از گیاهان مهم آیورودا است که به عنوان گیلاس زمستانی هند و جینسینگ هندی نیز شناخته می شود و از زمان های بسیار قدیم در هند به دلیل خواص بیشمار درمانی که دارد، معروف است. آشواگاندا برای افزایش انرژی و برای کاهش التهاب، تنظیم قند خون، تنظیم کورتیزول، درمان اضطراب و استرس و افسردگی تجویز و استفاده می شود. در دو دهه گذشته، طی تحقیات انجام شده، مشخص شد که آشواگاندا حاوی ماده موثری است که پتانسیل آن را به عنوان یک ماده ضد سرطان زا در معالجه سرطان ها نشان می دهد. همچنین آشواگاندا، گیاهی است که برای افزایش قوای جنسی مردان شناخته شده است و تاکنون افراد زیادی با بهره گیری از خواص آن، درمان شده اند. در ادامه شما را با خواص آشواگاندا یا جینسینگ هندی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تصویر

آشواگاندا گیاه دارویی باستانی است

یکی از گیاهان مهم در آیورودا است (آیورودا طب سنتی و باستانی که به هند و ایران باستان تعلق دارد)، نوعی داروی جایگزین که مبتنی بر اصول درمانی هند است. این گیاه بیش از 3000 سال است که برای رفع استرس و افزایش سطح انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. آشواگاندا در زبان سانسکریت به معنی “بوی اسب” است، که هم به بوی بی نظیر و هم به افزایش قدرت اشاره دارد. نام گیاه شناسی آن Withania somnifera است و با نام های دیگری از جمله جینسنگ هندی و گیلاس زمستانی نیز شناخته شده است. گیاه آشواگاندا درختچه ای کوچک با گل های زرد است که بومی هند و شمال آفریقا است. شیره یا پودر ریشه و برگ این گیاه برای درمان انواع مشکلات استفاده می شود. بسیاری از فواید آشواگاندا به غلظت بالای withanolides (لاکتون استروئیدی) نسبت داده شده است، که با رشد تومور و التهاب مبارزه میکند.

خواص آشواگاندا

1. آرامش اعصاب و تمرکز ذهن با ریشه خشک شده جینسینگ هندی (آشواگاندا)!

ریشه خشک شده جینسینگ هندی یا همان آشواگاندا، دارای مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها باعث تقویت ذهن شده و به آرامش اعصاب مرکزی کمک می کنند. طب سنتی بر این عقیده است، که آشواگاندا اثر آرام بخشی قدرتمندی دارد و برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند، بسیار موثر است. پودر آشواگاندا می تواند به عنوان مکملی برای درمان استرس مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه همچنین در کاهش اضطراب و از بین رفتن افسردگی، تاثیر بسیار زیادی دارد. آشواگاندا با داشتن آنتی اکسیدان های قوی تا حد زیادی باعث بهبود عملکرد مغز می شود، همچنین باعث نابودی رادیکال های آزادی می شوند که علت پیری سلول ها هستند.

2. ضد سرطان

اعتقاد بر این است که آشواگاندا باعث ایجاد گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) در سلول های سرطانی می شود و عملکرد آنها را مختل می کند. همچنین، ممکن است باعث شود که سلولهای سرطانی در برابر apoptosis مقاومت خود را از دست بدهند.

3. افزایش حجم توده ای عضله

آشواگاندا میتواند ترکیب عضله ای بدن را بهبود بخشد و قدرت را افزایش دهد.

4. کاهش التهاب

از دیگر ویژگی های این گیاه افزایش گلبول های سفید خون و مبارزه با عفونت است. از این رو التهاب را کاهش می دهد و برای سلامتی بهروزی به همراه می آورد.

5. کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

علاوه بر اثرات ضد التهابی ، آَشواگاندا ممکن است با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید به بهبود سلامت قلب نیز کمک کند. یک مطالعه در موش صحرایی نشان داد که با استفاده از این گیاه کلسترول کل تا 53٪ و تری گلیسیرید تقریبا 45٪ کاهش پیدا کرد. در یک مطالعه 60 روزه در بزرگسالان مبتلا به استرس مزمن، مشخص شد: گروهی که بالاترین میزان مصرف عصاره آشواگاندا را تجربه کرده است، 17٪ کاهش کلسترول LDL “بد” و 11٪ کاهش تری گلیسیرید را تجربه کرده اند.

6. موثرترین داروی گیاهی برای افزایش میل جنسی!

آشوگاندا، مزایای زیادی برای سلامت جنسی مردان و زنان دارد و افزودن آن به رژیم غذایی، می تواند باعث افزایش میل جنسی شود. این گیاه معجزه آسای هندی، باعث کاهش پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از کادمیوم در بدن انسان می شود و به بازیابی میل جنسی و افزایش قدرت باروری در آقایان کمک می کند. استفاده منظم و به اندازه از ریشه خشک شده جینسینگ هندی باعث افزایش تعداد و کیفیت اسپرم ها در آقایان می شود و ترشح هورمون تستوسترون را در بدن آن ها زیاد می کند.

7. درمان کم خونی و تقویت سیستم ایمنی بدن با آشواگاندا!

آشواگاندا در ساختار خود، دارای مقدار زیادی آهن است، بنابراین یک خوراکی مفید برای درمان کم خونی به حساب می آید. ساختار زیستی این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی همچون مالاریا، التهابات ناشی از آرتریت و یا آب آوردن قسمت های مختلف بدن، بسیار موثر است.

8. درمان کم کاری غدد فوق کلیوی با آشواگاندا!

غدد فوق کلیوی می توانند قربانی عمده ای از عوامل استرس زا شوند. نتیجه این اتفاق برای بدن، خستگی آدرنال است. اما خبر خوب این است، که یکی از راه های تقویت و درمان کم کاری غدد فوق کلیوی مصرف آشواگاندا یا همان ریشه جینسینگ هندی است. آدرنال یک غده درون ریز است، که برای تولید انواع هورمون های بدن ضروری می باشد. این غده ها شامل آدرنالین، آلدسترون، استروئیدها و کورتیزول است. احساس خستگی، درد، کاهش وزن بدون علت، فشار خون پایین، خواب ، حریم پذیری، مشکلات گوارشی، سرگیجه و تغییر رنگ پوست از علائم خستگی آدرنال به حساب می آید. آشواگاندا با رفع این علائم می تواند باعث درمان کم کاری غدد فوق کلیوی شود.

9. یک داروی گیاهی برای بند آمدن خون قاعدگی!

خونریزی قاعدگی در بعضی افراد بسیار دردناک است. برای کاهش خونریزی قاعدگی، سبک کردن و توقف آن روش های خاصی وجود دارد که با توجه به نیاز افراد قابل استفاده است. آشواگاندا یک داروی گیاهی برای بند آمدن خون قاعدگی به حساب می آید و تاثیرات آن در این زمینه اثبات شده است. مصرف جینسینگ هندی همچنین برای بهبود خونریزی های شدید قاعدگی و کاهش خونریزی بسیار موثر است. برای استفاده از این داروی گیاهی در اینگونه موارد، بهتر است با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

10. در دسترس بودن آشواگاندا در همه جا

آشواگاندا یک مکمل سالم و پر خاصیت است، که برای اغلب افراد مفید می باشد. این گیاه دارویی تقریبا در همه جا در دسترس است. البته گروهی از افراد خاص مانند زنان و باردار و شیرده، نباید سرخود از آشواگاندا استفاده کنند. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری های خودایمنی هستند، پیش از مصرف آشواگاندا باید با پزشک متخصص مشورت کنند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، لوپوس، تیروئیدیت و دیابت نوع ۱ نیز، بهتر است از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند. همچنین افرادی که داروهای ضد ویروسی برای بیماری های تیروئید استفاده می کنند نیز بهتر است در هنگام مصرف آشواگاندا احتیاط کنند. زیرا این گیاه باعث ترشح هورمون تیروئید می شود. اگر قرار است از خواص آشواگاندا بهره ببرید، بهتر است آن را به اندازه مناسب و استاندارد مصرف کنید. دوز توصیه شده برای میزان مجاز مصرف آشواگاندا، بستگی به این دارد که نوع پودری آن را مصرف می کنید، یا از سایر انواع عصاره ای، کپسولی، برگ و ریشه آن استفاده می کنید. مقدار مجاز استفاده از ریشه آشواگاندا معمولا ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز است. استفاده از برندهای معتبرو با کیفیت آشواگاندا نیز توصیه می شود. فروشگاه اینترنتی باماسالمین، عرضه کننده آشواگاندای اصل و با کیفیت در انواع حالت های مختلف است.

در نهایت، مکمل و داروی گیاهی آشواگاندا راه و روشی آسان و موثر برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی انسان و پیشگیری از بیماری های بسیار است.

چه افرادی نباید از جینسینگ هندی (آشواگاندا) استفاده کنند؟

افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، تیروئید هاشیموتو و دیابت نوع 1، افرادی که دارو های کاهش دهنده ی قند خون، دارو های کاهش دهنده ی فشار خون، دارو های تیروئید و آرام بخش استفاده می کنند، بهتر است از مصرف گیلاس زمستانی اجتناب کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم
تیتر امروز   
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم