دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / اصول آشپزی /

آشپز شو؛ طرز تهیه عدسی صبحانه خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی 

پنجشنبه، 03 آبان 1403
کد خبر: 414846
ساعدنیوز: عدسی یکی از غذاهای سنتی کشورمان است که به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم با موادی مثل سیب زمینی یا قارچ درست کنیم، برای مشاهده آموزش آشپزی سنتی و مرحله به مرحله طرز تهیه عدسی در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

به گزارش سرویس مجله خانواده ساعدنیوز، عدسی یکی از غذاهای سنتی کشورمان است که به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم با موادی مثل سیب زمینی یا قارچ درست کنیم، برای مشاهده آموزش آشپزی سنتی و مرحله به مرحله طرز تهیه عدسی در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

مواد لازم برای پخت عدسی (3 نفر)

آب: 4 پیمانه + 3 پیمانه آب داغ

عدس: 1 پیمانه

روغن آفتابگردان: 2 قاشق سوپ‌خوری

کره: 1 قاشق سوپ‌خوری

پیاز (ریز خرد شده): 1 عدد

نمک: به میزان لازم

زنجبیل تازه (پوست کنده و رنده شده): 1 و 1/2 قاشق چای‌خوری

سیر (ریز خرد شده): 4 حبه

گوجه فرنگی (نگینی خرد شده): 400 گرم

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق سوپ‌خوری

خامه پرچرب یا شیر پرچرب: 1/2 پیمانه

برگ گشنیز تازه (خرد شده): 1/4 پیمانه (برای تزیین)

طرز تهیه عدسی

مرحله اول

برای تهیه عدسی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی ابتدا یک کاسه بزرگ را از آب پر می کنیم و عدس را نسبت به نوع آن به مدت 30 دقیقه تا 2 ساعت در آب می خیسانیم. پس از گذشت این زمان عدس را آبکشی و تمیز می کنیم.

مرحله دوم

اگر از عدس محلی استفاده می کنید حتما با دقت آنرا با پاک کنید زیرا در میان عدس های محلی سنگ ریزه زیاد وجود دارد. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم سپس با 1 قاشق غذاخوری از روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم تفت دادن پیاز را تا زمانی که سبک شود ادامه می دهیم. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. رب گوجه فرنگی را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شود. توجه داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آنرا می گیرد باعث می شود در پایان عدسی خوشرنگ تری داشته باشیم.

مرحله پنجم

در این مرحله عدس آبکشی شدهرا به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و در صورت تمایل عدس را هم کمی تفت می دهیم. در ادامه 6 لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را قرار می دهیم تا عدس به آرامی بپزد.

مرحله ششم

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید ، پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش امد حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم بپزد. در ادامه آرد سفید را به همراه 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت می دهیم.

مرحله هفتم

تفت دادن آرد باعث می شود که تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود و در نهایت رنگ آن کرمی شود. پس از اینکه آرد را خوب تفت دادیم آنرا به قابلمه عدسی اضافه می کنیم. این کار باعث می شود عدسی لعاب خوبی بگیرد.

مرحله هشتم

در ادامه سیب زمینی را به صورت مکعب های کوچک خرد می کنیم تا راحت تر پخته شوند ، سپس با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه عدس ها نیمپز شدند سیب زمینی های خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

برای پخت سیب زمینی ها 30 دقیقه زمان کافی است و اگر آنها را خیلی زود داخل عدسی بریزیم له می شوند و ظاهر عدسی را خراب می کنند.پس از اینکه عدسی اماده شد می توانید برای تزیین آن از کنجد، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خود استفاده کنید.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره آشپزی با ما همراه باشید.

  برچسب ها: غذا عدسی

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
صف طولانی عاشقان بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در ماسل شوی دبی +فیلم/ رقیب تبریزی هادی چوپان بچه معروف بدنسازی ایران شد
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
داستان های هزار و یک شب ؛ شب اول : داستان دهقان و درازگوش
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)