عوارض کاشت مو

  شنبه، 10 اسفند 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
عوارض کاشت مو
این روزها شمار افرادی که برای رهایی از ریزش مو و داشتن ظاهری بهتر به روش های جراحی کاشت مو روی می آورند، در حال افزایش است اما شاید این افراد نمی دانند که کاشت مو عوارض ناخوشایند بسیاری به همراه دارد.

کاشت مو

امروزه جراحی کاشت مو همچنان زندگی افراد زیادی را تغییر می دهد و به آنها کمک می کند تا یک بار دیگر جوانی و شادابی خود گذشته خود را به دست آورند. تمامی این افراد که در گذشته موهای خود را از دست داده بودند، حالا می توانند با استفاده از عمل کاشت مو، روند از دست رفتن موهای خود را کاملاً برعکس کنند. کاشت مو، برای آقایانی که به دنبال دستیابی به چهره ای جوان تر و جذاب تر هستند، یک راهکار ایده آل است. کاشت موی طبیعی در واقع نوعی عمل جراحی است که در آن فولیکوهای مو از یک قسمت برداشته شده و در ناحیه بدون مو روی پوست سر کاشته می شوند. قبل از انجام این عمل، پوست سر به صورت محلی بی حس می شود. بعد از عمل هم باید داروهایی برای کاهش درد، تورم و جلوگیری از عفونت مصرف کرد. در اکثر موارد، بعد از ۶ تا ۹ ماه، بیماران ۶۰ درصد رشد مجدد مو خواهند داشت. در این مان بهتر است به عوارض کاشت مو اشاره کنیم:

تورم پس از جراحی

یکی از رایج ترین عوارض کاشت مو که اغلب بیماران پس از عمل جراحی با آن مواجه می شوند، تورم پس از جراحی است که در اثر تجمع مایع میان بافتی در زیر پوست حادث می شود و موضع تحت درمان شروع به خاریدن می کند. در حال حاضر علت مشخصی برای این عارضه کشف نشده اما در سال ٢٠١۴ مطالعه ای صورت گرفت و در مجله بین المللی Trichology منتشر شد که نشان می داد ۴۷/۴۲درصد بیماران پس از کاشت مو به این عارضه دچار می شوند. در این پژوهش عواقب کاشت مو در ۷۳ بیمار بررسی و مطالعه شد. این ورم پس از مدت زمان کوتاهی با بیرون کشیدن مایع میان بافتی برطرف می شود و خوشبختانه با چند مرحله درمان می توان از شر این عارضه خلاص شد و برای مدت زمان طولانی فرد را گرفتار نخواهد کرد.

عفونت

امکان ابتلا به عفونت پس از پیوند مو هم وجود دارد؛ ولی کم است. از هر ۱۰۰۰ نفر، ۱ نفر دچار این موضوع می شود. خوشبختانه می توان با مصرف آنتی بیوتیک، از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

نازک شدن موقت مو

یکی از عوارض کاشت مو ،نازک شدن موقت مو است که باعث می شود تا موی پیوند زده شده پس از جراحی اغلب ریزش می کند. اما این موها دوباره رشد خواهند کرد. احتمال ریزش موهای قبلی هم وجود دارد؛ ولی این نوع ریزش پایدار نیست و پس از ۱-۲ ماه برطرف می شود.

زخم ماندگار

اگر جای زخم روی پوستتان می ماند، باید نگران این عارضه باشید. این مشکل معمولا در افرادی رخ می دهد که استعداد آن را دارند. بعضی مواقع دیده می شود که افراد به صورت ژنتیکی مستعد جای زخم های ماندگار هستند.

التهاب

بر اساس مطالعه فوق الذکر، از دیگر عوارض رایجی که بیماران پس از کاشت مو با آن دست و پنجه نرم می کنند، التهاب فولیکول مو است. این عارضه به شکل جوش یا زخم در محل کاشت مو ظاهر می شود و در نتیجه آن فرد به شدت احساس ناراحتی و خارش می کند و به زیبایی اش خدشه وارد می شود. این مطالعه نشان می دهد ۲۹/۲۳درصد بیماران به عارضه التهاب فولیکول مو دچار می شوند.

لیکن پلانوپیلاریس (LPP)

شکل بسیار حاد التهاب فولیکولی است که باعث التهاب شدید فولیکول های مو و پیدایش شمار کثیری زخم در محل کاشت مو می شود. در سال ٢٠١٢ مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت و در مجله انگلیسی Dermatology منتشر شد که نشان می داد این عارضه ممکن است در نهایت به آلوپسی (ریزش بخشی یا تمامی موهای یک نقطه) منجر و ریزش موها بیشتر و وخیم تر شود. اما لیکن پلانوپیلاریس یکی از عوارض نه چندان متداول کاشت مو به شمار می رود. در مطالعات فوق تنها ٧ بیمار در نتیجه کاشت مو به این عارضه مبتلا شدند که البته هیچ یک از آنها پیش از انجام این جراحی سابقه ابتلا به لیکن پلانوپیلاریس را نداشته اند.

سکسکه

شاید عجیب و غریب به نظر برسد، ولی سکسکه یکی از عوارض بعد از جراحی کاشت مو است که می تواند از چند ساعت تا چند روز بعد از عمل ادامه پیدا کند. اگر سکسکه بیش از دو سه روز ادامه پیدا کرد، بیمار باید با پزشک خود تماس بگیرد تا دارویی جهت رفع سکسکه برای او تجویز شود كه علت آن بخاطر دوز داروی بالا در روش های سنتی و رايج است.

خارش

خارش یکی از عوارض کاشت مو است که اکثر بیماران پس از پیوند مو تجربه می کنند. اگر با این عارضه به درستی برخورد نشود، احتمال دارد که به یک مشکل جدی تبدیل شود. در واقع، یکی از عوارض شایع بعد از عمل کاشت مو، خارش نواحی درگیر در عمل در پوست سر در روش های سنتی FIT وFUT است. خاراندن سر در طی چهار روز اول بعد از عمل می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد و منجر به آسیب دیدگی گرافت های تازه کاشته شده شود. خوشبختانه شدت خارش پوست سر بعد از کاشت مو معمولاً خیلی کم است و در اغلب موارد به هیچ مداخله درمانی نیاز ندارد. در واقع، مرطوب نگه داشتن ناحیه پذیرنده در پوست سر با استفاده از مرطوب کننده های پوستی، در اغلب موارد می تواند خارش پوست را برطرف نماید. اما در صورتی که خارش پوست سر خیلی شدید باشد و بیشتر از چهار روز ادامه پیدا کند، لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا احتمالاً یک پماد موضعی استروئید خفیف برایتان تجویز کند.

خونریزی

کاشت مو چه به روش FUE و چه به روش نواری انجام شود، معمولاً بر روی ناحیه اهدا کننده در پوست سر یک پانسمان گذاشته می شود تا فشار مختصری را بر روی این ناحیه وارد کند. این کار باعث می شود که خطر بروز خونریزی بعد از کاشت مو به حداقل برسد. بعد از پایان عمل کاشت مو ممکن است در ناحیه اهدا کننده یا ناحیه پذیرنده در پوست سر، کمی خونریزی وجود داشته باشد. اگر این خونریزی اتفاق بیفتد، معمولاً با گذاشتن یک گاز استریل و فشار دادن آرام آن بر روی سر به مدت چند دقیقه، می توان خونریزی را متوقف کرد. اگر خونریزی با چند بار فشار دادن مختصر بر روی پوست سر متوقف نمی شود، با پزشک خود تماس بگیرید.

بی حسی

اثر داروهای بی حسی موضعی که در زمان انجام اغلب عمل های کاشت مو استفاده می شود، ممکن است تا چند ساعت بعد از پایان عمل نیز همچنان باقی بماند. علت دیگری که برای بی حسی بعد از عمل وجود دارد، تحریک اعصاب پوست در نواحی پذیرنده و اهدا کننده می باشد. تحریک اعصاب معمولاً در چند روز اول دوره بهبودی بعد از عمل اتفاق می افتد. گاهی اوقات هم ممکن است آسیب مکانیکی اعصاب سطحی باعث بروز بی حسی شود که در این صورت بی حسی به مدت طولانی تری ادامه پیدا خواهد کرد. بی حسی دائمی نیز یکی از عوارضی است که بعد از کاشت مو گزارش شده است، اما در صورتی که برداشتن گرافت های مو از ناحیه اهدا کننده و کاشتن آنها در ناحیه پذیرنده به روش صحیح انجام شود، وقوع بی حسی دائمی بسیار نادر خواهد بود. اگر بی حسی پوست سر شما بعد از دو سه روز از زمان عمل به طور کامل برطرف نشود، لازم است که با پزشک خود تماس بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان