ساعدنیوز
ساعدنیوز

عوارض مصرف قند زیاد بر بدن

  دوشنبه، 22 آذر 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
عوارض مصرف قند زیاد بر بدن
خوردن شیرینی و خوراکی های شیرین یکی از مهم ترین عواملی است که آسیب های زیادی به بدن می زند و در عین حال بسیاری از افراد عادت به خوردن شیرینی زیاد دارند، در ادامه به مهم ترین آسیب های ناشی از مصرف شیرینی و قند زیاد اشاره می شود.

امروزه متاسفانه شاهد افزايش روز افزون مصرف قند و محصولات شيرين هستيم. به تدريج كه ذائقه ي مردم به غذاهاي شيرين عادت مي كند، كارخانجات مواد غذايي نيز روز به روز، محصولات شيرين تري بــه بــازار روانه مي كنند و اين سيكل معيوب، پيوسته در حال چرخش است. بر اساس گزارش طرح جامع مطالعات الگوي مصرف مواد غذايي خانوار در سال 81-79 كه توسط انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور انجام شد سرانه مصرف مواد قندي در كشور 59 گرم است كه حدود 1/8 درصد انرژي دريافتي را در بر مي گيرد. عادت كردن به ذائقه شيرين كه به طور معمول از همان كودكي رخ مي دهد، عوارض جسماني متعددي نظير اضافه وزن، ديابت، بيماري قلبي و آرتريت را در سنين بالاتر به دنبال خواهد داشت. قند و تركيبات حاوي قند، كالري زيادي براي بدن تامين مي كنند؛ اما متاسفانه فاقد مواد مغذي لازم براي ما هستند؛ بنابراين بايد سهم ناچيزي از انرژي دريافتي روزانه ما را تشكيل دهند.

به طور كلي قندها گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آن ها 4 كيلوكالري انرژي توليد مي كند و مانند چربي ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون كه همگي از عوامل موثر در بروز بيماري هاي قلبي عروقي هستند، مي شوند. به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به ويژه در كودكان مي شود. بايد سعي شود تا حد امكان مصرف اين گروه در برنامه غذايي كاهش يابد.

روزه متاسفانه شاهد افزايش روز افزون مصرف قند و محصولات شيرين هستيم. به تدريج كه ذائقه ي مردم به غذاهاي شيرين عادت مي كند، كارخانجات مواد غذايي نيز روز به روز، محصولات شيرين تري بــه بــازار روانه مي كنند و اين سيكل معيوب، پيوسته در حال چرخش است. بر اساس گزارش طرح جامع مطالعات الگوي مصرف مواد غذايي خانوار در سال 81-79 كه توسط انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور انجام شد سرانه مصرف مواد قندي در كشور 59 گرم است كه حدود 1/8 درصد انرژي دريافتي را در بر مي گيرد. عادت كردن به ذائقه شيرين كه به طور معمول از همان كودكي رخ مي دهد، عوارض جسماني متعددي نظير اضافه وزن، ديابت، بيماري قلبي و آرتريت را در سنين بالاتر به دنبال خواهد داشت. قند و تركيبات حاوي قند، كالري زيادي براي بدن تامين مي كنند؛ اما متاسفانه فاقد مواد مغذي لازم براي ما هستند؛ بنابراين بايد سهم ناچيزي از انرژي دريافتي روزانه ما را تشكيل دهند.

به طور كلي قندها گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آن ها 4 كيلوكالري انرژي توليد مي كند و مانند چربي ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون كه همگي از عوامل موثر در بروز بيماري هاي قلبي عروقي هستند، مي شوند. به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به ويژه در كودكان مي شود. بايد سعي شود تا حد امكان مصرف اين گروه در برنامه غذايي كاهش يابد.

عوارض مصرف قند زیاد

هنگامی که یک وعده غذایی سرشار از قند مصرف می کنید، تقاضای بدن برای انسولین، هورمونی که به بدن در تبدیل مواد غذایی به انرژی قابل استفاده کمک می کند، افزایش می یابد. اما هنگامی که سطوح انسولین بالا باقی می ماند بدن شما حساسیت کمتری نسبت به این هورمون پیدا می کند و گلوکز در خون ساخته می شود.نشانه های مقاومت به انسولین می تواند شامل خستگی، گرسنگی، ابهام مغزی، و فشار خون بالا باشد. مقاومت به انسولین با وزن اضافی در بخش میانی بدن شما مرتبط است. بیشتر افراد تا زمان ابتلا به دیابت از مقاومت به انسولین در بدن خود آگاه نمی شوند.

دیابت ناشی از مصرف قند زیاد

بین سال های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۸، شیوع دیابت در آمریکا به میزان ۱۲۸ درصد افزایش یافت. امروز، حدود ۲۵ میلیون نفر در این کشور با دیابت دست و پنجه نرم می کنند. کشور هایی با مصرف بالای قند شاهد نرخ های بالاتر بیماری دیابت نیز هستند.نتایج مطالعه ای که با حضور ۵۱ هزار و ۶۰۳ زن بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ انجام شد، نشان داد، خطر ابتلا به دیابت در میان زنانی که نوشیدنی های شیرین شده با قند مصرف کرده اند، بیشتر بوده است. مصرف این قبیل نوشیدنی ها نه تنها با اضافه وزن بلکه با ابتلا به بیماری دیابت مرتبط است.

چاقی ناشی از مصرف قند زیاد

چاقی یکی از خطرات اصلی مصرف بیش از اندازه قند است. قند می تواند به صورت مستقیم خطر چاقی را افزایش دهد، اما این ارتباط می تواند با ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک یا عادات (رژیم غذایی و ورزش) مرتبط با رژیم های غذایی سرشار از قند گره خورده باشد. اگرچه با ارتباطی پیچیده مواجه هستیم، اما بهتر است اعتدال در مصرف قند را فراموش نکنیم.

نارسایی کبد ناشی از مصرف قند زیاد

دوز های بالای قند می تواند فعالیت بیش از اندازه کبد را موجب شود. شیوه ای که بدن ما فروکتوز را سوخت و ساز می کند می تواند به ایجاد استرس و التهاب در این اندام منجر شود. این یکی از دلایلی است که فروکتوز اضافی به عنوان بازیگر کلیدی در ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی - تجمع چربی در سراسر کبد - شناخته می شود.یشتر افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی با عوارض چندانی مواجه نیستند و اغلب از بیماری خود نیز آگاه نیستند. اما در برخی افراد تجمع چربی می تواند به ایجاد زخم در کبد و در نهایت نارسایی این اندام منجر شود.

سرطان لوزالمعده ناشی از مصرف قند زیاد

برخی مطالعات رژیم های غذایی سرشار از قند را با ابتلا به سرطان لوزالمعده، یکی از مرگبارترین اشکال سرطان، مرتبط دانسته اند. این پیوند می تواند به واسطه ارتباط رژیم های غذایی سرشار از قند با چاقی و دیابت - هر دو خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می دهند - شکل بگیرد.

بیماری کلیه ناشی از مصرف قند زیاد

این ایده که رژیم غذایی با قند بالا می تواند یک عامل خطر آفرین برای بیماری کلیه باشد هنوز در حد فرضیه است، اما دلایلی برای نگرانی وجود دارند.نتایج برخی مطالعات صورت گرفته نشان داده اند مصرف سودای شیرین با آسیب کلیه در ارتباط است. همچنین، با توجه به آزمایش های صورت گرفته روی موش ها مشخص شده است آن هایی که با یک رژیم غذایی سرشار از قند تغذیه شده اند دارای کلیه هایی با اندازه بزرگتر از حد عادی و عملکرد ضعیف کلیه بوده اند.

فشار خون بالا ناشی از مصرف قند زیاد

غذا های شور از جمله عوامل موثر در فشار خون بالا محسوب می شوند، اما مصرف بیش از اندازه قند نیز با فشار خون بالا پیوند خورده است. حتی تیمی از پژوهشگران اعلام کرده اند زمان آن فرا رسیده تا در دستور العمل ها تمرکز روی نمک کمتر شده و توجه بیشتری به قند صورت بگیرد.

بیماری قلبی ناشی از مصرف قند زیاد

سیگار کشیدن و سبک زندگی کم تحرک به عنوان دو عامل خطر آفرین اصلی در زمینه بیماری قلبی شناخته می شوند، اما بیماری های مرتبط با مصرف بیش از اندازه قند مانند دیابت و ضافه وزن نیز از جمله عوامل خطر آفرین در این زمینه هستند. پژوهش های جدید نشان داده اند مصرف بیش از اندازه قند می تواند سلامت قلب را به ویژه در بانوان تحت تاثیر قرار دهید.

اعتیاد ناشی از مصرف قند زیاد

بیشتر پزشکان فکر نمی کنند اعتیاد به غذا که در کتاب های رژیم غذایی به آن پرداخته می شود، موضوعی واقعی باشد و البته این نوع اعتیاد با اعتیاد به الکل یا مواد مخدر متفاوت است. اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهد موش ها می توانند به قند وابستگی پیدا کنند و رفتاری مشابه در انسان ها نیز امکان دارد.

زوال شناختی ناشی از مصرف قند زیاد

چاقی و دیابت هر دو با زوال شناختی و بیماری آلزایمر پیوند خورده اند. از این رو، جای شگفتی ندارد که مطالعات جدید پیوند بین مصرف بیش از اندازه قند و این بیماری های مغزی را نشان دهند. دلایل رابطه احتمالی بین رژیم غذایی سرشار از قند و ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی همچنان نامشخص است. آیا با رژیم غذایی مرتبط است؟ و یا آیا ارتباطی واقعی بین دیابت و آلزایمر وجود دارد؟ پرسش های بسیاری درباره قند و زوال شناختی همچنان وجود دارند و برخی پژوهشگران خواستار حفظ احتیاط در مصرف قند تا زمان دستیابی به شواهدی بیشتر و بهتر شده اند.

کمبود های تغذیه ای ناشی از مصرف قند زیاد

اگر در رژیم غذایی خود بیش از اندازه قند مصرف می کنید، احتمالا مواد غذایی دیگری که باید مصرف کنید را نادیده می گیرید. مصرف مواد غذایی با محتوای قند بالا به جای مواد غذایی کامل (به عنوان مثال مصرف نوشیدنی های غیر الکلی شیرین شده با قند به جای شیر و آب میوه در کودکان) به کمبود های تغذیه ای منجر می شود. به عنوان مثال، کودکان آمریکایی کالری زیادی، به ویژه قند، مصرف می کنند، اما ویتامین D، کلسیم، یا پتاسیم کافی دریافت نمی کنند. این کمبود ها می تواند به نشانه هایی مانند خستگی، استخوان های شکننده، و ضعف عضلانی منجر شوند.

نقرس ناشی از مصرف قند زیاد

نقرس در گذشته یک بیماری دردناک محدود به ثروتمندان بود. اما رژیم های غذایی ما تغییر کرده است و این شکل دردناک از آرتریت (التهاب مفاصل) در تمام بخش های جامعه شایع شده است. گوشت قرمز، ماهی کولی و دیگر مواد غذایی مرتبط با نقرس حاوی سطوح بالایی از پورین هستند. پورین ها مواد شیمیایی هستند که هنگام تجزیه شدن در بدن انسان اسید اوریک تولید می کنند و تولید اسید اوریک اغلب به نقرس منجر می شود.

احتمال ابتلا به سرطان ناشی از مصرف قند زیاد

مصرف مقدار زیادی قند ممکن است خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها را بالا ببرد. رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی حاوی قند زیاد و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به اضافه وزن شود که این موضوع به طرز چشمگیری احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برد. علاوه بر این دنبال کردن چنین رژیم غذایی سطح التهاب بدن را افزایش می دهد و ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود که هر دو شما را بیشتر در معرض سرطان قرار می دهند.

یک مطالعه روی بیش از ۴۳۰ هزار نفر به این نتیجه رسید که مصرف قند اضافه شده با افزایش خطر بعضی از سرطان ها از جمله سرطان روده ی کوچک در ارتباط بود. یک مطالعه ی دیگر نشان داد خانم هایی که بیشتر از سه بار در هفته بیسکوییت مصرف کردند، نسبت به زنانی که کمتر این خوراکی را خوردند، ۱٫۴۲ بار بیشتر در معرض سرطان آندومتر قرار داشتند.

خطر ابتلا به افسردگی ناشی از مصرف قند زیاد

دنبال کردن رژیم غذایی سالم می تواند خلق وخو را بهبود بخشد. این در حالی است که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده و مواد غذایی فرآوری شده احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. مصرف مقدار زیادی مواد غذایی فرآوری شده از جمله کیک و نوشیدنی های شیرین می تواند شما را بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد.

یک مطالعه روی ۸ هزار نفر نشان داد افرادی که هر روز ۶۷ گرم (یا بیشتر) قند مصرف کردند، در مقایسه با مردانی که کمتر از ۴۰ گرم قند در روز مصرف کردند، ۲۳ درصد بیشتر در معرض افسردگی بودند. یک مطالعه ی دیگر روی بیش از ۶۹ هزار خانم نشان داد افرادی که بیشترین میزان مصرف قند اضافه شده را داشتند، افزایش چشمگیر احتمال ابتلا به افسردگی را تجربه کردند.

سرعت فرآیند پیری پوست ناشی از مصرف قند زیاد

چین وچروک نشانه ی طبیعی پیری پوست است. این نشانه صرف نظر از وضعیت سلامتی، در اثر افزایش سن بروز می کند. با این حال مصرف مواد مغذی ناسالم هم می تواند چین وچروک را بدتر کند و به فرآیند پیری پوست سرعت ببخشد. محصولات نهایی پیشرفته ی گلیکاسیون (AGEs) ترکیباتی هستند که از طریق رابطه ی بین قند و پروتئین در بدن شکل می گیرند. این ترکیبات نقش کلیدی در پیری پوست دارند.

مصرف زیاد قند و کربوهیدرات تصفیه شده منجر به تولید محصولات نهایی پیشرفته ی گلیکاسیون می شود که این موضوع ممکن است باعث شود دچار پیری زودرس پوست شوید. ترکیبات ذکر شده باعث آسیب به کلاژن و الاستین می شوند که پروتئین هایی هستند که به حفظ جوانی پوست کمک می کنند.

زمانی که کلاژن و الاستین آسیب ببینند، پوست سفتی خود را از دست داده و شل می شود. در یک مطالعه نشان داده شد خانم هایی که کربوهیدرات بیشتری مصرف کردند، در مقایسه با زنانی که رژیم غذایی حاوی پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم را دنبال کردند، بیشتر دچار چین وچروک شدند. محققان به این نتیجه رسیدند مصرف کمتر کربوهیدرات با بهبود ظاهر پوست در ارتباط است.

مواد غذایی حاوی قند زیاد

حالا که با مضرات زیاده روی در مصرف قند آشنا شدید، وقت آن است که خوراکی های پرقند را بشناسید. در ادامه تعدادی از این مواد غذایی آورده شده است.

۱. ماست کم چرب

ماست می تواند به شدت مغذی باشد، اما تمام ماست ها از ترکیبات یکسانی برخوردار نیستند. ماست کم چرب مانند بسیاری از دیگر محصولات کم چرب حاوی قند اضافه شده است تا طعم بهتری پیدا کند. فقط یک فنجان (۲۴۵ گرم) ماست کم چرب تقریبا ۴۵ گرم قند دارد که تقریبا معادل ۱۱ قاشق چای خوری است.

این میزان بیشتر از مقدار مجاز مصرف قند در روز برای خانم ها و آقایان است. علاوه بر این ماست کم چرب به اندازه ی ماست پرچرب برای سلامتی بدن مفید نیست. بهترین گزینه ماست یونانی پرچرب است. از مصرف ماست های شیرین شده با قند خودداری کنید.

۲. آب میوه

آب میوه مانند میوه حاوی مقداری ویتامین و مواد معدنی است. با این حال بر خلاف اینکه این نوشیدنی یک گزینه ی سالم به نظر می آید، اما مقدار زیادی قند و فیبر خیلی کمی دارد. برای تهیه ی یک لیوان آب میوه به میوه ی زیادی نیاز است.این موضوع باعث می شود در مقایسه با زمانی که میوه ی تازه می خورید، قند بیشتری دریافت کنید. ممکن است در آب میوه به اندازه ی نوشابه قند وجود داشته باشد. آب میوه ممکن است مثل نوشابه سلامت بدن را با بعضی مشکلات مواجه کند. بهتر است مصرف آب میوه را به حداقل برسانید و میوه ی تازه بخورید.

۳. نوشیدنی های ورزشی

افرادی که ورزش می کنند، به اشتباه نوشیدنی های ورزشی را نوشیدنی هایی سالم تلقی می کنند. این نوشیدنی ها برای آبرسانی به بدن و تأمین سوخت لازم بدن ورزشکارانی طراحی شده است که برای مدت طولانی ورزش با شدت بالا انجام می دهند. به همین دلیل به آن ها قند اضافه شده می زنند تا جذب سریعی داشته باشد و بدن از آن برای تأمین انرژی استفاده کند.

یک بطری نوشیدنی ورزشی استاندارد (۵۹۰ میلی لیتر) ۳۷٫۹ گرم قند اضافه شده و ۱۹۸ کالری دارد. این میزان برابر با ۹٫۵ قاشق چای خوری شکر است. به همین دلیل است که نوشیدنی های ورزشی در دسته ی نوشیدنی های شیرین قرار می گیرند. این نوشیدنی ها مانند آب میوه و نوشابه با اضافه وزن و اختلالات متابولیک در ارتباط هستند.

۴. شیرکاکائو

شیرکاکائو شیری است که با پودر کاکائو طعم دار و با قند شیرین می شود. شیر به تنهایی یک نوشیدنی بسیار مغذی محسوب می شود و منبع مواد مغذی مانند کلسیم و پروتئین است که برای سلامت استخوان ها عالی هستند. با این حال شیرکاکائو نوشیدنی سالمی تلقی نمی شود؛ به طوری که ۲۳۰ میلی لیتر از آن ۱۱٫۴ گرم قند اضافه شده دارد که با ۲٫۹ قاشق چای خوری شکر برابر است.

۵. آیس تی

آیس تی نوشیدنی محبوبی است که بسیاری از افراد در فصل های گرم مصرف می کنند. این نوشیدنی معمولا با شکر شیرین می شود و به همین دلیل ناسالم تلقی می شود. ۳۴۰ میلی گرم آیس تی آماده تقریبا ۳۵ گرم قند دارد که این میزان تقریبا برابر با مقدار قند موجود در نوشابه است.

۶. غلات صبحانه

سریل یک گزینه ی سریع و آسان برای صبحانه است که این روزها در ایران هم بیشتر از قبل معروف شده است. نوعی سریلی که انتخاب می کنید، می تواند به طرز قابل توجهی روی میزان قند دریافتی شما اثر بگذارد؛ به ویژه اگر هر روز آن را بخورید. بعضی از سریل ها، به ویژه آن هایی که مخصوص کودکان هستند، قند اضافه شده ی زیادی دارند. بعضی از این محصولات حاوی ۱۲ گرم قند (یا سه قاشق چای خوری شکر) در هر ۳۴ گرم هستند.

برچسب روی بسته بندی سریل را بررسی کرده و محصولی را خریداری کنید که حاوی فیبر زیاد است و قند اضافه شده ندارد. بهتر است به جای خوردن سریل، به فکر درست کردن یک صبحانه ی سالم با منابع پروتئین مثل تخم مرغ باشید. مصرف پروتئین در وعده ی صبحانه به کاهش وزن کمک می کند.

۷. کمپوت میوه

تمام میوه ها به طور طبیعی حاوی قند هستند. بعضی از کمپوت های میوه مقدار زیادی قند دارند. فرآیند پردازش کمپوت باعث از بین رفتن فیبر میوه می شود و میزان قند آن را افزایش می دهد. این فرآیند همچنین ویتامین C میوه را هم از بین می برد، چون این ویتامین به حرارت حساس است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، خوردن میوه ی تازه (و نه کمپوت میوه و آب میوه) بهترین انتخاب است.

۸. کیک و بیسکویت

کیک و بیسکویت سرشار از قند هستند و به همین دلیل مزه ی خوبی دارند. بیسکویت های آماده حاوی آرد تصفیه شده، شیرین کننده ها، مواد نگهدارنده و افزودنی های غذایی هستند. این ترکیبات باعث خوشمزه تر شدن بیسکویت ها می شوند، اما برای سلامتی بدن مضر هستند. خودتان می توانید به کمک رسپی های مختلفی که در اینترنت وجود دارد، بیسکویت خانگی سالم درست کنید. در تهیه ی بیسکویت به جای آرد تصفیه شده، از آرد گندم غنی شده یا جو دوسر استفاده کنید.

۹. دونات

دونات خوراکی خوشمزه و پرطرفداری است که بسیاری از ما آن را به عنوان میان وعده می خوریم. متأسفانه این خوراکی لذیذ قند زیادی دارد. علاوه بر این با آرد تصفیه شده و چربی زیاد تهیه می شود که هیچ کدام برای سلامتی بدن مفید نیستند. مصرف این خوراکی های شیرین را محدود کنید. خودتان در خانه با شکر کم دونات درست کنید.

۱۰. سس سالاد

سس سالاد بسته بندی شده می تواند میزان قند مصرفی شما را افزایش دهد. دو قاشق غذاخوری سس سالاد حاوی ۵ گرم قند اضافه شده است. علاوه بر این مواد افزودنی و مواد نگهدارنده دارد که همگی برای سلامتی بدن مضر هستند. بهترین کار این است که خودتان با مواد اولیه ی سالم سس خانگی درست کنید. روغن زیتون، سس خردل، پرک فلفل قرمز (یا پودر فلفل قرمز)، نمک، عسل و آب لیموترش تازه را با یکدیگر مخلوط کنید و روی سالاد خود بریزید.

۱۱. پیتزای یخ زده

مواد غذایی یخ زده مثل پیتزای یخ زده حاوی میزان قابل توجهی قند، مواد نگهدارنده، رنگ و طعم دهنده هستند. این مواد غذایی آرد تصفیه شده هم دارند که منجر به اضافه وزن، به ویژه چاقی در ناحیه ی میان تنه می شوند. خمیر پیتزا با آرد درست می شود که نوعی کربوهیدرات تصفیه شده است. سس پیتزا هم قند زیادی دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (138 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (39 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش+عکس/ عاشقانه های نرگس و علی اوجی ارزش صد بار دیدن رو داره👌 اقدام تحسین‌برانگیز رامین رضاییان برای هموطنان سیستان و بلوچستانی/ دمت گرم +عکس ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 نگاهی به کیک تولد 68 سالگی زهره حمیدی بازیگر مبتلا به سرطان/ با آرزوی سلامتی+ عکس ذوق و استرس نعیمه نظام دوست از پیشگویی ازدواجش+ویدیو/ گوله نمک که میگن ایشونه، خوشبخت بشه ایشالا😍 سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران عروس شد! رونمایی از حلقه ازدواج ظریف و زیبای پریناز ایزدیار +عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! شب نشینی عاشقانه و جذاب فریبا نادری، پریسیمای سریال ستایش در رستوران لاکچری شوهرش+عکس واکنش محمد مسلمی به گله و شکایت مجید قناد از عمو های فیتیله ای؛ ما بی حرمتی نکردیم+ویدئو (عکس) رونمایی مهران غفوریان، مجری برنامه "شب خوش"، از ماشین میلیاردی و شیکش/ عجب تانکی! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! (ویدئو) روسی حرف زدن تحسین برانگیز نعیمه نظام دوست/ اما تاریخ این لحظات ذوق زدگی نعیمه رو فراموش نمیکنه 🤣 (تصاویر) چیدمان اتاق میهمان خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ بابا! دمشون گرم! امکاناتشون از بهترین هتل ها هم بیشتره (ویدئو) عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که به عمرتون دیدید! / هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (عکس) کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان خلاقیت منحصربفرد سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در ثبت عکس هنری با الهام از بال فرشته/هنر نزد ایرانیان است و بس... عکس یادگاریِ نوستالژی و دلنشین رهبر معظم انقلاب در کنار اولین فرزندشان آقا مصطفی/ فرزند رهبری اینجا 4 ساله بودند شوخ طبعی یک راننده هموطن در طعنه زدن به بی پولی مورد تشویق و تحسین همه قرار گرفت/ بهترین انشای یک خطی برای موضوع علم بهتراست یا ثروت (ویدئو) شیطنت های حامد آهنگی و پسرش در جشن تولد 10 سالگی آراد جدیدترین عکس بهرام رادان با استایل متفاوت و عاشقانه منحصربفرد مینا مختاری به مناسبت تولد همسرش (عکس) صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا (ویدئو) خاطرات و دلخوری سلمان سریال "نون خ" از شهرتش / همسرم دیگه حاضر نیست با من بیرون بره خلاقیت یک راننده خوش فکر سنندجی در محافظت از ماشینش باعث وحشت و متواری شدن سارق خودرو شد🤣/ قابل توجه ماشینهایی که دزدگیر ندارند تصویری از ملاقات حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان تصویری دیده نشده از قالی بافی نیکا فرقانی یکی از دوقلوهای سریال پایتخت/ از بچگی هنر تو خونش بوده +عکس همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد (ویدیو) سماع بسیار زیبای پارسا پیروزفر و ابراهیم چلیک کول، بازیگر ترک فیلم "مست عشق" خلاقیت منحصربفرد فروشنده هندوانه برای راحت کردن کار خریداران در خوردن این میوه خوشمزه تابستانی در خیابان+عکس/ تمیز و باسلیقه👌 عکس لو رفته از پشت صحنه سریال پایتخت/ دو قلوها و عمو ارسطو!! +عکس
تیتر امروز   
رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!! (فیلم) شرط عجیب یک دختر برای پسری که استعداد و آینده خوانندگی داره/«یا من رو انتخاب کن یا خواننده شدن»
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده