عوارض و فواید نخ دندان چیست؟

  دوشنبه، 11 فروردین 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض و فواید نخ دندان چیست؟
بسیاری از دندانپزشکان گفته اند که نخ دندان می تواند به حذف پلاک ها، مانده غذاهای بین دندان ها کمک کند و ریسک ورم لثه، و بیماری های لثه و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

احتمالا دندانپزشک تان به شما گفته است که از نخ دندان استفاده کنید. اگر فردی هستید که در مقابل این توصیه دندانپزشک ها مقاومت می کنید این را باید گفت که شما تنها فردی نیستید که این توصیه را نادیده می گیرد. به همین دلیل است که بسیاری افراد از شنیدن خبر هایی مبنی بر ضروری نبودن استفاده از نخ دندان خوشحال می شوند. به گزارش برترین ها، البته در این خصوص نظریات ضد و نقیض زیادی وجود دارد و حتی برخی کارشناسان لزومی بر استفاده آن نمی دانند. پس با این تفاسیر آیا باید نخ دندان خود را دور بیندازید و دیگر وقت خود را صرف آن نکنید؟

محافظ لثه

توصیه می شود که برای این کار عجله نکنید، زیرا تعداد زیادی از دندان پزشک ها با عدم ضروری بودن نخ دندان ها مخالف هستند. دکتر لنا پالومو، دانشیار پریودنتولوژی (لثه شناسی) در دانشگاه Case Western Reserve کلیولند ایالت اوهایو می گوید: «اگرچه تحقیقات انجام گرفته در مورد ارتباط میان استفاده از نخ دندان و سوراخ شدن دندان ها مبهم و نامشخص هستند، اما تحقیقات انجام گرفته در زمینه نقش نخ دندان در جلوگیری از بیماری لثه مشخص تر و واضح تر است؛ و به همین دلیل است که دندان پزشک ها، متخصصین بهداشت و متخصصین لثه همچنان استفاده از نخ دندان را توصیه می کنند.»

در یک نقد و بررسی، محققان ۱۲ تحقیق مربوط به استفاده از نخ دندان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که کسانی که به طور منظم دندان های خود را مسواک می زنند و از نخ دندان استفاده می کنند کمتر دچار خونریزی لثه می شوند. علاوه بر این، وقوع التهاب لثه (یا همان ورم لثه که اولین مرحله بیماری لثه است) در این افراد کمتر است.

دکتر سیوان فنیکل، استاد دندانپزشکی دانشگاه نیویورک می گوید: «غذایی که میان دندان ها باقی می ماند موج التهاب لثه وپوسیدگی دندان می شود و استفاده از نخ دندان تنها راه خلاص شدن از شر این غذا های باقی مانده میان دندان ها است و استفاده از مسواک تنها برای تمیز کردن روی دندان مفید است و با استفاده از آن نمی توان از شر غذا های باقی مانده میان دندان ها خلاص شد.»

کمک به سلامت قلب

حدود نیمی از مردم آمریکا مبتلا به بیماری لثه هستند. بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن است که زمانی خر می دهد که باکتری های موجود در جرم دندان (یک لایه نازک چسبناک که روی دندان شکل می گیرد) و زیر خط لثه موجب ورم و التهاب می شوند اگر این بیماری را درمان نکنید، منجر به تورفتن لثه و از دست دادن دندان می شود. علاوه بر این بیماری لثه با بیماری قلبی، روماتویید آرتریت، دیابت، تولد زودرس و بسیاری از بیماری های دیگر در ارتباط است. دکتر پالومو می گوید: «دهان شما آینه ای برای دیگر اعضای بدن شما است.»

ارتباط میان بیماری لثه و سلامتی کاملا مشخص نیست. بعضی از دانشمندان فکر می کنند که هرچه تعداد باکتری های موجود در دهان بیشتر باشد، در نهایت این باکتری ها وارد جریان خون می شوند و به ایجاد التهاب در دیگر اندام بدن همچون قلب کمک می کنند. چیزی که کارشناس ها واقعا می دانند این است که افراد بدون بیماری لثه در مقایسه با افراد دارای بیماری لثه کمتر دچار مشکلات سلامتی همچونبیماری قلبی هستند.

دکتر پالومو می گوید: «استفاده از نخ دندان باعث می شود که باقی مانده های غذایی از بین دندان ها گرفته شوند و در نتیجه باکتری موجود در آن ها نمی تواند منجر به بیماری لثه شود.»

چیزی برای از دست دادن ندارید

آکادمی پریودنتولوژی (لثه شناسی) آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از نخ دندان را توصیه می کنند. دکتر پالومو می گوید: «این سازمان هایی که مرتبط با دندان هستند بسیار معتبر هستند و در نتیجه پیروی از توصیه های آن ها مفید است.» این سازمان ها تحقیقاتی را نیز در این زمینه انجام داده اند. برای مثال، در تحقیقی از دانش آموزان مدرسه ای خواسته شد که به مدت دو سال در روز های غیر تعطیل از نخ دندان استفاده کنند. پس از دو سال محققان این تحقیق اینگونه نتیجه گیری کردند که استفاده از نخ دندان باعث کاهش ۴۰ درصدی خطرپوسیدگی دندان در دانش آموزان مدرسه ای شده است.

علاوه بر این، در تحقیق دیگری محققان دریافتند که استفاده از نخ دندان (پنج روز در هفته) باعث کاهش چشمگیری در پوسیدگی دندان شرکت کننده ها شده است. با وجود این، بسیاری از دندان پزشک ها و لثه شناس ها می گویند که در حقیقت دلیل توصیه آن ها به استفاده از نخ دندان نتایج تحقیقات نیست، بلکه به این دلیل استفاده از نخ دندان را توصیه می کنند که با اثرات مثبت استفاده از نخ دندان در بیماران خود مواجه شده اند.

دکتر فینکل می گوید: «در طبابت خودم به این نتیجه رسیدم که افرادی که روزانه از نخ دندان استفاده می کنند لثه های سالم تری دارند و مدت عمر دندان های آن ها بیشتر است.» او ادامه می دهد: «در حقیقت، افرادی که در مرحله اولیه سوراخ شدن دندان هستند می توانند غالبا با استفاده روزانه از نخ دندان و همچنین مسواک زدن و رعایت بهداشت دهانی از سوراخ شدن بیشتر دندان خود جلوگیری کنند.»

دکتر فینکل می گوید بیماران زیادی از من در مورد مزیت استفاده از نخ دندان سوال می کنند و من در پاسخ به آن ها می گویم: «مدت زمانی را که باید صرف استفاده از نخ دندان کرد کمتر از یک دقیقه است و اساسا استفاده از نخ دندان هیچ ضرری برای فرد ندارد. اما اگر نخ دندان را نادیده بگیرید و روزانه از آن استفاده نکنید دیر یا زود دندانپزشک شما متوجه تغییراتی در دندان های شما می شود.»

بنابراین، اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از نخ دندان بهتر از استفاده نکردن از نخ دندان است و استفاده از نخ دندان را نمی توان غیرضروری دانست.

آیا کشیدن نخ دندان مضر است؟

اگر این کار نادرست انجام شود، نخ دندان می تواند باعث آسیب به لثه ، دندان ها و کار دندان پزشکی شود. گاهی اوقات، ممکن است باعث شود که باکتری های مضر وارد جریان خون شما شوند، که می تواند منجر به عفونت شود.

آیا تمیز کردن بین دندان هایتان مفید است؟

بله. حتی افراد بدبین هم می گویند تمیز کردن بین دندان ها برای شما خوب است. مسواک های کوچک دندان برای تمیز کردن ناحیه بین دندان ها بهتر هستند، که در آنجا فضایی برای انجام این کار وجود دارد. نخ دندان ارزش چندانی ندارد، مگر اینکه فاصله بین دندان های شما برای تمیز شدن بین دندانی بسیار تنگ باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (124 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!