آیا در هنگام بارداری می توان درمان های زیبایی دندانپزشکی انجام داد؟

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آیا در هنگام بارداری می توان درمان های زیبایی دندانپزشکی انجام داد؟
بسیاری از مادران سوالاتی درباره اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری دارند. اینکه آیا انجام این درمان‌ها می‌تواند خطری برای کودک یا مادر داشته باشد؟ در پاسخ به این نگرانی‌ها باید گفت مراجعه سالانه به دندانپزشک و انجام اقدامات پیشگیرانه در دوران بارداری نه تنها ایمن است، بلکه توصیه هم می‌شود

بسیاری از مادران سوالاتی درباره اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری دارند. اینکه آیا انجام این درمان ها می تواند خطری برای کودک یا مادر داشته باشد؟ در پاسخ به این نگرانی ها باید گفت مراجعه سالانه به دندانپزشک و انجام اقدامات پیشگیرانه در دوران بارداری نه تنها ایمن است، بلکه توصیه هم می شود.سایت انجمن بارداری امریکا (American Pregnancy Association) در مطلبی به مهم ترین نگرانی ها و رایج ترین پرسش های مادران باردار درباره انجام درمان های دندانپزشکی پاسخ داده است که آنها را در ادامه می خوانید:
افزایش سطح برخی هورمون ها در دوران بارداری سبب خونریزی لثه و تورم آن می شود. گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها، این التهاب را وخیمتر خواهد کرد. بنابراین انجام اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری برای جلوگیری از عفونت های دهان مانند بیماری های لثه ضروری است. چون عفونت های دهانی باعث زایمان زودرس می شوند.

چه موانعی برای دندانپزشکان در هنگام بارداری بیمار وجود دارد؟

در این که محدودیت هایی برای زنان باردار در مورد درمان های دندانپزشکی زیبایی وجود دارد شکی وجود ندارد. اما بررسی عمق مشکلات پیش آمده برای دندان ها و لثه ها است که تعیین می کند چگونه درمان هایی برای برای آن ها در نظر گرفته شود. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و سبک زندگی که برای زنان اتفاق می افتد، ریسک ابتلا به بیماری های دهان ودندان بیشتر می شود. مراقبت در این دوران بسیار حائز اهمیت است.برای این که خطر ابتلا به بیماری های لثه و دندان تا حدود زیادی کاهش یابد، مادران پیش از اقدام برای بارداری باید دندان ها و لثه های خود را چکاپ کامل کنند. گرفتن عکس از دندان ها پیش از بارداری برای این افراد توصیه می شود، چرا که قرار گرفتن در اشعه ایکس در هنگام بارداری با ممنوعیت زیادی مواجه است و مادر نیز ممکن است در طول بارداری نیاز به عکس رادیوگرافی دندان داشته باشد.

آیا درمان های دندانپزشکی در هنگام بارداری قابل انجام است؟

با وجود تمام محدودیت های ذکر شده در موارد اورژانسی و یا مواردی که درد دهانی و دندانی از تحمل مادر خارج است دندانپزشک باید چاره ای بیاندیشد و بهترین و کم دردسرترین راهکار را برای درمان مادر انتخاب کند.

آیا موانع یاد شده در درمان های زیبایی دندانپزشکی نیز وجود دارد؟

به دلیل اختیاری بودن درمان های زیبایی دندانپزشکی، دندانپزشک می تواند کارهایی از قبیل زیبا سازی دندان ها و یا هر درمانی از این قبیل را تا پس از زایمان مادر به تعویق بیاندازد. در صورتی که این امکان وجود نداشت و یا بارداری در اواسط فرآیندهای درمانی اتفاق افتاده است، ارتودنتیست و یا دندانپزشک باید بهترین تصمیم را بگیرد تا بیمار و جنین او در معرض کمترین آسیب ممکن قرار بگیرند. یکی از مشکلاتی که درمان های دندانپزشکی برای بیماران ایجاد می کنند، دردهای شدید هستند. تحمل درد نه تنها برای مادر و جنین در هنگام بارداری سخت می شود، بلکه ممکن است خطرآفرین و مشکل زا باشد. یکی دیگر از مسائلی که پیش می آید، استفاده از مسکن های مختلف است که این ها نیز می توانند مشکل ساز باشند. حتی الامکان باید از انواع بسیار خفیف و کم خطر آن با توجه به توصیه دندانپزشک زیبایی و ارتودنتیست استفاده کرد. در مجموع با وجود تمام مشکلاتی که دندانپزشکی و درمان های آن ممکن است برای مادران باردار داشته باشد، دندانپزشکی زیبایی تقریبا بی خطر است و وجود سیم ها و براکت های ارتودنسی و یا انجام لمینیت در حین بارداری در صورتی که اصول اولیه و استاندارد آن توسط دندانپزشک و ارتودنتیست رعایت شود، مشکلی را ایجاد نمی کند.

خطرات نادیده گیری درد دندان در طول دوره بارداری

اجتناب از درمان دندانپزشکی در دوران بارداری به خاطر حفاظت از جنین می تواند خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین ایجاد کند. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه شود:

  • نادیده گرفتن شرایط ژنژیویت بارداری می تواند باعث گسترش شرایط بیماری و دچار شدن فرد به عفونت شدید لثه و پریودنتیت شود. در واقع وجود عفونت فعال در بدن مادر می تواند به طور بالقوه سلامت مادر و جنین را به طور جدی تهدید کند و در نتیجه نباید درمان این مشکل به بعد از زایمان موکول شود.
  • درد دندان در طول دوره بارداری نشانه ای از وجود مشکلات خاص دندان بوده و در عمل نیازمند استفاده از روش های دندانپزشکی مناسب برای رفع مشکل می باشد. در حقیقت مشکلات درمان نشده دندان می تواند آسیب دائمی برای دندان ها و لثه های فرد ایجاد کرده و در نهایت باعث از دست دادن دندان، تحلیل لثه، و ایجاد مشکلات خاص برای استخوان فک شود.
  • خانم های باردار مبتلا به بیماری پریودنتال چهار تا هفت برابر در مقایسه با سایر خانم ها با خطر به دنیا آمدن زودتر از موعد کودک و نیز وزن پایین کودک در هنگام تولد مواجه می شوند.
  • درد مداوم دندان در صورت درمان نشدن باعث افزایش سطح فشار وارد شده به مادر خواهد شد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (421 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (203 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (4 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...