آیا تراشیدن مو آن را پرپشت میکند؟

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا تراشیدن مو آن را پرپشت میکند؟
فواید تراشیدن موی سر برای خانم ها ! تصور قدیمی که با تراشیدن موی سر با تیغ موها پرپشت و تقویت می شوند چقدر واقعیت دارد؟

1- تراشیدن مو, آن را پرپشت نمی کند

باور عمومی این است که تراشیدن مو باعث پرپشت شدن و ضخیم شدن موها می شود. برای همین هم خیلی ها تراشیدن موی سر را توصیه می کنند. اما طب سنتی هم این موضوع را تایید نمی کند, چه برسد به طب کلاسیک. قسمتی از مو که بالاتر از سطح پوست قرار دارد, بافتی مرده است و هر کاری که روی آن انجام شود, بر رشد مو تاثیر نخواهد گذاشت. طب سنتی هم می گوید تراشیدن مو ریشه آن را قوی می کند اما نمی گوید مو را ضخیم می کند. پس این باور از کجا آمده؟
واقعیت این است که این فقط یک خطای دید است. نوک موهای تازه رشد کرده به دلیل تراشیده شدن, برشی خشن دارد که به ضخیم تر و تیره تر دیده شدن آن کمک می کند. تراشیدن موها حالت مخروطی نوک موها را از بین می برد و در نتیجه موها زبر و ضخیم به نظر می آیند.

2- سر نوزادان را باید تراشید؟

باز هم بر خلاف توصیه های طب ایرانی, متخصصان پوست و مو, تراشیدن موی نوزادان را توصیه نمی کنند. آنها می گویند این کار هیچ تاثیری در رشد موها نداشته و گاهی نیز به ریشه مو آسیب می رساند, چراکه نوزادان در یک سال اول زندگی دارای موهایی کرک مانند و بسیار ضعیف هستند که در طول یکسال به تدریج می ریزد و پس از آن موهای دائمی کودک رشد خواهند کرد. متخصصان می گویند وارد شدن فشار و یا ضربه به ریشه موی نوزادان, حتی ممکن است موجب ریزش مو و کندی رشد موها شود و برای همین هم به والدین توصیه می شود حتی از شانه کردن موهای نوزاد با شانه های غیر استاندارد و بستن موی سرشان هم پرهیز کنند؛ چه برسد به تراشیدن. برای همین متخصصان, تراشیدن موی بچه ها را بعد از یک سالگی توصیه می کنند.

3- سر تراشی در طول تاریخ

هزار سال قبل هم شاعر گفته: سرم را سرسری نتراش ای استاد سلمانی… اما استفاده از تیغ برای زدودن موها به 3 یا 4 هزار سال پیش برمی گردد. شواهد تاریخی نشان می دهد که در آن زمان از سنگ چخماق برای درست کردن تیغ های یکبار مصرف استفاده می شده. بعد از آن هم ساخت تیغ های مسی آغاز شده که تا امروز هم در برخی کشورها رواج دارد. درحال حاضر دو نوع کلی از تیغ های اصلاح وجود دارد, تیغ های مستقیم که در آرایشگاه های مردانه مورد استفاده قرار می گیرند و دسته دیگر تیغ های ایمنی هستند که در انواع مختلف مانند تیغ های دو لبه و یکبار مصرف ساخته می شوند. البته امروزه نباید از ماشین های اصلاح هم غافل شدن که به وسیله تیغ های دوار که پست یک صفحه فلزی سوراخ سوراخ قرار دارند, کار می کنند.
اگر بخواهیم این سه روش را از نظر بهداشتی اولویت بندی کنیم, باید بگوییم سالم ترین روش, تیغ های یکبار مصرف استاندارد است (البته با ملاحظات بهداشتی مثل اینکه تاریخ مصرفش نگذشته باشد یا باز نباشد, که در آن صورت احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را بالا می برد), و بعد دستگاه های ریش تراش و بعد تیغ های قدیمی.

شست وشوی مو براساس مزاج

یکی از راه های تامین سلامت مو توجه به شست وشوی آن است. اما نه به این معنا که هر چه بیشتر موها شسته شوند، سالم تر خواهند بود؛ بلکه باید پیش از هر چیز مزاج مو را تشخیص داد و براساس آن برای شستن ها مو تصمیم گرفت.

* کسانی که در حالت طبیعی موهای شان خشک است، نباید آنها را یک روز در میان بشویند. هر کسی خودش بهتر می داند موهایش کی کثیف هستند و کی تمیز! بنابراین به طور معمول موهای خشک را دو بار در هفته بشویید. مدت زمان شست وشو را هم تا حد امکان کوتاه کنید.

* کسانی که مزاج موهای شان تر است و در حالت تمیزی موهای شان خشک نیست و تری متعادلی دارد، می توانند آنها را یک روز در میان بشویند تا براقی بیشتری پیدا کند. این دسته از افراد می توانند مدت زمان بیشتری را صرف شستن موهای شان کنند.

* در فصل بهار و تابستان برای همه مزاج ها شست وشوی بیشتر اشکالی ندارد؛ البته به شرطی که موهای خشک، خشک تر نشوند.

* در فصل پاییز و زمستان دفعات شست وشو به طور طبیعی کمتر می شود. اما باز هم این نیاز افراد است که تعداد دفعات را تعیین می کند.

تیغ زدن مو بی فایده است!

تغذیه مناسب و کافی، رعایت بهداشت، و فعالیت منظم غدد چربی، از عوامل موثر در جلوگیری از ریزش مو می باشند.عوامل طبیعی ریزش مو عبارت است از پیری و وراثت. کما این که در خانواده ای که پدر یا مادر دچار طاسی یا کم مویی باشند معمولا فرزندان آن خانواده هم دچار کم مویی هستند،عوامل غیرطبیعی ریزش مو هم عبارتند از غم و اندوه، شوک های ناگهانی، مطالعه و تفکر زیاد بدون تغذیه خوب و مناسب، بروز اختلال در ترمیم های سلولی. چربی بیش از حد، خشکی بیش از حد، شوره سر، موخوره، شکستگی مو، عفونت های قارچی، عوامل عفونی در هر نقطه بدن کم خونی و ضعف عمومی، زایمان های متعدد و حساب نشده استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی مانند، فر، صاف، رنگ، دکلره و غیره.در حقیقت تراشیدن و سایر روشهای رفع موهای زائد، هیچ تاثیری بر قوام، بافت، رنگ یا سرعت رشد مو ندارند. مو پس از رویش از سطح پوست ، بافتی مرده محسوب می شود که تنها از ماده کراتین ساخته شده است و هر کاری که روی آن انجام شود، بر رشد مو تاثیر نخواهد گذاشت. از انجا که قابلیت انعطاف موهای کوتاه کمتر از موهای بلند است، مدتی پس از تراشیدن، در موقع لمس، حالت زبر و خشن پیدا می کنند وشاید به همین علت است که بعضی ها فکر می کنند که تراشیدن موها باعث ضخیم تر شدن آنها می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (200 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (108 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (100 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (87 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (38 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (27 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
(عکس) کشف «اولین رژ لب جهان» با قدمت 3600 سال در جنوب ایران
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت