از خواص حیات بخش خیارچنبر چه میدانید؟

  شنبه، 16 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
از خواص حیات بخش خیارچنبر چه میدانید؟
این خیار در فصل تابستان کشت می شود و دارای ویتامین های C، A و B است. از نظر ویژگی های ظاهری، طعم و خواص به خیار سبز شبیه است.نسبت به خیار سبز مواد و املاح معدنی آن غنی و تخمه اش مفیدتر است. به این نوع خیار، خیار شنگ یا خیار چمبر و یا زه هم گفته می شود.

خیار چنبر

خیار چنبر بر خلاف خیار سبز که از خانواده کدو میباشد، هم خانواده گروه ملون و هندوانه است ولی از نظر طعم و ویژگی ها تقریبا مشابه با خواص خیار است. پوست خیار چنبر روشنتر، شیاردار و ناصافتر از خیار سبز بوده از نظر املاح و مواد معدنی، از خیار معمولی غنی تر و تخمه آن مفید تر است. خیار چنبر که چمبر و خیارشنگ نیز خوانده می شود، کم عطرتر، باریک تر و درازتر و با انحناتر از خیار سبز است و گاه طول اش به حدود یک متر می رسد.یکی از مشخصات این نوع خیار این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد، بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود، به طوریکه پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیروشیما در اثر بمب اتمی در اراضی اطراف این شهر، خیار چـنبر هایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت. این نشان میدهد که این سبزی دارای خاصیت جاذب بسیار بالایی بوده و میتواند به عنوان یک گیاه تصفیه کننده خاک برای آلودگی فلزات سنگین استفاده گردد.میوه، تخم، برگ و ریشه خیار چنبر در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده میشود. در ادامه این مطلب با خواص خیار چـنبر بیشتر آشنا شوید.

خیار چنبر

خواص خیارچنبر

  1. افراد مبتلا به بیماری یرقان بهتر است بعد از میل غذا حتماً به خوردن خیار چنبر اقدام کنند. این خیار با کمک به بدن در دفع سموم موجود در درمان یرقان مؤثر و مفید عمل می کند.
  2. خیار چنبر برای افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی بسیار توصیه می شود. این خیار چربی سوز است و برای افراد مبتلا به چربی خون مفید است. همچنین مصرف خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود.
  3. خیار چنبر ادرار آور است و از آن برای دفع سنگ کلیه و مثانه و سوزش ادرار و مشکلات کلیه استفاده می کنند.
  4. از تخم خیار چنبر برای درمان سوزاک استفاده می شود.
  5. این خیار در کاهش فشار خون و چربی خون بسیار موثر می باشد و از این رو برای بیماران قلبی بسیار مفید است.
  6. برای درمان نقرس از خیار چنبر استفاده کنید. این خیار حل کننده اسید اوریک و اورات است.
  7. چون طبع این خیار سرد است، مصرف آن برای بیماران صفرایی بسیار مفید می باشد.
  8. در خواص خیار چنبر آمده است که به دفع سموم بدن کمک می کند و به همین خاطر در درمان یرقان استفاده می شود. افرادی که به این عارضه دچارند بهتر است بعد از صرف غذا خیار چنبر میل کنند.
  9. از خیار چنبر برای کاهش درد سیاتیک و کاهش درد مفصلی به شکل استعمال موضعی استفاده می کنند. در این روش شما می توانید بعد از رنده کردن خیار آن را با مقداری روغن کنجد و آرد جو مخلوط نمایید و بر روی موضع درد بگذارید.
  10. خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون بسیار مفید و موثر است.
  11. برای حفظ جوانی، نرمی و لطافت پوست، از بین بردن خطوط چین و چروک و نقاط تیره ناشی از افزایش سن، می توان از خاصیت های این خیار در جوان سازی پوست در ماسک خیار چنبر بره مند شد.

عوارض خیار چنبر

  1. افراد مبتلا به دیرهضمی باید خیار چنبر را قبل از غذا میل کنند.
  2. افراد مسهل، دارای کولیت و حتی کودکان خردسال از خوردن خیار چنبر باید بپرهیزند.
  3. خوردن خیار با پوست ممکن است موجب دیرهضمی و نفخ معده شود بنابراین بهتر است علاوه بر آن که به همراه نمک خورده می شود تا زودتر هضم شود، بعد از آن نیز عرق نعنا خورده شود تا نفخ آن را از بین ببرد.
  4. این خیار برای افراد با طبع دموی و صفرایی ایجاد دل درد می کند بنابراین بهتر است در مصرف آن دقت کنند.
  5. خیارهای زرد از دسته خیارهای چنبر باعث دل درد شده بنابراین بهتر است که مصرف نشوند.
  6. برای افراد دارای روده و معده حساس پیشنهاد می شود که از مصرف خیار چنبر بپرهیزند.
  7. مصرف بیش از حد خیار چنبر به خصوص برای زنان باردار ممنوع است چراکه باعث خون ریزی عادت ماهانه و سقط جنین می شود.
  8. مردان سرد مزاج در استفاده از این خیار در حد افراط باید پرهیز کنند.
  9. اشخاص دیابتی که دو هفته به عمل جراحی شأن مانده است بهتر است به دلیل کاهش قند خون و کنترل سخت آن از خوردن خیار چنبر ممانعت کنند.

جمع بندی

خیار چنبر از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده و تخمه آن مفید تر است . و تنها عیبش این است که کمی دیرهضم بوده و در بعضی ها تولید نفخ و قرقر کردن شکم می کند.با توجه به طبع بسیار سرد خیار چنبر، استفاده از آن برای افراد صفراوی مفید بوده و دارای خاصیت ضد صفراست.همراه ما باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW