از سیر تا پیاز میوه بلوط

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از سیر تا پیاز میوه  بلوط
بلوط درخت بومی در مناطق معتدله است و در ایران نیز در شهرهای مختلف می روید.ارتفاع درخت بلوط در برخی نواحی تا ۵۰ متر می باشد و قطر تنه ی آن به ۳ متر می رسد که حیرت انگیز است.برگ های این درخت پنجه ای و مانند انگشتان دست انسان است.

خواص بلوط برای سلامتی از نظر گیاه درمانی بلوط در سرتاسر قاره اروپا گسترده است، در ارتفاعات زیر ۶۰۰-۷۰۰ متر. درخت بلوط در آوریل و می و در شرایط مطلوبی شکوفه می دهد و می تواند تا ۱۰۰۰ سال عمر کند. پرورش این درخت آسان است، عاشق خاک های نرم و سرشار از گیاخاک است.

کار برد برگ، گل و میوه ی بلوط برای سلامتی

بلوط از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .خواص میوه بلوط از قدیم الایام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده می کرده اند. حتی آن را خشک و دم کرده و با گندم مخلوط می کنند و از آن نان تهیه می نمایند. می توان بلوط را بوداده و سپس آن را در کرده و از آن چائی تهیه کرد.

بلوط پاییزی

1.خواص بلوط برای معده

میوه بلوط خوراکی اما بسیار دیر هضم است. تانن ماده موثر موجود در بلوط که در اکثر اندام های آن ذخیره شده است. این ماده با تقویت مخاط معده در درمان ورم معده و زخم آن مورد استفاده قرار می گیرد و در مناطق زاگرس نشین مردم و بیشتر عشایر از مخلوط آرد میوه درخت بلوط با آرد گندم در بعضی نواحی نان تهیه می کردند و از میوهٔ خوراکی بلوط برای تقویت بدن، درمان ضعف عمومی و کم خونی، درمان آماس زخم دار رودهٔ بزرگ و درمان بیماری های پوستی، درمان کننده بواسیر خونی استفاده می شود. مصرف بلوط خونریزی های داخل دستگاه گوارش را بند می آورد و زخم امعاء را مداوا و برخی زخم های روی پوست بدن که مرتب آب می دهند و زیاد می شوند با پاشیدن پودر سوزانده شده ی سریع تر بهبود پیدا می کنند.

2.بلوط درمان کننده التهابات

بلوط به دلیل داشتن تانن یک ترکیب مقبض کننده و ضداسهال محسوب می شود. همچنین این ترکیب می تواند برای درمان بواسیر موثر باشد.

شاه بلوط طبق تحقیقات انجام شده برای نارسایی های مزمن وریدی موثر است.

بلوط از التهاب عضلات و رگ های واریسی کم می کند و موجود بهبود بازگشت خون به قلب می شود.

3.بلوط برای ورزشکاران

بر اساس گفته های متخصصان تغذیه مصرف بلوط برای ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی مفید است زیرا این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم است که سبب تسکین گرفتگی عضلات و کوفتگی آن ها می گردد.

4.بلوط برای بهبود هضم و گوارش

بلوط مقدار زیادی فیبر دارد که به بهبود سلامت هاضمه کمک می کند. فیبر به منظم کردن حرکات روده با اضافه کردن حجم به مدفوع و از بین بردن هر دو یبوست و اسهال کمک می کند. بلوط برای افرادی که از حرکات روده نامنظم، اسهال، نفخ شکم و دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند ایده آل هستند.

5.بلوط برای جلوگیری از آسم

بلوط شامل سه آنتی اکسیدان قوی یعنی، اسید، الاگیک اسید و تانن اسید است. این آنتی اکسیدان ها دارای اثر ضدآسم هستند و به کاهش آسم مبتلا می شوند. اسید گالیک، الاگیک اسید و تانن اسید ترشح ترکیبات را در بدن کاهش می دهند که در غیر این صورت التهاب مجاری هوایی را افزایش می دهد که باعث می شود تنفس دشوار شود. گونه های اکسیژن غیر فعال، با محدود کردن مجاری تنفسی دستگاه تنفسی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوط خنثی می شوند و در نتیجه به مدیریت آسم کمک می کنند.

مواد معدنی فراوانی که در بلوط یافت می شوند، مانند فسفر، پتاسیم و کلسیم، به افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از ظهور پوکی استخوان کمک می کنند.
کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تراکم مواد معدنی است و در غلظت های بالایی در بلوط یافت می شود. در نتیجه، مصرف بلوط می تواند سلامت استخوان را افزایش دهد.

6.بلوط برای پیش گیری از دیابت

ترکیباتی که در بلوط وجود دارند، عمل آنزیمی به نام "آلفا - گلوکوزیداز" را مهار می کنند، هضم کربوهیدرات را به تاخیر می اندازد و تبدیل کربوهیدرات به قند ساده یا گلوکز در طول هضم را کاهش می دهد.
این کار باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود.
در نتیجه، بلوط می تواند به مدیریت دیابت کمک کند.

مقدار فیبر و کربوهیدرات ها نسبتاً پیچیده در این آجیل ها یافت می شوند به تنظیم سلامت مناسب کمک می کنند.

7.بلوط برای بهبود سلامت قلب

بلوط به طور قابل توجهی غنی از چربی اشباع نشده در مقایسه با چربی اشباع شده است و این به بهبود سطح کلسترول کمک می کند و حتی در مقابل بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند. همچنین به حفاظت از چاقی و بیماری های قلبی ناشی از چربی های اشباع شده کمک می کند.

8.خاصیت ضد میکروبی بلوط

بلوط با وجود مقادیر زیاد تانن پتانسیل زیادی به عنوان یک عامل ضد باکتری در برابر باکتری های مختلف دارند و همچنین به ترمیم زخم ناشی از خاصیت سفت شدگی آن کمک می کنند. آن ها همچنین رشد و گسترش باکتری ها و میکروب ها را مهار می کنند و در نتیجه از گسترش بیشتر باکتری ها و دیگر کلمات جلوگیری می کنند، مصرف میوه های بلوط می تواند در از بین بردن باکتری ها از بدن کمک کند.

9.بلوط برای فعالیت ضد ویروسی

ویروس های تب خال شایع ترین علت عفونت های ویروسی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف هستند.
بلوط یک داروی گیاهی شایع ای است، زیرا خاصیت ضد ویروسی دارد و به خاطر وجود فلانوئیدها و تانن فعالیت های ضد ویروسی خوبی دارد. ترکیبات سالم موجود در بلوط از سلول های بدن با جلوگیری از تماس بین ویروس و سلول ها محافظت می کنند. آن ها تکثیر ویروس ها را بیشتر مهار می کنند و در نتیجه از گسترش ویروس به بخش های مختلف بدن جلوگیری می کنند.

10.بلوط برای بهبود درمان و رشد

پروتئین ها اجزای اصلی بدن سالم هستند و بلوط حاوی مقدار زیادی پروتئین است. این موجود به ایجاد بافت ها و سلول های جدید و ترمیم نواحی آسیب دیده و التیام سریع آسیب ها و بیماری ها کمک می کند و با افزایش نسبت پروتئین در بدن, روند رشد و نمو سلولی افزایش می یابد.

11.جلوگیری از بیماری آلزایمر با بلوط

آنتی اکسیدان های موجود در بلوط ها, فعالیت کولین استراز (یک آنزیم موجود در مغز) را که بیشتر علائم بیماری آلزایمر شامل گیجی, کاهش حافظه, ناتوانی در فکر کردن و تمرکز را کاهش می دهد, مهار می کنند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو و جلوگیری از مرگ سلول های مغزی می شوند اسیدهای گالیک موجود در بلوط دارای خاصیت حفاظتی مغز هستند و از بیماری آلزایمر جلوگیری می کنند.

بیماری فراموشی

12.بلوط سرشار از پروتئین

بلوط غنی از پروتئین می باشد که این پروتئین برای ایجاد بافت های جدید و سلول ها ی بدن الزامی می باشد. پروتیئن در بهبود سریع آسیب های ناشی از جراحت کمک می کند.بلوط دارای خاصیت انقباض کننده و تانن بوده و این خاصیت از پوست حفاظت کرده و تانن نیز برای سلامت و بهبود مشکلات پوستی مفید می باشد.

13.بهبود سلامت پوست

بلوط را خیس کرده و آب آن را که سرشار از تانن است به ناحیه پوستی مورد نظر بمالید.

14.ضدعفونی کننده چشم

برای ضد عفونی کردن چشم از سرمه هایی که از پوست رویی بلوط تشکیل شدن استفاده نمایید.چوب گردو بلوط را به همراه پوست رویی بلوط در چاله های کوچکی می کوبیدند و آتش می زدند و با خاکستر آن سرمه درست می کردند.

استفاده خوراکی از بلوط و 3 درمان خانگی

استعمال خارجی بلوط برای ترشح بیش از اندازه ی اسید معده، زخم معده، اسهال، التهاب روده کوچک، زخم اثنی عشر و هموروئید فوق العاده است. در این جا ۳ روش استفاده از بلوط را برای این شرایط معرفی می کنیم.

روش ۱:

– ۲ قاشق چایخوری پوسته ی خرد شده ی درخت بلوط به ازای هر فنجان آب سرد.
– این ترکیب را ۲۰-۳۰ دقیقه بجوشانید.
– روزی ۲ فنجان از این جوشانده را بین وعده های غذایی و به صورت شیرین نشده مصرف کنید.

روش ۲:

– ۲ قاشق چایخوری پودر پوسته ی بلوط را در هر فنجان آب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بجوشانید.
– درب آن را بگذارید و اجازه دهید این جوشانده خنک شود.
– روزی ۱-۲ فنجان مصرف کنید.

روش ۳:

– از ۱ قاشق چایخوری شکوفه خرد شده و بوداده ی آن قهوه درست کنید.
– هر روز صبح ۱ فنجان قهوه شیرین نشده بلوط را با معده خالی مصرف کنید.
– اگر با مشکل اسهال روبه رو هستید، این کار به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

دیگر مزیت سلامتی بلوط برای کم خونی و راشیتیسم است. ۱ قاشق چای خوری پودر میوه ی بلوط بوداده و خرد شده به ازای هر فنجان آب داغ بردارید. به مدت ۱-۲ دقیقه بجوشانید و صاف کنید. روزانه ۲-۳ فنجان مصرف کنید.

استفاده ازروغن میوه بلوط

یکی از راه های پختن بذرهای بلوط و بدست آوردن کره است که مقدار زیادی از این میوه را تشکیل میدهد. در گذشته از روغن بلوط برای غذا استفاده نمی شد چرا که اطلاعات چندانی از خواص ان در دسترس نبود. در گذشته بیشتر هنگام شکار توسط شکارچیان کشورهای آمریکای شمالی از این روغن استفاده می شد. علت آن این بود که رایحه تارت حیوانات را به خود جلب می کند و بوی خود شکارچیان را نیز پوشش می داد. بعداً از بلوط نرم در اروپا و آفریقا برای تهیه روغنی استفاده شد که به نظر می رسد شبیه محصول تهیه شده از میوه زیتون باشد.

عوارض جانبی و آلرژی بلوط

بلوط و برگ های درخت بلوط به خاطر میزان بالای سم تانیک اسید که می تواند به کلیه ها و اسهال آسیب بزند، مضر هستند.
علائم مسمومیت، افسردگی، کمبود اشتها، اسهال، یبوست، کولیک و خون در ادرار هستند.
باید پس از استخراج تانن، بلوط را می توان مصرف کرد.
مسمومیت با بلوط یا مسمومیت ناشی از آن, زمانی رخ می دهد که بسیاری از بلوط ها یا غنچه هایش بلعیده می شوند و گالوتانین سری سبز بلوط خام سبب ایجاد مشکلات گوارشی و مشکلات کلیوی می شود. مصرف زیادی این دانه ها باعث تهوع و ناراحتی معده به وسیله تانن موجود در بلوط می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403