از سیر تا پیاز میوه بلوط

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از سیر تا پیاز میوه  بلوط
بلوط درخت بومی در مناطق معتدله است و در ایران نیز در شهرهای مختلف می روید.ارتفاع درخت بلوط در برخی نواحی تا ۵۰ متر می باشد و قطر تنه ی آن به ۳ متر می رسد که حیرت انگیز است.برگ های این درخت پنجه ای و مانند انگشتان دست انسان است.

خواص بلوط برای سلامتی از نظر گیاه درمانی بلوط در سرتاسر قاره اروپا گسترده است، در ارتفاعات زیر ۶۰۰-۷۰۰ متر. درخت بلوط در آوریل و می و در شرایط مطلوبی شکوفه می دهد و می تواند تا ۱۰۰۰ سال عمر کند. پرورش این درخت آسان است، عاشق خاک های نرم و سرشار از گیاخاک است.

کار برد برگ، گل و میوه ی بلوط برای سلامتی

بلوط از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .خواص میوه بلوط از قدیم الایام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده می کرده اند. حتی آن را خشک و دم کرده و با گندم مخلوط می کنند و از آن نان تهیه می نمایند. می توان بلوط را بوداده و سپس آن را در کرده و از آن چائی تهیه کرد.

بلوط پاییزی

1.خواص بلوط برای معده

میوه بلوط خوراکی اما بسیار دیر هضم است. تانن ماده موثر موجود در بلوط که در اکثر اندام های آن ذخیره شده است. این ماده با تقویت مخاط معده در درمان ورم معده و زخم آن مورد استفاده قرار می گیرد و در مناطق زاگرس نشین مردم و بیشتر عشایر از مخلوط آرد میوه درخت بلوط با آرد گندم در بعضی نواحی نان تهیه می کردند و از میوهٔ خوراکی بلوط برای تقویت بدن، درمان ضعف عمومی و کم خونی، درمان آماس زخم دار رودهٔ بزرگ و درمان بیماری های پوستی، درمان کننده بواسیر خونی استفاده می شود. مصرف بلوط خونریزی های داخل دستگاه گوارش را بند می آورد و زخم امعاء را مداوا و برخی زخم های روی پوست بدن که مرتب آب می دهند و زیاد می شوند با پاشیدن پودر سوزانده شده ی سریع تر بهبود پیدا می کنند.

2.بلوط درمان کننده التهابات

بلوط به دلیل داشتن تانن یک ترکیب مقبض کننده و ضداسهال محسوب می شود. همچنین این ترکیب می تواند برای درمان بواسیر موثر باشد.

شاه بلوط طبق تحقیقات انجام شده برای نارسایی های مزمن وریدی موثر است.

بلوط از التهاب عضلات و رگ های واریسی کم می کند و موجود بهبود بازگشت خون به قلب می شود.

3.بلوط برای ورزشکاران

بر اساس گفته های متخصصان تغذیه مصرف بلوط برای ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی مفید است زیرا این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم است که سبب تسکین گرفتگی عضلات و کوفتگی آن ها می گردد.

4.بلوط برای بهبود هضم و گوارش

بلوط مقدار زیادی فیبر دارد که به بهبود سلامت هاضمه کمک می کند. فیبر به منظم کردن حرکات روده با اضافه کردن حجم به مدفوع و از بین بردن هر دو یبوست و اسهال کمک می کند. بلوط برای افرادی که از حرکات روده نامنظم، اسهال، نفخ شکم و دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند ایده آل هستند.

5.بلوط برای جلوگیری از آسم

بلوط شامل سه آنتی اکسیدان قوی یعنی، اسید، الاگیک اسید و تانن اسید است. این آنتی اکسیدان ها دارای اثر ضدآسم هستند و به کاهش آسم مبتلا می شوند. اسید گالیک، الاگیک اسید و تانن اسید ترشح ترکیبات را در بدن کاهش می دهند که در غیر این صورت التهاب مجاری هوایی را افزایش می دهد که باعث می شود تنفس دشوار شود. گونه های اکسیژن غیر فعال، با محدود کردن مجاری تنفسی دستگاه تنفسی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوط خنثی می شوند و در نتیجه به مدیریت آسم کمک می کنند.

مواد معدنی فراوانی که در بلوط یافت می شوند، مانند فسفر، پتاسیم و کلسیم، به افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از ظهور پوکی استخوان کمک می کنند.
کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تراکم مواد معدنی است و در غلظت های بالایی در بلوط یافت می شود. در نتیجه، مصرف بلوط می تواند سلامت استخوان را افزایش دهد.

6.بلوط برای پیش گیری از دیابت

ترکیباتی که در بلوط وجود دارند، عمل آنزیمی به نام "آلفا - گلوکوزیداز" را مهار می کنند، هضم کربوهیدرات را به تاخیر می اندازد و تبدیل کربوهیدرات به قند ساده یا گلوکز در طول هضم را کاهش می دهد.
این کار باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود.
در نتیجه، بلوط می تواند به مدیریت دیابت کمک کند.

مقدار فیبر و کربوهیدرات ها نسبتاً پیچیده در این آجیل ها یافت می شوند به تنظیم سلامت مناسب کمک می کنند.

7.بلوط برای بهبود سلامت قلب

بلوط به طور قابل توجهی غنی از چربی اشباع نشده در مقایسه با چربی اشباع شده است و این به بهبود سطح کلسترول کمک می کند و حتی در مقابل بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند. همچنین به حفاظت از چاقی و بیماری های قلبی ناشی از چربی های اشباع شده کمک می کند.

8.خاصیت ضد میکروبی بلوط

بلوط با وجود مقادیر زیاد تانن پتانسیل زیادی به عنوان یک عامل ضد باکتری در برابر باکتری های مختلف دارند و همچنین به ترمیم زخم ناشی از خاصیت سفت شدگی آن کمک می کنند. آن ها همچنین رشد و گسترش باکتری ها و میکروب ها را مهار می کنند و در نتیجه از گسترش بیشتر باکتری ها و دیگر کلمات جلوگیری می کنند، مصرف میوه های بلوط می تواند در از بین بردن باکتری ها از بدن کمک کند.

9.بلوط برای فعالیت ضد ویروسی

ویروس های تب خال شایع ترین علت عفونت های ویروسی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف هستند.
بلوط یک داروی گیاهی شایع ای است، زیرا خاصیت ضد ویروسی دارد و به خاطر وجود فلانوئیدها و تانن فعالیت های ضد ویروسی خوبی دارد. ترکیبات سالم موجود در بلوط از سلول های بدن با جلوگیری از تماس بین ویروس و سلول ها محافظت می کنند. آن ها تکثیر ویروس ها را بیشتر مهار می کنند و در نتیجه از گسترش ویروس به بخش های مختلف بدن جلوگیری می کنند.

10.بلوط برای بهبود درمان و رشد

پروتئین ها اجزای اصلی بدن سالم هستند و بلوط حاوی مقدار زیادی پروتئین است. این موجود به ایجاد بافت ها و سلول های جدید و ترمیم نواحی آسیب دیده و التیام سریع آسیب ها و بیماری ها کمک می کند و با افزایش نسبت پروتئین در بدن, روند رشد و نمو سلولی افزایش می یابد.

11.جلوگیری از بیماری آلزایمر با بلوط

آنتی اکسیدان های موجود در بلوط ها, فعالیت کولین استراز (یک آنزیم موجود در مغز) را که بیشتر علائم بیماری آلزایمر شامل گیجی, کاهش حافظه, ناتوانی در فکر کردن و تمرکز را کاهش می دهد, مهار می کنند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو و جلوگیری از مرگ سلول های مغزی می شوند اسیدهای گالیک موجود در بلوط دارای خاصیت حفاظتی مغز هستند و از بیماری آلزایمر جلوگیری می کنند.

بیماری فراموشی

12.بلوط سرشار از پروتئین

بلوط غنی از پروتئین می باشد که این پروتئین برای ایجاد بافت های جدید و سلول ها ی بدن الزامی می باشد. پروتیئن در بهبود سریع آسیب های ناشی از جراحت کمک می کند.بلوط دارای خاصیت انقباض کننده و تانن بوده و این خاصیت از پوست حفاظت کرده و تانن نیز برای سلامت و بهبود مشکلات پوستی مفید می باشد.

13.بهبود سلامت پوست

بلوط را خیس کرده و آب آن را که سرشار از تانن است به ناحیه پوستی مورد نظر بمالید.

14.ضدعفونی کننده چشم

برای ضد عفونی کردن چشم از سرمه هایی که از پوست رویی بلوط تشکیل شدن استفاده نمایید.چوب گردو بلوط را به همراه پوست رویی بلوط در چاله های کوچکی می کوبیدند و آتش می زدند و با خاکستر آن سرمه درست می کردند.

استفاده خوراکی از بلوط و 3 درمان خانگی

استعمال خارجی بلوط برای ترشح بیش از اندازه ی اسید معده، زخم معده، اسهال، التهاب روده کوچک، زخم اثنی عشر و هموروئید فوق العاده است. در این جا ۳ روش استفاده از بلوط را برای این شرایط معرفی می کنیم.

روش ۱:

– ۲ قاشق چایخوری پوسته ی خرد شده ی درخت بلوط به ازای هر فنجان آب سرد.
– این ترکیب را ۲۰-۳۰ دقیقه بجوشانید.
– روزی ۲ فنجان از این جوشانده را بین وعده های غذایی و به صورت شیرین نشده مصرف کنید.

روش ۲:

– ۲ قاشق چایخوری پودر پوسته ی بلوط را در هر فنجان آب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بجوشانید.
– درب آن را بگذارید و اجازه دهید این جوشانده خنک شود.
– روزی ۱-۲ فنجان مصرف کنید.

روش ۳:

– از ۱ قاشق چایخوری شکوفه خرد شده و بوداده ی آن قهوه درست کنید.
– هر روز صبح ۱ فنجان قهوه شیرین نشده بلوط را با معده خالی مصرف کنید.
– اگر با مشکل اسهال روبه رو هستید، این کار به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

دیگر مزیت سلامتی بلوط برای کم خونی و راشیتیسم است. ۱ قاشق چای خوری پودر میوه ی بلوط بوداده و خرد شده به ازای هر فنجان آب داغ بردارید. به مدت ۱-۲ دقیقه بجوشانید و صاف کنید. روزانه ۲-۳ فنجان مصرف کنید.

استفاده ازروغن میوه بلوط

یکی از راه های پختن بذرهای بلوط و بدست آوردن کره است که مقدار زیادی از این میوه را تشکیل میدهد. در گذشته از روغن بلوط برای غذا استفاده نمی شد چرا که اطلاعات چندانی از خواص ان در دسترس نبود. در گذشته بیشتر هنگام شکار توسط شکارچیان کشورهای آمریکای شمالی از این روغن استفاده می شد. علت آن این بود که رایحه تارت حیوانات را به خود جلب می کند و بوی خود شکارچیان را نیز پوشش می داد. بعداً از بلوط نرم در اروپا و آفریقا برای تهیه روغنی استفاده شد که به نظر می رسد شبیه محصول تهیه شده از میوه زیتون باشد.

عوارض جانبی و آلرژی بلوط

بلوط و برگ های درخت بلوط به خاطر میزان بالای سم تانیک اسید که می تواند به کلیه ها و اسهال آسیب بزند، مضر هستند.
علائم مسمومیت، افسردگی، کمبود اشتها، اسهال، یبوست، کولیک و خون در ادرار هستند.
باید پس از استخراج تانن، بلوط را می توان مصرف کرد.
مسمومیت با بلوط یا مسمومیت ناشی از آن, زمانی رخ می دهد که بسیاری از بلوط ها یا غنچه هایش بلعیده می شوند و گالوتانین سری سبز بلوط خام سبب ایجاد مشکلات گوارشی و مشکلات کلیوی می شود. مصرف زیادی این دانه ها باعث تهوع و ناراحتی معده به وسیله تانن موجود در بلوط می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان