خواص میوه شاه بلوط

  سه شنبه، 02 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص میوه شاه بلوط
شاه بلوط سرشار از منیزیم و یک میوه ایده‌آل برای ورزشکاران است، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد

شاه بلوط چیست؟

شاه بلوط یک میوه ی پاییزی و سرشار از خاصیت بوده و حاوی منیزیم می باشد و مناسب برای اهالی ورزش است. شاه بلوط که در ایران به نام های شاه بلوط هندی و شاه بلوط ترکیه شناخته می شود میوه ای است سرشار از مواد مغذی می باشد. استفاده می شود.شاه بلوط به خاطر طعم و شیرینی غنی خود در نیم کره شمالی به ویژه در طول فصل کریسمس محبوب هستند، در حالی که اغلب خانواده ها در جشن ها، شاه بلوط را تفت داده می کنند.

تصویر

مواد مغذی شاه بلوط

  • مواد معدنی : با وجودی که این سبزی حاوی مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیم و فسفر می باشد، اما میزان پتاسیم آن بسیار بالا است. صرف یک وعده شاه بلوط برابر با نصف فنجان حاوی 362 میلی گرم پتاسیم است. از سوی دیگر، میزان فسفر و منیزیم در آن به ترتیب به میزان 1ر39 میلی گرم و 6ر13 میلی گرم می باشد. کلسیم در یک واحد از شاه بلوط نسبت به دیگر سبزیجات کم است (8ر6 میلی گرم). این سبزی هم چنین شامل مواد معدنی مانند روی، مس و منگنز به مقدار نا چیز است.
  • پروتئین : پروتئین قابل توجهی در این سبزی وجود ندارد. به این دلیل است که مقدار پروتئینی که در این سبزی یافت می شود، تنها 9ر0 میلی گرم در هر وعده می باشد.
  • ویتامین ها : نصف فنجان شاه بلوط تنها 5ر2 میلی گرم ویتامین C دارد. ویتامین های B مانند تیامین، ویتامین B6، نیاسین و ریبو فلاوین، فقط 1 میلی گرم از کل 62 گرم را تشکیل می دهند. با این حال، مقدار کولین، و ویتامین B کمپلکس در آن به طور قابل توجهی بالا است و حدود 4ر22 میلی گرم در هر وعده است.
  • چربی ها : چربی اشباع در این سبزی صفر است. این سبزی دارای اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری امگا 6 می باشد. میوه شاه بلوط فاقد کلسترول غذایی است و این یک نقطه قوت محسوب می شود. مصرف یک مشت از این میوه در روز می تواند میزان کلسترول بد خون را 9 تا 19 درصد کاهش دهد. به خاطر این که میوه ی شاه بلوط حاوی چربی های اشباع نشده است که با کلسترول بد مقابله می کند.
  • کربوهیدرات : محتوای کربو هیدرات در هر وعده (62 گرم) 15 گرم است. میزان فیبر در نصف فنجان شاه بلوط 9ر1 گرم است.
تصویر

خواص شاه بلوط

  • غلظت بالای ویتامین ث و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدان در شاه بلوط موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. در واقع ویتامین ث نه فقط تولید گلبول های سفید را تحریک می کند بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان، نقش فعالی در از بین بردن رادیکال های خطرناک موجود در بدن دارد.

  • میوه شاه بلوط سرشار از فیبر است.در واقع در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۶ گرم فیبر وجود دارد و به خوبی از عهده سیر کردن شما بر می آید. علاوه بر این فیبر های موجود در آن به دفع راحت کمک می کند و برای همین احساس سنگینی و مشکلات گوارشی را برطرف می کند.

  • شاه بلوط سرشار از نشاسته است و برای همین هم یک ماده ی غذایی انرژی زا محسوب می شود. گلوسیدهای موجود در آن بعد از پخته شدن به راحتی هضم می شوند و به تدریج تولید انرژی می کنند. مزیت شاه بلوط این است که قند خون را به سرعت بالا نمی برد و شاخص گلیسمی آن نیز بالا نیست.

  • محتوای اسید الاژیک موجود در شاه بلوط به بهبود عملکرد غده ی تیروئید کمک کرده و پرکاری تیروئید را درمان می کند.

  • شاه بلوط از جمله خشکبارهایی است که دارای مقادیر بالایی فیبرهای خوراکی است. این فیبرها به افزایش مواد دفعی سیستم گوارش کمک نموده و حرکات روده ای را تحریک می کنند. بنابراین مصرف شاه بلوط سبب تنظیم حرکات روده ای و جلوگیری از التهاب و ناراحتی های مربوط به آن می شود. همچنین فیبرهای خوراکی می تواند سبب بهینه سازی جذب مواد مغذی در بدن انسان شود.
  • میوه شاه بلوط میوه ورزشکاران است. این میوه دو برابر بیشتر از موز تولید انرژی می کند، به خاطر این که سرشار از گلوسیدهاست. گرفتگی و کوفتگی عضلات در حین و بعد از ورزش یک امر رایج است، اما این مشکل هم حل شدنی است. ورزشکاران عزیز بدانند که پتاسیم و منیزیم موجود در این میوه گرفتگی عضلات را برطرف می کند.
  • مصرف منظم شاه بلوط می تواند به پاک سازی سیستم تنفسی کمک کرده و باعث درمان سرفه، گرفتگی بینی و سینوزیت شود.
تصویر
  • پتاسیم موجود در شاه بلوط به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و با افزایش اکسیژن رسانی به مغز باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی می شود.

مضرات شاه بلوط

  • زیاده روی در مصرف شاه بلوط به دلیل مقادیر بالای ویتامین B6 که دارد، می تواند باعث آسیب های عصبی و مغزی شود.
  • برخی افراد ممکن است به شاه بلوط حساسیت یا آلرژی داشته باشند که خطر شوک آنافیلاکسی را در آن ها افزایش می دهد.
  • مصرف بیش از اندازه شاه بلوط از جذب آهن، به خاطر داشتن تانن می کاهد؛ همچنین باعث می شود اسید معده بیش از اندازه ترشح شود وبه معده آسیب وارد کند.
تصویر

شاه بلوط را به چه صورت مصرف کنیم؟

  • از آرد شاه بلوط خام که گلوتن ندارد برای تهیه خمیر پنکیک، ماکارونی و نان استفاده می شود.
  • در بسیاری از کشور ها از جمله ترکیه شاه بلوط را به عنوان یک آجیل بو داده خوشمزه به فروش می رسانند.
  • شاه بلوط را به صورت آب پز استفاده می کنند؛ شاه بلوط را در آب جوش می جوشانند تا پوست آن کمی نرم شود و سپس پوست گرفته و آن را برای تهیه انواع سوپ و غذا استفاده می کنند.
  • شاه بلوط خام را برای تهیه انواع سس سالاد استفاده می کنند.
  • در برخی کشور ها شاه بلوط را با شکر ترکیب کرده و به عنوان دسر مصرف می کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان