رژیم غذایی کامل و مفید برای پرکاری تیروئید

  دوشنبه، 27 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی کامل و مفید برای پرکاری تیروئید
نوع دیگری از بیماری تیروئید وجود دارد که کمتر شناخته شده است و آن هایپرتیروئید یا پرکاری تیروئید است که در آن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می‌شود. برنامه‌های رژیم غذایی متنوعی وجود دارد که می‌تواند علائم پر کاری تیروئید را کنترل کند یا کاهش دهد.

غده ی تیروئید، غده ی پروانه ای شکل کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد. این غده علیرغم کوچکی اندازه اش، نقش بسیار عمده و حیاتی در سلامت کل بدن دارد. غده تیروئید مسئول تولید و ترشح هورمون هایی به نام های تیروکسین و تری یدوتیرونین است، که میزان سوخت و ساز بدن یا سرعت مصرف انرژی و سرعت رشد و بلوغ را تنظیم می کنند. به طور کلی ترشح منظم این هورمون ها بسیاری از اعمال و ساختار بدن را از میزان ضربان قلب گرفته تا ساختار پوست ، تحت تأثیر قرار می دهد. به علاوه هورمون کلسیتونین که در سوخت وساز کلسیم و فسفر شرکت می کند، از این غده ترشح می شود. عملکرد طبیعی غده ی تیروئید به عوامل متعددی از جمله عملکرد صحیح هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، دریافت کافی ید و تبدیل هورمون تیروکسین به تری یدو تیرونین بستگی دارد. هنگامی که هر یک از عوامل فوق به هر دلیلی، از تعادل خارج شوند، فرد، متبلا به پرکاری یا کم کاری تیروئید خواهد شد. اختلال در میزان تولید و ترشح هورمون های تیروئید از شایع ترین بیماری های مربوط به غده ی تیروئید است.

علل پرکاری تیروئید چیست؟

1. نسج تیروئید ممکن است فعالیت بیش از حد داشته باشد و تولید هورمون زیاد شود که به این شکل بیمار گریوز یا گواتر سمی منتشر گویند.
2. یک یا چند توده در تیروئید افزایش فعالیت پیدا می کنند. اگر توده یک عدد باشد گره سمی خودکار نامیده می شود. چندین توده گواتر سمی چند گره ای نامیده می شود.
3. غده تیروئید ممکن است دچار التهاب شود که تیروئیدیت نامیده می شود و باعث آزاد شدن هورمون تیروئید ذخیره در تیروئید و پر کاری تیروئید شود که برای چند هفته تا چند ماه طول می کشد.
4. مصرف بیش از حد هورمون تیروئید موجب علائم پر کاری تیروئید می شود.
5. بعضی داروها مانند آمبودارون و محلول لوگول حاوی مقدار زیاد ید هستند که تیروئید جهت تولید هورمون از آن استفاده می کند. مصرف این دارو ها در بعضی از افراد با ایجاد پر کاری همراه است.

علایم پرکاری تیروئید

کاهش وزن سریع، علی رغم افزایش اشتها و حتی مصرف زیاد غذا، بی حوصلگی و تحریک پذیری شدید، کاهش تمرکز، ایجاد حالات و تنش های عصبی، اضطراب و نگرانی، اختلال خواب، افزایش ضربان قلب و تپش قلب به دنبال انجام کارهای معمول، افزایش فشار خون، تعریق بیش از حد ضعف عضلانی، لرزش و تنش های غیرارادی، خصوصاً در دستان و انگشتان، بر هم خوردن عادت ماهیانه و کاهش خونریزی در بعضی از افراد، مشکلات بینایی و بیرون زدگی غیرطبیعی کره چشم یا اگزوفتالمی، گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید، افزایش حساسیت و تحریک پذیری نسبت به گرما، تغییر حرکات طبیعی روده بزرگ، اسهال و یبوست و ریزش مو.

غذاهای مناسب برای پرکاری تیروئید

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و رعایت آن تا حد زیادی به شما کمک می کند تا پرکاری تیروئید خود را کنترل کنید. از مواردی که هر فرد مبتلا به پرکاری تیروئید باید به آن توجه کند و حتما آن را در رژیم غذایی خود لحاظ کند این است که :

۱. تعداد وعده های غذایی زیاد، حجم هر وعده غذایی کم

به خاطر آنکه در پرکاری تیروئید، انرژی مورد نیاز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش می یابد، افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از یک رژیم پرکالری استفاده کنند که چیزی در حدود ۴۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می شود. در این حالت بهتر است فرد رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کند که تعداد وعده های غذایی در روز بیشتر شود، اما حجم هر وعده کم باشد.

۲. با تخم مرغ، گوشت قرمز، غلات و حبوبات آشتی کنید

تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت پرنده ها، گوشت قرمز و غلات و حبوبات باید برای تأمین پروتئین مورد نیاز در رژیم غذایی قرار بگیرد. میزان دریافت پروتئین باید بین ۱ تا ۱.۷۵ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن بیشتر شود.
توجه: اگر ذخیره های پروتئینی بدن تمام شده باشد، با نظر متخصص تغذیه استفاده کردن از مکمل های پروتئینی به خصوص قبل عمل جراحی می تواند مفید واقع شود.

3. ویتامین مصرف کنید

انبه، کیوی، مرکبات، سبزیجات سبز رنگ، شیر و فرآورده های آن، ماهی و جوانه حبوبات منابع ویتامین هایی هستند که باید در رژیم غذایی قرار بگیرند. مقدار زیاد ویتامین A باعث مهار کردن و کنترل عملکرد غده تیروئید و بهبود علایم بیماری گیریو می شود. ویتامین C برای بهبود شرایط و علایم متابولیکی مفید است.
نکته: باتوجه به نیاز شدید به ویتامین ها استفاده از مکمل ویتامین C، ویتامین B به خصوص ویتامین های B1، B2 و B12 همراه با رژیم غذایی بسیار مفید است و استفاده از مولتی مینرال و مولتی ویتامین ها توصیه می شود.
توجه: دریافت بیش از اندازه و غیر ضروری ویتامین ها در بدن همانند دارو عمل می کند؛ یعنی می توانند اثرات جانبی زیادی بر سلامت بدن داشته باشد.

۴. به ید نه بگویید

از مصرف جلبک ها و علف های دریایی که حاوی ید هستند دوری کنید، چرا که ید باعث افزایش ساخت هورمون های تیروئید می شود.
توجه: بعضی از مواد معدنی و مکمل های ویتامین دارای مقداری ید هستند. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید حتما قبل از استفاده از مواد معدنی و مکمل های ویتامینی از جزئیات ساختار آن اطمینان حاصل کنند.

۵. نوشیدنی های کافئین دار و سیگار را کنار بگذارید

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از شکلات، چای، قهوه، کولا و سایر غذا ها و نوشیدنی های کافئین دار و سیگار که تحریک کننده هستند دوری کنند.

۶. مصرف گواتروژن ها را افزایش دهید

گواتروژن ها ترکیباتی هستند که با جلوگیری از جذب ید، عملکرد غده تیروتید را کاهش می دهند. به همین علت با استفاده آن ها می توان تا حدی پرکاری تیروئید را کم کرد. سبزیجاتی از خانواده کلم مانند گل کلم، کلم قمری، کلم بروکلی و بروکسل و خود کلم، شلغم، کرفس، فلفل سبز، هویج، جعفری و میوه جاتی مانند گلابی، هلو، آناناس، زردآلو، سیب و بادام زمینی دارای گواتروژن هستند. نکته جالبی که بهتر است بدانید این است که با حرارت، ترکیبات گواتروژن از بین می روند.
توجه: استفاده از محصولاتی که دارای گواتروژن هستند، برای افرادی که کم کاری تیروئید دارند به شدت منع شده است.
توجه: هنگام مصرف محصولات گواتروژن توجه داشته باشید که این محصولات طبیعی با دارو های ضد تیروئیدی تداخل نداشته باشند؛ چراکه ممکن است عوارض جانبی دارو را افزایش دهند.

7. مصرف مکمل کلسیم را مد نظر داشته باشید

در افراد مبتلا به بیماری گریوز، سوخت و ساز کلسیم تغییر کرده به همین خاطر این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند. به همین خاطر توصیه می شود زیر نظر متخصص از مکمل کسیم استفاده کنند.

۸. آب زیاد بنوشید

در صورتی که فرد مبتلا مشکلات قلبی یا کلیوی نداشته باشد، توصیه می شود روزانه ۳ تا ۴ لیتر آب مصرف کنند.
توجه: در بعضی از افراد که مبتلا به بیماری اگزوفتالمی هستند، ممکن است مجبور باشیم میزان دریافت مایعات و نمک را محدود کنیم.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان