با دندان های حساس چه کنیم؟

  جمعه، 21 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
با دندان های حساس چه کنیم؟
آیا تا به حال پس از خوردن بستنی، یا یک قاشق غذاخوری سوپ داغ ،احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ اگر چنین است، شما تنها فرد نیستید ،درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه ای از حفره باشد، و در افرادی که دندان های حساس دارند، رایج است. 

آیا تا به حال پس از خوردن بستنی، یا یک قاشق غذاخوری سوپ داغ ،احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ اگر چنین است، شما تنها فرد نیستید ،درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه ای از حفره باشد، و در افرادی که دندان های حساس دارند، رایج است. حساسیت دندان ،یا "حساسیت دنتین" دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد ؛ درد یا ناراحتی در دندان، به عنوان پاسخ به محرک های خاص ،مانند دمای گرم یا سرد است.

حساسیت دندان

درد میتواند موقتی یا یک مشکل مزمن باشد، و همچنین یک دندان، چند دندان یا تمام دندان ها ی در یک فرد را تحت تأثیر بگذارد می تواند علل مختلف داشته باشد، اما اغلب موارد ،دندان های حساس به راحتی با تغییر در بهداشت دهان درمان می شود ، بحث امروز سلامت در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری و درمان حساسیت دندان است.

حساسیت دندان چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر برای اولین بار حساسیت دندان را تجربه کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید آنها می توانند با یک چک آپ، سلامت دندان های شما را تشخیص و مشکلات احتمالی مانند حفره ها، یا لثه هایی آسیب دیده و... را بررسی کنند. دندانپزشک شما می تواند این کارها را در چک آپ روزانه دندانپزشکی انجام دهد آنها دندان های شما را تمیز می کنند و تست بصری انجام می دهند، همچنین دندان های شما را با استفاده از ابزار دندانپزشکی برای بررسی حساسیت لمس میکنند و یا ممکن است از اشعه ایکس روی دندان شما استفاده کنند.

عوامل ایجاد حساسیت دندان چیست؟

هر دندانی از عاج دندان ساخته شده، که بافتی است که به وسیله مینای دندان پوشیده می شود. اگر مینای دندان از بین برود و یا پوسیده شود و عاج دندان آشکار شود، دندان در موقعیتی قرار می گیرد که احساس درد خواهیم کرد.پس رفت لثه که به علت مسواک زدن محکم و غیر اصولی می باشد می تواند باعث نمایان شدن عاج دندان شود. از جمله عوامل دیگری که باعث ایجاد حساسیت می شوند، شکستگی دندان، دندان قروچه کردن، غذاهای اسیدی، زیاده روی در استفاده از دهان شویه و غیره می باشند.

پیش گیری از آسیب مینای دندان و حساسیت دندان

آسیب رسیدن به مینای دندان، جبران ناپذیر است. هنگامی که مینا آسیب ببیند، هیچ راهی برای برگشت آن نیست. بنابراین فقط می توانیم از آن پیشگیری کنیم.

بهترین توصیه ها برای بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از حساسیت آن

  • از مسواک های دارای برس نرم استفاده کنید و محکم مسواک نزنید. و سعی کنید طبق اصول صحیح مسواک بزنید.
  • خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی را کاهش دهید و یا به کلی ترک کنید و اگر امکان ترک آن ها نیست، حتما بعد از مصرف آن ها دهان خود را با آب بشورید و حداقل نیم ساعت صبر کنید و بعد مسواک بزنید.
  • حواستان باشد که دندان قروچه نکنید و یا دندان هایتان را بیش از حد فشار ندهید. در هنگام خواب می توانید از گارد دهان استفاده کنید.
  • هر شش ماه یک بار حتماً به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر به خاطر استفاده بیش از اندازه از دهانشویه دچار حساسیت و آفت دهان شدید مصرف دهانشویه را کم کنید. به علاوه از دهانشویه مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

گاهی اوقات با تمام مراقبت هایی که می کنیم ولی باز هم یک یا چند دندانمان دچار حساسیت می شوند. در این صورت بهترین کار مراجعه به متخصص دندان پزشکی می باشد. در غیر این صورت شما می توانید از خمیر دندان های مخصوصی استفاده کنید که جلوی حساسیت و درد را می گیرند و همچنین ژل فلوراید که باعث استحکام مینای دندان می شود و حساسیت را کاهش می دهد نیز می تواند به شما کمک کند.

درمان حساسیت دندانی در منزل

در بخش زیر به چند نکته اشاره می کنیم که شما می توانید برای کاهش حساسیت دندان خود در منزل انجام دهید:

از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن کشی دندان با روغن نارگیل می تواند تعداد باکتری استرپتوکوکوس میوتان دهان و حساسیت دندان را کاهش دهد. روغن نارگیل یک ماده آنتی باکتریال طبیعی است که به کاهش پلاک موجود در دندان کمک می کند در حقیقت روغن نارگیل به بهبود سطح سلامت دهان و جلوگیری از اختلالات ای از قبیل درد دندان، تنفس بدبو و بیماری لثه کمک می کند. برای استفاده از روغن نارگیل به صورت زیر عمل کنید:

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را در دهان خود بریزید.
  • حدود ۲۰ دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید.
  • روغن نارگیل را تخلیه کرده و دهان خود را با آب گرم بشویید.
  • پس از شست و شوی دهان مانند همیشه دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.
  • این کار را به صورت روزانه و هر روز صبح قبل از خوردن غذا یا مسواک زدن دندان های خود انجام دهید.

می توانید برای این کار از روغن کنجد نیز استفاده کنید.

از آب نمک استفاده کنید

آب نمک می تواند به سرعت به تسکین حساسیت دندان کمک کند. آب نمک باعث متعادل شدن سطح ph دهان می شود و به این ترتیب یک محیط قلیایی را به وجود می آورد که باکتری های خطرناک در آن محیط دوام نمی آورند. استفاده از آب نمک می تواند به کاهش درد دندان و درمان زخم لثه و عوارض جانبی ناشی از درمان دندان کمک کند. برای این منظور به صورت زیر عمل کنید:

  • نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید.
  • دهان خود را با محلول آب نمک بشویید.
  • اگر چرخاندن آب نمک در همه نقاط دهان برای شما دشوار است سعی کنید آن را چند دقیقه در دهان خود نگه دارید.
  • محلول آب نمک را تخلیه کنید و دهان خود را با آب ساده بشوید.
  • این کار را روزی ۲ بار انجام دهید تا بتوانید به نتیجه دلخواه دست یابید.

از میخک و روغن میخک استفاده کنید

امروز در علم دندان پزشکی از میخک به خاطر خاصیت ضد باکتریایی، بیحس کنندگی و ضد التهابی آن که باعث کاهش درد می شود و با عفونت دهان مبارزه می کند به صورت گسترده استفاده می گردد. محققان در سال ۲۰۱۳ در تحقیقی که در این خصوص انجام دادند متوجه شدند که عصاره میخک دارای خواص گندزدایی است بنابراین می تواند به طرز قابل توجهی به کاهش درد دندان و حساسیت دندانی کمک کند. روزی دو بار از یکی از روش های زیر برای تسکین حساسیت دندان خود استفاده کنید:

  • دو عدد میخک را بکوبید و آن را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه به صورت ضماد روی دندان خود قرار دهید.
  • یک تکه پنبه را در روغن میخک فرو ببرید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طور مستقیم روی دندان خود قرار دهید.
  • ۵۶ قطره روغن میخک را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید و دهان خود را با این محلول بشویید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (164 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (130 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (26 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس