حساسیت دندانی به چند صورت نمود می‌یابد؟

  جمعه، 21 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
حساسیت دندانی به چند صورت نمود می‌یابد؟
درد و ناراحتی شديدي که به خاطر حساسیت دندان به وجود می‌آید، می‌تواند باعث شود که یک فرد فکر کند به یک مشکل وخیم دندانی دچار شده است و نیاز به عمل‌های پیچیده و دشوار دارد. هر چند ممکن است واقعاً این گونه باشد، اما حساسیت دندان الزاماً یک مشکل خطرناک نیست.

درد و ناراحتی شديدي که به خاطر حساسیت دندان به وجود می آید، می تواند باعث شود که یک فرد فکر کند به یک مشکل وخیم دندانی دچار شده است و نیاز به عمل های پیچیده و دشوار دارد. هر چند ممکن است واقعاً این گونه باشد، اما حساسیت دندان الزاماً یک مشکل خطرناک نیست. در واقع حساسیت دندان می تواند یکی از علائم مشکلات خفیف دندان باشد که به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد.

دانش حساسیت دندانی

حساسیت و ناراحتی دندان ها هنگامی به وجود می آید که اعصاب دندان تحریک شوند. تحریک اعصاب نیز هنگامی اتفاق می افتد که مایعاتی در داخل مجراهاي بسيار کوچک در ناحیه عاج دندان (لایه ای از بافت دندان که در زیر مینای دندان قرار دارد و حامل بافت حساس پالپ یا مغز دندان می باشد) قرار دارند، به حرکت در می آید. هنگامی که لثه ها تحلیل می روند یا مینای دندان ساییده می شود، سطح این لوله ها و مجاری بسیار ریز نمایان می شود و درد و حساسیت شدیدی را به وجود می آورد. علائم حساسيت دندان در زماني که دندان در معرض تغییر دما قرار می گیرد (برای مثال در هنگام خوردن یک نوشیدنی داغ یا سرد)، به اوج خود می رسد.

علائم حساسیت دندانی

شایع ترین علائم علل حساسیت دندانی ، احساس درد و ناراحتی در هنگام قرار گرفتن دندان ها در معرض سرما یا گرمای شدید (مانند غذاها و نوشیدنی های داغ یا یخ) می باشد. همچنین هنگامی که هوای سرد از طریق تنفس دهانی به دندان حساس می رسد و یا هنگامی که غذاهای خشک و سطوح سخت را گاز می زنید، درد شدیدی در دندان های حساس شما ایجاد می شود. اگر مشکل حساسیت دندان داشته باشید، حتی با لمس تصادفی دندان حساس یا هنگام مسواک زدن و یا جویدن غذاهای شیرین هم درد شدیدی احساس خواهید کرد.

حساسیت دندانی به چند صورت نمود می یابد؟

ممکن است شما به دلایل مختلف دچار حساسیت دندان شوید که در بخش زیر به آنها اشاره می کنیم:

درد ارجاعی دندان

منظور از درد ارجاعی، درد یا حساسیت دندان ها به غیر از دندانی است که به تازگی پر کرده اید. به احتمال زیاد این درد فقط به دوران پس از پر کردن دندان و پذیرش فیلینگ توسط دندان ارتباط دارد و باید طی مدت چند روز تا چند هفته کاهش یابد.

حساسیت به گرما و سرما

ممکن است فیلینگی که به تازگی روی دندان قرار داده شده است نسبت به هوا یا غذای سرد و گرم حساس باشد. این درد باید فقط چند ثانیه طول می کشد و پس از دفع عامل محرک برطرف گردد. این پدیده طبیعی است و حساسیت دندان باید طی مدت چند روز تا چند هفته از بین برود. اگر پس از رفع عامل سرما یا گرما هنوز دندان های شما دردناک است ممکن است نشانه آسیب دیدگی عصب باشد و شما باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

فشار دادن دندان ها روی هم

هنگامی که دندان های خود را روی هم قرار می دهید و دچار درد و ناراحتی می شوید به احتمال زیاد این وضعیت به شکستگی فیلینگ یا تداخل فیلینگ با بایت شما ارتباط دارد. معمولاً دندان پزشک با دقت به شکل دهی فیلینگ می پردازد تا به خوبی با بایت شما مطابقت داشته باشد. در برخی موارد باید کمی صبر کنید تا دهان شما به بایت عادت کند. اگر درد تا چند روز ادامه پیدا کرد بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید تا به بررسی آسیب دیدگی آن بپردازد و در صورت نیاز فیلینگ دندان را تراش دهد.

درد تیر کشنده دندان

در برخی موارد که میزان پوسیدگی دندان بسیار شدید است دندان پزشک مجبور است بخش زیادی از پالپ دندان شما را تخلیه کند تا بتواند به ترمیم دندان بپردازد. اگر دندان پزشک مجبور باشد برای رفع پوسیدگی بخش زیادی از دندان را تخلیه کند شما دچار درد تیر کشنده خواهید شد که معمولا به معنای عدم سالم بودن بافت دندان است. گاهی اوقات پوسیدگی عمیق باعث می شود که عصب دندان به تدریج و با گذر زمان از بین برود که در این حالت شما به روت کانال نیاز خواهید داشت.

آلرژی

اگر شما به موادی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد حساسیت دارید، حساسیت یا درد دندان می تواند باعث بروز علائم حاصل از آلرژی شود. دانلود مثال برخی از بیماران به نقره حساسیت دارند و باید برای جلوگیری از بروز این مشکل با دندان پزشک خود در خصوص سایر روش های موجود برای پر کردن دندان صحبت کنند. این نوع آلرژی بسیار نادر است اما در برخی موارد احتمال بروز آن وجود دارد.

استرس

استرس می تواند باعث آسیب دیدگی دندان شود زیرا در این حالت شما دندان های خود را روی هم فشار می دهید که این وضعیت می تواند باعث حساسیت دندان شود. فشار دادن دندان ها روی هم دندان قروچه نام دارد و معمولاً در هنگام خواب رخ می دهد و به احتمال زیاد شما از بروز این مشکل اطلاع ندارید. فشار دادن دندان ها روی هم می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی از قبیل آسیب دیدگی دندان، سردرد و اختلالات شنوایی شود.

عفونت سینوس

عفونت سینوس به علت فشار و التهاب ناشی از تورم سینوس می تواند باعث آسیب دیدگی دندان های شما شود. در صورتی که شما بیشتر از حد معمول دچار سردرد می شوید یا دندان شما خراب می شود باید عفونت سینوس مشکوک شد.

بارداری

بارداری به طور مستقیم باعث بروز حساسیت دندان نمی شود اما تغییرات هورمونی در این دوران می توانند بر لثه شما تاثیر بگذارند و باعث بروز درد و ناراحتی شوند.

درمان حساسیت دندان

اگر شما از دندان هاي حساس رنج مي بريد، به دندانپزشك خود مراجعه كنيد. او مي تواند يكي از عوامل زير را در درد دندان شما تشخيص دهد. بستگي به شرايط محيطي، دندانپزشك شما ممكن است توصيه كند:

خمير دندان کاهش حساسیت: بعد از چندين بار استفاده از این خمير دندان، درد مرتبط با دندان هاي حساس از بين می رود. انواع متنوعی از این نوع خمیردندان در داروخانه ها موجود است. از دندانپزشك خود بپرسيد كدام محصول براي شما موثرتر است.

فلورايد: ممكن است دندانپزشك شما از فلورايد برای نواحي حساس دندان، قوي ساختن ميناي دندان و كم كردن درد، استفاده كند. او شايد انواع فلورايد جهت مصرف خانگی را برای شما تجویز کند تا در فواصل منظمی از آن استفاده کنید.

استفاده از پانسمان بی حسی: بعضي اوقات ريشه هاي بدون محافظ مي توانند از طريق گذاشتن و بستن پانسمان به سطوح قسمت هاي حساس ريشه درمان شود. برای انجام این فرآیند ممكن است بي حسي موضعي نیاز باشد.

جراحي پيوند لثه: اگر ريشه دندان شما بافت لثه اي اش را از دست داده، مقداري بافت لثه را مي توان از جاي ديگر برداشت و به قسمت حساس شده بر اثر تحلیل لثه پیوند کرد. اين روش مي تواند ريشه هاي بدون محافظ را درمان كند و حساسيت را كم كند.

روت کانال: اگر حساسیت دندان شما منجربه درد شديد و غیر قابل تحمل شده و درمان هاي ديگر موثر واقع نمي شوند، دندانپزشك احتمالا روت کانال را توصيه مي كند. روشي كه براي درمان مشكلات مربوط به عصب دندان از ان استفاده مي شود. این روش به عنوان موفق ترين تكنيك براي از بين بردن حساسيت دندان در نظر گرفته شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (164 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (130 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (26 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس