ساعدنیوز
ساعدنیوز

با فواید سنگدان آشنا شوید

  دوشنبه، 11 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
با فواید سنگدان آشنا شوید
سنگدان مرغ یکی از بخش‌های با ارزش دراین پروتئین حیوانی است که مورد کم توجهی قرار گرفته، اما می‌توانید با قرار دادن آن در رژیم غذایی خود از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید و جسمی سالم‌تر داشته باشید.

سنگدان مرغ

سنگدان، یک ماهیچه در شکم پرندگان است که در فرآیند تجزیه ذرات غذا برای هضم به کار می رود، و افراد زیادی از مصرف آن لذت می برند؛ یکی از مغذی ترین بخش های بدن مرغ که از قضا پروتئین زیادی هم دارد و برخی پزشکان بر مصرف آن تأکید دارند. سنگ دان ها هم چربی کمی دارند و هم دارای ویتامین بالایی هستند. سنگدان دارای چندین ویتامین شامل ویتامین ب۱۲ است که برای عملکرد مغز و تشکیل سلول های خونی سفید، نیاسین، که برای گردش و تولید هورمون مناسب است و ریبوفلاوین که پوست و موی شما را سالم نگه می دارد، ضروری است.

سنگدان مرغ

بررسی ترکیبات موجود در سنگدان مرغ

  • هر 100 گرم از سنگدان مرغ که برابر با 3.5 اونس است ، شامل 3 گرم چربی است که کم تر از 1 گرم چربی اشباع شده دارد.اگر به دنبال روش های کم چربی با افزودن پروتیین به رژیم غذایی خود هستید، سنگدان مرغ یک انتخاب سالم است.همان مقدار سنگدان مرغ نیز 370 میلی گرم کلسترول دارد، که به طور قابل توجهی بیش از 300 میلی گرم و یا کم تر است که باید خودتان را در روز محدود کنید.رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و کلسترول می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و انواع خاصی از سرطان ها را کاهش دهد.
  • سنگدان مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین، یک ماده مغذی ضروری برای تولید انرژی است .پروتئین به پر کردن سلول هایی که ماهیچه های شما و بافت ها را می سازند، کمک می کند. برای هر 9 کیلوگرم از وزنتان، باید 8 گرم پروتئین بخورید که هر 100 گرم از سنگدان مرغ 30 گرم را برای این هدف فراهم می کند.
  • هر 100 گرم سنگدان مرغ، به شما 3.2 میلی گرم آهن و 4.4 میلی گرم روی می دهد.زنان به 18 میلی گرم آهن و 8 میلی گرم روی در هر روز نیاز دارند و مردان به 8 میلی گرم آهن و 11 میلی گرم روی به صورت روزانه نیاز دارند. این مواد مغذی از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می کنند و التیام زخم و کمک در تقسیم سلول را تقویت می کنند همچنین 1.04 میکروگرم از 2.4 میکروگرم ویتامین ب 12 را به دست می آورید که در هر روز نیاز دارید. ویتامین ب 12 برای سیستم ایمنی سالم و برای عملکرد مناسب نورولوژیکی ضروری است.

خواص سنگدان

برای آشنایی با خواص سنگدان همراه ساعدنیوز باشید:

تاثیر در باروری و تیروئید

مواد معدنی موجود در سنگدان مرغ در تولید هورمون های تیروئید کمک است، از استرس اکسیداتیو فرد را محافظت می کنند و از بهداشت باروری حمایت می کنند.

سنگدان مرغ برای کاهش وزن و لاغری

اگر سعی دارید وزن خود را کم کنید, سنگدان مرغ گزینه خوبی است. به خاطر محتوای پروتئین بالا, گرسنگی را محدود می کنند و به شما کمک می کنند تا در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. نتایج حاصل از پنج مطالعه نشان داد که جیره های دارای پروتئین بالا, سیری را افزایش می دهند و این ماده غذایی می تواند به جلوگیری از چاقی و کاهش چربی احشایی کمک کند.

تقویت مغز و جلوگیری از افسردگی

سنگدان همچنین حاوی ویتامین b12 می باشد، که نقش کلیدی در عملکرد مغز ایفا می کند و از تولید گلبول های قرمز حمایت می کند. همانطور که موسسات ملی بهداشت اشاره می کنند, کمبود ویتامین b12 در گیاه خواران, سالمندان و افراد مبتلا به کم خونی و اختلالات گوارشی شایع تر است که اگر درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلات حافظه, جنون, افسردگی و خستگی شود.

ترمیم ماهیچه ها

لازم نیست که ورزش کار باشید تا از مزایایش بهره مند شوید ، پروتئین از آمینو اسیدها ی مورد نیاز برای رشد و ترمیم ماهیچه تشکیل شده است.

تقویت متابولیسم بدن

لوسین, والین, آرژنین, گلایسین, آلانین و ایزولوسین تنها چند نمونه هستند. هم چنین به حفظ جرم بدون چربی در رژیم غذایی کمک می کند, که به نوبه خود به حفظ متابولیسم شما کمک می کند.در مطالعه ای که در زمینه تغذیه بیان شد, افرادی که دریافت پروتیین خود را دو برابر کرده بودند، کمبود کالری, کاهش چربی و رشد ماهیچه بیشتری نسبت به رژیم غذایی متوسط داشتند.هر دو گروه شش روز در هفته تمرین کردند, اما گروه پر پروتئین نتایج بهتری گرفتند.

تقویت انرژی و رفع مشکل فقر آهن با سنگدان

اگر احساس خستگی می کنید, ممکن است کمبود آهن دلیل آن باشد.این ماده معدنی از سلامت سلولی حمایت می کند, عملکرد ایمنی را افزایش می دهد و به رساندن اکسیژن به ماهیچه های شما کمک می کند. یک رژیم کم آهن ممکن است به کم خونی منتهی شود، که باعث ضعف و خستگی, ناخن های شکننده, سردرد, آریتمی, تمرکز ذهنی ضعیف, درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم در میان علایم دیگر می شود. هم چنین مقادیر زیادی ویتامین, منیزیم, ویتامین های کمپلکس و دیگر مواد غذایی دارد که به صورت بهینه عملکرد بدن شما را حفظ می کنند. برای مثال, سطوح پایین ویتامین b12 ممکن است باعث کم خونی و خستگی شوند ؛ خوردن گوشت اغلب برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی و احیای انرژی خود در نظر بگیرید.

سنگدان مرغ برای جلوگیری از ریزش مو

در سنگدان مرغ، ویتامین B3 و نیاسین به میزان قابل توجهی وجود دارد که هر دو برای درمان مشکل استرس، تعدیل هورمون های جنسی در غده فوق کلیوی، بهبود گردش خون، سلامت مو ها و جلوگیری از ریزش موی سر و بهبود قدرت بینایی نقش دارند.

عوارض جانبی سنگدان مرغ

مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده است اگر سطح کلسترول شما بالاست, از این مواد غذایی در حد اعتدال لذت ببرید ، سنگدان مرغ کم تر از یک گرم چربی اشباع شده دارند, بنابراین احتمال تاثیر بر سطح کلسترول خون یا سلامت قلبی و عروقی وجود ندارند. محققان همچنین اشاره می کنند که سنگدان های مرغ حاوی چربی هستند و افراد مبتلا به نقرس باید از آن اجتناب کنند.این ترکیبات آلی, سطح اسید اوریک را بالا می برند و ممکن است باعث حملات نقرس شوند اما در کل اگر در حد اعتدال مصرف شود، دچار عوارض خاصی نخواهید شد. کشاورزان اغلب از آنتی بیوتیک برای پیش گیری از بیماری در مرغ ها استفاده می کنند براساس گزارش گاردین, یک رژیم غذایی غنی از طیور ممکن است رشد باکتری های مقاوم به دارو را افزایش دهد ؛ تنها راه برای کاهش این ریسک ها استفاده از مواد آلی است.

روش های مصرفی سنگدان مرغ

سنگدان مرغ را به بخشی از رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا آن ها حاوی کلسترول بسیار بالا هستند. سنگدان مرغ پخته را به یک کاسه سوپ سبزیجات تبدیل کنید. می توانید سنگدان مرغ را با روغن زیتون و پیاز بپزید و نودل های پخته شده را اضافه کنید و یک وعده غذایی سریع پر پروتئین داشته باشید.سنگدان کبابی مرغ با سبزیجات تازه، یک غذای غنی از مواد مغذی سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین آ است.

نتیجه گیری

سنگدان مرغ یکی از بخش های با ارزش دراین پروتئین حیوانی است که مورد کم توجهی قرار گرفته، اما می توانید با قرار دادن آن در رژیم غذایی خود از خواص درمانی آن بهره مند شوید و جسمی سالم تر داشته باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب : به یک مجلسی دعوت شدیم که در آن شراب سِرو می‌شد و ما نرفتیم بعد پیام دادند که شما بیایید و شراب نخورید+ویدیو (248 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا نجّار برای طراحی درِ توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (208 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (124 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (119 نظر) الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (102 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (101 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (95 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (88 نظر) جشن تولد مجلل رضا گلزار، همسر جنتلمن آیسان آقاخانی/تزئین زیبای کیک شکلاتی با توت فرنگی (86 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (77 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (75 نظر) الهام چرخنده: اگر خواهران منصوریان چادر سر کنند به آنها خانه و ماشین می‌دهم!+فیلم (57 نظر) رضا رویگری: 12 ساله پسرم رو ندیدم عکسش رو بغلم نگه می دارم که بهش بگم دلم براش تنگ شده ، منو اینقدر تنها نگذارید، من هیچکس رو ندارم دیگه (53 نظر) نگاهی به کیک تولد فوندانتی و دو طبقه پسر نیم وجبی ارسلان قاسمی: تولدت مبارک جیگر بابا❤🎉+عکس (51 نظر) بهنوش طباطبایی: من و مهدی دائم باهم دعوا میکردیم و از همدیگر خسته شده بودیم!+عکس (48 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 28 مهر 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 28 مهر 1403
فال روزانه امروز شنبه 28 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز شنبه 28 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 28 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 28 مهر 1403 + فیلم
نیما فلاح: سحر ولدبیگی اگر حوصله داشته باشد با غذا جادو میکند/ خوشمزه‌ترین جگر عمرمان را در یک مغازه کثیف خوردیم+عکس
نیما فلاح: من و سحر راضی به گرفتن مراسم عروسی نبودیم! فی الواقع مراسم عروسی به همه خوش می گذرد به غیر عروس و داماد/ لباس عروس هیچ جذابیتی برایمان نداشت
پیام قهرمان مستر المپیای امسال برای هادی چوپان، گرگ پارسی
واکنش متفاوت صادق زیباکلام و شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس + فیلم
ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح پهلوی: نقش ملکه برایم جذاب بود به همین دلیل پذیرفتم فرح شوم
الناز ملک با زرافه باز می‌گردد / یک سریال جنایی نفس‌گیر بعد از زخم کاری
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد!
مقابله جزئی اینستاگرام با سوءاستفاده جنسی از نوجوانان
سری جدید شام ایرانی با حضور هنرمندان و همسرانشان در فضایی خانوادگی
منتخب روز   
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید! تصاویر عجیب و جالب از ناپدید شدن استانبول ترکیه در مه غلیظ/شهر زیر مه گم شد! انگشترهای رهبر معظم انقلاب زیر ذره بین ؛ از انگشتر فیروزه نیشابوری تا انگشتر عقیق کبود یمنی/ حقا که دستان با صلابت رهبری زینت بخش انگشتران اند برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!