با مواد غذایی مناسب خون خود را تصفیه کنید

  پنجشنبه، 06 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
با مواد غذایی مناسب خون خود را تصفیه کنید
تصفیه خون یکی از موارد پراهمیت است زیرا جریان خون موادغذایی حیاتی و اکسیژن را به اندام‌های بدن می رساند. هنگامی که سموم در جریان خون باشند، اندام‌ها آسیب می‌بینند و در معرض خطر قرار می‌گیرند و در این زمان سردرد، مشکل تنفس، خستگی، آلرژی و... ظاهر می‌شوند.

منظور از تصفیه به طور معمول عبارت از پاک سازی خون از مواد مضر و خطرناک است. لازم به یادآوری است که در بدن انسان مواد غذایی و اکسیژن از طریق خون به تمام سلول های بدن ارائه شده و مواد زاید و گاز کربنیک دفعی سلول ها نیز توسط خون جمع آوری می شود. این مواد دفعی اگر در خون بمانند و یا در بدن تجمع یابند برای سلامتی فرد بسیار خطرناک خواهند بود. خوشبختانه در حین عبور خون از کلیه و کبد، مواد مضر آن جدا شده و توسط ادرار و مدفوع به خارج از بدن منتقل می شود.

در این مطلب چند ماده ی غذایی که به تصفیه ی خون کمک می کند را به شما معرفی می کنیم.

آب

بهترین راه برای تقویت عملکرد کلیه ها و تصفیه خون، نوشیدن آب کافی است. برای کمک به کلیه ها جهت از بین بردن مواد زائد از بدن و پاکسازی خون، بایستی به مقدار لازم آب نوشید. آب همچنین به نگه داشتن رگ های خونی شما کمک می کند تا خون آزادانه حرکت کند. ادرار شما باید در طول روز زرد یا بی رنگ باشد.

باتوجه به انجمن جهانی کلیه، هر روز باید حدود 6 فنجان ادرار تولید کنید، دریافت آب کافی برای افراد مختلف بسته به شرایط زندگی و شرایط محل سکونت، از قبیل گرمسیر یا سردسیر بودن محل زندگی، متفاوت خواهد بود. اما براساس یک قاعده کلی، نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز برای سلامتی بدن و تصفیه خون لازم است. اما اگر ورزش سختی انجام دهید و یا وزن بیشتری داشته باشید، به مقدار آب بیشتری نیاز دارید. مردها معمولا بیشتر از زن ها به آب نیاز دارند.

ماهی

انواع ویژه ای از ماهی ها مثل قزل آلا، ماهی تن یا ساردین دارای اسیدهای چرب امگا 3 بالا هستند. اسید های چرب امگا 3 نیز با کاهش فشار خون نشان داده شده است که می توانند به کبد و کلیه ها کمک کنند. به خاطر داشته باشید که ماهی ها دارای پروتئین بالا هستند. اگر شما قبلا بیماری کلیوی داشته اید، باید میزان غذاهای پروتئینی را که می خورید محدود کنید. خوردن بیش از حد پروتئین ممکن است باعث شود که کلیه ها سخت تر کار کنند.

سیر

سیر خام سرشار از سولفور می باشد که ماده معدنی مهم است که به بدن برای از بین بردن سموم کمک می کند. بدن شما را تحریک می کند که آنزیمی سم زدا ترشح کند که سموم را از جریان خون تصفیه کند. سیر همچنین روده ها را از باکتری های ناسالم، انگل و ویروس پاک می کند.

قاصدک

قاصدک سرشار از آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی مفید برای از بین بردن سموم از دستگاه گوارش و نابود سازی رادیکال های آزاد است. برگ های تازه قاصدک یا چای ریشه آن کبد و پانکراس را تحریک می کند که سموم را از جریان خون بیرون بکشند. همچنین سالهاست که از آن برای درمان مشکلات کبدی استفاده می کنند.

سیب

سیب سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی سم زدا است. یکی از ترکیبات موجود در سیب تولید صفرا را تحریک کرده و به کبد برای از بین بردن سموم کمک می کند. سیب همچنین سرشار از فیبرهای محلول است که این فیبرها برای پاکسازی خون و روده ها به کلسترول و فلزات سنگین می چسبند.

زغال اخته

زغال اخته دارای آنتی اکسیدان های بسیار می باشد که می تواند کبد را از آسیب محافظت کند و باعث تصفیه خون شود. براساس تحقیقات نشان داده شده است که زغال اخته می تواند به سالم نگه داشتن کبد کمک کند. شما می توانید به زغال اخته، بصورت مخلوط کردن آن با ماست، بلغور جو دو سر، یا به همراه یک آب میوه استفاده کنید.

چغندر

چغندر که سرشار از آنتی اکسیدان و سایر موادمغذی مفید است، راهی عالی برای محافظت از بدنتان دربرابر رادیکال های آزاد به شمار رفته و به کبد برای از بین بردن سموم بیشتر از جریان خون کمک می کند.

هویج

هویج سرشار از ویتامین های A، B6، C و K، پتاسیم و گلوتاتیون می باشد که پروتئینی پاک کننده کبد است. برای گرفتن تاثیر سم زدایی بهتر از هویج، بهتر است آن را به صورت خام مصرف کنید زیرا پخته شدن گلوتاتیون آن را از بین می برد.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگداری مثل اسفناج، کلم، بروکلی و کلم پیچ آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی هستند که کل بدن را پاک می کنند. اضافه کردن سبزیجات برگدار به برنامه غذایی تان بهترین راه برای حفظ سلامت عمومی تان است. این موادغذایی سرشار از فیبر هستند که به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین میزان بالایی ویتامین، موادمعدنی و سایر موادمغذی قوی در خود دارند.

جوانه کلم بروکلی

با اینکه بروکلی خواص سم زدایی قوی دارد، جوانه های آن حتی بهتر هم هستند. آنها ۲۰ مرتبه بیشتر از بروکلی سولفوروفان در خود دارند که به از بین بردن سموم کمک می کند.

لیمو

لیمو سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان بوده و کبد را برای از بین بردن سموم فعال می کند. نوشیدن آب لیموی ولرم در صبح، خاصیت قلیایی را در بدنتان بالا برده که موجب تبدیل سموم به ترکیباتی محلول در آب می شود که به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند. لیمو سرشار از ویتامین C است که بدنتان برای تولید پروتئین سم زدای کبد یعنی گلوتاتیون به آن نیاز دارد.

بذرکتان

بذرکتان حاوی اسیدچرب امگا 3 می باشد که به بدن برای از بین بردن قندخون کمک می کند. همچنین سرشار از فیبر می باشد که به دفع سموم زیادی از بدن کمک می کند.

زردچوبه

ملکه ادویه ها سالیان سال در طب سنتی برای درمان مشکلات کبد و گوارش مورد استفاده قرار می گرفته است. ترکیب فعال آن، کورکومین، به تسریع روند تصفیه در بدن کمک می کند.

زنجبیل

زنجبیل ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند به درمان بیماری کبد چرب (NAFLD) نیز کمک کند. زنجبیل تازه و یا پودر زنجبیل می تواند طعم ویژه ای را به غذای شما بدهد. همچنین می توانید آن را با چایی میل کنید.

چای سبز

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای سبز می تواند سلامتی کبد را بهبود بخشد و رسوبات چربی را در کبد کاهش دهد. این موضوع باعث پاکسازی کبد شده و به این ترتیب به کبد در تصفیه خون کمک خواهد کرد. بزرگ ترین مزایا در افرادی دیده می شود که حداقل چهار فنجان در روز می نوشند.

ریحان

ریحان به کبد و کلیه ها برای از بین بردن سموم کمک می کند. این ماده غذایی برای گوارش و عفونت ها بسیار مفید بوده و برای بیرون کردن سموم بیشتر از بدن مثل یک ادرارآور عمل می کند.

جعفری

تحقیقات در حیوانات حاکی از آن است که جعفری نیز می تواند به محافظت از کبد کمک کند. مطالعه دیگر نشان داد که می تواند باعث افزایش حجم ادرار شود. این موضوع در دفع مواد زائد به کلیه ها کمک می کند.

هیچ نیازی به خرید مکمل های سم زدا برای دفع سموم جهت تصفیه خون شما وجود ندارد. بدن مجهز به سیستم دفع مسمومیت خاص خودش است. تنها چیزی که شما نیاز دارید یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه ها و سبزیجات و آب کافی است. همچنین باید مصرف الکل خود را محدود کنید. این کار تضمین خواهد کرد که کبد و کلیه ها به بهترین شکل عمل کنند. غذاهایی مثل کلم، توت ها، قهوه و سیر از سلامتی کبد و کلیه پشتیبانی کنند. اگر بیماری کبد تشخیص داده شود، با پزشک خود درباره هر گونه تغییر رژیم غذایی، چای گیاهی و یا تغییر سبک زندگی که برای مدیریت وضعیت خود نیاز دارید صحبت کنید.

بلوبری

بلوبری یکی از قوی ترین و بهترین مواد غذایی در جهان است. سرشار از آنتی اکسیدان بوده، خواص ضدالتهاب داشته و برای پاکسازی خون از سموم و رادیکال های آزاد مفید است.

آوکادو

آوکادو برای سلامت عمومی بدن فوق العاده هستند. کلسترول را پایین آورده، فشارخون را کاهش داده و میزان بالایی گلوتاتیون در خود دارد که برای تصفیه کبد از سموم و آلاینده ها مفید است.

گشنیز

به بدن کمک می کند از شر جیوه و سایر فلزات سنگین که از طریق غذاهایی که مصرف می کنید و یا هوای آلوده ای که تنفس می کنید وارد بدن می شود، خلاص شوید. و یادتان نرود برای بیرون کردن سموم از بدنتان میزان زیادی آب بنوشید و به اندازه کافی بخوابید. در زمان خواب، بدن فرصت خواهد داشت خود را تصفیه کرده و به طور طبیعی سموم را از بین ببرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (225 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (134 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (53 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت