بادکش درمانی و چگونگی عملکرد آن

  چهارشنبه، 26 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
بادکش درمانی و چگونگی عملکرد آن
بادکش درمانی اصطلاحی است که طی آن، از فنجان‌های کوچک شیشه‌ای یا کوزه‌هایی از جنس بامبو به عنوان ابزاری مکنده استفاده می‌شود؛ آن‌ها را روی پوست می‌گذارند تا با کشیدن خون، انرژی، یا دیگر مایعات انباشته شده به سطح پوست، انسداد و هم‌چنین اخلاط انباشته شده را پراکنده کنند و در هم بشکنند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد این شیوه بدست آوریم.

بادکش درمانی یک روش درمانی نوین نیست. این روش در واقع هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و تکنیک مورد استفاده در طب چینی است. طرفداران این روش بر این باورند که بادکش درمانی به تقویت جریان خون کمک کرده و در نتیجه موجب سرعت بخشیدن به روند کلی بهبودی بدن خواهد شد.
بادکش درمانی چگونه عمل می کند؟
فرد متخصص در این زمینه یک فنجان کوچک روی پوست قرار می دهد تا خلأ ایجاد کند. این مکش فنجان، پوست و چربی را به سمت بیرون می کشد و گاهی اوقات لایه های عضلانی را از هم جدا می کند. گاهی این فنجان در امتداد فیبرهای عضلانی حرکت می کند تا ماهیچه های منقبض شده را رها کرده و به آرامش برساند.

روش های مختلفی هم در این تکنیک وجود دارد:

در طب سنتی چینی، فنجان شیشه ای است و با استفاده از شعله گرم می شود. این شعله خود برای گرم کردن فنجان استفاده نمی شود بلکه موجب ایجاد خلأ و در نهایت ایجاد مکش در پوست خواهد شد.
فنجان همچنین می تواند از پلاستیک ساخته شود و یک خلأ واقعی تپانچه مانند ایجاد کرده و هوا را به خوبی حذف می کند. در این حالت بیماران احساس مکش و تنگی بسیار بر پوست خود خواهند داشت که بین دو تا پنج دقیقه طول می کشد.
متخصصان پیشنهاد می کنند که از فنجان پلاستیکی در این روش استفاده شود زیرا یک بار مصرف بوده و از نظر بهداشتی سالم تر هستند.

فواید بادکش درمانی چیست؟

افرادی که به این نوع روش درمانی روی می آورند، اغلب این کار را برای بهبود تحرک و کاهش ناراحتی های عضلانی، درد، بهبود جراحی و آرتریت انجام می دهند.
دو خاصیت بزرگ بادکش درمانی این است که درد را تسکین داده و طیف حرکتی بدن را افزایش می دهد. برخی پزشکان، این تکنیک را به بسیاری از بیماران دچار کمردرد، درد مفاصل، درد گردن، سفتی عضلات و افرادی که جراحی داشته و اکنون زخمی بر بدن دارند، پیشنهاد می کنند. در حال حاضر از این روش درمانی، نیز برای کمک به درمان زخم های عمیق در لایه های زیرین پوست نیز استفاده می گردد.

اما این مکش زیاد چگونه بدن را التیام می دهد؟ فنجان باعث ایجاد فشار روی سطح پوست می شود. این حالت سبب التهاب پوست کشیده شده و افزایش جریان خون به آن منطقه می گردد، که به بدن شما نشان می دهد که باید روند تعمیر آن بخش را آغاز کند. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که همه تحقیقات لزوماً این مزیت را تأیید نمی کنند. در حالی که برخی تحقیقات حاکی از آن است که بادکش درمانی می تواند به طور موقت به درمان ضعف گردن یا کمردرد کمک کند، یک بررسی در سال 2018 بر روی بیش از 60 مطالعه ی بادکش درمانی نشان داد که هیچ تئوری واحدی در مورد توضیح اثرات کلی این روش وجود ندارد. دو خاصیت بزرگ بادکش درمانی این است که درد را تسکین داده و طیف حرکتی بدن را افزایش می دهد. برخی پزشکان، این تکنیک را به بسیاری از بیماران دچار کمردرد، درد مفاصل، درد گردن، سفتی عضلات و افرادی که جراحی داشته و اکنون زخمی بر بدن دارند، پیشنهاد می کنند.

تصویر

آیا بادکش درمانی عوارضی نیز دارد؟

شما احتمالاً از بزرگ ترین عوارض جانبی این تکنیک آگاه هستید: کبودی های عظیم و بنفش شدن رنگ پوست.
کبودی ها ناشی از مویرگ هایی است که کشیده شده اند که سبب جمع شدن خون زیر فنجان شده و باعث ایجاد کبودی مشخص می گردد. این کبودی ها معمولاً در عرض سه تا پنج روز رفع می شوند.
اگر ماندن فنجان بر روی پوست بیش از حد طول بکشد، می تواند باعث ایجاد تاول شده و پوست را باز کند. از دیگر عوارض جانبی ممکن نیز می توان به درد، ناراحتی، سوختگی و عفونت های پوستی اشاره کرد.
به علاوه، افراد مبتلا به دیابت و سایر اختلالات گردش خون باید محتاط باشند. اگر از داروهای رقیق کننده خون یا سایر داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، نباید از این تکنیک استفاده کنید. متخصصان همچنین پوست بیمار را ارزیابی می کنند؛ اگر پوست بیش از حد نازک و یا دچار آسیب باشد، بیمار مناسب برای بادکش درمانی نیست.

آیا لازم است ما این روش درمانی را امتحان کنیم؟

هرچند که هنوز اعتبار علمی این روش کاملاً تأیید نشده است، اما همچنین همین علم نیز در مواردی تأیید کرده که بادکش درمانی مؤثر واقع شده است. با این وجود اگر می خواهید این روش را امتحان کنید، بهتر است به فرد متخصص طب سوزنی، درمانگر فیزیکی و یا متخصص طب سنتی مراجعه کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (156 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (104 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (102 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (78 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (72 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (39 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان