بدترین خوراکی‌ها بعد از ورزش!

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
بدترین خوراکی‌ها بعد از ورزش!
ورزش و رژیم غذایی تان باید با هم تناسب داشته باشند, برخی از مواد غذایی خاص است که باید قبل از تمرین مصرف کنید تا به شما انرژی و تمرکز کافی در طول تمرین را بدهد. همچنین, برخی از مواد غذایی خاص است که باید بعد از تمرین روزانه تان از آنها اجتناب کنید تا اینکه تمام زحماتی که در باشگاه کشیدید از بین نرود.

کم کردن وزن، چیزی است که بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند به دنبال آن هستند و راه های مختلفی را نیز امتحان می کنند که در برخی از آنها شکست های بدی را نیز متحمل می شوند.ورزش یکی از راه هایی است که به شما کمک می کند تا بتوانید به سرعت وزن خودتان را کاهش دهید اما در کنار آن، تغذیه نیز نقشی اساسی را ایفا می کند.بسیاری از افرادی که نمی توانند از راه ورزش کردن خودشان را لاغر کنند، معمولا در تغذیه مشکلاتی دارند.در اینجا تعدادی از بدترین خوراکی ها بعد از ورزش را برای شما آورده ایم:

بدترین خوراکی ها بعد از ورزش!

همان طور که می دانید، غذا بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد. مصرف بعضی از مواد غذایی بعد از ورزش باعث بهبود عملکرد، بازیابی انرژی، عضله سازی و افزایش سوخت وساز می شود. این در حالی است که اگر بعد از ورزش خوراکی های نامناسب بخورید، تمام زحمتتان به باد می رود. اگر بعد از ورزش مواد غذایی بخورید که سرشار از شکر و چربی های اشباع شده هستند یا هضم آن ها دشوار است، به بدنتان آسیب جدی وارد می شود.

شکلات شیری

شکلات شیری یک سری مزایا دارد, می تواند حافظه و عملکرد شناختی تان را بهتر بکند. بهر حال, هر شکلاتی که می خورید باید قبل از تمرین ورزشی باشد که بتوانید در حین تمرین این کالری اضافی را از بدنتان خارج کنید. خوردن شکلات بعد از تمرین هیچ کمکی به احیای انرژی از دست رفته تان در حین تمرین نمی کند.

اسموتی های آماده

20 غذایی که بعد از ورزش نباید مصرف شود | باید و نبایدهای بدنسازی

مصرف این نوشیدنی ها بسیار آسان است، به خصوص اگر در زمان کمی پس از تمرین برای رفع نیاز قندی خود از آنها استفاده کنید. "Psy.D" از کلینیک کلیولند چنین توضیح می دهد: «نوشیدن، نوشیدنی های شیرین یا تنقلات باعث توقف روند چربی سوزی می شود. برای جلوگیری از این اتفاق اسموتی های خود را بر پایه پروتئین تهیه کنید و به آرامی از بنوشید.»

غذاهای تند

غذاهای تند هضم سختی دارند و باید از این گزینه ها دور بمانید. میشل نوروزکی، مدیر تناسب اندام Carillon میامی می گوید: «بدن فقط به تازگی فعالیت بزرگی انجام داده است و نیازمند ریکاوری است. بنابراین نیاز به موادی دارد که به راحتی قابل هضم باشند، یک پروتئین کوچک، کمی قند برای بازگرداندن قند خون به حالت نرمال و مقداری کربوهیدرات برای بازیابی سطوح انرژی

پروتئین های سنگین مانند استیک

درست مثل غذاهای تند، توصیه می شود از مصرف غذاهای دیر هضم، مثل یک استیک ضخیم و آبدار ممانعت کنید. برای رفع ضعف بدن خود از نوشیدنی پروتئینی استفاده کنید.

غذای پر چرب

بعد از تمرین، روغن ها، دانه ها، هر چیز سرخ شده و حتی آجیل را مصرف نکنید. پل رولر مربی ورزشی چنین بیان می کند که: «چربی فرآیند گوارش در روده را کند می کند و بنابراین تحویل مواد مغذی مورد نیاز به عضلات را به تاخیر خواهد انداخت».

شکلات

آیا ما واقعا می خواهیم به شما بگویم که بعد از انجام تمرینات سخت بدنسازی شکلات نخوردید؟ بله حداقل بلافاصله پس از آن.لولا بری، نویسنده کتاب پخت و پز شاد، توضیح می دهد: «از شکلات اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که ورزش متابولیسم شما را افزایش می دهد؛ از این نکته به نفع خود استفاده کنید و رژیم غذایی خود را با مصرف غذاهای کامل فوق العاده سالم نگه دارید.»

اما اگر واقعا نمی تواند به این اشتیاق خود جواب منفی بدهید می توانید دو قاشق روغن نارگیل ذوب شده را با یک قاشق چای خوری پودر کاکائو خام، دارچین و استویا (شکر گیاهی) برای ساخت سس شکلات بدون قند استفاده کنید که می توانید همراه بیش از یک کاسه توت تازه از آن استفاده کنید!

دونات

درست است که بدن شما بعد از ورزش برای بازیابی سوخت از دست رفته ی عضلات (گلیکوژن) به کربوهیدرات نیاز دارد، اما نباید کربوهیدرات لازم بدن را از خوراکی های مسدودکننده ی عروق که فاقد هر گونه ماده ی مغذی هستند، تأمین کنید.

به جای خوردن دونات و خوراکی هایی از این دست، به دنبال خوردن گزینه های بهتر کربوهیدرات، مانند بیگل یا نان تست تهیه شده با گندم سبوس دار به همراه کره ی بادام زمینی و چند تکه میوه باشید.

بستنی

خوردن یک بستنی خنک بعد از ورزش در یک روز گرم تابستانی می چسبد. اما باید به شما بگوییم که اگرچه بستنی هم مانند دونات کربوهیدرات دارد، اما کربوهیدرات آن از قند تصفیه شده است. علاوه بر این، چربی بالا و پروتئین کم باعث می شود بستنی هم در لیست بدترین مواد غذایی بعد از ورزش قرار بگیرد. بستنی هایی که حاوی خامه ی زیاد هستند، تمام روز، شما را تنبل و بی حال می کنند.

فست فودها

یکی از بدترین خوراکی های دنیا فست فود است. انواع روغن های فرآوری شده و چربی های مضر در این خوراکی ها وجود دارد که می تواند به راحتی میزان تراکم چربی در بدن شما را افزایش دهد. مهم ترین دلیلی که برای منع خوردن آنها بعد از ورزش ارائه می شود، این است که کالری بسیار بالای هر لقمه از این غذاها ساعت ها تلاش شما برای سوزاندن کالری را از بین می برد.

تنقلات شور

خوردن تنقلات یکی از تفریحاتی است که بسیاری از جوانان به آن علاقه مند هستند. از جمله محبوب ترین تنقلات می توانیم به چیپس و پفک اشاره کنیم که البته بسیار شور هم هستند. تقریبا تمامی پزشکان بر این عقیده اند که خوردن تنقلات بعد از ورزش می تواند به عنوان یک سم برای ورزشکاران شناخته شود. این تنقلات سطح پتاسیم را در بدن کاهش داده و خطراتی را برای آن ایجاد می کند.

انواع شیرینی

یکی دیگر از سم های خوراکی برای افراد چاق، انواع شیرینی و دسر است. خوردن این دسرها و شیرینی ها می تواند به راحتی تمام کالری سوخته شده در جریان ورزش را به بدن شما بازگرداند و همچنین به هیچ عنوان برای افراد لاغر هم توصیه نمی شود. شیرینی این دسرها مصنوعی هستند و بیشتر به قلب شما فشار وارد می کنند.

پنیر

لبنیات از جمله مهم ترین خوراکی هایی هستند که بدن انسان به آنها نیاز دارد و البته به استخوان سازی و بسیاری از فعالیت های بدن نیز کمک می کنند. این درحالی است که بسیاری از پزشکان مصرف لبنیات بعد از ورزش را توصیه نمی کنند چرا که باعث افزایش سطح نمک در بدن می شود و هم رده تنقلات شور قرار می گیرد.

کربوهیدرات ساده

تیلور گینور و جاستین نوریس چنین می گویند که: «نه! چرا نه؟ آنها توضیح می دهند: "همه این چربی ها باعث کاهش هضم می شوند که دقیقا مخالف آنچه است که می خواهید پس از اتمام ورزش انجام شود. اگر بدنبال کاهش وزن هستید مصرف مقادیر فراوانی از قندها را نیز متوقف کنید زیرا متابولیسم شما متوقف می شود.»

بارهای انرژی زا

آنی لاولس، متخصص سلامت توضیح می دهد: «بارها ممکن است پروتئین زیادی داشته باشد که به نظر می رسد برای ترمیم و ساخت عضلات پس از تمرین عالی است. اما در حقیقت، بسیاری از آنها در بازار بیشتر حاوی شکر هستند و هیچ موادی بیشتر از آب نبات به شما ارائه نمی دهند. و من هم در مورد قند طبیعی صحبت نمی کنم؛ بسیاری از بارها حاوی شکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که باعث ایجاد قحطی برای قند خون می شوند.

نوشیدنی ورزشی

نوشیدنی های ورزشی معمولا به عنوان مکمل هیدراتاسیون بعد از تمرین به دلیل الکترولیت آنها به فروش می رسند، بنابراین چرا می تواند خیلی بد باشد؟

لاولس توضیح داد: «محتوای قند بالا در نوشیدنی های ورزشی باعث می شود استفاده از آنها را بعد از تمرین غیر ضروری می سازد؛ زیرا بدن به گلوکز اضافی از طریق جریان خون نیاز ندارد. اگر احساس تخلیه و نیاز به جایگزینی گلوکز دارید، آب نارگیل یا شیرینی سالم استفاده کنید. یک نوشیدنی ورزشی شربت فقط باعث می شود که قند خون شما وقتی که به آن نیاز ندارید، به شدت افزایش یابد».

سبزی خام

لاولس می گوید: "مشکل این است که بعد از ورزش و بدنسازی بدن نیاز به تجدید جدی دارد که با سبزیجات خام رفع نمی شود. پس از یک تمرین سخت، نیاز به کالری، کربوهیدرات های با کیفیت بالا و پروتئین دارید. اگر غذاهای خام را که حجم زیادی از معده را می گیرند و شما را خیلی سریع سیر می کنند مصرف کنید، مواد مغذی کافی و مورد نیاز بدن را بدست نخواهید آورد.»

فیبر غذایی بالا

لاورا سیپول می گوید: «از مواد غذایی با فیبر بالا، به خصوص سالاد با دانه های کتان یا کلم، اجتناب کنید. آنها ممکن است باعث گرفتگی و نفخ شوند. در عوض، پیدا کردن آنچه که برای بدن عملکرد مفیدی دارد، ممکن است در روزهای مختلف، متفاوت باشد.»

آب گوجه فرنگی

این نوشیدنی سالم به عنوان یک ملین مفید است - چیزی که بعد از تمرین نیاز ندارید. سیپول توضیح می دهد: «تمرینات دو و غیره می تواند اثر ملین بودن را بر روی بدن شما داشته باشد، بنابراین این غذاها فقط این وضعیت نامطلوب را تشدید می کنند. »

آب نبات

بعد از ورزش سنگین و بدنسازی از خوردن مواد غذایی که قند را به شدت افزایش می دهند خود داری کنید. کارنا دان و کاترینا هاجسون از Tone It Up می گویند: «این بدان معنی است که شما باید از شکرهای تصفیه شده موجود در آب نبات ها اجتناب کنید. آب نبات خالی از مواد مغذی مهمی است که به بدن شما انرژی پایدار مورد نیاز را ارائه نمی دهد. در عوض، بهتر است پس از تمرین اسموتی های تهیه کنید که بر پایه پروتئین باشند! این نه تنها شما را تا زمان وعده غذایی خود راضی خواهد کرد، بلکه به شما همه مواد مغذیی مورد نیاز برای ریکاوری عضلات را ارائه خواهد کرد.»

لوبیای سیاه

از هر غذایی که از لوبیای سیاه استفاده کرده است دوری کنید. آلبرز می گوید: «آنها حاوی فیبر بالای 15 گرم، هستند که روند گوارش را کند می کند. اما بدتر از همه؟ احتمال دارد که خوردن لوبیا پس از تمرین منجر به نفخ شما شود.»

نوشیدنی شیرین

از مصرف آبمیوه ها باید اجتناب کرد، زیرا حاوی مقادیر بالای فروکتوز هستند. ناتاشا فارست، مربی شخصی در ورزشگاه کرون، می گوید: «آبمیوه سرعت هضم را کاهش می دهد و باعث کاهش اثرات چربی سوزی می شود، زیرا باعث ذخیره چربی می شود.»

نیمرو

تخم مرغ یک راه فوق العاده برای دریافت پروتئین پس از یک تمرین است؛ تا زمانی که آنها را خام یا پخته مصرف کنید. زیرا مطمئنا این غذا با چربی های اشباع شده تهیه می شوند؛ همان چیزی که می خواهید بعد از یک جلسه ورزش سنگین از رژیم غذایی خود خارج کنید.

نوشیدنی الکلی

مربی آندرا مربی فیتنس و بدنسازی می گوید: "متاسفم ضد حال می زنم، اما هرگز نباید در پایان تمرین از نوشیدنی الکلی استفاده کرد. نوشیدن آن پس از تمرین آب بدن را کم می کند، سنتز پروتئین را کاهش می دهد و شما را بدون کالری باقی می گذارد. در عوض، با چنگال و چاقو خود همراه با یک سینه مرغ ناب و سیب زمینی شیرین جشن بگیرید.»

مکمل غذا یا پودر پروتئین

توربک می گوید: «بسیاری از نوشیدنی های جایگزین غذا در بازار پر از ناخالصی هستند که نتایج تمرینات سخت شما را با شکست روبرو می کنند. از پروتئین هایی با برچسب قند های شیمیایی مانند آسپارتام، طعم دهنده ها و رنگ مصنوعی اجتناب کنید.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (37 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!