برطرف کردن زردی و لک دندان با چند راه ساده

  جمعه، 18 مهر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
برطرف کردن زردی و لک دندان با چند راه ساده
بهترین راه سفید کردن دندان‌ها این است که بعد از هر بار خوردن و آشامیدن دندان‌هایتان را مسواک بزنید، هرچند همیشه هم کار راحتی نیست! و بسته به اینکه هنگام خوردن یا نوشیدن کجا هستید (مثلا در مدرسه یا در محل کار) ممکن است کار دشواری باشد.

نابودی دندان سالم

1- استفاده از مسواک کهنه : یکی از اشتباهات رایج مردم استفاده از مسواک کهنه است یک مسواک حدود 3 ماه بیشتر انقضا ندارد بعد از آن خراب می شود و تاثیری در تمیزی دندان ندارد.

2-مدت زمان مسواک زدن : برای تمیز کردن دندان 3 دقیقه حداقل باید مسواک بزنید اما برخی افراد 45 ثانیه بیشتر این کار را انجام نمی دهند و این زمان برای از بین بردن میکروب ها کافی نیست

3-روزی دوبار مسواک نزدن : روزی 2 با مسواک زدن باعث از بین رفتن باکتری ها و میکروب ها می شود و شانس پوسیدگی و بیماری های زبان را کاهش می دهد.

4-نگه داری مسواک در محیط مرطوب: حمام ، توالت محیط مرطوب و پر از باکتری هستند مسواک را در محیط های باز قرار دهید که میکروب و باکتری جذب نکند.

5-استفاده نکردن از آب هنگام شست و شوی دهان : خمیر دندان های معمولی فلورید زیادی دارند که چسپناک هستند و داخل دهان می مانند بعضی افراد به جای استفاده از آب از دهان شوی برای شست و شوی دهان استفاده می کنند.

6-بارها مسواک زدن در طول روز : بیشتر از 2 بار مسواک زدن در روز باعث ساییدگی و آسیب های مینای دندان می شود.

7-مراقبت نکردن از زبان : زبان تمیز بخش جدایی ناپذیر سلامت دندان است . بیشتر مردم روزی یک یا دوبار مسواک می زنند ، مراقبت از زبان نیز تنفسی دلپذیر را به همراه دارد.

8-سرکه سیب : سرکه سیب فواید زیادی را برای کاهش وزن دارد و متابولیسم را بالا می برد اما اسید موجود در آن باعث ساییدگی و آسیب به مینای دندان و حساسیت دندان می شود.

9-سیگار کشیدن : سیگار برای ریه ها و قلب و دندان بسیار مضر است کم کردن سیگار اولین قدم برای بهبود در سلامت دهان و دندان است.

10-مراجعه نکردن به دندانپزشک : منظم مراجعه کردن به دندانپزشک برای بهداشت و سلامت کل دندان ضروری است مراجعه به پزشک از درد و پوسیدگی نابهنگام جلوگیری می کند

11-استفاده نکردن از کلسیم و ویتامین D : مواد معدنی و ویتامین ها در ساخت استخوان ها و در نهایت دندان مناسب هستند که کمبود هرکدام از این مواد باعث بروز مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان می شود

زدودن رسوب و پلاک های میکروبی

روش های مختلفی برای رعایت بهداشت و دهان و دندان وجود دارد. جرم گیری دندان در خانه با استفاده از مواد طبیعی و چیزهایی که در منزل تان موجود است، شما را از پرداخت هزینه های گزاف دندان پزشکی خلاص می کند. به موارد زیر توجه کنید:

  • شستن دندان ها؛
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید؛
  • استفاده از خمیردندان ضدجرم؛
  • استفاده از مخلوط جوش شیرین؛
  • ژل آلوئه ورا و لایه بردار گلیسیرین؛
  • پوست پرتقال؛
  • جویدن و مصرف میوه و سبزیجات؛
  • جویدن دانه ی کنجد؛
  • خوردن انجیر؛
  • استفاده از مسواک برقی؛
  • استفاده از نخ دندان؛
  • استفاده از محلول هیدروژن پراکسید و غرغره کردن محلول های ضدعفونی کننده؛
  • استفاده از دستگاه جرم گیر در خانه (دنتال پیک)؛
  • استفاده از میوه های حاوی ویتامین C؛
  • مصرف غذاهای تند؛
  • لیمو؛
  • غرغره کردن و گرداندن روغن نارگیل در دهان.

راهکارهای طبیعی برای سفید کردن دندان

۱. مسواک زدن دندان ها بعد از هر بار خوردن و آشامیدن

بهترین راه سفید کردن دندان ها این است که بعد از هر بار خوردن و آشامیدن دندان هایتان را مسواک بزنید، هرچند همیشه هم کار راحتی نیست! و بسته به اینکه هنگام خوردن یا نوشیدن کجا هستید (مثلا در مدرسه یا در محل کار) ممکن است کار دشواری باشد.

اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف زیاد قهوه و نوشابه ، بهبود وضعیت بهداشت دهانی و تغذیه ی درست به پیشگیری از زرد شدن دندان ها کمک می کند. اگر عادت دارید مدام نوشابه بنوشید، بهتر است از نی استفاده کنید. بعد از نوشیدن نوشابه های شیرین یا اسیدی، حتما مقداری آب میل کنید. سعی کنید مصرف نوشابه را به حداقل برسانید تا از عوارض آن مصون بمانید.

۲. جوش شیرین و هیدروژن پروکسید

هیدروژن پروکسید یا آب اکسیژنه یک اکسنده ی آنتی باکتریال است که پاک کننده ای بسیار عالی برای دهان و لثه به شمار می رود و جرم ها و میکروب ها را از دهان می زداید. می توانید با استفاده از هیدروژن پروکسید و آب (نیمی آب و نیمی هیدروژن پروکسید) یک دهان شویه ی خوب بسازید. این محلول را یک دقیقه در دهان بچرخانید و سپس آبکشی کنید. تحقیقات نشان داده است هیدروژن پروکسید مانند یک گندزدای آنتی باکتریال طبیعی عمل می کند و با حذف باکتری های مضر، دهان را خوشبو می کند. بنا به گزارش Dentistry Network، امروزه هیدروژن پروکسید در دندان پزشکی کاربردهای زیادی دارد که رایج ترین آنها سفید کردن دندان ها است. همچنین این ماده به طور طبیعی از بیماری های لثه مانند چرک و تورم پیشگیری می کند.

روش دیگر استفاده از هیدروژن پروکسید این است که مقدار کمی از آن را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید تا خمیر مانند شود. با این خمیر می توانید جرم دندان هایتان را پاک کنید. مقاله ای که در Journal of Dentistry منتشر شده می گوید: «نتایج به دست آمده از پنج مطالعه ی بالینی کنترل شده روی بیش از ۲۷۰ نفر نشان داد خمیردندان های حاوی جوش شیرین نسبت به خمیردندان های معمولی فاقد جوش شیرین، خیلی بهتر و بیشتر جرم دندان ها را برطرف می کنند.» نتایج به دست آمده از ارزیابی سطح دندان های بیماران (نزدیک گونه ها، نزدیک زبان، اتصال به لثه و پشت و جلوی دندان) نیز نشان داد که استفاده از محصولات دارای جوش شیرین ، جرم و پلاک های دندان را به میزان بیشتری کاهش داده است.

روش درست استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها این است که طبق روال معمول، اول دندان ها و مخصوصا پشت آنها را به خوبی مسواک بزنید. جوش شیرین ماده ای زبر است، مانند کاغذ سمباده، بنابراین حتما مقدار کافی هیدروژن پروکسید با آن ترکیب کنید تا به مینای دندان هایتان آسیب نزند. این نکته بسیار مهم است چون مینای دندان قابل ترمیم نیست. خمیری که درست می کنید باید از کِرِم هم نرم تر باشد. این خمیر را حدود ۳۰ ثانیه روی دندان هایتان بمالید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

۳. چرخاندن روغن نارگیل در دهان

آیا واقعا روغن نارگیل دندان ها را سفید می کند؟ بله. چرخاندن روغن نارگیل در دهان یا همان غرغره کردن آن، یکی از شیوه های خانگی سفید کردن دندان هاست. تعداد زیادی از کسانی که این روش را امتحان کرده اند تأیید کردند که استفاده از روغن نارگیل بعد از مسواک زدن، دندان هایشان را سفیدتر و سالم تر کرده است.

کافی است یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان بگذارید و به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه بین دندان ها بچرخانید یا چند قطره از آن را به خمیردندان تان اضافه کنید. راه دیگر استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان ها این است که گوشه ی یک حوله ی کوچک و تمیز را به روغن نارگیل آغشته کنید و روی دندان ها بمالید. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی بوده و برای محافظت و تمیز کردن لثه ها نیز بسیار عالی است.

مقاله ای که در Journal of Contemporary Dental Hygiene منتشر شده می گوید: «غرغره کردن روغن های خوراکی (oil- pulling therapy) راهکاری طبیعی و بی خطر برای سفید کردن دندان هاست که هیچ عارضه ی جانبی ندارد. بنابراین می توان آن را به عنوان یک درمان پیشگیرانه در خانه و برای حفظ بهداشت دهان به کار برد.»

۴. استفاده از سرکه ی سیب

حتما با خواص سرکه سیب آشنا هستید. سرکه ی سیب یک آنتی باکتریال طبیعی است که دهان و دندان را تمیز می کند، پس منطقی است که بتواند لکه های سرسخت روی دندان ها را هم از بین ببرد. سرکه ی سیب مخصوصا در پاک کردن لکه های ناشی از قهوه و نیکوتین بسیار مفید است. مطالعات نشان داده است سرکه ی سیب به عنوان یک سفیدکننده ی طبیعی می تواند به خوبیِ محصولات تجاری لکه های روی دندان ها را از بین ببرد. بعضی ها می گویند بعد از استفاده از سرکه ی سیب، دندان هایشان طوری به نظر رسیده که انگار آنها را به طور حرفه ای و با مراجعه به دندان پزشک سفید کرده اند.

راز سرکه ی سیب چیست؟ سرکه ی سیب حاوی ترکیباتی مانند اسید استیک، پتاسیم، منیزیم، پروبیوتیک ها و آنزیم هایی است که میکروب ها (باکتری های مضر و خطرناک) و جرم ها را نابود و همزمان رشد باکتری های مفید یعنی همان پروبیوتیک ها را تسریع می کند. از آنجا که سرکه سیب به طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد، پلاک یا سایر مواد چسبیده به دندان ها را تجزیه می کند. PH سرکه سیب لکه های دندان را از بین می برد و آنها را سفید می کند.

کلید مؤثر بودن استفاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان ها این است که به طور مستمر از آن استفاده کنید؛ باید حداقل یک ماه مداوم از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست بیاورید. اما مواظب باشید؛ چون سرکه سیب نوعی اسید است که اگر زیاد از آن استفاده کنید یا سفت و سخت آن را به دندان ها بمالید به مینای دندان تان آسیب می زند. سرکه سیب را حدود یک دقیقه با انگشت روی دندان ها بمالید، سپس با آب یا دهان شویه ی هیدروژن پروکسید دهان تان را آبکشی کنید. بعد از استفاده از سرکه سیب باید مجددا با خمیردندان معمولی دندان ها را مسواک بزنید و دهان تان را خوب آبکشی کنید. بهتر است از خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنید.

۵. پوست لیموترش یا پرتقال

درست مانند سرکه سیب، پوست مرکباتی چون لیموترش، پرتقال یا عصاره ی لیموترش که حاوی اسیدهای مفید است نیز در سفید کردن دندان ها مؤثرند. این مرکبات به طور کلی بسیار پرخاصیت هستند اما اگر بیش از حد مصرف شوند، خاصیت اسیدی زیاد آنها ممکن است به مینای دندان آسیب بزند. بعد از استفاده از پوست لیموترش یا پرتقال روی دندان ها، همیشه دهان تان را به خوبی آبکشی کنید تا به عوارض آن دچار نشوید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از دهان شویه ی هیدروژن پروکسید استفاده کنید.

۶. توت فرنگی و خوراکی های سالم دیگر

گفته می شود بعضی افراد مشهور دندان هایشان را با خوراکی های سالمی مثل توت فرنگی سفید و درخشان می کنند. توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های مفید و ترکیبات دیگری است که برای سلامت دندان ها مفید است. اما این تنها توت فرنگی نیست که با بالارفتن سن به حفظ ظاهر دندان هایتان کمک می کند بلکه کیفیت تغذیه ی عمومی تان نیز ارتباط تنگاتنگی با سلامت دندان هایتان دارد. غذاهایی که کمک می کنند لثه و دندان ها قوی و سالم بمانند و از بیماری ها و علائم سال خوردگی دور شوند شامل موارد زیر است:

  • منابع کلسیم مانند ماست یا شیر؛
  • غذاهای سرشار از منیزیم و پتاسیم مانند سبزیجات برگ تیره، سیب یا گلابی؛
  • تخم مرغ محلی؛
  • قارچ؛
  • سیب زمینی شیرین، هویج و کدوحلوایی؛
  • کرفس؛
  • مغزهایی مانند گردو و بادام.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (7 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟