بهترین نوع مسواک چه مسواکی است؟

  پنجشنبه، 22 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین نوع مسواک چه مسواکی است؟
بهترین نوع مسواک برای حفظ سلامت و بهداشت دندان ها و لثه بایستی از سفتی مناسب برخوردار باشد تا به مرور زمان با مسواک کردن دندان ها موجی تحلیل رفتن لثه ها نگردد.

بیشتر افراد می داند حداقل روزی دو مرتبه و به خصوص پیش از خواب شبانه باید مسواک بزنند. یکی از سؤالاتی که در مورد رعایت بهداشت دهان به ذهن همه خطور می کند، این است که چه مسواکی باید بخریم.

مسواک دستی

مسواک دستی در انواع طراحی ها و رنگهای مختلف وجود دارد بنابراین در انتخاب آن آزادی زیادی دارید. می توانید یک مسواک معمولی با سر مستطیلی و گوشه های مدور انتخاب کنید یا مسواکی انتخاب کنید که سر آن الماسی شکل باشد تا راس آن باریکتر بوده و به فضای کوچک در انتهای دهان دسترسی بهتری داشته باشد.

همچنین میتوانید سفتی یا نرمی موهای مسواک را خودتان تعیین کنید. بیشتر دندان پزشکان استفاده از مسواک با موهای نرم را توصیه می کنند تا به لثه و دندان ها آسیبی وارد نشود. با این حال در صورتی که حساسیت دندان ندارید اما پلاک زیادی در سطح دندان هایتان تجمع می یابد می توانید از مسواکهای متوسط استفاده کنید تا در تمیز کردن دندان ها مؤثرتر عمل کنند.

می توانید شکل و بافت مسواک را انتخاب کنید. سر مسواکهای دستی، طرح های گوناگونی دارد و موهای آنها ممکن است به شکل معمولی و عمودی طراحی شده یا در زوایای مختلف قرار داشته باشند. الگوی موجی یا V شکل موهای مسواک برای ایجاد تماس زیاد بین دندانها و مسواک مناسب است. الگوهایی که در آنها موهای مسواک طول متفاوتی دارند برای دسترسی به فضاهایی که تمیز کردن آنها دشوار است مانند عقب دهان و بین دندانها، مناسب است. گفته می شود الگوی موهای متقاطع برای تمیز کردن پلاک بهتر از الگوهای دیگر عمل می کند.

مسواک باتری دار

ارزان ترین نوع مسواک برقی، مسواک باتری دار (spinbrush ) است. این مسواک ها با حرکات چرخشی یا آونگی دندان ها را تمیز می کنند. مطالعات نشان داده اند افرادی که زمان کافی برای مسواک زدن با مسواک معمولی صرف می نمایند و این کار را به روش صحیح انجام می دهند، نیازی به مسواک برقی یا باتری دار ندارند و کارایی مسواک معمولی برای آنها مشابه مسواک برقی است. با این حال باید توجه داشته باشید که مسواک باتری دار می تواند تمامی دندان ها را تحت پوشش قرار داده و در مدت زمان کوتاه تری آنها را تمیز نماید. بنابراین اگر فکر می کنید نمی توانید با مسواک معمولی همه دندان های خود را تمیز کنید، مسواک باتری دار برای شما مناسب است.

انتخاب مسواک باتری دار مناسب مشابه انتخاب مسواک دستی معمولی است. باید شکل سر مسواک و همچنین الگوی موهای آن را مدنظر داشته باشید. بسیاری از مسواکهای باتری دار، یک بخش مدور چرخشی یا آونگی و یک بخش ثابت دارند. اگر به صورت معمولی مسواک می زنید (به جای این که بگذارید بخش چرخشی مسواک کار را انجام دهد) ، می توانید پلاک بیشتری از سطح دندان ها بزدایید و حتی لکه های سطحی دندان را نیز باک کنید.

هنگام انتخاب مسواک باتری دار باید به شکل سر آن توجه کنید و مطمئن شوید که سر آن می تواند به تمامی سطوح دندانهای عقبی دسترسی داشته باشد. اگر چنین نباشد دندانهای عقبی به خوبی تمیز نمی شوند بنابراین کمک چندانی به شما نمی کند. اگر مسواکی تهیه کنید که اندازه و شکل آن مناسب شما است، در وقت و انرژی شما صرفه جویی می شود و می توانید پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید.

مسواک برقی

برخی از مسواکهای برقی به کمک آب دندان ها را تمیز می کنند و شرکت های سازنده آنها ادعا می کنند حتی به نخ دندان کشیدن هم دیگر نیازی ندارید چرا که مسواک با جریانهای متمرکز و کوچک آب بین دندان ها را نیز پاک می کند. با این حال اغلب دندانپزشکان توصیه می کند حتی در صورت چنین ادعایی بهتر است به نخ دندان کشیدن ادامه دهید. دو ویژگی اصلی که باعث گران تر بودن مسواک برقی در مقایسه با مسواک باتری دار می شود، عدم نیاز به باتری و تعویض باتری و همچنین ترکیب حرکت چرخشی و آونگی برای بهینه کردن فرآیند تمیز کاری و پولیش می باشد.

از آنجایی که مسواکهای برقی قابل شارژ هستند، دیگر نیازی نیست نگران تمام شدن باتری مسواک باشید. به علاوه بسیاری از مدلهای مسواک برقی گارانتی داشته و میتوانید در صورت بروز مشکل آن را تعمیر یا تعویض نمایید.در حالی که یک بخش از سر مسواک حرکت چرخشی آونگی دارد، بقیه سر آن حرکت آونگی دارند. به این صورت مسواک دو حرکت همزان داشته و در زمان کمتری کار تمیز کردن دندانهای بیشتری را انجام میدهد و همچنین نتایج آن بهتر خواهد بود.

در حالت کلی

بهترین نوع مسواک باید از لطافت مناسبی برخوردار باشد و بتواند در حالی که جرم ها را از روی دندانها پاک می کند به سلامت لثه ها نیز آسیب نرساند. یک متخصص دهان و دندان گفت :فلوراید موجود در خمیردندان ها باعث تقویت لثه، دندان و بافت های داخلی دهان و مواد ساینده موجود در آن باعث زدودن جرم های روی دندان می شود. وی با بیان اینکه نوع و اندازه مسواک از اهمیت به سزایی برخوردار است، افزود:معمولاً استفاده از مسواک های سفت و با دندانه های کلفت به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا مسواک کردن محکم دندان ها، باعث تحلیل رفتن لثه می شود. این متخصص پروتز در ادامه گفت:مسواک باید سافت یا مدیوم بوده و دارای دو ردیف و هر ردیف شامل بیش از شش دندانه نباشد تا بتوان نقاط مخفی دهان مانند دندان های کرسی و عقل را مسواک کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (649 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...