بیماری سرطان التهابی پستان و نکات مهم در مورد آن

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
بیماری سرطان التهابی پستان و نکات مهم در مورد آن
سرطان التهابی پستان یکی از گونه های نادر سرطان سینه است که به سرعت پیشرفت می کند و باعث ایجاد قرمزی، التهاب و حساسیت سینه می شود. این سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های سرطانی گره ها و رگ های لنفاوی موجود در پوست پستان در مسدود می کنند و باعث ایجاد ظاهر قرمزی و التهاب در سینه می شوند.

سرطان التهابی سینه (IBC) یک وضعیت نادر است و تنها 1 تا 5٪ از کل سرطان های پستان را تشکیل می دهد. اگرچه سرطان التهابی سینه غالباً نوعی کارسینوم داکتال تهاجمی محسوب می شود ، اما از نظر علائم ، چشم انداز و درمان با انواع دیگر سرطان سینه تفاوت دارد. سرطان التهابي سينه دارای علائم التهاب مانند تورم و قرمزی است ، اما عفونت یا آسیب منجر به بروز سرطان التهابی سینه یا علائم آن نمی شود. علائم سرطان التهابی سینه به دلیل انسداد رگ های لنفاوی توسط سلول های سرطانی در پوست و ایجاد التهاب در پستان ایجاد می شود.

علل نوع سرطان التهابی پستان

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد این نوع سرطان پستان می شود.پزشکان می دانند که این نوع سرطان با یک سلول غیر طبیعی در یکی از مجاری های پستان آغاز می شود.جهش در DNA غیر طبیعی سلول به آن دستور می دهد تا به سرعت رشد و تقسیم شود.سلول های غیر طبیعی تجمع یافته عروق لنفاوی موجود در پوست پستان را نفوذ کرده و گرفتگی می دهند.انسداد در رگهای لنفاوی باعث پوستی قرمز ، متورم و کم رنگ می شود – یک نشانه کلاسیک ازاین نوع سرطان است.

سرطان التهابی پستان

علائم سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان بر خلاف سایر انواع سرطان سینه توده ای در بافت سینه ایجاد نمی کند. در عوض ، نشانه ها و علائم این بیماری عبارتند از:

  • تغییر سریع در ظاهر یکی از پستان ها تنها در عرض چند هفته
  • ضخامت ، سنگینی و بزرگ شدن قابل ملاحظه یکی از سینه ها
  • تغییر رنگ یکی از سینه ها به قرمز ، صورتی و یا ظاهر کبود
  • احساس داغی غیر طبیعی در سینه تحت تأثیر قرار گرفته
  • ایجاد برجستگی و فرو رفتگی های ریز ، مانند پوست پرتقال در پوست سینه
  • حساسیت سینه ، درد و حس نبض
  • بزرگ شدن گره های لنفاوی زیر بغل ، بالا و زیر استخوان ترقوه
  • صاف شدن و یا فرو رفتگی نوک پستان

برای اینکه سرطان سینه التهابی به درستی تشخیص داده شود ، این علائم باید در عرض کمتر از شش ماه ظاهر شوند.

سرطان التهابی سینه چه تفاوتی با انواع دیگر سرطان پستان دارد؟

سرطان التهابی پستان (IBC) از جهات مختلف با انواع دیگر سرطان پستان متفاوت است:

  • IBC مانند سرطان پستان به نظر نمی رسد. اغلب باعث ایجاد توده پستان نمی شود و ممکن است در ماموگرافی دیده نشود. این کار تشخیص را دشوارتر می کند.
  • IBC در زنان جوان تر (کمتر از 40 سال) اتفاق می افتد.
  • به نظر می رسد که زنان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از زنان سفید پوست دچار IBC می شوند.
  • IBC بیشتر در بین خانم هایی که اضافه وزن یا چاقی دارند شایع است.
  • IBC همچنین بیشتر از انواع متداول سرطان پستان ، تهاجمی تر است و رشد و گسترش آن بسیار سریعتر است.
  • IBC همیشه در مرحله پیشرفته موضعی است که برای اولین بار تشخیص داده می شود زیرا سلول های سرطانی پستان در پوست رشد کرده اند. (این بدان معناست که حداقل در مرحله III است.)
  • در حدود 1 مورد از هر 3 کیس ، IBC قبلاً هنگام تشخیص داده شده و به قسمت های دوردست بدن گسترش یافته است (متاستاز کرده است). این امر درمان موفقیت آمیز را دشوار می کند.
  • زنان مبتلا به IBC نسبت به زنان مبتلا به انواع دیگر سرطان پستان ، پیش آگهی (نتیجه) ضعیف تری دارند

سرطان التهابی پستان

چه زمانی برای سرطان التهابی سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تشخیص هرگونه علائم نگران کننده در سینه های خود ، بلافاصله قرار ملاقاتی با پزشک خود تنظیم کنید. برخی دیگر از عارضه های پستانی ممکن است علائم و نشانه هایی شبیه به سرطان التهابی پستان داشته باشند. به عنوان مثال، صدمات وارد شده به سینه و یا عفونت پستان (ماستیت) نیز ممکن است سبب قرمزی ، کبودی و درد سینه شوند.

سرطان التهابی سینه می تواند به راحتی با عفونت یا ماستیت سینه که یک عارضه شایع تر است اشتباه گرفته شود. منطقی است که در صورت بروز علائم اولیه ، پزشک شما برای هفته اول داروهای آنتی بیوتیک تجویز کند. در صورتی که علائم با مصرف آنتی بیوتیک ها برطرف شدند ، نیازی به انجام آزمایشات دیگر نیست. اما اگر قرمزی و التهاب سینه برطرف نشد، پزشک شما ممکن است سایر احتمالات جدی تر علائم شما مانند سرطان التهابی سینه را بررسی کند.

در صورتی اقدامات درمانی پزشک مبنی بر تشخیص اولیه عفونت سینه بود اما علائم شما بعد از چند وقت پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیک ادامه پیدا کرد ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تنها راه تشخیص اینکه علائم شما در نتیجه ابتلا به سرطان التهابی سینه به وجود آمده اند، انجام بیوپسی به منظور برداشتن یک نمونه از بافت پستان برای بررسی در آزمایشگاه است.
هنوز به طور واضح مشخص نشده است که چه چیزی سبب بروز سرطان التهابی پستان می شود. پزشکان می دانند که سرطان سینه در نتیجه ایجاد تغییر در DNA سلول های پستان ایجاد می شود. معمولاً سلول های سرطانی در داکت ها یا مجاری که شیر را از غدد پستانی به نوک سینه می رسانند ایجاد می شوند. اما گاهی نیز سلول های سرطانی می توانند درون لوبول ها یا غدد شیری ایجاد شوند.

DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی برای رشد و تکثیر سلولی است. تغییر یا موتاسیون در DNA سلول های بافت سینه را وادار می کنند که با سرعت زیادی رشد و تکثیر پیدا کنند. تجمع سلول های غیر نرمال در بافت لوبولار یا داکتال سینه سبب ایجاد انسداد در داکت های پستان و یا شریان های لنفاوی اطراف آن می شود و این عامل ، باعث بروز علائم سرطان سینه می شود. انسداد شریان های لنفاوی زیر پوست پستان سبب ایجاد قرمزی، التهاب و تغییر در بافت پوست سینه که از نشانه های رایج سرطان التهابی سینه است می شوند.

سرطان التهابی پستان

چگونه سرطان التهابی پستان تشخیص داده می شود؟

اگر تورم یا قرمزی روی پستان دارید که از بین نمی رود و بعد از یک هفته با آنتی بیوتیک ها بهتر نمی شود ، پزشک شما ممکن است به سرطان التهابی سینه شک کند.سونوگرافی و سایر امتحانات تصویربرداری ، نگاه دقیق تری به پستان شما می دهد.پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را دستور دهد:

  • ماموگرافی : این امتحان میتواند نشان دهد که آیا سینه متراکم تر است یا پوست پستان ، ضخیم تر از سینه دیگر است .
  • MRI : در این امتحان از امواج رادیویی قدرتمند برای تهیه تصاویر از پستان و ساختار داخل بدن شما استفاده میشود .
  • سی تی اسکن: یک پرتونگاری پرقدرت است که تصاویر مفصلی از بدن شما ایجاد می کند.
  • اسکن PET : این امتحان به همراه سی تی اسکن انجام میگیرد و میتواند در یافتن سرطلان در غدد لنفاوی و سایر قسمت های بدن ، کمک نماید .
  • سونوگرافی پستان : در این امتحان تصویربرداری ، از امواج صوتی استفاده میشود تا تصویری از قسمت داخلی پستان شما ایجاد شود . این امتحان میتواند نواحی آسیب دیده که در ماموگرافی نشان داده نشده اند ، مشخص نماید .
  • بیوپسی با اطمینان میتواند سرطان را تشخیص دهد .پزشک برای این کار ، بخش کوچکی از بافت پستان یا پوست را برای امتحان ، جدا مینماید.اغلب نمونه را می توان با سوزن برداشت ، اما بعضی اوقات برای جدا نمودن نمونه از برش استفاده میشود .تیم پزشکی از آنچه در بیوپسی جمع آوری شده است استفاده می کند تا متوجه شود که سلول ها به صورت غیر طبیعی رشد یافته اند یا نه .اگر شما مبتلا به سرطان التهابی پستان باشید ، امتحان های بیشتر می تواند نشان دهد چه میزان از پستان و ناحیه اطراف آن مبتلا شده است.

سرطان التهابی پستان

روش های درمان سرطان التهابی پستان

بر خلاف بسیاری از انواع سرطان های سینه ، درمان سرطان التهابی سینه با شیمی درمانی شروع می شود. در صورتی که سرطان به سایر قسمت های بدن انتشار نیافته باشد ، درمان با جراحی پستان و رادیوتراپی تکمیل می شود. در صورتی که سرطان متاستاز کرده باشد ، پزشک شما ممکن است علاوه بر تجویز داروهای رایج شیمی درمانی از سایر درمان های دارویی به منظور کاهش سرعت رشد سرطان سینه استفاده کند. به طور کلی ، روش های رایج درمان سرطان التهابی سینه عبارتند از :

  • شیمی درمانی :این روش به عنوان خط مقدم مقابله با سرطان التهابی سینه استفاده می شود تا هر چه سریع تر از پیشروی سرطان به سایر قسمت های بدن جلوگیری شود.
  • جراحی سینه :پس از تکمیل فرایند شیمی درمانی ، سینه ها توسط متخصص جراحی پستان در عمل ماستکتومی به طور کامل برداشته می شوند. معمولاً به دلیل تهاجمی بودن سرطان سینه التهابی ، امکان انجام عمل لامپکتومی (برداشتن قسمتی از بافت سینه) امکان پذیر نیست. علاوه بر این، جراح ممکن است بخشی از گره های لنفاوی مجاور و زیر بغل را نیز در حین جراحی حذف کند.
  • پرتودرمانی :پس از جراحی ، پرتودرمانی به منظور از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده انجام می شود.
  • تارگت تراپی :در این درمان با استفاده از دارو ، بخش خاصی از سلول های سرطانی سینه که تولید کننده پروتئین HER2 که محرک رشد و تکثیر این سلول ها هستند هدف گرفته می شود. برای انجام این درمان ، باید پس از طی آزمایشات لازم مشخص شود که سلول های سرطانی دارای پذیرنده HER2 در سطح خود هستند.
  • هورمون درمانی :برخی از سلول های سرطانی با داشتن پذیرنده هورمون استروژن (ER positive) ، و یا هورمون پروژسترون (PR positive) نسبت به این هورمون ها واکنش نشان می دهند و رشد و تکثیر آن ها تحریک می شود. در صورتی که آزمایشات نشان دهنده که این سلول های سرطانی سینه دارای رسپتور مثبت هستند ، هورمون درمانی آغاز می شود. هورمون درمانی معمولاً از سه طریق جراحی به منظور توقف ترشح هورمون در تخمدان ها ، داروهای متوقف کننده ترشح هورمون پس از یائسگی ، و داروهای مسدود کننده پذیرنده های هورمونی در سطح سلول های سرطانی انجام می شود.
  • ایمونوتراپی :در این درمان تلاش می شود با استفاده از سیستم ایمنی بدن به سلول های سرطانی حمله شود.
  • مراقبت های تسکینی (Palliative Care) :استفاده از داروها و روش های تسکین درد با کمک متخصصین درد و در تکمیل سایر روش های درمانی انجام می شود تا بیمار در طی فرایند درمان احساس درد کمتری داشته باشد و کیفیت زندگی او کمتر تحت تأثیر قرار گیرد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان