بیماری قرمزی چشم چیست؟

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری قرمزی چشم چیست؟
بیماری قرمزی چشم Pink eyes در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. این بیماری معمولاً مسری است و می تواند در مراکز پیش دبستانی و زمین های بازی و محل های دیگر که محل تجمع کودکان است منتقل می شود. اما احتمال بروز این بیماری در جوانان و بزرگسالان نیز وجود دارد .

قرمزی چشم می تواند نشانهٔ خفیفی از تحریک چشم یا یک مشکل جدی پزشکی مثل عفونت باشد. قرمزی چشم یا وجود لکهٔ خون زمانی بروز می کند که رگ های خونی کوچک، که در سطح چشم قرار دارند، بزرگ شده و انباشته از خون می شوند. گاهی کمبود اکسیژن در قسمت قرنیه یا بافت پوشش دهندهٔ چشم، دلیل قرمزی چشم است. قرمزی چشم به تنهایی جای نگرانی ندارد، اما اگر این قرمزی با درد، آبریزش غیرعادی یا تاری دید همراه باشد، نشانهٔ وجود مشکل جدی در بدن است.

علائم و نشانه های بیماری قرمزی چشم چیست؟

علاوه بر رنگ قرمز یا صورتی مشهور که علامت آشکاری برای تشخیص این بیماری است ، احساس ناراحتی در چشم یکی از علائم رایج است.بچه ها ممکن است بگویند که احساس می کنند در چشم خود دانه شنی وجود دارد.غالباً مقداری ترشح از چشم دیده میشودبعضی از بچه ها پلک متورم دارند و یا به نور شدید حساسیت دارند.در موارد ورم ملتحمه آلرژیک ، خارش و آبریزش چشم از علائم رایج است.این بیماری می تواند روی یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد.

علل قرمزی چشم

1. سندروم خشکی چشم

سندروم چشم خشک در بین افراد زیادی رایج است و زمانی اتفاق می افتد که یک نوع پارگی رگ در قسمت جلوی چشم اتفاق افتد . زمانی که چشمان شما بیش از حد خشک شود، کم کم قرمز می شود . زمانی که مدت زمان زیادی را مقابل صفحات الکترونیکی مثل کامپیوتر سپری کنید یا خواب کافی نداشته باشید یا به مدت زمان طولانی لنز بگذارید، به این سندروم مبتلا خواهید شد . اگر غده ها در این زمان ها عرق کنند و یا چربی ایجاد کنند ، خشکی افزایش پیدا می کند . اشک مصنوعی چشم را مرطوب نگه می دارد .با استفاده از اشک مصنوعی، قرمزی والتهاب چشم را می توان کاهش داد.

در بعضی از موارد ، چشمان قرمز از طریق چشمان صورتی ایجاد می شود که نوعی التهاب یا عفونت است که روی لایه بیرونی چشم اتفاق می افتد . این مورد معمولا به دلیل آلرژی ها ، باکتری ، ویروس یا مواد سمی رخ می دهد که معمولا مشکل جدی نیست اما با خارش و سوزش و ترشح، اشک و ترشحات موکولی مانند حساسیت به نور همراه است .

در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا قبل از هر چیز علت مشخص شود و درمان مناسب را به شما بدهد . درابتدا پزشک علت عفونت چشم را مشخص می کند، اگر عفونت ویروسی باشد، 3 تا 2 هفته زمان برای درمان نیاز است . قطره های استروئید می تواند در درمان قرمزی و تورم عفونت ویروسی شدید مفید باشد. در صورت باکتریایی بودن عفونت ،پزشک قطره چشمی آنتی بیوتیک تجویز می نماید که دارای اثر تسکین دهنده در عرض چند روز می باشد.

آماس پلک

آماس پلک باعث افزایش التهاب پلک و مژه می شود که به دلیل بهداشت ضعیف پلک اتفاق می افتد . غده های عرقی پلک ، واکنش های آلرژیک و عفونت های باکتریایی می تواند عاملی برای آماس پلک باشد. در این شرایط احساس سوزش ، پارگی قسمتی از چشم ، خارش ، پلک متورم و قرمز و چشمان خشک رخ می دهد . این وضعیت شیوع ندارد و معمولا آسیبی به بینایی نخواهد زد . در این مورد باید بهداشت چشم را به خوبی رعایت کنید و از اسکراب های مخصوص پلک استفاده کنید و از داروهای تجویز شده پزشک مصرف کنید.

اوویتیس

اوویتیس یک نوع قرمزی ، التهاب ، درد ، تاری دید و حساسیت به نور را ایجاد می کند . علائم این مشکل معمولا به سرعت بدتر و وخیم می شود . در این مورد حتما باید درمان سریع را به کار بگیرید تا از مشکلات سخت تر بعدی جلوگیری کنید.

استفاده زیاد از قطره های چشم

آیا عادت دارید که بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب ، از قطره چشم استفاده کنید ؟ استفاده بیش از حد از قطره چشم در واقع علت اصلی قرمز شدن چشم است . استفاده مزمن از قطره چشم باعث التهاب رگ های خونی می شود . قبل از استفاده از هرگونه قطره چشم باید با پزشک مشورت کنید .

استفاده از لنز چشم

استفاده از لنزهای چشم گاهی اوقات دلیل قرمزی چشم می باشند . در بعضی از افراد بلافاصله بعد از قرار دان لنز، متوجه قرمزی آن خواهند شد . اگر بعد از استفاده از لنز احساس ناراحتی کردید ، احتمالا به قطرات مخصوص چشم نیاز دارید ، این قطره ها مخصوص استفاده قبل از لنز هستند که از خشکی چشم جلوگیری خواهند کرد .

آسیب دیدگی

گاهی اوقات قرمزی چشم بر اثر آسیب دیدگی اتفاق می افتد . آسیب دیدگی چشم می تواند نتیجه استفاده مکرر از ریمل یا خاراندن چشم با انگشت دست باشد که احتمال انتقال آلودگی از این طریق زیاد است .

عفونت قرنیه

اگر قرنیه چشم عفونت بگیرد ، رگ های خونی آن متورم و گشاد می شوند و سلول های آن ، قرمزی زیادی را به وجود می آورند . در این شرایط قرنیه به اندازه کافی رگ های خونی در درونش ندارد . معمولا اکسیژن و مواد مغذی زیادی در این شرایط وارد چشم می شود و مواد مغذی بیش از حد زیاد، این عفونت را درون چشم به وجود می آورند . در چنین شرایطی باید درمان مناسب را در پیش بگیرید تا از کاهش دید و کوری جلوگیری کنید . این درمان معمولا آنتی بیوتیک ها را شامل می شود و می توان با داروهای ضد قارچ و یا ضد ویروس نیز به درمان آن ها پرداخت .

خون ریزی در چشم

خون ریزی چشم زمانی رخ می دهد که خون زیر ملتحمهٔ چشم جمع می شود.در این حالت، رگ های خونی و مویرگ های زیادی در اثر پارگی، باعث قرمزی چشم می شوند.زمانی که این اتفاق رخ می دهد، مقدار کمی خون زیر ملتحمهٔ چشم جمع می شود. به این مقدار انباشتگی خون «Subconjunctival hemorrhages» گفته می شود. این اتفاق بر اثر حادثه یا آسیب به چشم پدیدار می شود. گاهی مالیدن زیاد چشم ها نیز باعث خون ریزی و قرمزی چشم می شود.سرفه، عطسه یا زور زدن، از اصلی ترین دلایل بروز خون ریزی چشم هستند. کسانی که مبتلا به دیابت یا فشارخون بالا هستند یا کسانی که داروی خاصی مصرف می کنند نیز ممکن است به خون ریزی چشم دچار شوند.این خون ریزی روی سطح چشم به وقوع می پیوندد. چون اثر این خون روی قرنیه یا قسمت های داخلی چشم نیست، بینایی شخص مشکلی پیدا نخواهد کرد.بروز این حالت معمولا با درد یا حساسیت خاص یا علائمی به جز قرمزی چشم همراه نیست. هرچند وجود خون یا قرمزی در چشم می تواند جدی به نظر برسد، اغلب خون ریزی های چشم بی خطر بوده و پس از چند روز به خودی خود درمان می شوند.معمولا به درمان خاصی برای این حالت نیاز نیست، اما اگر خون ریزی چشم موجب ناراحتی شما می شود، احتمالا پزشک برای شما اشک مصنوعی تجویز خواهد کرد.

بیماری قرمزی چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید کودک شما مبتلا به بیماری قرمزی چشم است ، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا بدانید که چه عواملی باعث ایجاد آن شده و چگونه می توان آن را درمان کرد. سایر بیماری های جدی چشم می توانند علائم مشابهی داشته باشند ، بنابراین کودکی که از درد شدید ، تغییر بینایی ، تورم دور چشم یا حساسیت به نور شکایت دارد باید مورد معاینه قرار گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان