بزاق دهان چه نقشی دارد؟

  جمعه، 05 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
بزاق دهان چه نقشی دارد؟
اکثر افراد این باور را دارند که تمامی مواد موجود در بدن دارای فایده هستند و خواص درمانی مخصوص به خود را دارا می باشند.در آمریکای جنوبی این باور وجود دارد که بزاق دهان خارش ناشی از گزیدگی پشه و کک را برطرف می کند. امروزه علم دریافته است که بزاق دهان دارای ترکیب درمانی است

اکثر افراد این باور را دارند که تمامی مواد موجود در بدن دارای فایده هستند و خواص درمانی مخصوص به خود را دارا می باشند.در آمریکای جنوبی این باور وجود دارد که بزاق دهان خارش ناشی از گزیدگی پشه و کک را برطرف می کند. امروزه علم دریافته است که بزاق دهان دارای ترکیب درمانی است.بر اثر این یافته ها، دانشمندان درصدد برآمدند تا بزاق دهان را بررسی کنند و آن قسمت از ترشحات را که به بهبود زخم ها و سوختگی کمک می کند، به دست بیاورند.بزاق دهان، مواد موثر برای درمان را دارد از جمله عوامل ضد میکروبی، آنزیم ها، آنتی بادی ها، عوامل رشد و حتی ماده مسکن. پروتئینی به نام لیزوزیم (Lysosyme) باعث اختلال در عملکرد باکتری و خنثی سازی آن می شود. گفته می شود که برخی از پروتئین های بزاقی نیز ویروس های HIV را خنثی می کند.به نقل از سایت «Readersdigest» بزاق دهان حاوی عوامل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است. لیکوسیت (Leukocyte) نوعی عامل بازدارنده در بزاق دهان، هم خاصیت ضد باکتریایی و هم ضد ویروسی دارد و باعث بهبود زخم می شود.
نیتریت ها که به طور طبیعی در بزاق دهان یافت می شود، به محض تماس با پوست، به اکسید نیتریک تبدیل و مانع از رشد باکتری می شود. بزاق دهان، با خنثی ساز اسید از مری و لوله گوارش محافظت می کند.محققان می گویند نوعی ماده مسکن در بزاق به نام اپیوفین از مورفین قوی تر است.لیس زدن زخم، یک واکنش غریزی در بسیاری از حیوانات است، زیرا تقویت کننده سیستم ایمنی و کاهش دهنده درد است. غدد بزاق، روزی ۲ تا ۳ پینت (معادل ۴۷۳ میلی لیتر) بزاق را طی روز تولید می کند. کمبود ترشح بزاق باعث پوسیدگی دندان ، عفونت و قارچ دهانی می شود. بر اساس دیدگاه طب شرقی، برای حفظ سلامت به تولید بزاق دهان نیاز است. از آن جا که بزاق دهان حاوی میزان زیاد پتاسیم است، به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. در طب شرقی تأکید می شود که نباید بزاق دهان را بیرون ریخت.

فواید بزاق دهان

۱. از بین بردن آلودگی های دهان

باکتری ها، ویروس ها و مخمر های زیادی درون دهان جمع می شوند و به لثه ها، زبان و دندان ها می چسبند. این آلودگی ها مشکلات زیادی برای سلامتی دهان و دندان به وجود می آوردند. بزاق تمام این موارد را از درون دهان پاک سازی می کند و از طریق دستگاه گوارش به بیرون از بدن می فرستد.

۲. محافظت از دهان، دندان و دستگاه گوارش

بزاق اسید های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی هایی که می خوریم را خنثی می کند. این کار مانع از آسیب دیدن دندان ها و بافت های نرم دهان و دستگاه گوارش می شود. بزاق دهان از مری در برابر تحریک کننده های مضر محافظت می کند و مانع از بروز سوزش معده می شود. در حقیقت ترشح بزاق شما را در برابر ریفلاکس معده در امان نگه می دارد.

۳. پیشگیری از پوسیدگی دندان

دندان درد، مشکلی است که حتی فکر کردن به آن می تواند آزاد دهنده باشد. یکی از فواید بزاق دهان این است که از دندان ها در برابر اسید های موجود در دهان محافظت می کند. بزاق به عنوان یک محافظ طبیعی دهان در برابر اسید ها عمل کرده و آنها را خنثی می کند.

در حقیقت ترشح بزاق است که مانع از پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره درون آن ها می شود. بزاق حاوی یون های کلسیم و فسفات است. این یون ها برای ترمیم قسمت های آسیب دیده دندان مفید هستند و روند پوسیدگی دندان را معکوس می کنند.

۴. تشکیل شدن پلاک های سالم در دهان

وقتی صحبت از تشکیل شدن پلاک درون دهان می شود، همه به یاد پلاک های دندانی می افتند که زیبایی دندان هایشان را خراب می کند. در صورتی که همه پلاک هایی که در دهان تشکیل می شوند بد نیستند.

پروتئین های موجود در بزاق منجر به تولید نوعی پلاک مفید در دهان می شوند. بزاق ابتدا میکروب ها و ضایعات روی دندان ها را پاک سازی می کند و سپس روی آن ها را با نوعی پلاک می پوشاند. این پلاک ها تمام باکتری های آزادی که در دهان وجود دارند را جذب می کنند. سپس موقع جویدن غذا با آن ترکیب شده و از بدن خارج می شوند.

۵. ضدعفونی و ترمیم زخم های دهان

گاز گرفتن لب و به وجود آمدن زخم یا آفت درون دهان شایع است. یکی دیگر از فواید بزاق دهان این است که به درمان این زخم ها کمک شایانی می کند. بزاق دهان را ضدعفونی کرده و بافت های آسیب دیده در لب ها، دهان و لثه ها را ترمیم می کند.

بزاق دهان میزان استرس فرد را نشان می دهد

استرس باعث می شود بدن در شرایط "گریز یا فرار" قرار بگیرد. اضطراب، افزایش هورمون آدرنالین، افزایش ضربان قلب و همچنین افزایش ترشح بزاق را در پی دارد. غده های بزاقی آنزیمی به نام "آلفا آمیلاز بزاقی" را دهان ترشح می کنند که وجود این آنزیم نشاندهنده استرس فرد است.استرس و ناراحتی های احساسی و روانی که یک زن باردار تجربه می کند می تواند بر روی جنین او هم تاثیر بگذارد. گروه پزشکی جان هاپکینز با اندازه گیری میزان آنزیم آلفا آمیلاز بزاقی مادر، میزان تاثیر استرس مادر بر روی جنین را اندازه گرفتند. آنها میزان تغییرات طبیعی میزان آنزیم بزاقی آلفاآمیلاز را در طول دوره بارداری اندازه گرفتند و به الگویی دست یافتند که در حال بررسی بر روی آن هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (398 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (201 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
اظهارات وقیحانه رضا پهلوی: فحاشی به رأی‌دهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، کار جمهوری اسلامی است!
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس