برنزه کردن و عوارض آن

  سه شنبه، 06 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
برنزه کردن و عوارض آن
برنزه کردن پوست یکی از مد‌های محبوب درمیان جوانان است بی آنکه از خطر‌های انجام این کار و عارضه‌های بلند مدت آن بر سلامت خود آگاه باشند.

برنزه کردن

رنگ طبیعی بدن هرفرد مناسب ترین رنگ برای حفظ سلامت اوست و دگرگون کردن رنگ پوست با روش های غیراستاندارد سلامت بدن را به خطر می اندازد. برنزه و تیره کردن رنگ پوست با تابش نور خورشید در فصل تابستان یکی از مد های فوق العاده محبوب درمیان جوانان است بی آنکه از خطر های انجام این کار و عارضه های بلند مدت آن بر سلامت خود آگاه باشند. بسیاری از افراد این روز ها در استخر های شنا، سالنهای بدن سازی یا سواحل دریا به دنبال دگرگون کردن رنگ پوست خود هستند. این دسته از افراد با وجود آگاهی از خطر های اشعه خورشید و لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب استاندارد، پوست خود را درمعرض تابش اشعه خورشید قرار می دهند تا به اصطلاح پوستی قهوه ای پیدا کنند.

علاقه به برونزه کردن پوست به ویژه بین نژاد های اروپایی که پوست هایی سفید رنگ دارند بیشتر شایع است و بسیاری از شرکت های تولید کننده محصول های آرایشی بهداشتی، کرم و لوسیون هایی مخصوص برنزه کردن پوست به فروش می رسانند. از جمله دیگر راه های اشتباه و بسیار پرضرر برای دگرگون کردن رنگ پوست استفاده از تخت های برنزه کننده و نیز برخی دارو هاست که می تواند منجربه ابتلای فرد به سرطان یا سوختگی شود.

واژه برنزه کردن TANNING از اروپا نشات می گیرد و بیشتر در زنان جوان اروپایی که رنگ بسیار روشنی داشتند استفاده می شد. طی قرن بیستم با گسترش روند شهر نشینی و کار در محیط های بسته، روند استفاده از روش هایی برای جبران کمبود دریافت آفتاب طی روز در جوامع شکل گرفت.

برنزه کردن به دو روش صورت می گیرد:

استفاده از نور خورشید

مناسب ترین زمان برای برنزه کردن با آفتاب ابتدای صبح است که بدن مشغول تولید پروتئین است و سلول هایی که در برابر نور خورشید آسیب دیده اند به خوبی ترمیم می شوند هرچه به ساعت های پایانی روز نزدیک می شویم این تولید پروتئین کمتر می شود.

طبق نظر دانشمندان بیشترین تولید پروتئین در ساعت 7 صبح اتفاق می افتد و احتمالا بهترین ساعت برای برنزه کردن نیز همین ساعت می باشد. می توانید با استفاده از کرم های ضدآفتاب با spf های مختلف اشعه مضر آفتاب را گرفته و برنزه شوید، البته یادتان باشد که باید از ساعات و زمان کم آفتاب گرفتن را شروع و بعد به مرور، مدت آن را زیاد کنید. اگر می خواهید زودتر برنزه شوید، می توانید از یکسری لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنید که روی آنها مدت زمان لازم برای برنزه شدن نوشته شده است.

از طرف دیگر محصولات برنزه کننده در ۲ نوع وجود دارد، یک نوع آن خودبه خود به پوست رنگ می دهد و به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند و نوع دیگر محصولاتی هستند که همراه با آفتاب گرفتن، به بدن رنگ می دهند. با اتمام زمان آفتاب گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از تخت های برنزه کننده(سولاریوم)

منظور از آن برنزه کردن در محیط های بسته است، استفاده از دستگاه هایی است که با تابش ماوراءبنفش (UV)، باعث برنزه شدن پوست به روش مصنوعی می شوند. این دستگاه ها عبارت اند از سولاریوم (تخت های افقی) یا سولاریوم ایستاده (عمودی؛ که شبیه کیوسک های کوچکی هستند که تابش از جهت های مختلفی صورت می گیرد) که نور مصنوعی خورشیدی تولید می کنند. شاید فکر کنید که ضرر سولاریوم از نور آفتاب کمتر است، زیرا مدت زمان کوتاه تری در دستگاه قرار می گیرید. اما افرادی که چنین تفکری دارند سخت در اشتباه هستند.

نور چراغ های سولاریوم نور خالص شده ماورای بنفش است؛ به همین دلیل تحمل بیمار را برای ماندن در چنین نورهایی افزایش می دهد. در صورتی که نور مادون قرمز خورشید باعث گرم شدن و بالا رفتن پوست شده، طاقت فرد هم برای ماندن در مقابل نور آفتاب کمتر می شود اما در سولاریوم طول زمان کوتاه تر و طاقت فرد بیشتر بوده و برای همین عوارض بیشتری به پوست می رسد.

عوارض استفاده از تخت های برنزه کننده

ایجاد زخم ها و آسیب های جدی

در سراسر ایالات متحده گزارش شده است که در بخش اورژانس افراد زیادی به دلیل سوختگی، از دست دادن سطح هوشیاری و آسیب های چشمی ناشی از استفاده از روش های برنزه کردن بدون آفتاب و در فضای بسته، تحت درمان قرار گرفته اند.

ایجاد سرطان پوست

بسیاری افراد باور دارند که برنزه کردن ملایم پوست در حد یک سطح پایه، مانع آفتاب سوختگی بیشتر می شود اما این تنها یک افسانه است و با وجود داشتن رنگ برنزه پایه ای بر روی پوست باز هم امکان آفتاب سوختگی وجود دارد. هر بار که پوستتان را برنزه می کنید و یا دچار آفتاب سوختگی می شوید، باعث آسیب به DNA موجود در سلول های پوست می شوید. آسیب بیشتر نیز منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست می شود.

زنانی که قبل از ۳۰ سالگی برنزه کردن بدون آفتاب را تجربه می کنند، شش برابر بیشتر از دیگران محتمل است که به سرطان ملانوما یعنی کشنده ترین نوع سرطان پوست مبتلا شوند.

اعتیاد به برنزه کردن و تبدیل آن به یک عادت

شواهد روزافزونی نشان می دهند که برنزه کردن می تواند اعتیاد آور باشد. حدود ۲۰ درصد از زنان سفیدپوستان ۱۸ تا ۳۰ ساله ای که از روش های برنزه کردن در محیط داخلی استفاده کرده اند نشانه هایی از اعتیاد به این کار را داشته اند و متوقف کردن آن را دشوار می دانند. این افراد هنگامی که میزان ثابتی از اشعه های UV را دریافت نمی کنند، احساس ناآرامی و افسردگی می کنند.

ایجاد ترک های پوستی قابل توجه تر

بهترین روش برای پنهان کردن ترک های پوستی استفاده از کرم ها یا لوسیون های برنزه کننده است. این محصولات دارای موادی هستند که رنگ لایه ی خارجی پوست را برنزه می کنند. زانوها، آرنج ها و مچ ها بیشتر از سایر قسمت های پوست بدن، محصولات اتو برنزه را جذب می کنند. برای تعدیل اثر محصولات برنزه کننده بر روی این نقاط از پوست، به آرامی آن ها را با یک حوله مرطوب مالش دهید و یا از مقدار کمی لوسیون بر روی این فرآورده برنزه کننده استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (397 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (331 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (42 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (12 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس