چه عواملی باعث کبودی پوست بدن می شود؟

  شنبه، 27 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چه عواملی باعث کبودی پوست بدن می شود؟
با افزایش سن، احتمال بروز کبودی‌ بدن بیشتر می‌شود. زیرا هر چه سن بالاتر می رود، رگ‌های خونی ضعیف‌تر و پوست بدن نازک‌تر می‌شود.

آیا تا به حال متوجه شده اید که تغییر رنگ کبودی ها به هنگام التیام آن ها چگونه است؟ دانستن منشا و طول عمر آن به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر در مورد تغییرات رنگ، آن بدانید.کبودی ناشی از ضربه ای به پوست است و باعث می شود مویرگ ها و یا رگ های خونی کوچک که می توانند نزدیک سطح پوست یافت شوند بشکنند مویرگ های خونی باعث نشت خون در بافت های اطراف می شوند که باعث ایجاد التهاب و تغییر رنگ زیر پوست می شوند.همان طور که کبودی درمان می شود، بدن خون نشت کرده را جذب می کند. به همین دلیل است که ظاهر کبودی تغییر می کند. در حقیقت، می توانید سن کلی کبودی را در فرآیند درمان با رنگ آن حدس بزنید.

دلایل کبودی های ناگهانی

با افزایش سن، احتمال بروز کبودی بدن بیشتر می شود. زیرا هر چه سن بالاتر می رود، رگ های خونی ضعیف تر و پوست بدن نازک تر می شود.
کبودی های ناگهانی می توانند دلایل موروثی هم داشته باشند. درنتیجه اگر در خویشاوندانتان کسانی هستند که بدنشان به راحتی کبود می شود، احتمال اینکه شما هم دچار کبودی های ناگهانی شوید، بیشتر است.تشخیص اینکه آیا تعداد کبودی های بدنتان بیش ازحد طبیعی است و یا شما بیشتر از دیگران دچار کبودی می شوید، سخت است.

شایع ترین علت های کبودی بدن به علت آسیب دیدگی روی پوست ظاهر می شود. نمونه هایی از تروما مانند برش یا ضربه به ناحیه ای از بدن باعث کبودی و یا کوفتگی می شوند. کبودی در هر سنی ممکن است رخ دهد. برخی از کبودی ها با درد بسیار کمی ظاهر می شوند و ممکن است متوجه آنها نشوید. در حالی که کبودی ها شایع هستند، تشخیص کبودی و علت های مختلف آن همراه با گزینه های درمانی می تواند در بهبود سلامت شما موثر باشد.بیشتر کبودی ها در اثر آسیب جسمی ایجاد می شود. برخی از شرایط اساسی ممکن است کبودی را شایع تر کند. برخی از شایع ترین علت های کبودی عبارتند از:

صدمات ورزشی

  • صدمات ورزشی از مواردی است که هنگام ورزش رخ می دهد.
  • صدمات ورزشی شامل استخوان های شکسته، فشار، دررفتگی، تاندون های پاره شده و تورم عضلات است.

ضربه مغزی

  • ضربه مغزی، یک آسیب خفیف مغزی است که می تواند بعد از ضربه به سر یا بعد از صدمه ایجاد شود.
  • علائم یک ضربه مغزی بسته به شدت آسیب دیدگی و محل آسیب دیده متفاوت است.
  • مشکلات حافظه، سردرگمی، خواب آلودگی یا احساس سرگیجه، دوبینی یا تاری دید، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا سر و صدا، مشکلات تعادل و واکنش کند در برابر محرک ها برخی از علائم احتمالی ضربه مغزی هستند.
  • علائم ممکن است بلافاصله شروع شود، یا ساعت ها، روزها، هفته ها یا حتی ماه های بعد از آسیب دیدگی سر بروز کنند

ترومبوسیتوپنی

  • ترومبوسیتوپنی به شمارش پلاکت ها گفته می شود که پایین تر از حد طبیعی است و می تواند در اثر شرایط مختلفی ایجاد شود. علائم آن بسته به شدت بیماری متفاوت است؛ و می تواند شامل کبودی های قرمز، بنفش یا قهوه ای، بثورات با نقاط کوچک قرمز یا بنفش، خونریزی بینی، خونریزی لثه، خونریزی طولانی مدت، خون در مدفوع و ادرار، استفراغ خونین و خونریزی شدید قاعدگی باشد.

سرطان خون

  • سرطان خون اصطلاح کلی برای توصیف انواع مختلف سرطان است که در آن سلولهای سفید خون در مغز استخوان از کنترل خارج می شوند. لوسمی ها بر حسب شروع (مزمن یا حاد) و انواع سلول درگیر (سلول های میلوئیدی و لنفوسیت ها) طبقه بندی می شوند. شایع ترین علائم سرطان خون شامل تعریق بیش از حد، به خصوص در شب، خستگی و ضعف است که با استراحت از بین نمی رود و کاهش وزن غیر عمدی، درد استخوان و حساسیت به همراه دارد. غدد لنفاوی بدون درد، تورم (به ویژه در گردن و زیر بغل)، بزرگ شدن کبد یا طحال، لکه های قرمز روی پوست (گله)، خونریزی به راحتی و کبودی به راحتی، تب یا لرز و عفونت های مکرر نیز از علائم احتمالی سرطان خون هستند.

علائمی که نشان می دهد، شما بیش از حد معمول دچار کبودی می شوید.

  1. جراحت های کوچک، کبودی های بزرگ و دردناکی را برایتان به همراه دارد.
  2. کبودی های زیاد و بدون علت در بدن تان مشاهده می شود.
  3. به دفعات کبودی هایی روی بدنتان ایجاد می شود که روند بهبودشان هفته ها به طول می انجامد.
  4. بعد از جراحت، بیشتر از ۱۰ دقیقه خون ریزی دارید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت