چه خوراکی هایی خون را رقیق می کند؟

  یکشنبه، 23 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چه خوراکی هایی خون را رقیق می کند؟
رقیق کننده‌های خون طبیعی موادی هستند که قابلیت خون برای تشکیل لخته را کاهش می‌دهند. لخته خون یک فرایند ضروری برای بدن است اما گاهی اوقات خون می‌تواند بیش از اندازه لخته شود که منجر به اختلالاتی شود که می‌توانند بالقوه خطرناک باشند.

رقیق شدن خون در این میان، می تواند به بازگرداندن جریان خون و جلوگیری از آسیب های عمده کمک کند. با این حال رقیق کننده های طبیعی خون فقط داروهای قوی تجویز شده نیستند بلکه برخی مواد غذایی نیز به طور طبیعی همین خاصیت را دارند.

فزایش غلظت خون چه علائمی می تواند داشته باشد؟

  1. ضعف و خستگی
  2. سردرد
  3. خارش پوست
  4. کبودی لب ها و نوک انگشتان دست و پا به خصوص هنگام فعالیت بدنی
  5. درد مفاصل
  6. سرگیجه
  7. شکم درد
  8. برافروختگی و قرمز شدن صورت
  9. برجستگی ورید های چشمی
  10. درد استخوان های پا

لیست مواد غذایی و خوراکی های طبیعی برای درمان غلظت خون و رقیق کننده خون

زنجبیل از رقیق کننده های خون

زنجبیل ادویه ضد التهابی دیگر است که باعث توقف لخته شدن خون می شود. آن شامل اسید طبیعی به نام سالیسیلیک (Salicylic acid) است. آسپرین مشتق از سالیسیلیک و رقیق کننده خون قوی است. برای به دست آوردن اثرات ضد انعقادی سالیسیلیک طبیعی، ممکن است افراد بخواهند از زنجبیل تازه یا خشک به طور منظم در پخت، و آب میوه استفاده کنند.با این حال، بعید است که سالیسیلیک طبیعی به اندازه داروهای کاهش خون موثر باشند. تجزیه و تحلیل سال 2015 نشان می دهد که اثرات زنجبیل بر لخته شدن خون مشخص نیست. این نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای درک ویژگی های بالقوه رقیق شدن خون با زنجبیل به طور کامل مورد نیاز است.

زردچوبه رقیق کننده خون

افراد مدت زیادی است از ادویه طلایی مشهور به زرد چوبه برای اهداف دارویی و غذایی استفاده می کنند. جز فعال در زردچوبه، کورکومین است که خاصیت ضد التهابی و یا رقیق کنندگی، ضد انعقادی دارد. مطالعه ای که در سال 2012 منتشر شد نشان می دهد که مصرف یک دز روزانه از زرد چوبه می تواند به افراد کمک کند تا وضعیت ضد انعقادی خون خود را حفظ کنند.افراد می توانند زرد چوبه را به غذاهای دیگر اضافه کنند و یا آن را با آب داغ مخلوط کنند تا چای آرامش بخش درست کنند.

تاثیر فلفل قرمز در غذای رقیق کننده خون

فلفل قرمز سالیسیلیک بالایی دارد و می تواند به عنوان عامل قوی - رقیق شدن خون عمل کند. فلفل قرمز خیلی تند است و بسیاری از مردم فقط می توانند آن را با مقادیر کم تحمل کنند. کپسول حاوی فلفل قرمز در فروشگاه های غذاهای سالم و آنلاین موجود هستند. فواید دیگر این ادویه کاهش فشار خون، افزایش گردش خون و کاهش درد است.

رقیق کننده خون و ویتامین E

ویتامین ایی به روش های مختلف لخته شدن خون را کاهش می دهد. این اثرات به میزان ویتامین ای که فرد می خورد، بستگی دارد. موسسات ملی وزارت امور رژیمی نشان می دهند که افرادی که داروهای رقیق کننده مصرف می کنند باید از مصرف مقادیر زیادی ویتامین ایی اجتناب کنند. مشخص نیست که ویتامین ایی چقدر خون را رقیق می کند، اگرچه احتمال دارد که مردم بیش از 400 واحد بین المللی (IU)را در روز بخورند. برای مثال، مصرف بالای ویتامین ایی به طور مثال، بالای 1500 روزانه، بلند مدت، ممکن است اثرات منفی داشته باشد.

ممکن است راه سالم تر جذب ویتامین ایی از غذاها به جای مکمل های غذایی باشد. غذاهایی که شامل ویتامین ایی هستند شامل:

  • بادام
  • روغن پونه کوهی
  • روغن آفتابگردان
  • تخم گل آفتابگردان
  • روغن گندم
  • غلات

سیر رقیق کننده خون در طب سنتی

سیر علاوه بر مزه مطلوب آن در غذا و پخت وپز، آنتی بیوتیک طبیعی و خواص ضد میکروبی دارد. برخی از تحقیقات گزارش می دهند که پودر سیر بی بو فعالیت ضد انعقاد را نشان می دهد. عامل ضد انعقاد ماده ای است که شکل گیری لخته خون را کاهش می دهد. بررسی دیگر چندین مطالعه در سیر حاکی از آن است که این مطالعه ممکن است خون را رقیق کند، اگرچه این اثرات کم و کوتاه مدت دارد. با این وجود، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) توصیه می کند که افراد دوزهای بالای سیر را 7 تا 10 روز قبل از جراحی برنامه ریزی شده به خاطر خواص ضد انعقاد متوقف کنند.

رقیق کننده های خون و تاثیرات دارچین

دارچین حاوی کومارین، یک عامل قوی در رقیق شدن خون است. وارفارین رایج ترین مواد مورد استفاده در رقیق شدن خون است، که از کومارین مشتق شده است. دارچین چینی حاوی مقدار بسیار بالاتری کومارین نسبت به دارچین سیلان است. با این حال، مصرف دارچین در دراز مدت می تواند باعث آسیب کبد شود. ممکن است بهتر باشد مقدار کمی دارچین به رژیم غذایی اضافه شود و علاوه بر آن از داروهای طبیعی دیگر نیز استفاده کنید.

جینکو بیلو از رقیق کننده های خون

متخصصان پزشک سنتی چینی هزاران سال از برگ های درخت جینکو بیلو استفاده کرده اند. جینکو بیلو نیز یک مکمل بسیار معروف در ایالات متحده و اروپا است. مردم آن را برای اختلالات خونی، مشکلات حافظه و انرژی کم استفاده می کنند. براساس برخی منابع، جینکو خون را رقیق می کند و اثرات مثبتی دارد. این به این معنی است که ممکن است لخته های خونی را حل کند. مطالعات نشان داده این گیاه مثل استرپتوکیناز در رقیق کردن خون عمل می کند با این حال، این تحقیق در آزمایشگاه انجام شد و هنوز روی مردم یا حیوانات انجام نشده است. تحقیقات بیشتر برای این است که ببینیم آیا اثرات مشابهی در بدن انسان دارد یا نه.

عصاره دانه انگور رقیق کننده خون

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند عصاره دانه انگور ممکن است دارای مزایای بالقوه متعددی برای بیماری های قلبی و خون باشد.آن حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است از رگ های خونی محافظت کرده و از فشار خون بالا جلوگیری کند. عصاره دانه انگور نیز ممکن است به عنوان رقیق کننده خون طبیعی عمل کند. به دلیل این اثرات، مرکز ملی بهداشت مکمل پیشنهاد می کند که افراد مبتلا به اختلالات خونی، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند و افرادی که می خواهند عمل جراحی داشته باشند، نباید عصاره دانه انگور را بخورند.

رقیق کننده خون و بابونه گاوی

بابونه گاوی یک گیاه دارویی است که از خانواده گل مروارید یا کاسنی سرچشمه می گیرد.افراد مبتلا به میگرن، اختلالات گوارشی و تب آن را مصرف می کنند. بابونه گاوی ممکن است به عنوان رقیق کننده خون با مهار فعالیت پلاکت ها و جلوگیری از لخته شدن خون عمل کند. بابونه در قالب مایع یا کپسول موجود است.

بروملین رقیق کننده خون

بروملین آنزیمی است که از آناناس بدست می آید ممکن است درمانی موثر برای بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا باشد. تحقیقات نشان می دهند که بروملین می توانند خون را رقیق، لخته های خونی را تجزیه کنند و تشکیل لخته را کاهش دهند. این آنزیم همچنین خواص ضد التهابی دارد.بروملین به شکل مکمل از فروشگاه های دارویی و داروخانه ها در دسترس است.

چای های رقیق کننده خون

چای کوهی: چای کوهی باعث رقیق شدن خون می شود پس توجه داشته باشید که در صورت مصرف با برخی داروها در حد خطرناکی باعث رقیق شدن خون می شود.

چای سبز: چای سبز غلظت خون را ‏رقیق ‏و ثابت نگه می دارد و دعروق باز و جریان گردش خون منظم می شود .

میوه های سرشار از سالیسیلات برای رقیق شدن خون و کاهش غلظت خون

  • گیلاس
  • آلو
  • زغال اخته
  • انگور و کشمش
  • توت فرنگی
  • نارنگی و پرتقال

مغزهایی عالی و رقیق کننده خون

مغزها مثل همیشه مفید هستند و این بار برای درمان غلظت خون اسید چرب امگا 3 (Omega-3 fatty acid) موجود در ماهی چرب و ویتامین E رقیق کننده طبیعی خون است که منابع خوب ویتامین E عبارتند از: بادام درختی، گردو، فندق، بادام زمینی، پسته، روغن های ذرت بادام زمینی، آفتاب گردان، کنجد و نخل.

حبوباتی چون :نخود ، عدس ، برنج ، گندم ، لوبیا ، جو


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (134 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (104 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (92 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (73 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (63 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (64 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (58 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (50 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (44 نظر)
تیتر امروز   
از بازداشت مدیرعامل تلگرام در فرانسه چه خبر؟
لطفا این شال سبز رنگ را به دست رهبر انقلاب برسانید+ عکس
گفتگو با تنها روحانی بدنساز ایران / من نسل Z روحانیتم! / ممکن است خلع لباسم کنند
گریه های تلخ زن جوان: دکتر به بهانه بوتاکس به من تجاوز کرد
افزایش سنگین اجاره منازل و هزینه حمل و نقل عمومی به گزارش مرکز آمار
بررسی فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع داعش؛ از پایتخت 5 تا قلب رقه
علت توقف پخش جوکر بانوان چه بود؟
نگاهی جذاب به تنها خانه تهران که در تابستان داغ بی نیاز از کولر است+عکس
( عکس) عجیبترین درخت درمانگر با عنوان درخت دندان پزشک در نپال
(ویدئو) 5 تا از زیباترین حیوانات جهان که چشم ها را به خود خیره می کند / سوپر استارهای واقعی حیات وحش
اعلام شرایط ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری دانشگاه شهید بهشتی
مهریه سنگین می‌خواهید؟ باید مالیات بدهید!
(ویدیو) اشک و گریه های مرحوم زهره حمیدی برای پسرش که در 26سالگی از دستش داد و تلخترین تجربه زندگی وی /روحش شاد و یادش گرامی🖤
(ویدئو) کشف های باستانی در ایران که باستان شناسان را حیرت زده کرد/ از پروتز چشم مصنوعی تا سیستم فاضلاب شهری و...
(ویدیو) صحبت های مهران مدیری: آشپزی خانوم صمدی خیلی بده!/واکنش آزاده صمدی:آشپزی من عالیه
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی