چگونه با پسلیوم لاغر کنیم

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه با پسلیوم لاغر کنیم
پسیلیوم یا همان اسفرزه از گیاهانیست که می تواند به روند کاهش وزن و لاغری کمک بزرگی بکند. روده را پاکسازی کرده و گلوکز خون را کاهش می دهد. مکمل های پوسته پسیلیوم که سرشار از فیبر محلول هستند و معمولاً به عنوان ملین استفاده می شوند که در این مقاله به بررسی ان پرداخت خواهیم نمود پس تا پایان با ساعد نیوز همراه باشید.

اسفرزه یکی از بهترین درمان ها برای کاهش وزن است به خصوص اگر ورزش و هیچ رژیمی برایتان کارساز نباشد. اسفرزه علت اصلی افزایش وزن مانند نفخ، یبوست، و افزایش متابولیسم بدن را هدف قرار می دهد. بنابراین اگر می خواهید وزن اضافی را کم و احساس سبکی کنید و بهتر بخوابید، باید مصرف اسفرزه را در نظر بگیرید.

مشخصات گیاهشناسی گیاه پسیلیوم یا اسفرزه

پسیلیوم یک فیبر محلول است که از دانه های گیاه Plantago ovata ، گیاهی که معمولاً در هند و منطقه مدیترانه کشت می شود ، حاصل می شود. این دانه توسط پوسته پسیلیوم پوشیده شده است که سرشار از فیبر محلول در رژیم غذایی است. فیبر موجود در پسیلیوم تا 85٪ فیبر محلول در رژیم غذایی است. دانه ها منابع خوبی از اسیدهای چرب و نشاسته هستند و به عنوان یک افزودنی در خوراک حیوانات به کار می روند.

پوسته پسیلیوم دارای ظرفیت جذب و آبگیری زیاد آب است. فیبرهای محلول موجود در پوسته پوسیلیوم می توانند یک ژل چسبناک در روده ایجاد کنند. از این رو ، می تواند به عنوان یک ملین فله ساز عمل کند و یک ماده اصلی در برخی از ملین های فله ای معمولاً استفاده شده مانند Metamucil است.

این دانه ها از دیرباز در طب سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گرفته است. پوسته که به نام موسیلاج نیز شناخته می شود، نوعی فیبر رژیمی بی رنگ است که فواید بسیاری دارد. حدود 95 درصد از پوست آن از کربوهیدرات ها (کربوهیدرات ها خوب که به کاهش وزن کمک می کنند)تشکیل شده است. به خاطر طبیعت شکل ژل در صنعت غذا به عنوان عامل سفت کننده استفاده می شود . از پسیلیوم در پزشکی سنتی هندی برای پیشگیری از تحریکات پوستی ، بواسیر ، یبوست و همچنین اسهال به طور متداول استفاده میشود، اخیرا مصرف این ماده در اروپا افزایش یافته و هم اکنون نیز در حال گسترش است، در آمریکا بازار تجارت این محصول تحت سلطه هند است، این محصول عمدتا در گجرات و راجستان کشت میشود، گجرات با ۳۵ درصد از تولید جهانی پسیلیوم رتبه اول را به خود اختصاص داده است، از آسیاب کردن لایه خارجی بذر پسیلیوم یک ماده موسیلاژی به دست می آید که به عنوان یک مکمل غذایی بوده و منبع خوبی برای فیبرهای محلول و نامحلول است، این ماده به عنوان ژل فعال دارویی تشکیل دهنده پلی ساکارید طبیعی گزارش شده است، این ماده موسیلاژی دارای خاصیت ملین بوده و ظرفیت نگهداری آب بالایی دارد.

گیاه اسفرزه

تاثیر گیاه اسفرزه برای کاهش وزن

اسفرزه به کاهش وزن کمک می کند و بدن را به سمت فاز از بین بردن چربی سوق می دهد و وظایف مختلف بدن را بهبود می بخشد. بر همین اساس در این بخش از مقاله به تشریح رسالت گیاه اسفرزه در طی فراین لاغری می پردازیم پس با این بخش از ساعد نیوز با ما همراه باشید.

دانه های پسیلیوم

افزایش سیری با مصرف اسفرزه

پوسته اسفرزه از کربوهیدرات خوب یا فیبر رژیمی تشکیل شده است. حاوی دو نوع فیبر رژیمی با فیبر حلال و غیرحلال است. فیبر محلول در آب حل می شود که باعث گسترش و تشکیل لایه ژل می شود. این لایه به کاهش انتقال غذا از طریق معده کمک می کند. در نتیجه، برای مدت طولانی احساس سیری می کنید، پس مصرف مواد غذایی را محدود می کنید. چاقی و اضافه وزن با افزایش توده های چربی همراه بوده و پیش ساز ایجاد بیماری دیابت می باشد، مطالعه ای با ۱۲ داوطلب که دارای ده درصد اضافه وزن بودند، این افراد به مدت ۸ روز ۱۰.۸ گرم پسیلیوم را با ۱۰۰ میلی لیتر آب مخلوط کرده و مصرف نمودند و نتیجه این مطالعات این بود که تخلیه معده و احساس سیری در این افراد افزایش یافت.
در یک مطالعه دیگر ۳ دوز متفاوت از پسیلیوم در سه وعده غذایی به مدت ۳ روز متوالی مصرف شد، افراد تشکیل دهنده گروه ۱۹ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بود و دوز های استفاده شده از پسیلیوم به ترتیب ۴.۳، ۸.۶، ۱۰.۲ گرم بود که قبل از غذا به همراه آب صرف میشد، گزارشات به این ترتیب بود که تاثیرات سیری از دوز بالاتر به پایین تر پیروی میکند و مکمل پسیلیوم به طور قابل توجهی برای کاهش گرسنگی، کاهش میل به غذا و افزایش سیری تاثیر میگذارد.

ملین بودن اسفرزه و کمک به دفع بهتر

نفخ و یبوست می تواند استرس را در بدن افزایش دهد و باعث کند شدن متابولیسم شودکه به نوبه خود دلیل بر چاقی بدن است. از فیبر پوسته پسیلیوم معمولاً برای درمان یبوست استفاده می شود زیرا باعث افزایش حجم مدفوع می شود و در نتیجه باعث اجابت مزاج می شود. همچنین باعث دفع مدفوع نرمتر و راحت تر می شود. اسفرزه یا پسیلیوم درمان خانگی است که سالها برای درمان یبوست به عنوان ملین مورد استفاده قرار گرفته است. فیبرنامحلول موجود در پوسته اسفرزه به جذب آب از بدن کمک می کند و در نتیجه حرکت شکمی را بهبود می بخشد.

اسفرزه با بهبود پروفیل لیپید و کمک به لاغری

استفاده از پوسته اسفرزه می تواند به بهبود پروفیل خونی و توزیع چربی کمک کند. محققان نیوزلند مطالعه ای روی 47 شرکت کننده 15 ساله انجام دادند. شرکت کنندگان 6 گرم اسفرزه را به مدت 6 هفته مصرف کردند. ترکیب بدن آن ها، حساسیت انسولین، پروفیل چربی و فشار خون اندازه گیری شد. فیبر موجود در پوسته اسفرزه به شرکت کنندگان کمک کرد تا کلسترول و چربی بد )را (تا 4 %)کاهش دهند).

اسفرزه کلسترول را کاهش می دهد

طبق گزارشات FDA ( اداره غذا و دارو) مصرف 7 گرم یا بیشتر پسیلیوم در روز، به همراه رژیم غذایی میتواند خطر بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش دهد، کلسترول تام و افزایش سطح LDL با افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب در ارتباط است، طبق گزارشات مجله رسمی جمهوری فدرال برزیل، محصولات غذایی حاوی ۳ گرم پسیلیوم در روز، در صورتیکه با یک رژیم غذایی متعادل و عادات سالم زندگی همراه باشد میتواند به کاهش جذب چربی کمک کند.
مطالعه ای که بر روی 28 مرد مبتلا به بیماری کرونر قلبی انجام گرفت نشان میدهد که مصرف 10.5 گرم پسیلیوم در روز میتواند با کاهش 6.7 درصد تری گلیسیرید، دور کمر بیماران را کاهش دهد و میتواند به عنوان درمان کمکی در بیماران مبتلا به هایپرگلایسیریدمی متوسط مورد بررسی قرار داد و بدین روش میتوان رابطه ی بین مصرف پسیلیوم و چگونگی کاهش سطح کلسترول و LDL را پیدا نمود.
در تمامی مطالعاتی که در این باره انجام گرفا با وجود دوز های مختلف روزانه پسیلیوم و مدت زمان متفاوت برای درمان با آن، کاهش قابل توجهی در سطح LDL و کلسترول وجود داشت، برخی نویسندگان میگویند که اگر چه مصرف بیشتر پسیلیوم با افزایش در کاهش کلسترول تام و LDL ارتباط ندارد ولی درصورتیکه به مدت طولانی مصرف شود میتواند منجر به کاهش کلسترول تام و LDL شود. از فیبر پوسته پسیلیوم به همراه استاتین برای درمان کلسترول بالا نیز استفاده می شود. دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن آزمایشی را با هفت شرکت کننده انجام دادند. آن ها 3 هفته اسفرزه مصرف کردند. در پایان هفته سوم، کلسترول کلی به طور قابل توجهی پایین بود .پوست اسفرزه نیز ممکن است در کاهش کلسترول در زنان یائسه موثر باشد.

اسفرزه و بهبود گلوگز هومئوستازیس

فیبر محلول در پوسته اسفرزه نه تنها سیری را افزایش می دهد بلکه هومئوستازیس گلوکز را افزایش می دهد. در مطالعه ای، بیمار دیابتی نوع 2 به مدت 8 هفته اسفرزه را مکمل قرار دادند که سطح انسولین ، گلوکز و متابولیسم را بهبود می بخشد .

پاکسازی روده به کمک اسفرزه

همان طور که قبلا ذکر شد، فیبرنامحلول موجود در پوسته آب را از بدن به داخل روده بزرگ می کشد که به اضافه کردن مدفوع کمک می کند. این کار به پاک سازی روده با بهبود حرکات روده کمک می کند. و زمانی که تمیز شد، سوخت و ساز بهبود خواهد یافت و به شما کمک خواهد کرد تا کالری را برای انرژی بسوزانید.

کاهش گلوکز خون با اسفرزه

با افزایش سطح سیری در بدن اسفرزه به کاهش سطح گلوکز خون کمک می کند. این امر به نوبه خود از ترشح انسولین در خون جلوگیری می کند. تحقیقی که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد نشان داد که با توجه به کند شدن زمان انتقال غذا، سطح گلوکز خون به طور ناگهانی بعد از غذا افزایش نیافته است. مصرف پوسته پسیلیوم ممکن است به کاهش سطح گلوکز خون (بعد از غذا) و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

چگونگی مصرف اسفرزه به منظور لاغری؟

اسفرزه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. یک قاشق سوپ خوری عصاره لیمو را اضافه و آن را بنوشید.

پوست اسفرزه را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید. آن را با یک لیوان آب دیگر انجام دهید.

اسفرزه را به کیک ها،اسموتی و پنکیک اضافه و به را به روش های ابتکاری مصرف کنید.

می توانید مقدار توصیه شده را در هر بطری مصرف کنید. با توجه به مدرسه پزشکی هاروارد، باید 10 تا 20 گرم اسفرزه را روزانه با 8 اونس آب برای کاهش کلسترول مصرف کنید.مطالعه دیگر نشان داد مصرف 20 گرم اسفرزه روزانه ممکن است برای جلوگیری از یبوست بهینه باشد.

چه کسانی نباید اسفرزه مصرف کنند

پسیلیوم معمولا با اکثر افراد سازگار بوده، ایجاد حساسیت و عوارض خاصی در اشخاص نمی کند و مصرف مقدار ۵ تا ۱۰ گرم تا سه بار در روز باعث ایجاد عوارض جانبی خاصی نمی شود اما به هر حال هر کس خصوصیات فیزیکی خاصی دارد و ممکن است در برخی افراد ایجاد قولنج و دردهای شکمی، نفخ و یا ایجاد گاز در معده کند.
علاوه بر این، پسیلیوم می تواند مانع از جذب برخی داروهای خاص شود بنابراین توصیه می شود که به همراه داروهای دیگر مصرف نشود و حداقل دو ساعت بین زمان مصرف آنها فاصله باشد. مصرف اسفرزه بیش از حد به سرعت باعث کاهش وزن می شود و می تواند منجر به اسهال، نفخ، و التهاب شکم شود. باعث بدتر شدن سندرم روده تحریک پذیرو زخم معده می شود. در نتیجه افرادی که این مشکلات را دارند از خوردن ان پرهیز نمایند. دقت کنید که به اسفرزه حساسیت دارید یا نه.اگر باردار هستید یا مبتلا به بیماری کلیوی هستید آن را مصرف نکنید.

نتیجه گیری

اسفرزه برای درمان یبوست و مشکلات شکمی است به افزایش متابولیسم با تمیز کردن و بهبود عملکرد روده کمک می کند که به نوبه خود به سوزاندن چربی کمک می کند. با این حال، بدون داشتن رژیمی متعادل و روتین ورزش منظم، هیچ نتیجه ای نخواهید دید.

مصرف ملین به طور منظم برای کاهش وزن برای سلامتی خوب نیست و باید از آن اجتناب کرد. ممکن است از آن ها در مرحله اولیه استفاده کنید وقتی که یبوست و نفخ و نیاز به کاهش وزن دارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان