چگونه میتوان از شر دندان شکسته شده خلاص شد؟

  پنجشنبه، 25 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه میتوان از شر دندان شکسته شده خلاص شد؟
دندان یکی از مهم‌ترین اجزای صورت بوده و نقش مهمی در افزایش زیبایی چهره ایفا می‌کند. صحبت کردن و یا خندیدن با دندان‌هایی شکسته، باعث کاهش اعتماد به نفس و خجالت فرد خواهد شد.

دندان یکی از مهم ترین اجزای صورت بوده و نقش مهمی در افزایش زیبایی چهره ایفا می کند. صحبت کردن و یا خندیدن با دندان هایی شکسته، باعث کاهش اعتماد به نفس و خجالت فرد خواهد شد. شکستگی دندان ها در اثر عوامل مختلفی ایجاد خواهد شد. وقتی برای اولین بار متوجه شدید که دندان شما شکسته، حتما خیلی ناراحت شده و حتی ترسیده اید! اما نگران نباشید! با پیشرفت خارق العاده علم دندانپزشکی در ترمیم دندان های خراب، شکسته و آسیب دیده، ترمیم دندان شما با کیفیتی بی نظیر توسط دندانپزشکان معتبر و مجرب، انجام خواهد شد.

هر چند دندان ها عضو محکمی از بدن هستند اما ممکن است دچار شکستگی هم بشوند. شکستگی دندان ممکن است بر اساس یک حادثه رخ دهد، برای مثال در هنگام بازی، افتادن از ارتفاع، جویدن غذای سفت و یا حتی گرمی و سردی غذا که به مینای دندان آسیب وارد می کند و ممکن است در دراز مدت این ترک ها به شکستگی تبدیل شوند. زمانی که دندان شما دچار ترک و گاهی شکستگی می شوند ممکن است درد زیادی را احساس نکنید به جز اینکه به طور ناخودآگاه زبان شما به این قسمت تیز و شکسته گهگاهی برخورد خواهد کرد. البته این در صورتی است که شکستگی جزئی باشد اما اگر قسمت بزرگی از دندان شکسته شود اعصاب موجود در آن ناحیه تحریک می شوند و وقتی در معرض غذای گرم و سرد قرار می گیرند و یا وقتی هوای سرد وارد فضای دهان می شود واکنش نشان خواهند داد. درد دندان شکسته ممکن است بازه ای باشد اما بیشتر اوقات این درد زمانی که فرد غذا می خورد بیشتر می شود.

دندان ها با قرار گرفتن در معرض یک فشار تصادفی یا گرمی و سردی غذا ممکن است دچار ترک و شکستگی شوند. ترمیم دندان شکسته چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان

اگر فقط یک قطعه کوچک مینای دندان را خرد کرده اید ، دندانپزشک شما ممکن است با پر کردن آسیب را تعمیر کند.

کامپوزیت دندان

اگر شکستگی در قسمت جلوی دندان باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود ، احتمالاً دندانپزشک از روش کامپوزیت استفاده می کند که قابلیت اصلاح دندان به رنگ طبیعی را دارد.کامپوزیت دندان روشی ساده است که به طور معمول نیازی به بی حسی دندان ندارد. دندانپزشک پس از شکل دادن به مواد کامپوزیت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن مواد استفاده می کند.

کامپوزیت دندان یکی از روشهای دندانپزشکی برای برطرف کردن شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان و نیز اصلاح و درمان فاصله بین دندان ها و خط میانی نامتقارن دندان ها می باشد. چنانچه دندان دچار پوسیدگی باشد پیش از استفاده از کامپوزیت دندان، پوسیدگی دندان برطرف می شود. در صورت رعایت منظم و کامل بهداشت دهان و دندان طول عمر کامپوزیت دندان می تواند بیش از ده سال باشد. در این روش نیاز به بیهوشی بیمار وجود ندارد.

لمینت دندان

لمینت دندان در اصلاح زیبایی دندان بسیار کاربرد دارد. اگر مراقبت از ونیر پرسلن به خوبی انجام شود می توان ماندگاری آن را تا بیش از سی سال افزایش داد.

روکش دندان

در شکستگی های شدید لازم است که دندان روکش شود. روکش دندان پرکابرد ترین روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان های شکسته می باشد. روکش ها هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر دندان را زیباتر می کنند. با قرار دادن روکش روی دندان، دندان شکسته شده می تواند فشار جویدن را تحمل کند.بهتر است روکش دندان از سرامیک و همرنگ دندان باشد تا با دیگر دندان ها همخوانی داشته و ظاهر طبیعی تری داشته باشند. روکش های هر بیمار به طور سفارشی مختص به همان بیمار ساخته می شود.

عصب کشی دندان

چنانچه شکستگی دندان تا ریشه دندان پیش رفته باشد لازم است که دندان شکسته شده عصب کشی شود. معمولا پس از عصب کشی دندان از روکش دندان نیز استفاده می شود تا شکستگی بیشتر پیشگیری شود. در عصب کشی دندان پوسیدگی دندان نیز برطرف می شود. برخلاف تصور اغلب بیماران، عصب کشی دندان دردناک نیست و انجام آن به روش درست مانع از درد و ناراحتی بیمار می شود.

بریج دندان

در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. در چنین مواردی دندان قابل ترمیم نیست. در این صورت دو گزینه برای درمان وجود دارد. استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان. بریج دندان یک دندان نمادین یا مصنوعی است که به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد و توسط دندان های اطراف نگهداشته می شود. چنانچه دندان های اطراف دندان شکسته شده و از دست رفته، توانایی نگداشتن بریج را نداشته باشند در اینصورت می توان از ایمپلنت دندان برای درمان استفاده کرد. جنس بریج ها از فلز یا سرامیک و یا ترکیبی از هردو می باشد. دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت بیمار تصمیم می گیرد که از کدام یک از انواع بریج استفاده کند.

ایمپلنت

در کاشت ایمپلنت، دندان شکسته کشیده می شود و پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در فک بیمار قرار می گیرد و استخوان فک جوش می خورد و با آن ادغام می شود. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمی است. در مواردی که تراکم استخوان کافی در فک برای انجام ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان پیش از درمان ایمپلنت انجام می گیرد.

تشخیص آسان نیست

آیا ممکن است شکستگی عمودی دندان، بدون علامت اتفاق بیفتد؟
افراد باید علائم این نوع شکستگی ها را بشناسند و آن را نادیده نگیرند، بروز این مشکل در دندان های عصب کشی شده با علائمی چون آبسه دندانی همراه است. به این صورت که باکتری ها از محل شکستگی به بافت های اطراف ریشه دندان نفوذ می کنند و می توانند باعث ایجاد التهاب، عفونت لثه و ایجاد حفره شوند. در چنین شرایطی دندانپزشک ابتدا به بررسی های کلینیکی می پردازد، سپس با بررسی های بیشتر از طریق رادیوگرافی به دنبال کشف علت ناراحتی بیمار خواهد بود.

البته تشخیص این نوع شکستگی برای دندانپزشک کار آسانی نیست. دندانپزشک در مواردی که به علت ماهیت دوبعدی رادیوگرافی، این نوع شکستگی در عکس قابل مشاهده نباشد، می تواند از ابزارهای جدیدتری برای تشخیص استفاده کند. بی شک با تشخیص زودهنگام ترک دندانی، دندانپزشک می تواند از تبدیل آن به شکستگی و ایجاد درد و ناراحتی بیشتر جلوگیری کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (131 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت