به چه دلیل بايد غذا را خوب بجويم؟

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
به چه دلیل بايد غذا را خوب بجويم؟
خوب نجویدن غذا نخستین علت بیماری‌های معده است چرا که جویدن مناسب غذا، کمک به معده برای هضم غذاست، همچنین خوردن آب بین غذا نیز به معده آسیب وارد می‌کند, در صورت خوردن آب بین غذا، غذا جذب بدن نمی‌شود.

بابيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد.

پروسه ی گوارش چگونه عمل می کند؟

سیستم گوارش گروهی از اندام هایی هستند که با هم کار می کنند تا غذایی را که خورده اید به انرژی تبدیل کرده و مواد مغذی مورد نیاز طی عملکردهای گوناگونی جذب شود.بدن ما دارای کانال هایی بهم پیوسته و میان تهی است که تقریبا 30 فوت طول داشته و جهاز هاضمه یا مجرای گوارش نام دارد. هر چیزی که می خوریم در مسیر این مجراهای طولانی و پیچ در پیچ پیش رفته و پردازش می شود؛ این مسیر از دهان شروع شده و سپس به گلو، مری، معده، روده ی کوچک و روده ی بزرگ منتهی می شود.علاوه بر اندام هایی که این مجرا را تشکیل می دهند، تعدادی از اندام های فرعی نیز کار می کنند تا گوارش بهتر صورت بگیرد، مانند دندان ها، زبان، غدد بزاقی، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده. این ارگان ها با هم، شش عملکرد اصلی را برای گوارش غذا اجرا می کنند:

  • بلعیدن: فرو دادن غذا
  • ترشح مایعات: هر روز بدن شما حدود 7 لیتر مایعاتی ترشح می کند که برای گوارش ضروری اند شامل بزاق، خلط، اسید هیدروکلرویک، آنزیم ها و زرداب.
  • ترکیب و حرکت: این عملکرد شامل بلعیدن غذای جویده شده می شود؛ پریستالسیس، حرکت کرمی روده است که غذا را در مسیر روده پیش می برد و سگمنتیشن یا انقباضات خُرد کننده ی روده با حرکات عقب و جلو برنده، روده را در هم می کوبد تا سطح تماس دیواره ی روده با غذا بیشتر شود.
  • گوارش: گوارش عملی است که به غذا کمک می کند به اجزای شیمیایی اش تجزیه شود. گوارش مکانیکی با جویدن شروع شده و با حرکات دودی ادامه پیدا می کند، اما گوارش شیمیایی با ترشح بزاق در دهان شروع شده و با ترشح اسید در معده ادامه پیدا می کند؛ یعنی تا قبل از اینکه شیره ی لوزالمعده در روده ی کوچک، ذرات غذا را بسوزاند.
  • جذب: غذا طی گوارش به مواد معدنی و مولکول های ساده تجزیه می شود. این ذرات می توانند در معده یا روده ی بزرگ جذب شوند اما بیشترین جذب، طی عبور غذا از روده ی کوچک روی می دهد.
  • دفع: هرچیزی که غیر قابل هضم باشد نهایتا طی پروسه ی دفع از بدن خارج می شود.

این سیستم پیچیده و حیات بخش یکی از قدرتمندترین ابزارها برای ساختن استخوان های قوی و مقاوم است. تامین واحدهای سازنده ی مناسب یعنی مواد مغذی و املاح، و حمایت از عملکرد سیستم گوارش می تواند کمک تان کند تراکم استخوان های تان را به طور طبیعی بالا ببرید و از پوکی استخوان پیشگیری کنید.

تنها این کافی نیست که غذاهای مناسبی در بشقاب تان قرار دهید؛ بلکه باید در عملکرد سیستم گوارش تان هم نقش فعال داشته باشید تا هضم و جذب غذایی که می خورید با موفقیت و به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. بیشتر اتفاقاتی که در سیستم روده های تان روی می دهد خارج از کنترل آگاهانه ی شماست، اما اولین قدمی که استارت یک گوارش مناسب را می زند، کاملا تحت کنترل شماست: یعنی جویدن!

چرا بايد غذا را خوب بجويم؟

هرچند اغلب مردم از اهميت درست جويدن غذا آگاهي لازم را دارند، اما به اين امر مهم توجه چنداني نمي کنند. اين در حالي است که جويدن اولين مرحله در روند هضم غذا به حساب مي آيد. در واقع برخلاف تصور برخي افراد، روند هضم در معده آغاز نمي شود بلکه به محض ورود مواد غذايي به دهان اين روند شروع مي شود.
آنزيم هاي موجود در بزاق دهان و عمل جويدن، کمک مي کند تا غذا شکسته شود. به نقل از سايت «نيوزويک»، جويدن صحيح نقش مهمي در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهايت سلامت بدن ايفا مي کند. در اين مطلب به ۷مورد اشاره شده است تا بدانيم چرا بايد غذا را خوب بجويم.

افزايش جذب ويتامين ها و مواد معدني

هنگامي که با جويدن کامل، غذا شکسته مي شود، روده ها راحت تر مواد مغذي را به خود جذب مي کند. برخي مواد غذايي مانند مغز ميوه ها و برخي سبزيجات خام به طور کامل در معده شکسته نمي شود و نياز به جويدن کامل دارد.همچنين هنگامي که غذا خوب جويده مي شود، سيستم هاضمه پيغام رسيدن غذا را دريافت مي کند و اين امر باعث مي شود، سيستم گوارشي اسيد ترشح کند. اين اسيد غذا را هضم و به بدن کمک مي کند مواد مغذي لازم را جذب کند.

حفظ وزن سالم

با بيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد. در اين موارد، به احتمال زياد، خوردن ادامه پيدا مي کندو به مرور به افزايش وزن منجر مي شود.

ترکيب کامل ماده غذايي با بزاق دهان

اين امر به چند علت اهميت دارد؛ آنزيم هاي موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک مي کند. اين آنزيم ها در شکسته شدن چربي نيز نقش موثري دارد. زماني که غذا به آرامي جويده مي شود، ماده غذايي به مدت طولاني تر در معرض بزاق دهان و آنزيم هاي مربوط به آن قرار مي گيرد. اگر چربي ها شکسته نشود مشکل گوارشي ايجاد مي کند. با ترکيب کامل مواد غذايي با بزاق دهان، غذا به راحتي از مري پايين مي رود.

نياز به انرژي کمتر براي هضم غذا

بدن براي هضم غذا، انرژي زيادي مصرف مي کند. اگر غذا درست جويده نشود، سيستم هاضمه مجبور است انرژي بيشتري صرف کند و براي شکسته شدن غذا سخت تر کار کند. اما غذايي که به خوبي جويده شده است، در سيستم هاضمه به راحتي حرکت مي کند.

حفظ سلامت دندان ها

روند آرام جويدن مواد غذايي، براي حفظ سلامت دندان ها نيز مفيد است. زيرا نوعي ورزش براي استخوان هاي فک به حساب مي آيد و به آن استحکام مي بخشد. بزاقي که هنگام جويدن غذا در دهان توليد مي شود، براي از بين بردن باکتري هاي دهان لازم است. هرچه باکتري کمتري در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسيدگي دندان نيز کاهش پيدا مي کند.

لذت بردن از غذا

سريع خوردن غذا مانع از چشيدن طعم واقعي غذا مي شود. براي اين که از غذا خوردن لذت ببريد، لقمه هاي غذا را به آرامي بجويد. براي تعداد دفعات جويدن نمي توان توصيه خاصي کرد زيرا مدت زمان آن براي هر نوع غذا متفاوت است.

گوارش

جویدن اولین مرحله از گوارش است که به سوخت و ساز شکمی کمک می کند. اجزای غذایی بزرگ تر را به اجزای کوچک تر تبدیل می کند. جویدن همچنین باعث افزایش تولید بزاق می شود بنابراین راحت تر بلعیده خواهد شد. اگر غذا به طور کامل جویده نشود و اجزای آن بزرگ باشد، باعث مشکلات گوارشی مثل نفخ، گاز معده و یبوست، واکنش های غذایی، سردرد و کاهش سطح انرژی خواهد شد.هنگامی که شما غذا را می جوید، آنزیم های گوارشی زیادی تولید می شوند که به شکستن مواد غذایی برای بهبود گوارش کمک می کنند. فرآیند جویدن همچنین باعث تحریک و تولید هیدروکلریک اسید در معده می شود که به گوارش کمک کرده، محیط قلیایی را تنظیم می کند و به هضم غذا نیز کمک خواهد کرد.

تغذیه رسانی

تبدیل کردن غذا به اجزای کوچکتر باعث می شود که بدن جذب بهتری از مواد مغذی مانند ویتامین و مواد معدنی از غذایی که می خورید داشته باشد.

کنترل وعده غذایی

هر چقدر بیشتر غذا را بجوید، مدت زمان طولانی تری طول می کشد تا غذا در دهان بماند. عموماً 20 دقیقه طول می کشد تا مغز سیگنال سیر شدن را به معده ارسال کند بنابراین اگر غذا را آرام تر بخورید، احتمال پرخوری کاهش پیدا می کند که جویدن در این پروسه موثر است.

تقویت معده و روده

جویدن باعث افزایش تولید بزاق می شود. باعث تحریف بافت رشد و ترمیم می گردد و معده و روده را تقویت می کند همچنین خطر ابتلا به رشد باکتری در بدن کاهش پیدا خواهد کرد زیرا اگر اجزای غذایی به طور کامل شکسته نشوند، باعث رشد مخمرها می گردد که قطعاً سوء هاضمه، نفخ و یبوست را به همراه خواهد داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان