ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا بعضی ها از عاشق شدن می ترسند؟

  دوشنبه، 09 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چرا بعضی ها از عاشق شدن می ترسند؟
یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند عشق‌هراسی دسته‌جمعی در جامعه ایجاد کند، فرهنگ یک کشور است. تقریباً در همه ادیان انسان‌ها به عشق، دوستی و صلح دعوت می‌شوند. با این حال، اگر این عاشقی میان دو جنس مخالف باشد، اوضاع متفاوت می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زمانی که موضوعی ما را از درون می رنجاند چگونه وانمود کنیم که هیچ مشکلی بوجود نیامده است؟ شخصی را در زندگی خود شدیدا دوست داریم ولی خیلی کم احساسات مان را نسبت به او ابراز می کنیم اما ممکن است به طور عمد آن را به او نشان ندهیم. نیاز های مان را بازگو نمی کنیم زیرا ترس از آن داریم که پاسخی نگیریم ما خواهان این هستیم که زمان بیشتری را کنار کسانی که دوستشان داریم بگذرانیم اما خودمان را سرگرم مشغولیات و گرفتاری های زندگی مان کرده ایم. هنگامی که کسی از ما تعریف می کند به جای این که تشکر کنیم سعی می کنیم آن چه را که بیان کرده است بی اعتبار جلوه دهیم و تعریف و تحسین آنها را تایید نمی کنیم. علاقه مند هستیم به کسانی که دوست شان داریم تلفن بزنیم اما هرگزچنین کاری را نمی کنیم. احساس می کنیم کسی نیست که خود واقعی ما را بشناسد زمانی که کسی به ما محبت می کند و یا عشق می ورزد ترس از این داریم که ریگی به کفشش باشد از خودمان می پرسیم از ما چه می خواهد فکر می کنیم نقشه ویا هدفی دارد.

ترس از عشق یا عشق هراسی (philophobia) یک اختلال روانی است که فرد مبتلا به آن از عاشق شدن و وابستگی عاطفی ناشی از آن می ترسد. این ویژگی می تواند خطرناک باشد و زندگی فرد را مختل کند. افرادی که از عاشق شدن می ترسند، زندگی مشترک خوبی نمی توانند داشته باشند و چه بسا برای خود نمی توانند شریکی پیدا کنند؛ زیرا تعهد داشتن برای این گونه افراد کار طاقت فرسایی است. آن ها عشق را به دید یک نقطه ضعف می بینند و احساس می کنند در صورت داشتن تعهد به فردی دیگر ممکن است هر لحظه شکست بخورند. در این مقاله قصد داریم به جنبه های مختلف این مسئله بپردازیم.

چرا برخی از افراد دچار عشق هراسی می شوند؟

اکثر افرادی که دچار اختلال ترس از عشق می شوند، تجربه منفی از عاشق شدن در اطرافیان خود دیده اند یا خود آن را تجربه کرده اند. به عنوان مثال، فرزند یک خانواده که والدین او پیش تر عاشقانه زندگی می کردند و اکنون قصد جدا شدن دارند، می تواند این مسئله را در آینده تجربه کند.

او روزهای خوش پدر و مادرش را به یاد می آورد و اکنون دعواها و جر و بحث های آنان را باید تحمل کند. این مسئله در ناخودآگاه کودک نفوذ می کند و علاوه بر این که موجب استرس و اضطراب او می شود، زندگی عاشقانه او را هم در آینده مختل می کند.

تاثیر تجربه منفی را درست کم نگیرید

علاوه بر این، برخی از افراد خود تجربه منفی از عاشق شدن دارند. به عنوان مثال، ممکن است زنی پس از سال ها ارتباط عاشقانه با یک مرد ازدواج کند؛ اما وقتی وارد زندگی مشترک می شود و زیر یک سقف رفتار شریک زندگی خود را می بیند، ناگهان متوجه می شود معشوقش آن کسی نبوده در این سال ها دیده است.

همین امر موجب می شود او به تدریج از عشق و عاشق شدن متنفر شود. همچنین، افرادی که پس از یک رابطه عاشقانه از یکدیگر جدا می شوند هم می توانند به عشق هراسی دچار شوند؛ بنابراین، تجربه شخصی تأثیر زیادی در ایجاد این احساس دارد.

دلیل دیگر ترس از عشق، افسردگی است. افراد افسرده تنها و منزوی هستند و خود نمی خواهند با دیگران وارد رابطه شوند. این افراد اصولاً اعتماد به نفس کمی دارند. یکی از نتایج اعتماد به نفس کم نیز اذیت شدن در برقراری ارتباط با دیگران است.

آیا عاشق شدن یک نقطه ضعف است؟

با وجود این که اکثر افراد دوست دارند زندگی رمانتیکی داشته باشند و با عشق شریک زندگی خود را انتخاب کنند، اشخاصی هم وجود دارند که عاشقی را یک نقطه ضعف می پندارند. آن ها فکر می کنند وابستگی بیش از حد به یک نفر برایشان خطرناک است؛ بنابراین، در آن ها ترس از عشق ایجاد می شود. این افراد ممکن است موقعیت شغلی خود را در خطر ببینند یا فکر کنند با عاشق شدن دور و برشان محدود می شود و مجبور هستند تمام تصمیمات خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارند.

اغلب مردانی که دچار عشق هراسی هستند، در مورد موقعیت شغلی خود نگران هستند. این مردان اصولاً شغل هایی دارند که از وظایف آن ها رفتن به مأموریت های خارج از شهر یا کشور است. زندگی آن ها مدام در سفر می گذرد و در خانه نیستند.

تأثیر فرهنگ و سنت در ترس از عشق

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند عشق هراسی دسته جمعی در جامعه ایجاد کند، فرهنگ یک کشور است. تقریباً در همه ادیان انسان ها به عشق، دوستی و صلح دعوت می شوند. با این حال، اگر این عاشقی میان دو جنس مخالف باشد، اوضاع متفاوت می شود.

در نتیجه، واکنش یک خانواده، یک قبیله و یک جامعه به موضوع رابطه عاشقانه یک مرد و زن ممکن است منفی یا حتی خشن باشد. در برخی از فرهنگ ها از عشق نمی توان به صورت یک امر عادی حرف زد. چه بسا نگاه بسیار بدی به عاشق شدن می شود و افراد اجازه ندارند در این مورد حرف بزنند.

تاثیر جامعه و محیط

در کشور ما نیز عشق امری عادی نیست. اگر کسی بگوید عاشق شده، انگار مرتکب جرم شده است. هنوز هم افراد زیادی در جامعه ما عشق را به نحو سنتی آن می پسندند؛ یعنی دو نفر از طریق خانواده با هم آشنا می شوند و پس از ازدواج باید عاشق هم شوند؛ اما تضمینی وجود ندارد که عشق در این دو ایجاد شود. گاهی هم افراد عشق را با عادت کردن اشتباه می گیرند و آن احساسی که به جای عشق در خود حس می کنند، چیزی نیست جز عادت به شخصی دیگر!

در این جوامع ترس از عشق در افراد فراوان دیده می شود. افراد دوست ندارند ازدواج کنند و حرف از ازدواج که به میان می آید، مضطرب می شوند. مسلماً آمار ازدواج به مرور کم می شود و سن ازدواج هم بالا می رود؛ بنابراین، باید ممنوع بودن عشق را در فرهنگ ها تصحیح کرد.

نگاه شرم آگین و سرشار از گناه به افراد عاشق در این جوامع، زندگی را برای آنان سخت می کند. چه بسا در برخی از سنت ها افراد عاشقی که پیش از ازدواج احساس خود را بیان می کنند، بازخواست می شوند. دختران تنبیه و زندانی می شوند. پسران نیز توسط اقوام دختر مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. حتی در مواردی به بهانه غیرت، جوانان عاشق را به قتل می رسانند و حتی این افراد از جانب جامعه حمایت می شوند.

علائم عشق هراسی چیست؟

  • سرکوب کردن احساسات عاطفی
  • دوری از اجتماعات
  • ترس از ازدواج و شرکت نکردن در مراسم های عروسی دیگران
  • انزوا
  • این افراد در صورت مواجه شدن با احساسی مانند عشق و یا پیشنهاد دیگران، دچار تب، گرگرفتگی، عرق کردن، بی خوابی، استرس و… می شوند.

آیا ترس از عشق درمان دارد؟

عشق هراسی درمان دارد اما درمان آن نیاز به تخصص دارد. اولین کاری که خودتان باید انجام دهید این است که از خانه بیرون بزنید، بیشتر در اجتماعات باشید و با دوستان خود وقت بیشتری بگذرانید. ممکن است در ابتدای راه، ورود به اجتماع کار دشواری برایتان باشد. پس اولین تجربیات خود را با همراهی دوستان یا خانواده خود انجام دهید.

با آن ها به سینما، پارک، بازار و… بروید. سعی کنید خریدها را خودتان انجام دهید تا بیشتر با مردم حرف بزنید. همیشه یادتان باشد به شکست های زندگی به دید تجربه نگاه کنید و به جای سرزنش کردن خود، از آن ها درس بگیرید. اگر خودتان تجربه منفی از رابطه عاشقانه داشتید، بدانید که دلیل نمی شود همه انسان ها شبیه به هم باشند. هیچ کس کامل نیست اما این دلیل بر آن نیست که همه را بد فرض کنیم و منتظر باشیم زندگی ما توسط دیگران خراب شود.

اگر ترس از عشق شما ناشی از تجربه نیست و تجربه تلخ دیگران موجب شکل گیری ترس در شما شده است، باید بدانید که خط زندگی شما با آن ها کاملاً متفاوت است. آن ها هم می توانند زندگی بسیار خوبی بعد از یک شکست عشقی داشته باشند و این مشکل آن ها است که فرصت ها را از دست می دهند و به خود اجازه نمی دهند دوباره زندگی مشترک و عاشقانه را تجربه کنند.

آیا احساس ترس از عشق طبیعی است؟

وقتی قرار است کار جدیدی را شروع کنید، به خانه جدید بروید، به مکان دیگری مهاجرت کنید و… علاوه بر خوشحالی، مقداری ترس و اضطراب را در خود احساس می کنید. تجربه این احساس کاملاً طبیعی است. مسلماً آشنایی و وابستگی عاطفی به فرد دیگر هم می توانند تجربه ای مضطرب کننده و هیجان انگیز باشد. در ابتدا همه چیز را سبک سنگین می کنید. آینده را تصور می کنید.

تمامی این حالات طبیعی است و وجودشان هم ضروری است؛ اما زمانی که این ترس شدید باشد و زندگی را مختل کند، خطرناک می شود. پس در صورتی که در زمان آشنایی با فردی، ترس از عشق را تجربه کردید، به خود سخت نگیرید. فقط یادتان باشد که این ترس نباید تمام فکر شما را درگیر کند و زندگی تان مختل شود.

عاشق شدن موجب می شود اعتماد به نفس پیدا کنید. سرزنده تر باشید و از روزهای خود لذت ببرید. به جای ترس از عشق بهتر است انرژی خود را بر روی پیدا کردن فردی مناسب بگذارید، فردی که بتواند تجربه ای شیرین برایتان باشد و خوشی ها را با خود به ارمغان بیاورد. عشق فرصت های جدیدی پیش روی شما می گذارد و چه بسا تحمل سختی ها با فردی که عاشقش هستید، بسیار راحت تر باشد.

باورهای غلط در مورد عاشق شدن

باورهای غلطی از عاشق شدن در جامعه وجود دارد که موجب می شود افراد زیادی ترس از عشق را به خاطر این مسائل تجربه کنند. برخی معتقد هستند عاشق شدن موجب می شود از خانواده خود دور شوند. این باور غلط است.

اگر معشوق شما انسان درستی باشد به هیچ عنوان موجب کمرنگ شدن رابطه شما با خانواده تان نمی شود، بلکه خود را عضوی از آن خانواده می داند. چه بسا افرادی که دارای رابطه بدی با خانواده خود بودند، بعد از ازدواج این رابطه را ترمیم کردند.

برخی فکر می کنند اگر دوباره عاشق شوند به یاد معشوق قبلی خود می افتند. این تفکر اشتباه است. ممکن است در ابتدا کمی خاطرات در ذهن شما مرور شود؛ اما این امر کاملاً طبیعی است و به مرور زمان از بین می رود. بنابراین، نباید با فکر کردن درباره تجربه تلخی که در گذشته داشتید، رابطه جدید خود را مختل کنید و به این فکر کنید که فرد جدید هم قرار است مانند قبلی باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (228 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (204 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (98 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (90 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (68 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (57 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (52 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (37 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ خلاقیت منحصربفرد محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاهی برای دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس
تیتر امروز   
(تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...