ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه در منزل به سبک بازاری آلو خشک کنیم؟

  یکشنبه، 23 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
چگونه در منزل به سبک بازاری آلو خشک کنیم؟
انواع آلوها را می توانید برای نگهداری و مصرف در طولانی مدت با روش ها و ترفندهای خاص خشک کنید. خشک کردن آلوها در فر یکی از این روش ها می باشد. همراه ساعد نیوز باشید.

آلو یکی از میوه های خوشمزه و محبوب تابستانی است که طرفداران زیادی دارد. آلوها از نظر شکل ظاهری و سایز بسیار متنوع هستند ودر رنگ های متنوعی پرورش داده می شوند. برخی از آنها طعم شیرین و برخی دیگر ترش مزه هستند. علاقمندان به آلو می توانند انواع آلوها را خشک کرده و در زمستان هم از خواص بی نظیر این میوه تابستانی بهره ببرند. آلو خشک ماندگاری زیادی داشته و درصورت نگهداری درست می توان بقیه ی فصول سال از آن استفاده نمود. خشک کردن این میوه در خانه نیاز به تکنیک های خاصی دارد که در این بخش از رازهای خانه داری در ساعد نیوز آورده ایم.

انتخاب آلو برای خشک کردن:

برای خشک کردن آلو می توانید از هر نوع آلویی استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که آلوهایی که انتخاب می کنید نباید آبدار باشند بلکه آلوهای گوشتی و شیرین را انتخاب کنید. ما این کار را برای بسیاری از میوه های تابستانه انجام می دهیم و خیلی از ما مشتاقیم که این کار را در خانه انجام دهیم تا علاوه بر اینکه از سلامت آن اطمینان داشته باشید در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید. اگر مشتاقید که آلو را در خانه خشک کنید باید بدانید که خشک کردن این میوه مانند سایر میوه ها به راحتی صورت نمی گیرد و نیاز به تکنیک های خاصی دارد. اولین معضل در خشک کردن آلو پوست ضخیم آن است چرا که بعد از خشک شدن ضخامت پوست آن بیشتر شده و به راحتی از آلو جدا نمی شود. به همین دلیل اولین قدم در تهیه ی آلو خشک جدا کردن پوست آن از میوه است. برای اینکه این کار را به سادگی و بدون آسیب رساندن به بافت میوه انجام دهید بهتر است آلوهای تازه را درون آب جوش قرار دهید. زمان برداشتن آلوها از روی حرارت وقتی است که پوست آلوها جمع شده و به راحتی جدا می شود. زمانی که بافت آلوها نرم و لطیف شد، آنها را از روی حرارت بردارید، در غیر این صورت برای مدت بیشتری آلوها را بر روی حرارت گذاشته تا بافت سالم آلو تغییر شکل دهد تا پوست آن به راحتی جدا شود. نکته ی بعدی این است که حتما دقت داشته باشید نه فقط برای تهیه ی آلو بلکه به طور کلی برای خشک کردن هر میوه ای باید یک محیط استریل و تمیز داشته و از سلامت فضایی که برای خشک کردن انتخاب کرده اید اطمینان داشته باشید. آلو را می توانید به چند روش خشک کنید. شما می توانید از روش های خانگی مثل خشک کردن با نور مستقیم آفتاب استفاده کنید و یا با استفاده از باد پنکه رطوبت آلوها را از درون آنها خارج کنید و به این شکل آنها را خشک کنید. یکی از روش های محبوب و پرطرفدار که آلوها را خیلی خوشمزه خشک می کند، استفاده از گوگرد برای خشک کردن است. توجه داشته باشید که آلوهایی که با گوگرد خشک می شوند، معمولاً شفاف تر هستند؛ اما ترکیبات گوگرد بر روی سطح آلوها وجود دارد و به مرور با مصرف می تواند موجب به وجود آمدن سرطان بشود. واضح است که استفاده از این روش در خانه امکان پذیر نیست. یک راه دیگر و سالم تر که در یک فضای استریل انجام می شود، استفاده از دستگاه های خشک کن خانگی و صنعتی است. با استفاده از این دستگاه ها شما می توانید آلوها را در حجم ها و انواع مختلف با توجه به نیازتان مورد خشک سازی قرار بدهید. روش های ساده تر که در ابتدا گفتیم هم قابل استفاده هستند که در این محتوا به بررسی آن ها می پردازیم. اگر می خواهید از روش های سنتی سالم تر استفاده کنید:

روش رایج تهیه آلو خشک در خانه:

آلو خشک هم مانند لواشک یکی از انواع تنقلات خوشمزه ایرانی است که در انواع غذاها هم مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه آلو خشک از انواع آلوهای زرد و سیاه استفاده می شود، که استفاده از هر کدام سلیقه ای می باشد. از آلو خشک در آشپزی ایرانی استفاده های فراوانی می شود و معمولا در انواع غذاهای معروف ایرانی مثل خورش قیمه و آش رشته که به صورت نذری تهیه می شوند از آلو خشک استفاده می شود، برای آموزش طرز تهیه آلو خشک درخانه همراه ما باشید.

  • ابتدا آلوهای گوشتی و شیرین را انتخاب کرده اید، خوب بشویید و دمشان را جدا کنید.
  • قابلمه ای متناسب با مقدار آلویتان انتخاب کنید و مقداری آب در آن بریزید تا بجوشد.
  • آلوها را داخل قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد، زمان برداشتن آلوها از روی حرارت وقتی است که پوست آلوها جمع شده و به راحتی جدا می شود.
  • زمانی که پوست آلوها جمع شد، کمی نمک ریخته و آن ها را آبکش کنید.
  • سپس پوست آلوها را جدا کنید.
  • پس از اینکه آب آلوها کاملا رفت آن ها را در سینی ریخته و مقداری نمک یا شکر مطابق سلیقه تان روی آن ها بپاشید.
  • آلو ها را در مقابل پنکه یا نور خورشید خشک کنید.
  • برای اینکه همه آلوها به صورت یکدست خشک شوند، در مدت خشک شدن آلوها، آن ها را جابجا کنید.
  • پس از خشک شدن آلوها آن ها را در ظرف های در بسته ریخته و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

خشک کردن آلو بخارا با استفاده از نور خورشید

در این روش پس از خریداری آلو بخارا باید ابتدا آلوها را به خوبی مورد شست و شو قرار داد؛ سپس باید یک سطح مسطح ایجاد کنید و آلوها رو بر روی سطح پخش کنید. استفاده از حصیرهای چوبی برای انجام این کار می تواند به بالاتر بودن کیفیت خشک سازی محصول کمک کند. نکته ای که باید به آن حواستان باشد این است که در آب و هوای مناسب این کار را انجام دهید؛ زیرا در صورتی که هوا نامساعد باشد علاوه بر خاکی شدن محصولات امکان آلوده شدن و یا حتی فاسد شدن محصولات نیز هست. در صورتی که محیطی که این کار در آن انجام می دهید پاکیزه باشد، این روش سالم ترین روش است و به این دلیل که از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، می تواند برالی کودکان و افراد سالمند بسیار مناسب باشد.

پوستر خشک کردن آلو در نور آفتاب

نکاتی درباره خشک کردن آلو با نورخورشید

توجه داشته باشید استفاده از این روش ارتباطی زیادی با شرایط اقلیمی محیط زندگی شما دارد. به طور دقیق تر در فضایی که درآن اقدام به این کار کرده اید، هوا نباید ابری بوده و یا رطوبت زیادی داشته باشید؛ زیرا این کار باعث می شود تا بافت آلو تغییر حالت داده و در زمان طبخ مزه اصلی خود را از دست دهد. در این روش ممکن است نور آفتاب باعث تغییر رنگ و همچنین از دست دادن مقدار کمی ویتامین ث در آلوها شود. لازم به ذکر است چون سر زدن به آن ها در فضای باز دائما میسر نیست؛ امکان وجود آلودگی های شهری برگفته از ماشین هاو … سطح پوسته آن ها را فرا گیرد پس اگر فضای کافی برای این کار را ندارید و یا به قرار دادن آلو ها در فضای آزاد حساس هستید، پیشنهاد می کنیم از پنکه برای خشک کردن استفاده کنید.

خشک کردن آلو در فر

برای خشک کردن آلو می توانید از فر نیز استفاده کنید، در این روش:

  • ابتدا با یک چاقوی کوچک آلوها را از یکدیگر جدا کرده و هسته را دور بیندازید.
  • آلوها را روی قفسه فر قرار دهید. بین هر میوه مقداری فاصله بگذارید.
  • یک تکه فویل یا یک سینی پخت با روکش فویل را در زیر قفسه قرار دهید زیرا آلو با فرآیند خشک شدن آب زیادی از آن آزاد می شود.
  • فر را روی 175 درجه - 200 درجه فارنهایت یا پایین تر تنظیم کنید.
  • هر دو ساعت یا چند بار روی آنها را بررسی کنید.
  • آلوها را به محض اینکه سطح خشکی مورد نظر شما را نشان داد از فر خارج کنید.
  • زمان خشک کردن به مقدار آب آلو که قبل از قرار دادن آنها در فر وجود دارد بستگی دارد.
  • خشک کردن آلو در فر ممکن است حدود هشت ساعت طول می کشد.

خشک کردن آلو بخارا با دود

برای این کار باید آلوهای گوشتی را انتخاب کنید. یک محفظه ایجاد کنید و آلوها را بر روی محفظه بچینید. سپس باید مقداری گوگرد داشته باشید، گوگردها را در زیر آلوها آتش بزنید و با استفاده از دود آن آلوها را دودی کنید. پس از گذشت نیم ساعت آتش را خاموش کنید. آلوها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید و با استفاده از نور خورشید مدت کمی خشک کنید. این روش به این دلیل که از مواد شیمیایی برای فرآوری آلوها استفاده می شود تا حدودی برای سلامتی مضر است و حتی باعث احتمال به وجود آمدن سرطان در بدن می شود. اما آلوهایی که با این روش خشک می شوند دارای شیره هستند و برخلاف آلوهایی که با آفتاب خشک می شود مات نیستند و ظاهر بهتری دارند.

خشک کردن آلو بخارا با دستگاه های میوه خشک کن

یکی از بهترین روش هایی که موجود است، استفاده از دستگاه های خشک کن است. این دستگاه ها با تنوع زیادی که در نوع و سایز دارند می توانند برای کاربری های مختلفی مناسب باشند. در بعضی از این دستگاه ها محفظه های خاصی برای استفاده از گوگرد وجود دارد که کار شما را در گوگرد اندود کردن بسیار راحت می کند. این روش بالاترین کیفیت را ارائه می دهد و آلوی خروجی از دستگاه به هیچ عنوان گرد و خاک ندارد و کاملاً بهداشتی است. در سالهای اخیر شرکت های ایرانی قوی و خوبی دست به تولید این دستگاه زده اند که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

خشک کردن آلو بخارا با روش تیزابی

یکی دیگر از روش های خشک کردن انواع آلوبخارا، روش تیزابی است. استفاده از این روش بیشتر در استان های آذربایجان غربی و شرقی مرسوم بوده و بیشترین درصد استفاده را در بین مابقی روش های خشک کردن به خود اختصاص داده است.مواد لازم برای به کار بردن این روش آب،پودرپتاسیم خوراکی و روغن سبزه است. مواد ذکر شده را با هم ترکیب نموده و به ترکیب حاصل از آن ها محلول تیزاب می گویند.پس از تشکیل این محلول آلوها را به طور کامل در ظرف حاوی محلول قرار داده و به طوری که تمامی آن ها را در برگیرد. با گذشت زمان آلوهای مورد نظر به طور کامل خشک می شوند. در این روش به دلیل خاصیت های اسیدی موجود در محلول تیزآب، پوست موجود روی آلوها به تدریج نازک شده و باعث ایجاد منافذ کوچکی روی بافت آلوها می شود. در این روش با استفاده از این منافذ و پس از قرار دادن آلوها در معرض تابش خورشید، خشک شدن تدریجی آن ها را مشاهده خواهیم کرد.

نکاتی که در مورد خشک کردن آلو باید بدانید:

چنانچه در این بخش از سبک زندگی ساعد نیوز عنوان شده است زمان جوشاندن آلوها دقت کنید که زمانی آنها را از روی حرارت بردارید که بافت آلوها نرم و لطیف شد، در غیر این صورت برای مدت بیشتری آلوها را بر روی حرارت گذاشته تا بافت سالم آلو تغییر شکل دهد تا پوست آن به راحتی جدا شود. آلوها را در یک محیط استریل و تمیز خشک کرده و از سلامت فضایی که برای خشک کردن انتخاب کرده اید اطمینان یابید. آلو را می توانید به دو روش با پنکه و یا نور خورشید خشک کنید. اگر فضای کافی برای دسترسی به آفتاب و خشک کردن آلوهایتان ندارید و یا نسبت به تمیز ماندن آلوها در فضای آزاد حساس هستید می توانید آلوها را با پنکه خشک کنید. اگر از آفتاب برای خشک کردن آلو استفاده می کنید حدود دو روز برای خشک شدن کافی خواهد بود، البته این میزان بسته به گرما و شدت نور خورشید فرق می کند. هر روز به آلوهایتان سر بزنید زیرا ممکن است آلوها بیش از حد خشک شده و چیزی جز هسته ی آلو برایتان باقی نماند. اگر می خواهید ماندگاری آلوهای خشک شده تان بیشتر شود، آنها را در یک ظرف در بسته و در فریزرقرار دهید. ماندگاری آلو خشک در یخچال 6 تا 12 ماه و ماندگاری آلو خشک در فریزر 12 تا 18 ماه است.

آلو خشک

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (272 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (54 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (33 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (33 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (21 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (15 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (12 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی بهم گفت آیت الله، گفتم من طلبه ام گفت بنشین این کُت شلواریا الکی به هم دکتر مهندس میگن بذار ما آخوندا هم به هم آیت الله بگیم +ویدئو😂👌 (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: با خنده سه تا قله رو فتح کردم از صدا و سیما تلویزیونو گرفتم از آیت الله گلپایگانی قم رو گرفتم و از رهبر پول رو گرفتم +ویدئو😂👌 (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
وقتی علی ضیا نه به رژیم رو یه روز دیگه هم تمدید کرده و بریونی چرب و چیلی میخوره+ ویدیو/ همین فرمون برو جلو کارِت درسته😂 نگاهی به دفترکار ساده و بدون تجملات رهبر معظم انقلاب در تهران/ غیرقابل باور است+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی عاشقانه پسر بقال ایرانی/ با صدای بهشتی و درجه یک برنامه رو ترکوند+ویدیو رونمایی از پدرشوهر و مادرشوهر جوان سپند امیرسلیمانی برای اولین بار/ شباهت بی حد و اندازه مونا کرمی به مادرش+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر پزشک با آهنگ استاد شجریان/ما دلشدگان خسرو و شیرین پناهیم... عکس جدیدی از رهبر معظم انقلاب که در حال خواندن کتاب در کتابخانه شخصی ایشان منتشر شد/ رهبر من نور چشمان من است ...عشق او آیین و ایمان من است وقتی مجسمه های مشهور جهان سلفی میگیرند تنها جایی از کره زمین که نمیتوان تخم مرغ آب پز کرد عذرخواهی یکتا ناصر از منوچهر هادی +جزئیات تغییر چهره و استایل سلمان سریال جیران در سالهای اخیر/ مهدی پاکدل در 44 سالگی واقعا شیک و جذاب است+عکس (عکس) استقبال گرم از محمود احمدی نژاد در دانشگاه لودوویکای / استایل رسمی و به روز رئیس جمهور اسبق در مجارستان خلاقیت زیبا و فانتزی یک مادر ایرانی با پختن نان خرسی شکل در خانه/ آشپزباشی فقط خودتی خانوم هنرمند+عکس (عکس) آزاده مهدیزاده، نامزد ساسان در سریال فاصله ها در کنار نقی معمولی پایتخت در فوتوکال فیلم قسم به کارگردانی محسن تنابنده / چقدر چهره شون عوض شده ... فال انبیاء روزانه جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) عاشقانه های مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها با تنها پناه این روزهای زندگیش / عشقتون پایدار ... غوغای صدای بهشتی و جادویی یک کارگر ایرانی با آهنگ شجریان/ همه رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو بهترین روش شستن اصولی میوه نوبرانه بهاری و پرطرفدار/ ماندگاری بالای سموم روی توت فرنگی تبریک متفاوت و منحصر به فرد کمند امیرسلیمانی برای عروسی برادرش/ عروس چقدر قشنگه+عکس (عکس) ژست های عکاسی عجیب ویدا جوان، بازیگر نقش هدیه در سریال پژمان در یک پمپ بنزین متروکه! / حالا چرا پمپ بنزین؟! تصاویر تکان‌دهنده از تیراندازی مرگبار در عروسی؛ جشن به عزا تبدیل شد+ویدیو نوشته جالب یخچال خانه میثم مطیعی در اطاعت از امر مقام معظم رهبری+عکس روایت بامزه محمد اصغری، کارشناس هواشناسیِ خوش تیپ تلویزیون از ماجرای خواستگاری عاشقانه و متفاوت از همسرش+ویدیو/ شوخی شوخی جدی شده نگاهی به خونه زندگی عمارت گونه و لاکچری علیرام نورایی+ویدیو/ خونه نگو کاخ بگو دوقلوهای به هم چسبیده ای که شبیه عنکبوت هستند!+ویدئو/فقط نحوه دوش گرفتنشون رو ببین! همه ثروتمندان ایران را یک‌جا می‌خرم! /مردی با انگشتر 200 میلیارد تومانی!+عکس فال روزانه امروز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 استوری عاشقانه شهره سلطانی برای همسرش+عکس خلاقیت خنده دار یک کشاورز برای مراقبت از محصولات مزرعه اش حماسه آفرید+ ویدئو فال شمع روزانه امروز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 21 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403+فیلم پدرانه های عاشقانه رامبد جوان برای دختر زیبایش نوردخت کوچولو/ شباهت بی حد و اندازه پرنسس ناز آقای بازیگر به مادرش+عکس خلاقیت فرازمینی و خنده دار پدر ایرانی در ثبت عکس آتلیه ای فرزندش با فرش 3 بعدی+عکس/ مرد حسابی با این ایده آتلیه های شهر رو بیکار کردی😂 سردار آزمون و شجاع خلیل زاده اتوبوس تیم ملی را به هم ریختند+ فیلم/ تو تازه عروس منی !! سرکارگذاشتن تاریخی حامد سلطانی و لیلا اوتادی توسط نعیمه نظام دوست روی آنتن زنده/ چقدر خانم بازیگر باحال و خوش خنده‌اس+ویدیو لوپوس چیست؟ خلاقیت منحصربفرد یک راننده برای رهایی از گیر افتادن در برف بدون زنجیر چرخ حماسه آفرید+ ویدئو/مرد حسابی چه مغزی داری تولید آب مقطر در ایران – شرکت آب باران (ویدئو) خوانندگی محشر و فوق العاده پسر نجار با آهنگ همایون شجریان در برنامه صدا تو!/تنها صدایی که اشک کیایی رو درآورد😍
تیتر امروز   
تنها جایی از کره زمین که نمیتوان تخم مرغ آب پز کرد
عذرخواهی یکتا ناصر از منوچهر هادی +جزئیات
تبریک متفاوت و منحصر به فرد کمند امیرسلیمانی برای عروسی برادرش/ عروس چقدر قشنگه+عکس
بهترین روش شستن اصولی میوه نوبرانه بهاری و پرطرفدار/ ماندگاری بالای سموم روی توت فرنگی
همه ثروتمندان ایران را یک‌جا می‌خرم! /مردی با انگشتر 200 میلیارد تومانی!+عکس
فال روزانه امروز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 21 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403
(عکس) سفر به ایران قدیم؛ این زن با لباس و آرایش مردانه دزدی می‌کرد
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403+فیلم
(عکس) اتفاقی عجیب حین انجام ایمپلنت / دندانپزشک پیچ ایمپلنت را در مغز بیمار فرو کرد!
نگاهی به دفترکار ساده و بدون تجملات رهبر معظم انقلاب در تهران/ غیرقابل باور است+عکس
فال انبیاء روزانه جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403
رونمایی از مرد مازندرانی که 26 زن و 135 فرزند داشت/ خانواده پرجمعیت او روزانه 50 کیلو برنج مصرف میکردند+عکس