چگونه یک زندگی خوبی داشته باشم؟

  سه شنبه، 01 آذر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه یک زندگی خوبی داشته باشم؟
تا زمانی که ندانید که هستید و چه می‌خواهید چطور می‌خواهید زندگی خوبی بسازید؟ زندگی خوب برای هرکس منحصر به فرد است، این منحصر به فرد بودن را فقط با شناخت خودتان می‌توانید به دست آورید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

امروزه ما به عنوان انسان های عصر تکنولوژی بسیاری از امور روزانه خود را با اینترنت انجام می دهیم و اینترنت تاثیر زیادی بر عادت ها و الگوهای رفتاری ما دارد. یک زندگی خوب می تواند تعاریف زیادی را شامل شود. نوع نگاه ما به زندگی و همچنین اهداف و ارزش هایی که در زندگی برای خودمان درنظر گرفته ایم می تواند تعریف یک زندگی ایده آل را در ذهن هر فرد نسبت به فرد دیگر تغییر دهد.همه ما داشتن یک زندگی خوب را یک آرزو می دانیم و اکثر ما هم فکر می کنیم رسیدن به خوشبختی و آرامش راه ساده ای نیست. یا لااقل اینکه راحت به دست نمی آید. زندگی مانند مسیری است که باید پیمود. اینکه در این مسیر چه چیزهایی را می بینیم و تجربه می کنیم و یا نمی بینیم و دوست داشتیم ببینیم به نوع پیمایش ما ارتباط خواهد داشت.

مهم ترین ویژگی یک زندگی خوب

مهم ترین ویژگی یک زندگی خوب، این است که منحصر به فرد و مخصوص خود شماست! به هیچ عنوان نباید زنگی خوب دیگران را با آنچه در رویای خودتان دارید مقایسه کنید! برای یک فرد برون گرا، زندگی خوب یعنی توانایی رفتن به سفرهای مختلف با دوستان، آشنا شدن با دیگران و دست یابی به هیجان های رنگارنگ اما شاید برای یک فرد درون گرا رفتن به سفرهای تک نفره و داشتن یک کلوکسین از کتاب های رنگارنگ تعریف یک زندگی خوب باشد! فردی حالش با پول خوب است و فرد دیگری دوست دارد بتواند تحصیلات عالی داشته باشد تا زندگی خوبی را تجربه کند! پس همین ابتدای مقاله تمام شعارهایی که از داشتن یک زندگی خوب شنیده اید دور بریزید! شعار زندگی خوبتان را خودتان باید بسازید. قرار نیست شبیه به بقیه زندگی کنید تا زندگی خوبی داشته باشید!

10 لازمه ی داشتن یک زندگی خوب

مقصود نهایی از زندگی هیچگاه داشتن خانه ی رؤیایی نیست، داشتن ماشین گران قیمت یا حساب های بانکی پر از پول هم نمی توانند نهایت لذت از زندگی را برای شما فراهم کند. مقصود نهایی از زندگی، خوب زندگی کردن و حس کردن آن است.در اینجا یک سؤال مطرح می شود که باید همیشه از خود بپرسید، «چه چیزی تجربه ی یک زندگی خوب را برای من فراهم می کند؟» برای پاسخ به این سؤال یک فهرست تهیه کنید که ابعاد مختلفی مانند سلامتی، مسائل معنوی، مسائل مالی، سرگرمی و روابط یک فرد را شامل شود.بنابراین در ادامه این مطلب فهرست کوتاهی تهیه شده است که ۶ لازمه ی داشتن یک زندگی خوب را شامل می شود.

۱. بهره وری

بهره وری یا داشتن قدرت و توانایی تولید یا ارائه ی خدمات یکی از لازمه های مهم خوب زندگی کردن است، زندگی تنها استراحت کردن و منتظر ماندن نیست و باید استراحت کردن را تنها به منظور تجدید قوا برای از سر گرفتن روند بهره وری انجام بدهیم. این توانایی، احساس رضایتی در فرد ایجاد می کند و موجب می شود زندگی اش روزبه روز بهتر شود.استفاده از قدرت بهره وری تنها به شما بستگی دارد، کمی به اطراف خود نگاه کنید و با کمی فکر کردن تصمیم بگیرید؛ خاک حاصل خیز، آفتاب روشن، بارش باران، فصل های متنوع، دانه ها و در نهایت معجزه ی حیات! از همین حالا دستان تان را به کار بگیرید و محصول تلاش خود را در زندگی برداشت کنید.

۲. دوستان خوب

دوستی از بهترین روابط عاطفی ای است که انسان می تواند با دیگران برقرار کند. داشتن رابطه ی دوستانه علاوه بر مزایای خارق العاده اش، غیرقابل مقایسه با دیگر رابطه هاست. بنابراین هیچگاه در برابر ایجاد رابطه ی دوستانه مقاومت نکنید و به گسترش آن کمک کنید.دوست خوب کسی است که به شما صادقانه علاقه مند باشد و درک و شناخت کاملی از شما داشته باشد. فرض کنید با اتهامی ناروا در زندانی ناشناخته محبوس شده اید و برای رهایی از این مشکل تنها با یک نفر می توانید تماس برقرار کنید، تنها کسی که می تواند شما را نجات بدهد کیست؟ این سؤال اهمیتِ داشتنِ یک دوست واقعی را نشان می دهد که در هر شرایطی برای شما سینه سپر می کند، البته دوستانی هم هستند که وقتی شما چنین درخواستی از آنان دارید، حاضر به انجام هیچ کاری نمی شوند و منتظر می مانند تا خودتان، راهی برای نجات تان پیدا کنید.بهتر است هر دو نوع از این دوستی ها؛ یعنی دوستی ها عمیق و واقعی و همچنین دوستی ها سطحی و معمولی را حفظ کنید.

۳. فراموش نکردن فرهنگ و آداب

زبان، موسیقی، جشن ها، آداب و رسوم و لباس ها همگی برای داشتن یک زندگی بهتر و شادتر ضروری هستند و باید جایی برای آنها در زندگی تان باز کنید. وجود سلیقه های متفاوت هر کدام از ماهاست که با قرارگرفتن در کنار یکدیگر، جهانی سرشار از سرزندگی، نیرو، قدرت، برتری و حقانیت را به وجود می آورد.

۴. حالات و شرایط روحی-روانی

روح و بُعد معنوی شما تأثیر مهمی در شکل گیری پایه و اساس خانواده تان دارد که در نهایت یک ملت بزرگ را می سازد. بهتر است که با مطالعه و تمرین تا حدودی با بُعد معنوی خود آشنا شوید و هیچگاه نسبت به این عضو مهم بی توجهی نکنید زیرا این بعد روحی شماست که خود حقیقی ِ تان را می سازد و سبب تمایز شما با حیوانات و دیگر موجودات هستی می شود.

۵. هیچ فرصتی را برای شاد بودن از دست ندهید

هر لحظه ی زندگی را غنیمت بشمارید و از هر فرصتی برای لذت بردن از زندگی استفاده کنید. رفتن به کنسرت، دیدن فیلم، تماشای تئاتر یا نمایش و دنبال کردن یک رشته ی ورزشی از جمله ساده ترین کارهایی هستند که می توانید برای داشتن یک زندگی خوب انجام دهید. به دنبال هر چیزی که به شما حس لذت و شادی می دهد بروید و نسبت به هیچ چیز خستگی و بی توجهی نشان ندهید.

سعی کنید تا حدی که برایتان مقدور است به تفریح و سرگرمی مشغول شوید، تا آنجا که می توانید تجربه کنید، ببینید و آشنا شوید و لحظات خوشی را در اوقات فراغت تان سپری کنید.سرزنده باشید، اگر خوب و شاد زندگی کنید، نشانه های آن در چهره و حتی صدای شما هویدا می شود. خوب زندگی کردن نه تنها زندگی شخصی شما را متحول می کند، بلکه در زندگیِ کاری شما نیز اثر می گذارد و تغییر قابل توجهی در وضعیت مالی شما اتفاق خواهد افتاد. سرزندگی و نشاطی که این کارها به شما می دهد با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست.

۶. خانواده و نزدیکان

همیشه قدردان خانواده تان باشید، روابط خانوادگی پیوندی دوطرفه و عاطفی است که جز با مرگ گسسته نمی شود و روابط و احساسات اعضای آن با عشق، محبت و یکدلی ابراز می شود، پس بهتر است از آن پاسداری کنیم.خانواده تأثیر مهمی در زندگی شما دارد، یک خانواده ی خوشبخت به زندگی بهتر فرد کمک می کند، هنگامی که اعضای خانواده به یک دیگر عشق می ورزند، لحظات خوشِ کنار هم بودن شان را مرور می کنند و به دنبال خاطرات تلخ نیستند، شادی و نشاط را به زندگی خود هدیه می کنند. پدری که هنوز بوسه ی فرزندش را روی صورتش احساس می کند، مردی قدرتمند است و شوهری که هنوز گرمی دستان همسرش را احساس می کند، هیچگاه مغلوب نمی شود، چنین فرصتی را از دست ندهید زیرا به کمک معجزه ی خانواده احساس قدرت، توانایی و نفوذ در شما به وجود می آید.

خانواده

7.مدیریت زندگی

مدیریت زندگی یکی از اصلی ترین و مهم ترین عواملی است که به شما کمک می کند زندگی خوبی داشته باشید. مدیریت زندگی یعنی شما بدانید چه می خواهید، اوضاعتان قابل پیشبینی باشد، هدف هایتان مشخص باشد، در راه هدف هایتان با برنامه پیش بروید، سلامت جسمی و روانی تان را کنترل کنید، روابط اجتماعی تان را کنترل کنید، رابطه عاطفی منطقی داشته باشید و از همه مهم تر تصمیمات و رفتارهایتان بر اساس هیجان های کنترل نشده و افکار غیر منطقی نباشد! افرادی که برنامه مشخص ندارند، از نظر عاطفی بهم ریخته هستند، سبک زندگی سالمی ندارند، خواب و خوراک درستی ندارند و نمی دانند چه فردایی در انتظارشان است قطعا حس خوبی به زندگی نیز ندارند! بنابراین نقاط ضعفتان را بشناسید و برطرف کنید تا بتوانید با قدرت مدیریت زندگی تان را به دست بگیرید.

8.عزت نفس

چطور ممکن است از خودتان راضی نباشید، برای خودتان احترامی قائل نباشید، اجازه تحقیر شدن و ظلم شدن به خودتان را بدهید و توقع داشته باشید زندگی خوبی داشته باشید؟! نداشتن عزت نفس باعث چنین شرایطی می شود! متاسفانه تعداد افرادی که عزت نفس پایینی دارند بسیار زیاد است، سبک تربیتی خانواده و تلاش خانواده ها برای ایجاد حس دختر/پسر خوب بودن در فرزندانشان باعث پایین آمدن عزت نفس فرد می شود. دلیل پایین بودن عزت نفستان هرچه باشد باید به خودتان کمک کنید و آن را ترمیم کنید! وقتی خودتان را دوست داشته باشید شرایط خوبی برای خودتان به وجود می آورید و زندگی خوبی نیز برای خودتان می سازید!

9.پذیرش اشتباهات و خطاهای خودتان و دیگران!

شما باید بتوانید خودتان و دیگران را ببخشید! بابت اشتباهایتان، خطاهایتان، رفتارهای هیجانی تان نباید خود را محکوم کنید! صد البته هر اشتباهی باید ریشه یابی شود تا جلوی تکرار آن گرفته شود. این گذشت را نه تنها نسبت به خودتان بلکه نسبت به دیگران هم داشته باشید، نبخشیدن دیگران باعث ایجاد کینه در شما می شود، اگر دیگران با اشتباهاتشان به شما آسیب می رسانند از خودتان مراقبت کنید، می توانید آن ها را کنار بگذارید اما فکر به اشتباهاتشان را با خود حمل نکنید، رها کنید و حق بدهید هر فردی می تواند خطا داشته باشید، شما انتخاب می کنید با او باشید یا نه و با این کار به خودتان لطف می کنید و یک زندگی خوب را به خودتان هدیه می دهید.

10.سبک زندگی

خواب خوب، تغذیه سالم، ورزش مناسب، تفریح، برنامه داشتن و … همه و همه به شما کمک می کند یک زندگی خوب داشته باشید! سبک زندگی شما می تواند منجر به داشتن یک زندگی خوب یا یک زندگی چالش برانگیز شود! روی آوردن به الکل و مواد مخدر، شب زنده داری، بی تحرکی و تنبلی و هرچه یک زندگی ناسالم برای شما بسازد کیفیت و رضایت زندگی تان را پایین می آورد. پس اگر درگیر چنین زندگی هستید به تدریج آن را تغییر دهید! فراموش نکنید سبک زندگی چیزی نیست که یک شبه تغییر کند، زیرا یک شبه به وجود نیامده است، اگر هر روز یک عادت سالم جدید به زندگی تان اضافه کنید خواهید دید که کم کم روال زندگی تان تغییر می کند!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان