چگونه مذکر، مونث و خنثی بودن کلمات در زبان آلمانی را تشخیص دهیم؟

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه مذکر، مونث و خنثی بودن کلمات در زبان آلمانی را تشخیص دهیم؟
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

جنسیت کلمات

همه ی اسم های آلمانی متعلق به یکی از این سه جنس هستند: مذکر، مونث، یا خنثی. یاد گرفتن اسم ها همراه با حرف تعریف مناسب برای شما الزامیست (مثل der, die, das)، زیرا متعلق بودن اسم ها به یکی از این سه جنس در زبان آلمانی سایه افکنده است. در این مطلب جنسیت اسم ها در زبان آلمانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

بدون دانستن جنس یک اسم، برای مثال نمیتوانید به درستی بگویید’the table/ door/ house’ (همان میز، در، خانه)، "یک میز/در/خانه"، "یک میز/ در/خانه ی بزرگ، "این میز/ در/ خانه"، " کدام میز/ در/ خانه" یا " میز/ در/ خانه ی او" ، زیرا واژه های ‘the’ ، یک ، بزرگ، آن ، این، کدام (که)، و his (مال او) به احتمال زیاد تغییر میکنند، چرا که "میز" مذکر، "در" مونث، و "خانه" خنثاست.

der Tisch/die Tür/das Haus

ein Tisch/eine Tür/ein Haus

ein großer Tisch/eine große Tür/ein großes Haus

dieser Tisch/diese Tür/dieses Haus

welcher Tisch/welche Tür/welches Haus

sein Tisch/seine Tür/sein Haus

حتی ممکن است با اسم هایی مواجه شوید که قبل از آنها حروف تعریفی مثل der/ die/ das که نشانگر جنسیت اسم ها در زبان آلمانی هستند، نمی آیند، اما در جاییکه باید جنس اسم را بصورت حسی بدانید، مثل Frisch Milch (شیر تازه) و kaltes Bier (آبجوی سرد)، در واقع زمانسیت که دانش بر طبق صفتی که قبل از اسم آمده، تعیین میکند که Milch مونث و Bier خنثاست.

یاد گرفتن جنس هر اسم یکی از دشوارترین وجوه یادگیری آلمانیست، اما باید به ان تسلط یابید. چند قانون وجود دارند که در یادگیری جنس یک اسم کمکتان میکنند اما تعداد کمی از اسم ها را پوشش میدهند.

تعداد بسیاری کمی از اسامی آلمانی خنثی هستند، احتمالا کمتر از 10 درصد اسم ها، پس اگر جنسیت یک اسمی را ندانستید و مجبور به حدس زدن شدید، انتخاب کردن جنس خنثی کار عاقلانه ای نیست. اسامی مونث، همانطور که در قوانین پایین ذکر شده، غالبا از طریق قسمت پایانیشان قابل تشخیص اند. اسم هایی که به –e ختم میشوند، غریب به اکثریت مونث هستند. تعدادی از اسم های خنثی هم به –e ختم میشود که میشود آنها را از طریق تکرار یاد گرفت، مثل das Auge (چشم)، das Ende (پایان)، das Interesse (علاقه). اسامی مذکری که به –e ختم میشوند بسیار اندک اند(به اینها اسمn یا n-nouns هم میگویند) و تقریبا همه ی آنها به چیز های مذکر اشاره میکنند و در نتیجه جنس مذکرشان کاملا واضح است، مثلا der Russe (اهل روسیه). در غیر اینصورت، میتوانید تمامی اسم هایی که به –e ختم میشوند را مونث تلقی کنید، مثل die Decke (سقف)، diz Katze (گربه)، die Tapete (کاغذ دیواری).

تصویر

جنسیت اسم ها در زبان آلمانی به چه صورت مورد استفاده قرار میکیرد؟

گاهی اوقات، معنای یک اسم میتواند به تشخیص جنس آن کمک کند. کلمه ی آلمانی برای یک "نقاش" der Maler باید مذکر باشد، چرا که به چیز مردانه اشاره میکند. واژه ی آلمانی "خرس" یعنی der Bär نیز مذکر استف زیرا به یک حیوان بزرگ و قوی اشاره میکند، درحالیکه کلمه ی " موش" die Maus مونث است؛ اما این قانون کمکی به کلمه ی "اسب" نمیکند و آن خنثاست و بصورت das Pferd نوشته میشود. اما در اینجا یک قانون کوچک هست که میتواند کمک کننده باشد: اگر یک واژه ی جدا برای جنس مذکر یا مونث حیوان مشخصی وجود داشته باشد، مثل ‘stallion’ (اسب نر) و ‘mare’ (اسب ماده)، این کلمات به ترتیب مذکر و مونث خواهند بود، اما کلمه ی کلی یعنی "اسب"، غالبا خنثی خواهد بود، مثل

das Huhn/der Hahn/die Henne (جوجه مرغ/ خروس/ مرغ)، das Schwein/der Eber/die Sau (خوک/ خوک نر/ ماده خوک). اما این قانون محدودیت های خودش را دارد، زیرا یک " اردک ماده" بصورت die Ente و یک "غازماده" بصورت die Gans نوشته میشوند (حرف تعریف die نشانه ی مونث است)، اما آن به این علت است که مانند زبان انگلیسی، اسم مونث گونه ها، اصطلاح کلی برای گونه ها محسوب میشود.

گاهی اوقات، جنس از طریق شکل واژه تعیین میشود؛ حروف پایانی خاصی همواره مذکر، مونث یا خنثی هستند، مثل die Gelegenheit (فرصت) و die Geschwindigkeit (سرعت)، زیرا تمام اسم هایی که به –heit یا –keit ختم میشوند مونث هستند(قسمت پایین را ببینید).

قوانین مربوط به جنسیت که در قسمت بعدی هستند از حالت ایده آل بسیار دورند اما رفته رفته بهتر میشوند.

زمانیکه اسم ها برای ساختن یک اسم مرکب به یکدیگر متصل میشوند، جنس کلمه ی جدید با آخرین جزء در کلمه ی مرکب یکسان است، مثل :

die Zeit + der Plan>der Zeitplan (برنامه زمانی)، Das Haus+ die Tür>die Haustür (در جلویی).

قوانین مربوط به جنس مذکر

اسم هایی که در گروه های زیر هستند، مذکر اند:

الف) تمام شغل ها و ملیت هایی که به یک چیز مذکر اشاره میکنند، مثل Bäcker (نانوا)، der Lehrer (معلم)، der Philosoph (فیلسوف)، der Amerikaner (آمریکایی)، der Deutsche (آلمانی).

ب) اسم حیوانات وحشی بزرگ ، مثل der Elefant (فیل)، der Löwe (شیر)، der Tiger (ببر). حیوانات بزرگ خانگی غالبا خنثی هستند اما زماانیکه یک کلمه ی جدا وجود داشته باشد، شکل مذکر گونه ها هم مذکر است،مثل der Enterich (اردک نر)، der Hengst (اسب نر)، der Stier (گاو نر).

پ) هر چهار فصل، مثل der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter.

ت) روزهای هفته، مثل der Sonnabend, der Sonntag, der Montag وغیره.

ث) تمام ماه های سال، مثل der Januar, der Februar, der März وغیره.

ج) تمام اسامی ایکه از فعل هایی مشتق شدند که با یک پیشوند جداناپذیرشروع میشوند و –en مصدر در انها حذف شده است، مثل der Besuch (ملاقات، >"ملاقات کردن")، der Versuch (تلاش، >versuchen(تلاش کردن).

چ) اسم بسیاری از رودخانه ها مذکر است (آنهایی که مذکر نیستند، قطعا مونث اند، نه خنثی)، مثل

der Inn, der Lech, der Main, der Rhein؛ der Amazonas (آمازون)، der Ganges, der Nil

ح) اسم های مذکر ضعیف یا اسم های n در زبان آلمانی (n-nouns)

تقریبا تمام اسم های زیر بار معنایی مذکر دارند اما به –e ختم نمیشوند، اما مثل آن هایی که به –e ختم میشدند، همه شان اسم های مذکر ضعیفی هستند و نیز در شکل مفردشان در هر شرایطی بغیر از حالت فاعلی –en میگیرند. تمام اسم هایی که به-arch, -ant, -anz, -ent, -enz, -ist, -it, -krat, -nom, -ot و –soph ختم میشوند، به این دسته تعلق دارند.

der Mensch der Idiot der Despot der Agent
der Monarch der Journalist der Diplomat der Akrobat
der Musikant der Kaffer* der Dozent der Analphabet
der Nachbar der Kakerlak der Elefant der Architekt
der Nachfahr der Kamerad der Favorit der Asiat
der Narr der Kandidat der Fink der Astronom
der Obelisk der Katholik der Fotograf der Bandit
der Päderast der Klient der Fürst der Bär
der Patriarch der Kommandant der Geck der Bauer
der Patriot der Konsonant der Graf der Bayer
der Philosoph der Kosak der Gymnasiast der Bürokrat
der Pilot der Kosmonaut der Held der Chaot
der Pirat der Leopard der Herr der Christ
der Polizist der Mandant der Hirt der Demokrat
der Urahn der Student der Regent der Präfekt
der Veteran der Tor der Rekrut der Präsident
der Vorfahr der Transvestit der Soldat der Prinz
der Zar der Tyrann der Spatz der Prophet
der Zypriot der Ungar der Steinmetz der Rebell

* Herr در شکل مفرد –n میگیرد اما در شکل جمع –en میگیرد، درحالیکه، Bauer, Bayer, Kaffer, Nachbar و Ungar در هر دو حالت مفرد و جمع –n میگیرند.

تعداد کمی اسم مذکر وجود دارند که همگی کلمات قرضی اند و آخرین سیلابشان استرس دارد، و به چیزهای زنده تخصیص نمی یابند:

der Automat, Diamant, Paragraph, Planet, Quotient, Satellit.

اسم های مذکر بعدی که به –e ختم میشوند، در حالت کلی –ens میگیرند اما در حالت های دیگر مثل سایر اسامی مذکر ضعیف رفتار میکنند، یعنی تحت هر شرایطی بجز حالت فاعلی در شکل مفرد هم مانند جمع، –en میگیرند. این ها تنها اسم های ضعیفی هستند که به –e خت میشوند و به چیزهای مذکر اشاره نمیکنند:

der Buchstabe der Funke der Glaube der Wille der Drache der Gedanke der Name

تصویر

قوانین مربوط به اسم های مونث

اسم های گروه زیر مونث هستند:

الف) تمام اسم هایی که به –in ختم میشوند،که درواقع به شکل مذکر مشاغل و ملیت ها اضافه شده تا معنای چیزهای مونث را منتقل کنند، مثل .die Lehrerin, die Philosophin, die Amerikanerin

ب) تمام اسم هایی که به –heit و –keit ختم میشوند، که همگی مفاهیم انتزاعی را نشان میدهند، مثل

die Gelegenheit (موقعیت)، die Gemütlichkeit (راحتی).

پ) تمام اسم هایی که به –ung ختم میشود، مثل die Übung (ورزش)، die Zeitung (روزنامه).

ت) تمام اسم هایی که ریشه ی فرانسوی دارند و به -ie, -ik, -ion ختم میشوند، مثل

die Biologie, die Musik, die Station.

ث) رودخانه هایی که مذکر نیستند، همواره مونث اند نه خنثی، مثل

die Donau (دانوب)، die Elbe, die Isar, die Oder, die Weser; die Seine, die Themse.

تصویر

قوانین مربوط به جنس خنثی

اسم هایی که در گروه های زیر هستند، خنثی هستند:

الف) تمام اسم های کوچکتری که به –chen و –lein ختم میشوند، بدون در نظرگرفن جنس اسم اصلی، خنثی هستند، مثل

das Hündchen(<der Hund'سگ توله)،

das Püppchen(<die Puppe کوچک عروسک).

ب) تمام اسم هایی که از مصدر ها ریشه گرفته اند، مثل das Essen (خوردن/ غذا)، das Kochen (پختن)، das Lesen (خواندن).

پ) نام تمامی شهرها و کشورها خنثی هستند(بجز چند شهرو کشور مذکر و مونث برجسته، بخش 5.1.1. را ببینید) شما طبیعتا آنها را نمیدانید.

Er wohnt in Warschau/Polen.

او در وارسا/لهستان زندگی میکند.

اما اگر نام یک شهر یا کشور توسط یک صفت تعیین شود، حرف تعریف باید استفاده شود و باید خنثی باشد، مثل:

das wunderschöne Venedig

ونیز شگفت انگیز

im damaligen Deutschland

در آن زمان در آلمان

das Rom von heute/von Cäsar

رومِ امروز/ قیصر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان