چند خواص عالی میوه نخل آسای

  سه شنبه، 09 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چند خواص عالی میوه نخل آسای
نخل آسای یکی از گونه‌های نخل است که بیشتر در کشورهای گرمسیری رشد می‌کند. در سال‌های اخیر با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که بر روی میوه‌های نخل آسای شده، این گونه از محبوبیت بالایی در بازارهای ایالات متحده آمریکا و اروپا برخوردار شده است. در این مطلب خواص نخل آسای را مورد بررسی قرار می دهیم.

از میوه های این گونه می توان در بخش های متفاوتی استفاده کرد که مهم ترین آنها به صنعت خوراک مربوط می شود. در حال حاضر از آمریکا و برزیل به عنوان مهم ترین کشورهای صادرکننده این میوه یاد می شود. بیش از 70 درصد نخل آسای دنیا در این دو کشور تولید می شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را به صورت مختصر با برخی از خواص این میوه آشنا کنیم.

خواص نخل آسای

کارشناسان تغذیه در طی تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که نخل آسای حاوی کربوهیدرات، فیبر رژیم غذایی، چربی های سالم و پروتئین و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. شما با مصرف این میوه می توانید طیف گسترده ای از مواد مورد نیاز خود مانند ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم را دریافت کنید. در سال 2014 دانشمندان آمریکایی متوجه شده اند که مصرف این میوه می تواند بر روی بخش های مختلفی از سلامتی تأثیر بگذارد و به همین دلیل از عصاره این میوه در ساخت داروها و مکمل های مختلفی استفاده می شود.

میوه نخل آسای

کاهش وزن با میوه نخل آسای

تحقیقات نشان می دهد که نخل آسای می تواند در کاهش وزن کمک کند. امروزه در ساخت بسیاری از مکمل های لاغری نیز از این ماده استفاده می شود. مشاهدات حاکی از این است مصرف نخل آسای می تواند بر روی متابولیسم شما تأثیر بگذارد. این موضوع در نهایت باعث می شود تا فرایند چربی سوزی در بدن شما با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. علاوه بر این، ترکیبات ارگانیک موجود در نخل آسای قادر هستند ترشح هورمون گرلین، که نام دیگر هورمون گرسنگی است را تحت تأثیر قرار دهند. با کاهش ترشح این هورمون، شما تا ساعت ها احساس گرسنگی نمی کنید.

تقویت سلامت پوست با میوه نخل آسای

درست مانند دیگر اعضای خانواده نخل ها، این میوه نیز می تواند سلامت پوست شما را تقویت کند. بیشتر افراد فکر می کنند سلامت پوست تنها در زیبایی و جوان ماندن خلاصه می شود اما باید بدانید که مهم ترین نقش پوست جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به بدن می باشد. به همین دلیل است افرادی که پوست سالم تری دارند، کمتر به بیماری های مختلف دچار می شوند. نه تنها محتوای ویتامین C این میوه باعث تولید کلاژن می شود، بلکه آنتی اکسیدان های آن نیز از پیری زودرس جلوگیری می کنند.

سلامت پوست

جلوگیری از سرطان با میوه نخل آسای

از سرطان به عنوان خطرناک ترین بیماری مزمن یاد می شود. در طول تاریخ این بیماری تاکنون موفق به کشتن بیش از 200 میلیون نفر شده است. متاسفانه سرطان ها به دلیل جهش های سلولی به وجود می آیند. یکی از مهم ترین دلایلی جهش های سلولی، رادیکال های آزاد هستند که به واسطه متابولیسم سلولی ایجاد می شوند. خواص آنتی اکسیدانی نخل آسای اصلی ترین دلیلی است که باعث می شود این جهش ها به حداقل برسند. دانشمندان باور دارند مصرف 400 گرم از این میوه در طول هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش بدهد.

بهبود سلامت قلب و عروق با میوه نخلف آسای

یکی از مهم ترین فواید مصرف نخل آسای بهبود سلامت قلب و عروق است. در سال 2017 مقاله ای در مجله پزشکی Daily Health منتشر شد که ادعا می کرد در میوه های این گونه، ماده ای به اسم آنتوسیانین وجود دارد که مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. این آنتی اکسیدان بر روی سیستم عروقی تأثیر می گذارد و این بدان معنی است که تمام سلول های این بخش از شر آسیب های استرس اکسیداتیو رادیکال های آزاد در امان می مانند. آنتوسیانین ها همچنین با تنظیم سطح کلسترول LDL مرتبط هستند. این موضوع باعث می شود تا شما در برابر خطرات مشکلاتی مانند آترواسکلروز، سکته مغزی و حمله قلبی محافظت شوید.

تنظیم فشار خون با میوه نخل آسای

یکی از خطرناک ترین بیماری های مزمنی که این روزها در حال افزایش است، فشار خون بالا می باشد. تنها در سال 2017، 700 هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند. متاسفانه فشار خون بالا هیچگونه نشانه ای ندارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار دشوار می باشد. پزشکان به همین خاطر از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد می کنند. دانشمندان در طی تحقیقات خود دریافته اند که پتاسیم مهم ترین نقش در تنظیم فشار خون را دارد چرا که این عنصر به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند. این بدان معنی است که پتاسیم قادر است رگ های شما را گشاد کند. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، نخل آسای حاوی این عنصر می باشد.

کمک به هضم با میوه نخل آسای

نخل آسای به حفظ سلامت و تمیزی دستگاه گوارش کمک می کنند. آکای ها در بدن انسان قابلیت های سم زدایی بسیار قدرتمندی داشته و همینطور منبع بزرگی از فیبر خوراکی هستند. البته غذاهای دیگری نیز هستند که حاوی مقادیر بالایی از فیبر خوراکی هستند و می توانند تاثیر مشابهی بر روی دستگاه گوارش داشته باشند، از جمله دیگر میوه های خانواده بری.

هضم غذا

تقویت سیستم ایمنی با میوه نخل آسای

نتایج یک مطالعه نشان داد ترکیبات پلی فنولیک که از آکای استخراج می شوند، تکثیر سلول های معیوب را به میزان 86 درصد کاهش می دهد. حدس زده می شود که آکای بری حاوی مواد گیاهی-شیمیایی است که می تواند جهش سلولی را در سطح مولکولی مهار کند و این کار را با کشتن سلول های معیوب پیش از تکثیر آن ها انجام می دهد. هرچند آکای بری ها به عنوان درمان برای بیماری های مختلف شناخته نمی شوند اما تحقیقات بیشتر نمایانگر ابعاد جدید و اکتشافات امیدبخش در این زمینه خواهد بود.

دیگر خواص میوه نخل آسای

  • کاهش حساسیت:نخل آسای ها حاوی خصوصیاتی هستند که از بروز حساسیت در ریه ها بخصوص مواردی مثل ناراحتی های تنفسی و ریوی جلوگیری می کنند.
  • بهبود سلامت سلولی:در سطوح سلولی، آنتی سیانین هایی که در نخل آسای وجود دارند، نقش عمده ای در سیستم حفاظت سلولی بدن ایفا می کنند و به سلول ها قدرت ایستادگی در برابر هجوم رادیکال های آزاد را می دهند.
  • تاثیر ضد پیری:آکای بری ها میتوانند فرایند پیری را به تاخیر انداخته و یا حتی احتمالا معکوس کنند. واین میتواند به دلیل تاثیر آنها بر روی فشار اکسایشی بدن باشد. در حقیقت بری ها یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان هستند. یک آکای بری ده برابر انگور و دو برابر بلوبری حاوی آنتی اکسیدان است.
  • بالا بردن انرژی:علاوه بر مزایای کلی که در سلامت بدن دارد، مصرف عصاره آکای بری می تواند سطح کلی انرژی و استقامت بدن را بالا برده و همینطور در مقابله با خستگی مفید باشد. هر زمان که شما به انرژی فوری نیاز داشتید تنها کافیست یک مشت بری مصرف کنید و بعد از آن شما کاملا آماده حرکت هستید.
  • میل جنسی سالم:این بری بنفش معروف به بهبود گردش خون در بدن انسان مرتبط شده است، موضوعی که بسیار در تقویت میل جنسی بخصوص در مردان تاثیر گذار است.
  • بهبود عملکرد های ذهنی:مطالعات مقدماتی در این زمینه نشان داده است که آکای احتمالا در بهبود عملکردهای شناختی و تقویت و سلامت مغز نقش ایفا می کند.
عملکرد ذهن

مصرف میوه نخل آسای

حتما محصولات نخل آسای را از انواع اصیل و تایید شده و به همراه پالپ بخرید. با این کار نه تنها از خواص آن اطمینان دارید بلکه همچنین طعم بهتری هم نصیبتان خواهد شد. اگر به نخل آسای دسترسی ندارید، گوجی بری هم میتواند بعنوان یک منبع آنتی اکسیدان مصرف شود.

شرایط نگهداری میوه نخل آسای

نخل آسای بومی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده و معمولاً در جنگل های بارانی و درختزارهای حاشیه ی رودخانه ها و زمین های پست رشد می کند.این درخت کندرشد بوده و نواحی سایه دار را برای رشد ترجیح می دهد و در این نواحی 4 تا 5 سال قبل از میوه دهی می تواند خوب رشد کند.برخی از پرندگان و حیوانات از میوه های این گیاه به وفور تغذیه می کنند و در نتیجه بذر آن را از طریق دفع، در نقاط مختلف جنگل پراکنده می سازند

عوارض جانبی میوه نخل آسای

  1. مکمل های فرآوری شده این گیاه عوراض جانبی مثل تجمع باکتری های پژک و تولید زهرابه در بدن را در پی دارند.
  2. تجمع این موارد می تواند بیماری های مختلفی مثل آکنه، کاندیدیاز و خستگی مفرط را در پی داشته باشد.
  3. مکمل های میوه آسای شامل گیاهانی مثل سیر، کهن دار یا گینکو و بابونه گاوی بوده که ترکیب این موارد خون را رقیق کرده و باعث خونریزی های متعدد می شود.بنابراین از مصرف هرگونه مکملی که این ترکیبات را دارد، خودداری کنید.
  4. مخروط سانان، گیاهی است که در مکمل های آسای مورد استفاده قرار می گیرد.این گیاه می تواند به کبد آسیب زده و باعث به وجود آمدن التهاب کبد شود. در صورتی که بیشتر از یک هفته این گیاه در مکمل ها مصرف شود، سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد.
  5. استفاده بیش از حد میوه ی آسای، باعث گشاد شدن رگ های خونی شده که این عمل به کاهش شدید فشار خون می انجامد.این قضیه برای برخی افراد، به خصوص افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، می تواند مهلک باشد.
  6. کسانی که کمبود وزن دارند، باید از مصرف این میوه و مکمل های آن اجتناب کنند.زیرا این میوه اشتها را کم کرده و باعث کاهش وزن می شود.
  7. میوه آسای می تواند با مسکن ها و داروهای ضد استروئیدی ضد التهابی مثل آسپرین و ناپروکسن تداخل داشته باشد.هیچ گاه بدون اطلاع پزشک میوه آسای را با سایر مکمل های آنتی اکسیدانی ترکیب نکنید. ترکیب این مواد می تواند اثرات موثر داروهای سرطانی را متوقف کرده و نتایج اسکن MRI را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
  8. ممکن است میوه آسای باعث سرایت بیماری شاگاس شود.ممکن است این میوه بقایای “ساس آدم کش” را به همراه داشته باشد. (ساس آدم کش یا ساس بوسه زن، یک حشره مکنده خون بومی منطقه آمریکای جنوبی است که انگلی به نام تریپانوزوم کروزی که عامل بیماری شاگاس بوده را حمل می کند)
  9. خوردن میوه آسای ممکن است ورم دهان، لب، زبان و حلق را به همراه داشته باشد.همچنین ممکن است باعث خس خس کردن و دیگر مشکلات تنفسی شود.
  10. کسانی که به گرده های گل و گیاه حساسیت دارند، ممکن است با مصرف محصولات این میوه مشکل پیدا کنند.در کسانی که این نوع حساسیت ها را داشته اند، دیده شده که این میوه آلرژی آن ها را بدتر کرده است. اگر در اثر مصرف این میوه آلرژیتان عود کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  11. خانم های شیرده نباید این میوه را مصرف کنند.مصرف این میوه ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد.
  12. کسانی که به میوه آسای یا دیگر گیاهان تیره نخل ها حساسیت دارند، از مصرف این میوه باید خودداری کنند.
  13. میوه آسای ممکن است باعث سوزش کولون (پس روده) و روده ها شود و در نهایت باعث شود تا فرد اسهال بگیرد.
  14. از دیگر عوارض جانبی میوه آسای می توان به سردرد، کم شنوایی و اختلال در بینایی اشاره کرد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...