دندان سایش یافته چیست و انواع آن؟

  چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دندان سایش یافته چیست و انواع آن؟
هنگامی که اولین دندانها از لثه بیرون می زنند، سالم و دست نخورده هستند اما به مرور زمان ساییده و مستهلک می شوند. فرسایش و ساییدگی دندان ها با افزایش سن یک روند طبیعی است.

یک دندان سالم از دو قسمت عمده ی ‘تاج و ریشه’ تشکیل شده است. تاج قسمتی از دندان است که در دهان دیده می شود و ریشه قسمتی از دندان است که در داخل استخوان فک قرار دارد، ولی در واقع از سه قسمت مجزا یعنی مینا، عاج و پالپ یا مغز دندان تشکیل شده است. مینای دندان سخت ترین عضو بدن از لحاظ استحکام می باشد و تاج دندان را می پوشاند. ضخامت این لایه متغیر بوده و در بعضی جاها تا سه میلی متر می رسد.

فرسایش و ساییدگی دندان ها یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد می شود. البته ساییدگی دندان اگر در افراد کم سن دیده شود، غیرطبیعی است.تخریب بافت مینا عمدتا به دلیل قرارگیری مداوم اسید در مجاورت آن می باشد. در پوسیدگی ، مینا بر اثر ترشحات اسیدی حاصل از باکتریها ، و حل شدن مواد معدنی مینا ، ضعیف و ضعیف ترشده تا جایی که چارچوب کلی آن فرو می ریزد. اسید های طبیعی یا اسید های افزوده شده به غذاها نیز می توانند باعث حل شدن مواد معدنی مینا شوند.این مواد که مزه ترش دارند بطور مستقیم و بدون نیاز به عامل دیگر باعث تضعیف مینا می شوند. تحقیقات نشان داده است که بهتر است پس از مصرف این مواد بلافاصله مسواک زده نشود و در مرحله اول از آب فراوان برای شستشوی دهان استفاده شود تا شدت اسیدی بودن دهان کاهش یافته سپس مسواک زده شود.

در ارتباط با سایش های فیزیکی مکانیسم دیگری حاکم می باشد. در علم فیزیک سایش دو جسم با سختی متفاوت باعث ساییدگی جسم نرمتر می گردد. اگر این دو جسم مانند مینای دو دندان مقابل باشند ساییدگی دندان در هر دو رخ می دهد و با ساییده شدن کامل مینای سطح دندان و رسیدن آن به عاج سرعت آن به مراتب زیادتر می شود. به عبارتی دندان ضعیف تر صدمه زیاد تری خواهد دید.

انواع سایش دندان

سایش دندان می تواند ناشی از یک یا چند مورد از این فرآیندها باشد :

Abrasion :

این نوع سایش به دلیل تعامل دندان ها با خوراکی هایی که باعث ساییدگی یا خراشیدگی میشوند، ایجاد شود. متداول ترین نوع این سایش مسواک زدن آسیب زننده است ، به این معنی که شما از مسواک استفاده می کنید که خیلی سخت است یا در هنگام مسواک زدن بیش از حد نیرو استفاده می کنید. این می تواند روی سطح ریشه دندانهای شما درست زیر خط لثه یا مینا بالای خط لثه تأثیر بگذارد. از دیگر دلایل سایش می توان به استفاده نادرست از خلال دندان و نخ دندان اشاره کرد. برخی از وسایل دندانپزشکی که بطور مکرر از آنها برای دندان استفاده میکنید نیز می توانند دندان را خراب کنند. سایش همچنین می تواند ناشی از رژیم غذایی پر از مواد ساینده مانند دانه های گل ، خوراکی های اسیدی و آجیل یا عادت هایی مانند ناخن زدن و جویدن قلم باشد.

Attrition :

این نوع سایش بر اثر تماس دندان به دندان به وجود می آید ، که در طول روز بارها و بارها به دلیل خوردن و جویدن غذا برای دندان ها اتفاق می افتد. خوردن و جویدن به طور معمول نیروهایی بین 500 گرم تا 10 کیلوگرم فشار به دندان ها وارد می کنند. با این حال افرادی که عادت به دندان قروچه دارند (که حتی ممکن است از آن آگاه نباشند) می توانند دندان های خود را تا 10 برابر بیشتر از حد تحت فشار قرار دهند. این می تواند به دندان آسیب برساند.

Erosion :

هنگامی که دندانهای شما با مواد اسیدی در رژیم غذایی شما تماس می گیرند ، اسید واقعاً می تواند مینای دندان را از بین ببرد (حل کند). مقصر این نوع سایش دندان اغلب شامل سدیم ، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های به اصطلاح انرژی زا است. برخی از آب میوه ها نیز اسیدی هستند. حل کردن این نوشیدنی ها در وعده های غذایی و نگه داشتن آب در دهان بعد از نوشیدن آنها می تواند به جلوگیری از این فرسایش کمک کند.

Abfraction :

این نوع سایش به طور خاص به از بین رفتن مینای دندان در گردن دندان ها (قسمت نازک تر درست در لثه) مربوط می شود. اگرچه این نوع سایش به روشنی درک نشده و علت آن در دندانپزشکی مورد بحث است ، از بین رفتن ساختار دندان در قسمت گردن دندان اتفاق می افتد. اعتقاد بر این است که عامل آن تماس های مخرب دندان ها در هنگام حرکت های طرفی فکین است. که سایش و فرسایش می تواند در بروز این مشکل مؤثر باشد.

پیشگیری و درمان ساییده شدن دندان

شما می توانید با مراجعه به دندانپزشک روش های درمانی زیادی را برای درمان ساییده شدن انتخاب کنید. بهتر است این نکات را همیشه به یاد داشته باشید :

  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.
  • از خوردن نوشیدنی های اسیدی که ممکن است به دندان شما آسیب برساند، خودداری کنید.
  • بهتر است برای درمان و پیشگیری به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • مسواک مناسب برای خود انتخاب کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند+عکس
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت