در مورد رژیم 1200کالری چه می دانید؟

  سه شنبه، 17 اسفند 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد رژیم 1200کالری چه می دانید؟
بدن یک انسان بزرگسال به‌طور میانگین روزانه 1600 تا 3000 کالری نیاز دارد تا بتواند وزن خود را حفظ کند. وقتی انسان کمتر از این مقدار کالری مصرف کند، بدن وزن خود را از دست می‌دهد. درواقع بدن فرآیند کاهش وزن را آغاز کرده .در این مطلب رژیم1200 کالری را به اشتراک می گذاریم.

وقتی انسان کمتر از 1600تا3000 کالری مصرف کند، بدن وزن اضافی را از دست می دهد و فرآیند چربی سوزی را آغاز کرده و در نهایت بافت های دیگر ازجمله عضله را می سوزاند.برخی از تحقیقات نشان می دهند که موضوع کاهش وزن، چیزی فراتر از کالری های مصرفی و سوزانده شده است. امکان دارد بدن انسان با توجه به میزان کالری مصرفی، سطح کالری سوزی خود را تغییر دهد. درنتیجه، ممکن است فردی که برنامه غذایی 1200 کالری را دنبال می کند، کالری کمتری بسوزاند. کاهش سطح کالری سوزی باعث می شود تا فرد با سرعت کمتری وزن کم کند.

رژیم لاغری

آیا این رژیم غذایی ضرر دارد؟

وقتی یک رژیم غذایی کم کالری را دنبال می کنید، دریافت درشت مغذی های ضروری نظیر پروتئین، چربی و ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی به امری دشوار تبدیل می شود. بنابراین، مطالعۀ برچسب اطلاعات غذایی محصولات و صحبت کردن با پزشک قبل از شروع رژیم بسیار مهم می باشد.

همچنین با مراجعه به متخصص تغذیه می توانید برنامه غذایی مخصوص به خودتان را دریافت کنید.

افرادی که نباید به سراغ رژیم های کم کالری بروند عبارت اند از:

  • کسانی که کمبود وزن دارند
  • زنانی که دوره های قاعدگی شان به دلیل کمبود وزن یا دنبال کردن رژیم غذایی کم کالری متوقف شده است
  • افرادی که به اختلالات خوردن دچارند
  • زنان باردار یا شیرده
  • کودکان، به خصوص کودکانی که سن کمی دارند
  • کسانی که کمبودهای غذایی خاص دارند
  • فردی که پزشک او را از دنبال کردن رژیم های غذایی کم کالری منع کرده است

نتیجه رژیم کم کالری

طبق تحقیقاتی که متخصصین تغذیه انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که رژیم های کم کالری همچون رژیم غذایی هزار و دویست کالری می تواند اثرگذاری مثبتی بر روی سلامتی افراد داشته باشد. طبق تحقیقاتی که موسسه ملی سلامت کشور آمریکا « NIH » بر روی جانوران انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری به بالا رفتن طول عمر این گروه از جانوران و همچنین به پیشگیری از بروز بیماری ها نظیر سرطان نیز کمک بسزایی نموده است.

براساس مطالعات مشاهده ای یا به عبارتی مطالعاتی که بر داده های حاصل از مشاهده پدیده صورت می گیرد و هدف اصلی آن دستیابی ارتباط آن با سایر متغیرهاست، به این نتیجه رسیدند که در گروهی از افراد که کالری کمتری را برای حفظ سلامتی خود مصرف کرده اند، نشان داده که نسبت به افراد دیگر که به میزان کالری دریافتی در طی روز توجهی ندارند و بیش از حد آن را مصرف می نمایند، سالم تر هستند.در کنار این رژیم غذایی کم کالری، مصرف مواد غذایی خاص در برنامه غذایی کم کالری به بهبودی و سلامتی وضعیت جسمی بیماران نیز کمک بسزایی می نمایدبرهمین اساس ممکن است تا شخصی که در طی روز هزار و دویست کالری دریافت می نماید، به اندازه انتظاری که دارد وزن قابل توجهی کم نکند و همچنین روند پایین آمدن وزن در این شخص نیز به آرامی انجام بگیرد. بنابراین شخص نمی تواند به صورت تاثیرگذاری وزن کم نماید و برای رسیدن به کاهش وزن چشمگیر به زمان بیشتری نیز نیاز دارند.

موادغذایی رژیم

نکات مهم رژیم 1200کالری

پیروی از رژیم ۱۲۰۰ کالری در روز در یک بازه زمانی کوتاه، موثر و اثربخش است. باید بدانید که مصرف کالری کمتر از اندازه نیاز بدن سبب می شود که بدن تجمع چربی انباشته را به تدریج بشکند و از این ذخیره سازی استفاده نماید که این امر به تدریج سبب کاهش وزن نیز می گردد. بر همین اساس پزشکان تغذیه توصیه می نمایند که افراد میزان کالری دریافتی شان را به کمتر از این میزان نرسانند. به این دلیل که مصرف کمتر از هزار و دویست کالری در طی روز خطر کمبود مواد مغذی نظیر:۱) منیزیم ۲) پروتئین ۳) کلسیم را در بدن به مراتب افزایش می دهد.

وعده های غذایی رژیم 1200کالری

به منظور موفقیت بیشتر در « رژیم ۱۲۰۰ کالری در روز » بهتر است که از مواد غذایی پرحجم اما کم کالری نیز استفاده نمایید. افرادی که این رژیم غذایی را به منظور کاهش وزن انتخاب می نمایند، باید با مصرف مواد مغذی و همچنین ارزشمند از گرسنگی بیش از حد در طی روز و بروز سوء تغذیه در خود نیز پیشگیری نمایند.

وعده صبحانه

  • در وعده های صبحانه که افراد دارای رژیم هزار و دویست کالری هستند، می توانند که مصرف نمایند اختصاص به، نصف فنجان یکی از فرآورده های تهیه شده آرد گندم به همراه یک فنجان شیر با یک درصد چربی است.
  • افراد می توانند برای وعده صبحانه از ماست کم چرب به همراه یکی از میوه ها نظیر آلبالو و تمشک که جزء خانواده بری هستند نیز استفاده نمایند.
  • اسموتی میوه هایی نظیر بری و موز یکی دیگر از موادغذایی هستند که در وعده صبحانه می توانند آن را میل نمایند.
  • یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای وعده صبحانه را می توان به یک برش نان تست که از غلات کامل تهیه شده است، به همراه کره بادام زمینی اشاره کرد.
  • استفاده از یک فنجان پنیر کوتاژ فاقد چربی به همراه توت فرنگی و یا آناناس یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای وعده صبحانه هستند.
  • به اندازه یک فنجان بلغور جو دوسر( اوتمیل ) به همراه میوه هایی مانند موز و بری گزینه ی دیگری برای وعده صبحانه است.
  • یک فنجان پنیر کوتاژ فاقد چربی با نصفی آووکادو یکی دیگر از وعده های مناسب صبحانه به حساب می آید.

تمامی موادغذایی ذکر شده از مناسب ترین و مفیدترین موادی هستند که افراد می توانند در رژیم ۱۲۰۰ کالری در روز برای وعده صبحانه خود مصرف نمایند.

وعده ناهار

  • استفاده از ماهی تٌن طعم دار به همراه آب لیمو و یا فلفل برای وعده ی ناهار بهترین گزینه است.
  • یکی دیگر از مواد غذایی در وعده ناهار را می توان به یک فنجان ماست یونانی به همراه عسل و همچنین میوه هایی مانند بادام و بری اختصاص داد.
  • مقدار معینی کره بادام زمینی بر روی کیکی که از غلات کامل تهیه شده باشد نیز برای وعده ناهار بهترین انتخاب است.
  • یک عدد آووکادو به همراه سس سالسا نیز بهترین وعده ناهار برای افرادی است که از این رژیم غذایی پیروی می نمایند.
  • یکی دیگر از مواد غذایی اختصاص به ساندویچ رٌست بیف با مقدار کمی سس مایونز کم چرب، گوجه فرنگی، کاهو ( در نان تهیه شده از آرد کامل ) گزینه مناسب دیگری است که برای وعده ناهار افراد می توانند آن را میل نمایند.

کلیه موارد ذکر شده از بهترین و مناسب ترین مواد غذایی هستند که افراد دارای رژیم غذایی هزار و دویست کالری می توانند آن را برای وعده ناهار استفاده نمایند.

وعده شام

  • ماهی سالمون سرخ شده به میزان شصت گرم در روغن گیاهی به همراه مقدار کمی آب لیمو و فلفل.
  • تٌست آووکادو از نان فرآوری شده با آرد کامل به همراه مقدار کمی لوبیا سبز نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که می توان در وعده شام از آن استفاده کرد.
  • به میزان یک فنجان برنج قهوه ای به همراه یک فنجان سبزیجات بخارپز و همچنین پنیر کوتاژ کم چرب نیز یکی دیگر از مواد غذایی مناسب در وعده شام است که افراد می توانند از آن میل نمایند.
  • پاستا فرآوری شده از آرد کامل گندم به میزان یک فنجان، به همراه سس مارینارا و به میزان سه عدد قلقلی یا سویا نیز به عنوان وعده شام بهترین گزینه برای کاهش وزن است.

تمامی موارد ذکر شده از مواد غذایی مناسب برای وعده شام افرادی است که از رژیم غذایی هزار و دویست کالری پیروی می نمایند.

رژیم غذایی

میان وعده رژیم 1200کالری

  • یکی از میان وعده های مناسبی که این افراد می توانند استفاده نماین،د اختصاص به مخلوط مغزهای طعم دار نشده و یا مغزهایی که فاقد شکر هستند، اختصاص داد.
  • برای جلوگیری از وسوسه نشدن به شیرینی جات می توانید از میوه هایی نظیر انبه و یا هلو در طی روز نیز استفاده نمایید.
  • نصف آووکادو به همراه مقداری سس تند نیز گزینه ی دیگری است که به عنوان میان وعده می توان از آن استفاده کرد.
  • مقدار کمی کره بادام زمینی بر روی نان تست فرآوری شده از آرد کامل نیز گزینه دیگری برای میان وعده افراد دارای این رژیم غذایی به حساب می آید.

منوی غذایی 1200کالری

یکی از برنامه های غذایی مناسب برای افرادی که دارای رژیم ۱۲۰۰ کالری در روز هستند، به این صورت است که:

وعده صبحانه

  • از مواد غذایی که می توان در برنامه غذایی صبحانه در این رژیم غذایی استفاده کرد، اختصاص به:
  1. یک فنجان جو دو سر
  2. نصف فنجان شیر بدون چربی
  3. یک قاشق غذاخوری عسل
  4. نیم فنجان زغال اخته
  5. یک فنجان قهوه ساده و یا چای به عنوان یک نوشیدنی

وعده ناهار

  • دو تکه نان تهیه شده از نان غلات کامل
  • سیب زمینی بوقلمون
  • برش گوجه فرنگی
  • کاهو به همراه یک قاشق غذاخوری خردل
  • نصف فنجان هویج در کنار وعده غذایی نیز برای پیروی از این رژیم غذایی مناسب است.
  • از آب به عنوان یک نوشیدنی سالم بعد از یک ساعت از سرو مواد غذایی نیز می توان استفاده کرد.

وعده شام

برای وعده شام می توان از یک فنجان لوبیا سبز به همراه سه اونس شکر پخته شده نیز استفاده کرد. همچنین یک فنجان شامپاین خام به همراه سالاد، پنج عدد گوجه فرنگی گیلاسی با مقدار کمی آب لیمو تازه، علاوه بر این برای مصرف نوشیدنی می توان از آب به همراه یک تکه لیمو نیز استفاده نماییم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان