در مورد بیماری دست درد چه می دانید؟

  یکشنبه، 10 بهمن 1400   زمان مطالعه 15 دقیقه
در مورد بیماری دست درد چه می دانید؟
به دلایل مختلف ممکن است دچار دست درد شویم و دست درد اغلب از استخوانها، مفاصل، بافت همبد، تاندون، اعصاب نشات می گیرد، اما در ادامه به مهم ترین و شایع ترین علل دست درد اشاره شده است.

دست درد به ناراحتی و دردی که ممکن است در هر ناحیه از جمله شانه، بازوها، آرنج، مچ دست و انگشتان احساس کنید، گفته می شود. درد ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. دست درد معمولا به دنبال آسیب، تحریک و التهاب پوست، ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل بازو، همچنین به دنبال آسیب عروق خونی و اعصاب ممکن است ایجاد شود. هر چند فعالیت های روزمره از جمله تایپ کردن، نوشتن، کار با ابزار، ورزش، بلند کردن اجسام سنگین نیز می تواند باعث دست درد شود.

انواع بیماری دست درد

درد ممکن است ناگهانی شروع شود و از بین برود یا اینکه به تدریج افزایش یابد. همچنین درد ممکن است ثابت یا متناوب، خفیف یا شدید باشد. گاهی درد، به دنبال آسیب قسمت های دیگر بدن مانند قفسه سینه، گردن و شکم به بازوها انتشار می یابد. فرد مبتلا به درد بازو ممکن است درد، خارش، بی حسی، احساس ناراحتی و سوزن سوزن شدن در دست ها را تجربه کند.

درد مفاصل دست

یکی از علل اصلی درد مفاصل دست بیماری آرتریت است. آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است که در هر قسمت از بدن می تواند رخ دهد. اما این عارضه بیشتر در دست ها به خصوص مچ دست دیده می شود. آرتریت انواع مختلفی دارد. شاید بتوان بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت معرفی کرد. اما شایع ترین آن ها آرتروز و آرتریت روماتوئید است.

یکی از انواع آن، استئوآرتریت است که بیشتر در افراد مسن دیده می شود. با افزایش سن مفاصل دست دچار ساییدگی و پارگی می شوند. غضروف مفصلی که انتهای هر استخوان قرار دارد، به علت بافت لغزنده باعث حرکت راحت تر مفاصل می شود. با کاهش تدریجی غضروف، علائم دردناک در مفاصل دست به مرور خود را نشان می دهد. آرتریت روماتوئید نیز بیماری مزمنی است که باعث التهاب مفاصل می شود. از علائم این التهاب درد و سفتی است.

درد استخوان دست

درد شدید استخوان دست می تواند به علت آسیب تروماتیک یا شکستگی استخوان باشد. آسیب به دست جز موارد بسیار شایع است. دست ها دائماً در معرض صدمه قرار دارند. اگر شکستگی دست به خوبی درمان نشود، ساختار و نوع حرکت دست دچار مشکل می شود.اگر درد استخوان دست شما شدید است و در حرکت دادن دست دچار مشکل هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید و با روش هایی مانند عکس برداری یا اشعه ایکس از وجود شکستگی در استخوان های دست مطلع شوید.

درد کف دست

برخی از بیماری و صدماتی که به دست وارد می شود، باعث درد کف دست می شوند. بیماری سندرم تونل کارپال باعث فشار به عصب میانی و تاندون ها می شود. این بیماری علاوه بر دردی که در مچ دست و انگشتان ایجاد می کند، باعث درد کف دست هم می شود.فاشئیت کف دست نیز یک وضعیت نادر است و باعث التهاب فاسیای کف دست می شود. فاسیا بافت ضخیمی است که کف دست را به انگشتان متصل می کند. هنگام بازکردن انگشتان به دلیل التهاب درد احساس می شود.

درد ماهیچه دست

بسیاری از افراد گاهی دچار درد ماهیچه دست می شوند. معمولا به علت حرکات مکرر و استفاده بیش از حد از دست ها درد ناشی از کشش عضلات به وجود می آید. زمانی که کاری به صورت مکرر یا با شدت بالا برای مدت طولانی انجام می دهید، عضلات درد می گیرند.به عنوان مثال تایپ کردن، استفاده از ابزارهای خاص، بلندکردن وسایل سنگین یا تمرینات ورزشی باعث ایجاد این عارضه می شوند.

دست درد ناشی از آسیب به تاندون و کشیدگی عضلات

تاندون ها نوارهای بافتی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. معمولا آسیبی که به تاندون ها وارد می شود، هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد تا بهبود پیدا کند. استفاده بیش از حد و حرکات مکرر مانند بازی تنیس یا بولینگ باعث آسیب به تاندون ها می شوند. حتی ضربه ناگهانی یا روند طبیعی ساییدگی در اثر پیری به تاندون آسیب وارد کرده و باعث دست درد شدید می شوند.

علل دست درد

درد دست دلایل زیادی دارد. گاهی صدمه یا استفاده بیش از حد باعث بروز این مشکل می شود. گاهی نیز بیماری ها می توانند درد و تورم در دست ها ایجاد کنند. در ادامه شایع ترین علل این نوع درد را ذکر می کنیم.

آنژین یا درد قفسه سینه، از علل دست درد

درد قفسه سینه که در اثر کاهش خونرسانی به بافت قلب ایجاد می شود. درد ممکن است به بازوها، شانه، گردن و پشت کشیده شود و همچنین ممکن است با احساس فشار در قفسه سینه، تهوع، تنگی نفس و سرگیجه همراه باشد.

حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) از علل دست درد

هنگامی رخ می دهد که جریان خون به عضله قلب قطع شده و موجب مرگ و آسیب غیرقابل برگشت بخشی از سلول های قلبی شود. علائم حمله قلبی عبارتند از: احساس درد در یک یا هر دو دست، تنگی نفس، تهوع، درد قفسه سینه و سر گیجه.

بورسیت از علل دست درد

بورس ها کیسه های حاوی مایع سینوویال هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و باعث کاهش اصطکاک می شوند. به التهاب بورس ها بورسیت می گویند.

سندروم کارپال تونل، از علل دست درد

عصب مدین از ساعد و کف دست عبور کرده و حس کف دست و انگشتان را تامین می کند. هنگامی که این عصب در مچ دست تحت فشار باشد، موجب سندروم کارپال تونل می شود. سندروم کارپال تونل با حرکت تکراری در دست، مچ دست و انگشتان ایجاد شده و می تواند منجر به درد، بی حسی و حس خارش و سوزن سوزن شدن در بازو، کف دست و انگشتان شود. افراد چپ دست معمولاً درد سندروم کارپال تونل را در دست چپ خود احساس می کنند. همچنین افراد راست دست درد سندروم کارپال تونل را در دست راست خود احساس می کنند. درد و ناراحتی مچ دست می تواند نوشتن، تایپ کردن، صحبت با تلفن یا فعالیت های روزانه را با سختی همراه کند.

فتق (بیرون زدگی) دیسک بین مهره ای در گردن، از علل دست درد

دیسک ها به صورت بالشتک یا صفحه های کوچک بین دو مهره در ستون فقرات هستند و فشارهای وارد شده به ستون فقرات را جذب می کنند. همچنین باعث خم شدن و انعطاف پذیری ستون مهره های شما می شوند. اگر دیسک گردن شما دچار آسیب شود، موجب درد، بی حسی، ضعف، احساس سوزن سوزن شدن و سوزش در بازو می شود.

فتق هیاتال یا هیاتوس، از علل دست درد، از علل دست درد

به دلیل ضعف در عضلات دیافراگم و اسفنکتر ورودی به معده ایجاد شده که در اثر آن قسمتی از معده وارد قفسه سینه می شود.

پیچ خوردگی و کشش عضلات و مفاصل، از علل دست درد

گاهی جراحت وارد شده می تواند باعث کشیدگی عضلات و پیچ خوردگی تاندون ها شود. علائمی که به دنبال آن ایجاد می شود شامل درد، ورم، کبودی،ضعف و گرفتگی(اسپاسم) ماهیچه ها است. هر دو عارضه ممکن است به خودی خود بهبود یابد. اما اگر علائم شدید باشند باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شانه یخ زده یا منجمد، از علل دست درد

درد و بی حسی خفیف در قسمت بالایی بازو و شانه ها، همراه با سختی و محدودیت حرکت می تواند علامتی از شانه منجمد باشد. شانه منجمد در حدود ۲ درصد از افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود و در زنان شایع تر از مردان است. شانه منجمد زمانی ایجاد می شود که نوارهای بافتی درون و اطراف شانه سفت می شوند. درد بازو در مرحله انجماد بدتر است. تا زمانی که شانه کاملاً بی حرکت است، شما احساس بی حسی می کنید و قادر به حرکت دست و شانه خود نیستید.

آرنج تنیس بازان، از علل دست درد

عضلات آرنج، تاندون ها و قسمتی از استخوان آرنج دچار التهاب می شوند. درد و بی حسی در مفصل آرنج و ساعد، همراه با دردهای تیز و ناراحتی در آرنج را می تواند به آرنج تنیس بازان نسبت داد. بیماری آرنج تنیس بازان ناشی از حرکات مداوم بازوها، آرنج و به خصوص مچ دست رخ می دهد و تنها با انجام بازی تنیس ایجاد نمی شود.

آسیب به روتاتورکاف، از علل دست درد

عضلات گرداننده شانه (روتاتورکاف rotator cuff) از عضلات و تاندون ها تشکیل شده است که مفصل شانه را ثابت نگه داشته و بازو را در جهات مختلف می چرخاند. با افزایش سن تاندون ها در روتاتوکاف دچار ضعف و پارگی می شوند. در بسیاری از فعالیت های بدنی که دست ها به بالای سر می رود، فشار زیادی به ناحیه شانه و روتاتورکاف ممکن است وارد شود. علائمی که به دنبال آسیب روتاتور کاف ممکن است دیده شود می تواند از درد و ضعف خفیف در بازوی شما تا یک درد شدید و مداوم تغییر کند

های گوناگونی می توان درد دست را درمان کرد و بسته به علت دارو، ورزش و یا تغییر در شیوه زندگی و حتی ممکن است جراحی انجام شود.

نمونه هایی از داروها برای دست درد

  • استامینوفن (مانند تیلنول، تیلنول آرتریت)
  • آسپیرین (مانند اسید استیل سولتیسیلیک، بایر، اکوتین و سایرین)
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن (آلو، آناپروکس، ناپلران، ناپروسیان)
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
  • محصولات بدون نسخه

درمان آرتروز دست

برخی از گزینه های دارویی برای درمان آرتروز دست وجود دارد. شما می توانید از داروهای تسکین دهنده خوراکی استفاده کنید. همچنین می توانید تزریق استروئید را در مفاصل انجام دهید و از گچ یا بریس برای حمایت از دست ها کمک بگیرید. اگر این گزینه ها مؤثر نباشد ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم مفصل آسیب دیده نیاز باشد.

اوزون تراپی برای درمان دست درد

ازون تراپی روشی مبتنی بر کاربرد غلظت اکسیژن و اوزن است. این ترکیب به سرعت در بدن حل می شود و با مولکول ها تماس می گیرد و باعث ایجاد استرس اکسیداتیوی حاد می شود. ازون تراپی مزایای زیادی دارد:

  • با افزایش ظرفیت انتقال اکسیژن، اکسیژن بافت را بهبود می بخشد.
  • اثر ضدالتهابی
  • سیستم های آنتی اکسیدان بدن را بهبود می بخشد.
  • اثرات ضد باکتری و ضدعفونی کننده.
  • به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری های خود ایمنی کمک می کند.علاوه بر این مزایا ازون تراپی در بسیاری از موارد می تواند باعث کاهش مصرف دارو شود.

ورزش دست برای درمان دست درد

درمان های زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد و ناتوانی آرتروز استفاده کنید. یکی از روش های آسان و غیر مخرب برای حفظ انعطاف پذیری مفاصل، افزایش دامنه حرکت و تسکین درد آرتروز، انجام تمرینات دست است.
تمرینات دست می تواند به تقویت عضلاتی که از مفصل دست پشتیبانی می کنند، کمک کند. این تمرینات می توانند به شما کمک کنند حرکات دست را با ناراحتی کمتر انجام دهید. تحرک همچنین می تواند به حفظ رباط ها و تاندون های انعطاف پذیر و درنتیجه به بهبود دامنه حرکت و عملکرد دست کمک کند. درنهایت، ورزش می تواند تولید مایع سینوویال را افزایش دهد که همچنین می تواند عملکرد مفصل را بهبود بخشد.

مشت کردن دست

شما میتوانید این ورزش آسان را در هرکجا و هر زمان که احساس خشکی دست پیدا میکنید انجام دهید. با باز نگهداشتن دست چپ و صاف کشیدن تمام انگشتان دست شروع کنید. سپس، دست خود را بهآرامی خم و مشت کنید و انگشت شست را در خارج از مشت خود قرار دهید. ملایم رفتار کنید و دست خود را فشار ندهید.
دست خود را باز کنید تا انگشتانتان یکبار دیگر صاف شوند. تمرین را 10 بار با دست چپ انجام دهید. سپس تمام حرکت را با دست راست تکرار کنید.

خم کردن انگشتان

دست را در موقعیتی مشابه با تمرین قبل صاف نگه دارید. انگشت شست خود را به سمت کف دست خمکنید. آن را برای چند ثانیه نگه دارید. انگشت شست خود را بالا ببرید سپس انگشت اشاره خود را به سمت کف دست خم کنید. آن را برای چند ثانیه نگه دارید. سپس آنرا صاف کنید. این حرکت را برای همه انگشتان دست چپ انجام دهید. سپس تمام حرکت را روی دست راست تکرار کنید.

خمیدگی انگشت شست

اول، دست چپ خود را با تمام انگشتان صاف نگه دارید. سپس انگشت شست خود را به سمت کف دست خود ببرید. انگشت شست دست خود را به سمت انگشت کوچک بکشید. اگر نمیتوانید آن را به انگشت کوچک برسانید نگران نباشید. انگشت شست خود را تا آنجا که میتوانید بکشید. موقعیت را برای یک یا دو ثانیه نگه دارید و سپس انگشت شست خود را به موقعیت شروع بازگردانید. حرکت را 10 بار تکرار کنید سپس تمرین را با دست راست خود انجام دهید.

ایجاد شکل ‘O’

دست چپ خود را باز کنید و انگشتان دست را صاف نگه دارید. سپس تمام انگشتان خود را خمیده کنید تا همدیگر را لمس کنند. انگشتان دست باید به شکل “O” باشد. این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید. سپس انگشتان خود را دوباره مرتب کنید. این تمرین را چند بار در روز برای هر دست تکرار کنید. شما میتوانید این کشش را هر زمان که در دستهایتان احساس درد و یا خشکی کردید انجام دهید.

خم کردن با کمک میز

مطابق شکل دست خود را روی میز قرار دهید و انگشت شست را در موقعیتی به سمت بالا قرار دهید و چهار انگشت دیگر را به سمت داخل خم کنید تا دستتان شکل “L” ایجاد کند. آن را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس انگشتان را صاف کنید تا به موقعیت شروع بازگردند. 10 بار تکرار کنید و سپس همان حرکت را در دست راست تکرار کنید.

بلند کردن انگشت

دست چپ خود را بر روی میز قرار دهید به شکلی که کف دست رو به پایین باشد. با انگشت شست شروع کنید و هر بار یک انگشت را بهآرامی از روی میز بلند کنید. هر انگشت را برای یک یا دو ثانیه نگه دارید و سپس آن را پایین بیاورید. تمرینات را با همه انگشتان دست چپ انجام دهید. بعدازاینکه با دست چپ انجام شد، تمام ست را در دست راست تکرار کنید.

کشش مچ دست

فراموش نکنید که مچ دست نیز میتواند به دلیل آرتروز دچار درد و خشکی شود. برای ورزش مچ دست، دست راست را با کف دست چپ به پایین بیاورید. بهآرامی فشار را تا زمانی ادامه دهید که کشش در مچ دست و بازو را احساس کنید. موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید. 10 بار تکرار کنید. سپس تمام ست را با دست چپ انجام دهید.

بریس، مچبند و جراحی برای درمان دست درد

اگر دارو اثر مناسبی نداشته باشد میتوانید به درمانهای فراتر از داروها نیز فکر کنید.

  • پزشک از مچبند برای حمایت از مفصل مچ و تسکین درد هنگام انجام فعالیتهای روزانه استفاده میکند.
  • در موارد شدید، جراحی برای درمان مفصل آسیبدیده میتواند یک گزینه باشد.
  • جراحی معمولاً شامل مکش مایع سینوویال ملتحمه خارج از مفصل و یا بهعنوان آخرین گزینه جایگزینی مفصل است.

تزریق برای درمان دست درد

تزریق کورتیکواستروئید به مفصل میتواند التهاب را کاهش دهد. تسکین براثر کورتیکواستروئید میتواند تا یک سال ماندگار باشد. برای بعضی افراد میزان تسکین با تزریق بعدی کاهش مییابد.

بررسی هدایت عصبی اغلب همراه با الکترومیوگرافی بهمنظور تعیین اینکه عصب بهطورمعمول عمل میکند یا خیر انجام میشود. پزشکی که آزمایش را انجام میدهد، سیمهایی (الکترودها) را به پوست در نقاط مختلف در امتداد مسیر عصبی قرار میدهد. سپس پزشک عصب را با جریان الکتریکی تحریک میکند. همانطور که جریان در مسیر عصبی حرکت میکند، الکترودها در امتداد راه سیگنال قرار میگیرند و سرعت حرکت سیگنال را اندازه میگیرند. در اعصاب سالم، سیگنالهای الکتریکی میتواند تا 120 مایل در ساعت حرکت کند. اگر عصب آسیبدیده باشد، سیگنال کندتر و ضعیفتر خواهد شد. با تحریک عصب در مکانهای مختلف، پزشک میتواند محل خاص آسیب را تعیین کند. مطالعات هدایت عصبی ممکن است در طول درمان برای تست پیشرفت انجام شود.
اگرچه ممکن است در ابتدا تحریک ناگهانی ایجاد شود اما دردناک نیست و اکثر مردم در طی مراحل آزمایش راحت هستند. شوک شبیه به زمانی است که فرد پس از راه رفتن در سراسر موکت دستگیره در را لمس کند. متخصص ارتوپدی ممکن است آزمایش الکترودیاژنتیک را برای تشخیص مشکلات مختلفی که میتواند ناشی از فشار عصب، بهویژه در بازو، آرنج یا مچ دست ایجاد شود، توصیه کند. این مشکلات “نوروپاتی فشرده” نامیده میشود و عبارتند از:

  • سندرم تونل کارپ در عصب میانی دست که از بین استخوان مچ و زیر رباط عرضی عبور میکند.
  • سندرم خروجی توراکسون بر روی رشته پیوندی، خوشهای از اعصاب که از زیر ترقوه در شانه عبور میکند.
  • نفوذ عصب اولنار. فشار بر عصب اولنار زمانی که از پشت آرنج عبور میکند.
  • فشار رادیکولوپاتی گردنه رحم یا کمری بر ریشههای عصبی که از ستون فقرات گردن یا کمر خارج میشوند.

بسیاری از جراحان قبل از توصیه به عمل جراحی برای این شرایط آزمایش الکترودهای تشخیصی را انجام میدهند.

آزمایش الکترودهای تشخیصی همچنین میتواند برای تعیین میزان آسیب عصب پس از حادثه و بررسی اثرات بیماریهایی مانند دیابت استفاده شود. همچنین میتواند نشان دهد اگر یک عصب آسیبدیده بهبودیافته است.

برای درمان دست درد چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اغلب دست درد، یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی شود و شما می توانید درد را با داروهای خانگی برطرف کنید. اگر درد بازو، شانه یا مچ دست شما در نتیجه ضربه شدید یا به طورناگهانی بروز می کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در حرکت دست خود دچار مشکل شدید یا استخوان شما بیرون زده به دکتر ارتوپد یا به نزدیک ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

اگر درد ناگهانی در بازو، شانه، قفسه سینه و کمر همراه با احساس فشار در قفسه سینه، تهوع، سرگیجه و تنگی نفس داشتید، ممکن است علامتی از یک حمله قلبی بوده و باید با ۱۱۵ تماس بگیرید و بلافاصله به دنبال درمان باشید. درصورتی که گمان می کنید دچار حمله قلبی شده اید بهتر است حرکت نکنید. همچنین در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • درد بازو، شانه یا پشت که با استراحت کمتر شده و با فعالیت تشدید می شود.
  • ضربه ناگهانی به دست ها همراه با شنیدن صدا
  • درد و تورم شدید در بازو
  • درد همراه با احساس سوزش، ضعف و بی حسی در دست ها

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (470 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان