در مورد فواید کندر چه می دانید؟

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
در مورد فواید کندر چه می دانید؟
خواص کندر و روغن کندر در طب سنتی بی نهایت است و برای بسیاری از بیماری ها راه درمان است، فقط بهتر است بدانید چگونه و چقدر مصرف کنید. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک و در مورد خواص کندر خواهیم گفت روشن است که کندر ارزشی برابر طلا دارد و برای همین توسط مصریان، یهودیان، یونانیان، رومیان و ایرانیان برای اهداف عمومی و روحی مصرف می شده است.

کندر یا روغن الیبانوم چیست؟

کندر که با نام olibanum نیز شناخته می شود، از رزین درخت Boswellia گرفته می شود. این درخت معمولاً در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه رشد می کند.

کندر، چوبی است که بوی تندی دارد و می توان آن را استنشاق کرد، می توان کندر را از طریق پوست جذب کرد یا به عنوان مکمل مصرفش کرد. از خواص کندر در طب سنتی استفاده می شود؛ چراکه این گیاه فواید خاصی برای سلامتی دارد؛ از بهبود آرتروز و کاهش آسم و سلامت دهان و دندان گرفته تا کمک به هضم غذا. درباره خواص کندر تا جایی پیش رفته اند که معتقدند حتی ممکن است که به مبارزه با انواع خاصی از سرطان نیز کمک کند.

 کندر

11 فواید کندر و کاربرد آن

  • کاهش ارتروز: کندر یک ماده ضد التهابی است که ممکن است به کاهش درد و علائم آرتریت کمک کند. کندر نه تنها درد را کاهش می دهد بلکه می تواند خود التهاب را نیز هدف قرار دهد اسیدهای شیره بوسولیا می توانند از ترشح لکوترین ها که التهاب زا هستند جلوگیری کند. مطالعات حیوانی نشان داد که اسید بوسولیک سنتز آنزیم های التهابی را مهار می کند. کندر در مدیریت تورم، درد و حرکت مفاصل مرتبط با آرتریت موثرتر از دارونماها بوده است.
  • بهبود عملکرد روده : روغن کندر ممکن است به بهبود سلامت روده، هضم غذا و کاهش اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند. کندر به اندازه مزالازین، که دارویی است که از نظر پزشکی برای درمان علائم کرون تجویز می شود، مؤثر است. شرکت کنندگان مبتلا به کولیت اولسراتیو دوز روزانه کندر به مدت شش هفته داده شد، نشان داد که در مدیریت این بیماری به اندازه داروهای دارویی موثر است.کندر حتی می تواند به درمان اسهال مزمن کمک کند. پس از شش هفته مصرف روزانه Boswellia یا دارونما، شرکت کنندگانی که Boswellia مصرف کردند تقریباً اسهال خود را درمان کردند.
  • بهبود آسم : روغن کندر همچنین ممکن است به بهبود علائم و مدیریت آسم و برونشیت کمک کند. 70 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به آسم برونش که Boswellia را با دارونما دریافت کردند، حملات آسم کمتری را تجربه کردند، همچنین موارد کمتری از خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه کردند.مکملی که هم از کندر و هم از میوه بائل تشکیل شده بود در کاهش علائم آسم موثرتر از دارونما بود. کسانی که آن را مصرف کردند تنفس راحت تری داشتند.
  • سلامت دهان و دندان را حفظ می کند : کندر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود حتی می تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.اسیدهای بوسولیک می توانند با از بین بردن باکتری ها از تشکیل حفره جلوگیری کنند. حتی می تواند از بیماری لثه و دندان درد جلوگیری کند. عصاره کندر در برابر Aggregatibacter actinomycetemcomitans که یک باکتری است که باعث بیماری لثه می شود، موثر است.این دارو در مدیریت این عارضه موثرتر از دارونما بود. از آنجایی که به طور طبیعی قابض است، می تواند به بهبود زخم های دهان مرتبط با سلامت ضعیف دهان کمک کند.
  • خواص ضد پیری : کندر یک آنتی اکسیدان قوی است به همین دلیل خاصیت ضد پیری دارد.آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد، که مولکول های بسیار واکنش پذیر با الکترون های جفت نشده هستند، کمک می کنند. همانطور که رادیکال های آزاد در اطراف بدن حرکت می کنند و به دنبال الکترونی برای جفت شدن می گردند، می تواند به DNA آسیب برساند که روند پیری را تسریع می کند.همچنین، آنتی اکسیدان ها به کاهش سرعت و توقف آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. این به جوانسازی پوست کمک می کند.
  • متعادل و مرطوب کننده : روغن کندر به یک عنصر محبوب در مراقبت از پوست، در محصولاتی مانند لوسیون یا مرطوب کننده تبدیل شده است. روغن کندر خاصیت مرطوب کنندگی دارد که از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.با این حال، برای درمان های صورت، تمام روغن های ضروری باید با روغن حامل رقیق شوند. کندر همچنین می تواند به مقابله با تغییر رنگ و قرمزی کمک کند که به رنگ پوست کمک می کند متعادل و یکدست به نظر برسد.
  • ضد التهاب : یکی از دلایلی که کندر می تواند به درمان آسم و آرتریت کمک کند، خواص ضد التهابی آن است که برای مراقبت از پوست نیز مفید است. اسانس کندور می تواند به مدیریت آکنه کمک کند، زیرا التهاب را تسکین می دهد.
  • ضد باکتری : اسیدهای بوسولیک می توانند باکتری های مولد آکنه را از بین ببرند تا از بروز جوش های بیشتر جلوگیری کنند. ترکیبی از روغن های ضروری کندر و مر به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی خود، مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست و برای سلامت عمومی مفید بوده است.
  • ضد عفونی کننده : کندر همچنین ضد عفونی کننده است. این روغن برای قرن ها برای تمیز کردن، ضد عفونی کننده، رایحه درمانی و سلامت عمومی استفاده می شود. این می تواند به جلوگیری از ایجاد عفونت کمک کند.
  • قابض : روغن کندر یک قابض طبیعی است. این بدان معنی است که برای مراقبت از پوست مفید است زیرا می تواند به بهبود عیوب پوست و شرایطی مانند آکنه و زخم کمک کند. کندور برای جوانسازی پوست آسیب دیده به عنوان یک روغن شفابخش شناخته شده است. این برای کاهش ظاهر علائم کشش و اسکار مفید است.علاوه بر ضد باکتری بودن، با کاهش تولید سبوم در افراد دارای پوست چرب، از مسدود شدن منافذ و لکه ها جلوگیری می کند.

کندر برای لاغری

کندر می تواند عملکرد تیروئید را تقویت کند و در عین حال گوگلسترون های آن می تواند به کاهش وزن کمک کند، این گوگلسترون ها به کنترل سطح کلسترول، کاهش علائم آرتریت و حذف سموم از بدن کمک می کنند. همچنین کندر خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند برای افراد با بیماری خاص که مجبور به استفاده از داروهای هورمونی از قبیل کورتون، لئوتروکسین و… هستند، موثر واقع شود. در کل می توان گفت مصرف کندر خوراکی موجب تعادل هورمون ها به ویژه هورمون های تیروئید می شود. متابولیسم بدن را افزایش می دهد، به سم زدایی و پاکسازی بدن به خصوص روده ها کمک می کند و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

آیا باید نگران مصرف کندر بود؟

مصرف خوراکی کندر تا ۶ ماه برای بزرگسالان معمولا خطری ندارد. مصرف کندر روی پوست تا مدت ۵ هفته معمولا مشکلی ایجاد نمی کند و معمولا عوارض جانبی مهمی به همراه ندارد. ولی برخی از افراد که آن را مصرف کرده اند، علائمی مانند معده درد، حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده، خارش پوست، سردرد، ورم و خستگی عمومی را گزارش کرده اند. همچنین مصرف پوستی آن نیز در برخی افراد موجب بروز جوش های آلرژیک شده است.

 کندر

هشدارها و احتیاط درباره ی مصرف کندر

  • زنان باردار و شیرده: استفاده از مقداری کندر که به طور معمول در غذاها وجود دارند، معمولا خطری ندارد. اما این افراد نباید از کندر در مقادیر بالاتر و به منظورِ خواص درمانی آن استفاده کنند. اطلاعات دقیقی از تأثیر استفاده از مقادیر بالای کندر در این افراد وجود ندارد.
  • افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس، روماتیسم مفصلی و سایر بیماری های مربوط به دستگاه خودایمنی: شاید کندر دستگاه ایمنی را فعال تر بکند. این امر می تواند علائم این بیماری ها را بدتر بکند. اگر هر یک از بیماری های خودایمنی را دارید، از مصرف کندر خودداری کنید.

تداخل کندر با سایر داروها

  1. برخی داروها داخل کبد تجزیه می شوند. ممکن است کندر سرعت تجزیه ی آنها توسط کبد را کاهش بدهد. مصرف کندر همراه با داروهایی که در کبد تجزیه می شوند، ممکن است تأثیر و عوارض جانبی آن داروها را افزایش بدهد. بنابراین اگر داروهایی از این دست را مصرف می کنید، قبل از مصرف هم زمان آن با کندر، با پزشک مشورت بکنید.نمونه هایی از داروهایی که در کبد تجزیه می شوند، عبارت اند از:کلوزاپین (از داروهای ضدروان پریشی)، سیکلوبنزاپرین (مُسکن عضلانی)، فلووکسامین (از داروهای ضد افسردگی)، هالوپریدول (از داروهای ضد روان پریشی)، ایمیپرامین (از داروهای ضدافسردگی)، مکسیلیتین (از داروهای ضد آریتمی)، پروپرانولول (از داروهای فشار خون و نامنظمی تپش قلب)، تاکرین (از داروهای آلزایمر)، زیلوتون (از داروهای ضدآسم)، زولمیتریپتان (از داروهای درمان میگرن)، دیازپام (از داروهای مُسکن و خواب آور)، اُمپرازول (کاهش اسید معده)، وارفارین (از داروهای ضد لخته شدن خون)، دیکلوفناک (از داروهای کاهنده درد و تحریک)، ایبوپروفن (داروی ضد التهاب)، پیروکسیکام (داروهای ضددرد)، پاروکستین (از داروهای ضدافسردگی)، ترامادول (از داروهای ضددرد)، زولوفت (از داروهای ضدافسردگی) و…
  2. به نظر می رسد که کندر باعث افزایش فعالیت دستگاه ایمنی می شود. بنابراین مصرف کندر همراه با داروهای تضعیف کننده ی دستگاه ایمنی ممکن است اثرگذاری این داروها را کاهش بدهد.نمونه هایی از داروهایی که دستگاه ایمنی را ضعیف می کنند، عبارت اند از: آزاتیوپرین، باسیلیکسیماب، سیکلوسپورین، سندیمون، داکلیزوماب، موروموناب، میکوفنولات، تاکرولیموس، سیرولیموس و…

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...