در مورد شربت آگاو چه می دانید؟

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد شربت آگاو چه می دانید؟
شربت آگاو یا آگاوه شربتی شیرین است که از عصاره تصفیه‌شده گیاه آگاو تهیه می‌شود. این شربت از شیرین‌کننده‌های دیگر کالری کمتری دارد، به‌خاطر همین در بسیاری از موارد می‌توانید این محصول را جایگزین شکر یا شیرین‌کننده‌های دیگر کنید.

به طور عمده در مکزیک، شربت آگاو ازشیره گیاه آگاو ساخته شده است.این گیاه به نام علمی آن به نام Agave tequiliana شناخته شده است.این گیاه حدود ۱.۵ برابر شیرین تر از شکر معمولی است و حاوی تقریبا ۶۰ کالری درهر قاشق غذاخوری است که حتی بیشتر از مقدار مشابه شکر، در جدول است.با این حال، با وجود اینکه کالری این شیره بیشتر از شکر است اما تولید کنندگان شیره آگاو به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند از آن استفاده کنند چرا که دارای سطح گلیسیمی پایینتری نسبت به شکر است.شاخص گلیسمی مقدار قند خون بدن را تعیین می کند.دلیل توصیه محققان برای استفاده از این شیرین کننده این است که شیره آگاو حاوی مقدار زیادی فروکتوز به جای گلوکز است.

فروکتوز سطح قند خون را به اندازه شکر افزایش نمی دهد.فروکتوز نسبت به لاکتوز باعث افزایش فشار خون نمی شود.

با این حال، در نظر داشته باشید که شاخص گلیسمی تنها یک عامل استکه در هنگام ارزیابی اثرات بالقوه شیرین کننده های خاص بر سلامت مورد توجه قرار گیرد.در حقیقت، اگرچه شیرین کننده آگاو ممکن است سطح قند خون را به همان اندازه شکر قندی افزایش ندهد، نگرانی های واقعی دیگری نیز در ارتباط با شهد آگاو وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

خواص تغذیه ای شیره آگاو

شهد آگاو دارای کالری، کربوهیدرات و قند زیاد است و حدود ۲۱ کالری درهر قاشق چای خوری یا تقریبا ۶۰ کالری درهر قاشق غذاخوری را داراست.شامل حدود ۸۵ درصد فروکتوز است که نوعی شکر ساده در بسیاری از انواع گیاهان است.فروکتوز که به طور طبیعی در میوه ها یافت می شود.آگاو حاوی مقدار بسیار زیادی فروکتوز است و دیگر مواد مغذی مهم مانند فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی در آن وجود ندارد.با وجود شاخص پایین گلیسمی شربت آگاوا، برای رژیم های غذایی پالو، کتو یا کم کربن مناسب نیست.به این دلیل که حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات ها و قند است که در هر قاشق چای خوری پنج گرم از ان است.در حالی که ممکن است کم بنظر رسد،اما واقعا می تواند به مرور مقدار زیادی در بدن جمع شود و باعث افزایش وزن شما شود.

فواید سلامتی شربت آگاو

شیره یا عصاره واقعی گیاه آگاو حاوی فیتونوترینت هایی است که می توانند اثر آنتی اکسیدانی داشته باشند. بااین حال، شهد آگاو موجود در بازار فراوری می شود (با استفاده از گرما یا قارچ) و این باعث می شود برخی از فوایدش را از دست بدهد.شربت آگاو تقریبا ۱٫۵برابر شیرین تر از شکر سفره است که یعنی برای شیرین کردن نوشیدنی ها یا غذاها به مقدار کمتری از آن نیاز دارید و این طوری کالری کمتری مصرف می کنید.همچنین طبق تحقیقات، آگاو پری بیوتیک خوبی است که رشد باکتری های پروبیوتیک را تحریک می کند.

 شربت آگاو

شربت آگاو چگونه استفاده می شود؟

شربت آگاو قوام مشابه عسل دارد ، اما کمی مایع بیشتر ، سریعتر حل می شود و عطر و طعم خنثی دارد ، همچنین اجازه می دهد تا در بسیاری از دستور العمل ها مانند جایگزینی برای شکر معمولی، هر دو برای شیرین کردن نوشیدنی های گرم و سرد ، شیرینی یا دستور العمل های یک عمر شما.

باید بخاطر داشته باشیم که با توجه به خاصیت شربت گون ، باید از آن آگاه باشیم ما همیشه نمی توانیم شکر را جایگزین کنیم از یک دستورالعمل برای شربت گون ، اما ما می توانیم آن را امتحان کنیم.

شربت آگاو چطور تهیه می شود؟

برای تهیه شربت ابتدا با خمیرکردن و فشاردادن برگ های آگاو عصاره گیاه را استخراج می کنند. سپس عصاره را صاف می کنند و حرارت می دهند تا آب آن تبخیر شود و قندهای پیچیده به قندهای ساده تجزیه شوند.

در روش دیگر تهیه این شربت از آنزیم های مشتق شده از قارچ آسپرژیلوس استفاده می کنند و پیوندهای مولکول های قند پیچیده را می شکنند.هر ۲ روش منجر به تولید شهدی غلیظ و شیرین حاوی ۹۰درصد فروکتوز می شوند که از سایر شیرین کننده ها شاخص گلیسمی (GI) پایین تری دارد.

تهیه شربت آگاو

ارزش غذایی شربت آگاو

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، ارزش غذایی ۱ قاشق چای خوری (۶٫۹ گرم) شربت آگاو عبارت است از:

  • کالری: ۲۱
  • چربی: ۰ گرم
  • سدیم: ۰٫۳ گرم
  • کربوهیدرات: ۵٫۳ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۴٫۷ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم

سطح قند در شربت آگاو

شربت آگاو میزان قند را افزایش می دهد ، اگرچه به اندازه قند سفید تصفیه شده نیست. این اتفاق می افتد زیرا حاوی مقدار زیادی گلوکز نیست، شربت آگاو عمدتا حاوی فروکتوز است که متابولیزه متفاوتی از قند دارد.اگرچه از قند سالم تر است ، اما باید تأکید کنیم که بیش از حد این شربت گاو می تواند سطح اسید اوریک ، تری گلیسیرید و کلسترول را افزایش دهد.

اثرات نامطلوب مصرف شربت آگاو

فروکتوز هم مانند ساکارز برای سلامت دهان و دندان شما مضر است. وقتی فروکتوز می خورید، باکتری های روی سطح دندان قند را متابولیزه می کنند که محصولش اسید است. این باعث می شود PH پلاک دندان به کمتر از ۵٫۵ برسد و مینای دندان را از بین ببرد.هنگامی که PH به بالاتر از ۵٫۵ بازگردد، معمولا در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از خوردن فروکتوز، مینا به وسیله کلسیم و فسفات بزاق دهان ترمیم می شود.مصرف بیش از حد فروکتوز غذایی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را افزایش می دهد.

آیا شربت آگاو برای افراد دیابتی مفید است؟

افراد مبتلا به دیابت باید مقدار انواع قند را در رژیم غذایی شان محدود کنند و قند خون خود را کنترل کنند. آگاو شاخص گلیسمی پایینی دارد. همچنین شیرین تر از شکر و عسل است، بنابراین برای دریافت همان مقدار شیرینی به آگاو کمتری نیاز دارید. بااین حال، حاوی فروکتوز بیشتری است که ممکن است قند خون برخی افراد را بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار دهد.تنها راه برای دانستن تأثیر آگاو روی افراد مبتلا به دیابت، آزمایش قند خون پس از مصرف آن است.

آیا آگاو جایگزین خوبی برای عسل است؟

بستگی دارد. در پخت وپز می توانید آگاو را با مقدار مساوی عسل جایگزین کنید، اما عسل و آگاو از نظر ارزش غذایی با هم متفاوت اند. عسل در مقایسه با آگاو حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ریزمغذی های بیشتر و در عین حال فروکتوز کمتری است.

طعم آگاو شیرین تر از عسل است. شاخص گلیسمی (GI) آگاو و عسل بسته به نوع آن متفاوت است. معمولا شاخص گلیسمی عسل از ۳۵ تا ۸۷ متغیر است در حالی که شاخص گلیسمی آگاو بسیار پایین تر است و بسته به نوع آن می تواند از ۱۰ تا ۲۰ متغیر باشد.

آگاو ویسکوزیته کمتری دارد، به این معنی که به اندازه عسل غلیظ نیست.

کالری موجود در شربت آگاو

شربت آگاو یک محصول سبک نیست ، اگرچه سالم است اما به این معنی نیست که ما را چاق نمی کند ، برای 100 گرم محصول حدود 305 کالری دریافت می کنیم ، در حالی که قند حدود 390 کالری برای ما فراهم می کند.

تفاوت این است که شربت گاو بیش از شکر شیرین است ، بنابراین برای دستور العمل های خود به مقدار کمتری نیاز خواهیم داشت ، بنابراین مقدار کالری را کاهش می دهیم.سرانجام ، باید این نکته را بخاطر بسپاریم شربت آگاو سدیم ، پتاسیم ، آهن و ویتامین های C و E در اختیار ما قرار می دهداما برای لذت بردن از تمام این ریز مغذی ها باید مقدار زیادی بخورید.علاوه بر این ، شیره در معرض دمای بالا قرار می گیرد، آنزیم ها و میوه های آن به فروکتوز تبدیل می شوند، و گوزن بسیاری از خواص خود را از دست می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (672 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان