درد ریشه ی دندان را چگونه میتوان کنترل کرد؟

  پنجشنبه، 10 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درد ریشه ی دندان را چگونه میتوان کنترل کرد؟
اگر برای شما درمان ریشه انجام شده است و کار عصب کشی شما تمام شده یا بین جلسات درمان هستید و هنوز عصب کشی شما تمام نشده است، درصورت بروز دندان درد شدید به توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید، داروهای تجویز شده را مصرف کنید و همچنین می توانید در این وبسایت، توصیه های بعد از درمان ریشه را بخوانید.

درد عصب دندان از دردناک ترین تجربه ها برای یک فرد می باشد اما برای رفع “درد عصب دندان” به صورت موقت و قبل از مراجعه به پزشک، غیر از مصرف داروهای شیمیایی میتوانید از راه های درمان خانگی و طبیعی موثری استفاده کنید.

اگر تا به حال دندان درد گرفته ایید، به خوبی می دانید که درد طوری است که آدم احساس می کند که انگار شخصی با چوبی مشتعل به سمت دندان شما می آید و دینامیتی را روشن می کند و شما منتظر منفجر شدن سر خود می مانید این نوع درد ها ،چیزهایی است که نمی توانید برای تسکینشان صبر کنید.

اگر برای شما درمان ریشه انجام شده است و کار عصب کشی شما تمام شده یا بین جلسات درمان هستید و هنوز عصب کشی شما تمام نشده است، درصورت بروز دندان درد شدید به توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید، داروهای تجویز شده را مصرف کنید و همچنین می توانید در این وبسایت، توصیه های بعد از درمان ریشه را بخوانید. در غیر این صورت، به سطور پایین مراجعه کنید. مراجعه به دندانپزشک بهترین راه تسکین درد شماست.

داروهای خوراکی اولین و بهترین گزینه برای کنترل دندان درد شدید شما هستند. به شرطی که منع مصرفی در مورد داروهای خوراکی ضد درد که به آن ها اشاره می شود، نداشته باشید. قرص های روی پیشخوان دارو خانه ها (OTC) در کنترل درد های دندانی موثرند. ایبوپروفن و استامینوفن شایع ترین و موثرترین این دسته از داروها هستند. برخلاف تصور عمومی که در مورد قرص دندان درد بودن مفنامیک اسید وجود دارد (نسخه پیچ های دارو خانه ها نیز بیشتر به آن دامن میزنند) قرص یا شکل ژلاتینی/کپسولی ایبوپروفن مناسب ترین دارویی است که میتوانید به قیمت ارزان و بدون نسخه برای دندان درد ناغافل خود تهیه کنید. قرص های ترکیبی ضد درد حاوی ایبوپروفن هم برای این منظور بسیار مناسبند. این دارو ها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندانپزشک هر شش ساعت تا چهارساعت یکبار ادامه دهید. قبل از مراجعه به دندانپزشک می توانید توصیه های قبل از اقدام به عصب کشی را بخوانید.

در درد های نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع میشود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلند تر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید!

اسپری های بی حس کننده، خمیردندان، قطره های گیاهی ضد درد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک ممکن است در کنترل درد موثر باشند. سیر، عسل، فلفل، نمک، پونه، پوست انار، ریشه زنجبیل، برگ چای و موادی از این دست هم در قدیم برای تسکین دندان درد استفاده می شده اند. استفاده از این ها در موارد اورژانس ممکن است در تسکین درد شما موثر باشد هرچند که از نظر علمی کارآیی دقیق یا مکانیسم ضد درد این مواد اثبات نشده باشد، تا زمانی که اطمینان دارید سمی یا مضر نیستند می توانید از آن ها کمک بگیرید. (تانین موجود در چای و اوژنول میخک اثر مشخص ضد درد دارند ولی اثر آن ها به صورتی که شما می توانید استفاده کنید در منابع دندانپزشکی به اثبات نرسیده است) یادتان باشد که دندان درد شدید موجب نشود که به مواد شیمیایی و چیزهای عجیب و غریب مثل روغن ترمز (!)، اسید باطری و … متوسل شوید! سم این مواد ممکن است خطرناک باشد. خمیردندان می تواند در مواردی که حفره ایجاد شده است با قرار گرفتن روی حفره درد را کاهش دهد.

اگر داخل دندانتان حفره ایجاد شده و درد دندانتان با حرارت یا برخورد غذا تحریک می شود، میتوانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.

سعی کنید از تحریک حرارتی دنداتان زمانی که درد های متناوب دارد خودداری کنید. بسیاری از اوقات دمای پایین یا بالا می تواند عامل محرک دندان درد باشد.اما مواردی هم وجود دارند که درد دندان فقط با سرما آرام می شود. در این حالت (Hot tooth) می توانید از کمپرس آب سرد یا یخ برای پایین آوردن دما در ناحیه و کاهش درد استفاده کنید!

الکل، مواد مخدر یا سیگار راه های کنترل دندان درد شدید نیستند. داروهای خواب آور و آرامبخش هم در صورتی که از سوی پزشک قبلا تجویز نشده باشند، برای استفاده در مواقع دندان درد مجاز نیستند. این مواد و داروها صرف نظر از اعتیاد آور بودن، ممکن است اثرات مضر جبران ناپذیری داشته باشند.

قطع شدن دندان درد شدید به معنی عدم نیاز به مراجعه نیست. درد درواقع یک اخطار از سوی بدن در مورد آسیب یا احتمال آسیب می باشد پس حتی در صورت قطع شدن درد، به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود. تاخیر در مراجعه علاوه بر تخریب بیشتر دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی، درمان شما را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است به از دست رفتن دندان شما منجر شود.

استفاده از گل میخک

استفاده از روغن میخک برای کاهش درد دندان بسیار موثر است. اگر عصب کشی کرده اید، حتما مقداری روغن گل میخک بر روی لثه سمت دندان عصب کشی شده بریزید و آن قسمت را مالش دهید. این کار می تواند سبب بهتر شدن دندان عصب کشی شده نیز بشود. همچنین می توانید با استفاده از پودر میخک و مخلوط کردن آن با مقداری آب، یک ماده خمیری شکل بسازید. با قرار دادن این خمیر بر روی دندان می توانید دردتان را تسکین دهید.

استفاده از آب پیاز و سیر

یکی دیگر از مواردی که در درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده مورد استفاده قرار می گیرد، آب پیاز و سیر است. شاید بگویید دوتا از بدبوترین درمان ها باشد ولی باور کنید که اثر آن معجزه گونه است.
برای چند دقیقه هم که شده رابطه تان را با سیر و پیاز بهبود بخشید و از این محلول استفاده نمایید. مطمئن باشید اثر آن می تواند راضیتان کند که دوباره از آن استفاده کنید. همچنین می توانید سیر و پیاز را رنده کرده، باهم مخلوط نمایید و بر روی دندان عصب کشی شده قرار دهید. از دیگر روش ها، جویدن سیر و پیاز بوده که در تسکین دندان درد بسیار موثر است.

استفاده از گیاه دندان درد

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اسم گیاه دندان درد چیست؟ باید بگویم که اسم این گیاه همان دندان درد است. این گیاه مخصوص دندان درد بوده و از قدیم همواره از آن استفاده می کردند. برای استفاده از آن هم می توانید عصاره اش را گرفته و بر روی لثه نزدیکتر به دندان مورد نظر بریزید و هم می توانید خود گیاه دندان درد را به صورت مستقیم بر روی دندان قرار دهید تا درد را تسکین دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (135 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات