درمان گرفتگی عضلات بدن با مواد غذایی مناسب

  یکشنبه، 25 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان گرفتگی عضلات بدن با مواد غذایی مناسب
آیا برای‌تان پیش آمده که عضلات‌تان ناگهان منقبض شوند و درد زیادی را تحمل کنید؟ این انقباضات دردناک، گرفتگی عضلانی یا اسپاسم عضلانی نامیده می‌شوند و اصلا هم شوخی بردار نیستند.

موقع پیاده روی، موقع ورزش، و حتی گاهی موقع استراحت، ممکن است عضلات تان بگیرد و گاهی این گرفتگی های عضلانی تان ممکن است با درد شدیدی همراه شود که بعضا قابل تحمل نیست. اما اصلا چرا دچار گرفتگی عضلانی می شویم و آیا این گرفتگی ها با برنامه غذایی ما ارتباطی دارند یا نه؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید.

تصویر

دلایل گرفتگی عضلات

فشار عصبی و استرس از علت های گرفتگی عضلات

یکی از علت های گرفتگی عضلات پا فشارهای عصبی می باشد که می تواند در خواب باعث گرفتگی غضلات پا شود .درطی دوران بارداری ، استرس، می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، گاهی این گرفتگی های عضلانی با ریشه عصبی در ناحیه معده و روده اتفاق می افتد که دربا درد معده و کولیت های روده ایخود را نشان می دهد.

گرفتگی عضلات به علت کمبود مواد معدنی

گاهی اختلال در تعادل مواد معدنی و آنزیم ها در بدن موجب گرفتگی عضلات می شود. کاهش یا افزایش منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون باعث انقباض عضله و گرفتگی آن می شود.

کم آبی بدن یکی از دلایل گرفتگی عضلات

بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات به علت کم آبی موجب بروز درد در عضلات می شود زیرا کم آبی باعث نرسیدن خون به عضلات و گرفتگی عضلات می شود.با نوشیدن آب کافی می توانید از گرفتگی عضلات در حین فعالیت و ورزش جلوگیری کنید زیرا در هنگام ورزش های سنگین مایعات بدن دفع می شود و بدن دچار کم آبی می شود ، در این حالت حجم خون کاهش یافته و مقدار کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد.

تحت فشار بودن عصب از دلایل گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات و درد در پاها ممکن است به علت فشردگی اعصاب در ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) ایجاد شود . درد عضلات به هنگام راه رفتن طولانی مدت ، بدتر می شود و یا قرار گرفتن در پوزیشن و موقعیت غلط هنگام کار و فعالیت روزانه مثل نشستن ها و ایستادن طولانی و برداشتن اجسام سنگین به طریقه اشتباه از روی زمین به گرفتگی عضلانی منجر می شود. پیاده روی با پشت کمی خمیده، علائم درد را می تواند بهبود و یا به تاخیر بیاندازد.

گرفتگی عضلات به علت کاهش جریان خون

تصلب شرایین و باریک شدن رگ هایی که خون را به پاها می رساند می تواند گرفتگی عضلات را در هنگام ورزش بوجود آورد که این گرفتگی ها بعد از ورزش معمولا از بین می روند.

درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی: آووکادو

آووکادو یک توت سبزو خامه ای (بله واقعا یک توت است) است که دو برابر بیش تر از سیب زمینی شیرین یا موز پتاسیم دارد (حدود 975میلی گرم) . پتاسیم ماده مهمی است چون به فعالیت ماهیچه ها کمک می کند و قلب را سالم تر نگه می دارد.

بنابراین، به جای مایونز در ساندویچ از پوره آووکادو استفاده کنید یا یک تکه از آن را به سالاد تان اضافه کنید تا ماهیچه ها را از گرفتگی حفظ کند. این ماده خوراکی، چربی و کالری زیادی دارد، پس این نکته را هم به خاطر داشته باشید.

درمان گرفتگی عضلات بدن با مواد غذایی

تصویر

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی: موزها

احتمالا می دانید که موزها منبع خوبی از پتاسیم هستند. اما آن ها منیزیم و کلسیم هم دارند.3 مورد از 4 موادی که برای کاهش گرفتگی ماهیچه ها به آن نیاز دارید در این میوه زرد رنگ موجود است. تعجبی نیست که موزها انتخاب محبوب، آسان برای تسکین گرفتگی باشند.

درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی: لوبیا و عدس

حبوباتی مانند لوبیا و عدس سرشار از منیزیم هستند. یک فنجان عدس پخته شده حدود 71 میلی گرم منیزیم دارد و یک فنجان لوبیای سیاه پخته تقریبا دو برابر آن یعنی 120 میلی گرم منیزیم دارد. علاوه بر این آن ها سرشار از فیبر هستند و مطالعه نشان می دهد که غذاهای غنی از فیبر می توانند به تسکین گرفتگی عضلات و همان میزان به کنترل قند خون و سطوح پایین کلسترول "بد" LDL در شما کمک کنند.

درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی: شیر

شیر یک منبع طبیعی برای الکترولیت هایی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم است. این ماده هم برای پر آب کردن بدن تان خوب است. شیر حاوی پروتئین است و به ترمیم بافت عضلات بعد از ورزش کمک می کند. همه مواد غذایی که در بالا گفته شد می توانند به محافظت از ماهیچه در مقابل گرفتگی کمک کنند.

درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی: آب پرتقال

یک فنجان آب پرتقال تازه آب زیادی برای هیدراته کردن بدن تان دارد. همچنین این آب میوه در هر فنجان 500 میلی گرم پتاسیم دارد که این میزان در میان آب میوهای دیگر برجسته است. آب پرتقال 27 میلی گرم کلسیم و منیزیم دارد. برای تقویت بیش تر از برندهای غنی شده با کلسیم استفاده کنید.

درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی: گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها سرشار از پتاسیم و آب هستند. بنابراین اگر یک فنجان آب گوجه فرنگی را بنوشید، حدود 15 درصد از ارزش روزانه پتاسیم تان را از آن ها دریافت خواهید کرد، همچنین بدن تان را نیز برای پیش گیری از گرفتگی عضلات پر آب نگه خواهید داشت.

رفتگی عضله و ویتامین D

ویتامین D هم بری سلامت استخوان ها مهم است و هم برای سلامت عضلات. اگر سطح ویتامین D بدن تان پایین باشد، بیشتر مستعد اسپاسم های عضلانی هستید. ویتامین D برای جذب مناسب کلسیم لازم است، ضمنا پایین بودن میزان ویتامین D در بدن موجب تعریق زیاد می شود که می تواند مواد معدنی مهمی چون پتاسیم و سدیم را در بدن تحلیل ببرد. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد تامین ویتامین D لازم در بدن می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت عضلات و استخوان ها داشته باشد. می توانید با قراردادن پوست بدن تان در معرض آفتاب صبحگاهی به مدت 10 تا 15 دقیقه، به بدن تان در ساختن ویتامین D کمک کنید. همچنین برخی از منابع غذایی ویتامین D شامل شیر غنی شده، ماهی، روغن ماهی، زرده تخم مرغ و غلات غنی شده می شود. حتما قبل از مصرف مکمل ویتامین D با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای پیشگیری از گرفتگی عضلانی

مرتبا ورزش کنید تا سالم و متناسب بمانید. افرادی که اندام متناسب تری دارند و از فیتنس خوبی برخوردارند، کمتر دچار اسپاسم می شوند. هر روز تمرینات کششی انجام دهید، مخصوصا برای عضلاتی که مستعد گرفتگی هستند. آب کافی بنوشید تا بدن تان دهیدراته نشود و عدم تعادل الکترولیت ها بوجود نیاید. حتما قبل، حین و بعد از ورزش یا فعالیت شدید بدنی آب بنوشید. رژیم غذایی کم چرب در پیش بگیرید تا جریان خون ضعیف نداشته باشید و دچار گرفتگی عضلانی نشوید. در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، ورزش سنگین انجام ندهید تا زیاد عرق نکنید. شب ها لباس راحت و گشاد بپوشید تا دچار اسپاسم های عضلانی شبانه ی پاها نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت